REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia
Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieopłacenie plisy OC jest zagrożone wysoką karą finansową. Jest ona na tyle duża, że wiele osób zastanawia się czy można ja rozłożyć na raty. Czy istnieje taka możliwość?

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Coraz więcej polskich kierowców musi spłacać dług wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Takie zobowiązanie najczęściej wynika z kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. W 2015 r. wspomnianą karę od UFG otrzymało aż 68 915 osób (o 21,38% więcej niż rok wcześniej). Trzeba również pamiętać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pokrywa szkody spowodowane przez kierowcę nieposiadającego OC, a następnie w ramach regresu domaga się zwrotu wydatkowanych kwot. Pod koniec 2015 roku, UFG miał roszczenie regresowe do 16 172 sprawców wypadków. Takie osoby podobnie jak kierowcy ukarani za brak OC, mogą wnioskować o umorzenie części kary lub rozłożenie długu na raty. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd UFG, więc każdy wniosek musi być odpowiednio umotywowany. 

REKLAMA

Na preferencje mogą liczyć m.in. osoby w trudnej sytuacji życiowej …  

Możliwość umorzenia zobowiązań wobec UFG lub zmiany sposobu ich spłaty, wynika z przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (patrz artykuł 94). Wspomniana ustawa wskazuje, że szczegółowe zasady umorzeń i ulg w spłacie określi Statut Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. 

Zobacz też: Czy kierowca zapłaci odszkodowanie członkowi swojej rodziny?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma prawo, a nie obowiązek zastosowania preferencyjnych zasad płatności kar i regresów. Każdy wniosek ukaranego kierowcy podlega indywidualnej ocenie.

Statut UFG mówi, że „zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy (o ubezpieczeniach obowiązkowych) w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Fundusz może podjąć decyzję w sprawie umorzenia opłaty w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”. Wspomniana ulga w spłacie polega na odroczeniu terminu płatności lub podziale zobowiązania na mniejsze raty. Drugi wariant jest szczególnie przydatny w przypadku roszczeń regresowych o dużej wartości. Trzeba pamiętać, że przeciętny regres Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ma wartość około 11 400 zł (dane z IV kw. 2015 r.). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zarząd UFG może zadecydować o całkowitym lub częściowym umorzeniu zobowiązania kierowcy, przesunięciu terminu spłaty lub podziale długu na raty.

Według statutu UFG, umorzenie zobowiązania osoby fizycznej, może nastąpić w przypadku:

  • śmierci kierowcy, który nie pozostawił żadnego majątku lub majątku podlegającego egzekucji
  • wyjątkowo trudnej sytuacji majątkowej/życiowej ukaranego (np. spowodowanej brakiem dochodów lub chorobą członka rodziny)
  • innych sytuacji wskazujących na brak zasadności egzekucji (przykład: koszty egzekucyjne będą wyższe od nałożonej kary)

Przesłanką do przesunięcia terminu spłaty lub rozbicia długu na raty, jest niemożliwość uregulowania zobowiązań według pierwotnego harmonogramu (ze względu na trudną sytuację życiową lub majątkową).

Ostateczną i niepodważalną decyzję w sprawie preferencyjnych warunków spłaty długu, podejmuje Zarząd UFG po wcześniejszym zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji ds. Umorzeń. Wspomniana komisja może samodzielnie ustalić, jaka jest rzeczywista sytuacja wnioskodawcy. Zgodnie z ogólną zasadą, egzekucja kar i regresów nie może skutkować pozbawieniem rodziny niezbędnych środków do życia.

Zobacz też: Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia?

REKLAMA

Każda osoba ubiegająca się o preferencyjne zasady spłaty długu wobec UFG, powinna czytelnie wypełnić wniosek, który jest dostępny na stronie internetowej funduszu. W tym obszernym formularzu trzeba podać m.in. powody ewentualnego umorzenia długu lub przesunięcia spłaty oraz informacje na temat zatrudnienia, dochodów gospodarstwa domowego oraz posiadanego majątku (np. nieruchomości i samochodów). Do wniosku powinny zostać dołączone zaświadczenia (np. zaświadczenie o zatrudnieniu lub zaświadczenie lekarskie), które zostały wystawione nie wcześniej niż rok temu. Jeżeli przekazane zaświadczenia dotyczą innych osób (np. małżonka), to ich pełnoletni posiadacze również muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez UFG.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wszelkie zaświadczenia i dokumenty potwierdzające sytuację finansową lub stan zdrowia kierowcy są ważnym elementem wniosku. Bez odpowiednich dowodów, trudno liczyć na pozytywną decyzję Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Brak negocjacji lub wpłaty będzie skutkował interwencją komornika

Próba negocjowania zasad spłaty kary lub regresu, na pewno jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż ignorowanie wezwań wysyłanych przez UFG. Warto wiedzieć, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może skorzystać z pomocy komornika, który będzie prowadził egzekucję. W takiej sytuacji, wszystkie koszty egzekucyjne powiększą początkowe zadłużenie kierowcy (podobnie jak odsetki za opóźnienie w spłacie). W ostatnich latach, UFG coraz lepiej radzi sobie z egzekwowaniem należności. Świadczą o tym informacje prezentowane w okresowych sprawozdaniach funduszu. Dlatego ukarany kierowca nie powinien oczekiwać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny bez konkretnego powodu zrezygnuje z egzekwowania kary lub regresu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Koszty egzekwowania długu wobec UFG (kar za brak OC, karnego regresu), powiększają zobowiązania ukaranego kierowcy.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA