REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia
Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieopłacenie plisy OC jest zagrożone wysoką karą finansową. Jest ona na tyle duża, że wiele osób zastanawia się czy można ja rozłożyć na raty. Czy istnieje taka możliwość?

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Coraz więcej polskich kierowców musi spłacać dług wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Takie zobowiązanie najczęściej wynika z kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. W 2015 r. wspomnianą karę od UFG otrzymało aż 68 915 osób (o 21,38% więcej niż rok wcześniej). Trzeba również pamiętać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pokrywa szkody spowodowane przez kierowcę nieposiadającego OC, a następnie w ramach regresu domaga się zwrotu wydatkowanych kwot. Pod koniec 2015 roku, UFG miał roszczenie regresowe do 16 172 sprawców wypadków. Takie osoby podobnie jak kierowcy ukarani za brak OC, mogą wnioskować o umorzenie części kary lub rozłożenie długu na raty. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd UFG, więc każdy wniosek musi być odpowiednio umotywowany. 

REKLAMA

Na preferencje mogą liczyć m.in. osoby w trudnej sytuacji życiowej …  

Możliwość umorzenia zobowiązań wobec UFG lub zmiany sposobu ich spłaty, wynika z przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (patrz artykuł 94). Wspomniana ustawa wskazuje, że szczegółowe zasady umorzeń i ulg w spłacie określi Statut Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. 

Zobacz też: Czy kierowca zapłaci odszkodowanie członkowi swojej rodziny?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma prawo, a nie obowiązek zastosowania preferencyjnych zasad płatności kar i regresów. Każdy wniosek ukaranego kierowcy podlega indywidualnej ocenie.

Statut UFG mówi, że „zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy (o ubezpieczeniach obowiązkowych) w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Fundusz może podjąć decyzję w sprawie umorzenia opłaty w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”. Wspomniana ulga w spłacie polega na odroczeniu terminu płatności lub podziale zobowiązania na mniejsze raty. Drugi wariant jest szczególnie przydatny w przypadku roszczeń regresowych o dużej wartości. Trzeba pamiętać, że przeciętny regres Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ma wartość około 11 400 zł (dane z IV kw. 2015 r.). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zarząd UFG może zadecydować o całkowitym lub częściowym umorzeniu zobowiązania kierowcy, przesunięciu terminu spłaty lub podziale długu na raty.

Według statutu UFG, umorzenie zobowiązania osoby fizycznej, może nastąpić w przypadku:

  • śmierci kierowcy, który nie pozostawił żadnego majątku lub majątku podlegającego egzekucji
  • wyjątkowo trudnej sytuacji majątkowej/życiowej ukaranego (np. spowodowanej brakiem dochodów lub chorobą członka rodziny)
  • innych sytuacji wskazujących na brak zasadności egzekucji (przykład: koszty egzekucyjne będą wyższe od nałożonej kary)

Przesłanką do przesunięcia terminu spłaty lub rozbicia długu na raty, jest niemożliwość uregulowania zobowiązań według pierwotnego harmonogramu (ze względu na trudną sytuację życiową lub majątkową).

Ostateczną i niepodważalną decyzję w sprawie preferencyjnych warunków spłaty długu, podejmuje Zarząd UFG po wcześniejszym zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji ds. Umorzeń. Wspomniana komisja może samodzielnie ustalić, jaka jest rzeczywista sytuacja wnioskodawcy. Zgodnie z ogólną zasadą, egzekucja kar i regresów nie może skutkować pozbawieniem rodziny niezbędnych środków do życia.

Zobacz też: Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia?

REKLAMA

Każda osoba ubiegająca się o preferencyjne zasady spłaty długu wobec UFG, powinna czytelnie wypełnić wniosek, który jest dostępny na stronie internetowej funduszu. W tym obszernym formularzu trzeba podać m.in. powody ewentualnego umorzenia długu lub przesunięcia spłaty oraz informacje na temat zatrudnienia, dochodów gospodarstwa domowego oraz posiadanego majątku (np. nieruchomości i samochodów). Do wniosku powinny zostać dołączone zaświadczenia (np. zaświadczenie o zatrudnieniu lub zaświadczenie lekarskie), które zostały wystawione nie wcześniej niż rok temu. Jeżeli przekazane zaświadczenia dotyczą innych osób (np. małżonka), to ich pełnoletni posiadacze również muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez UFG.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wszelkie zaświadczenia i dokumenty potwierdzające sytuację finansową lub stan zdrowia kierowcy są ważnym elementem wniosku. Bez odpowiednich dowodów, trudno liczyć na pozytywną decyzję Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Brak negocjacji lub wpłaty będzie skutkował interwencją komornika

Próba negocjowania zasad spłaty kary lub regresu, na pewno jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż ignorowanie wezwań wysyłanych przez UFG. Warto wiedzieć, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może skorzystać z pomocy komornika, który będzie prowadził egzekucję. W takiej sytuacji, wszystkie koszty egzekucyjne powiększą początkowe zadłużenie kierowcy (podobnie jak odsetki za opóźnienie w spłacie). W ostatnich latach, UFG coraz lepiej radzi sobie z egzekwowaniem należności. Świadczą o tym informacje prezentowane w okresowych sprawozdaniach funduszu. Dlatego ukarany kierowca nie powinien oczekiwać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny bez konkretnego powodu zrezygnuje z egzekwowania kary lub regresu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Koszty egzekwowania długu wobec UFG (kar za brak OC, karnego regresu), powiększają zobowiązania ukaranego kierowcy.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA