REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia
Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieopłacenie plisy OC jest zagrożone wysoką karą finansową. Jest ona na tyle duża, że wiele osób zastanawia się czy można ja rozłożyć na raty. Czy istnieje taka możliwość?

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Coraz więcej polskich kierowców musi spłacać dług wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Takie zobowiązanie najczęściej wynika z kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. W 2015 r. wspomnianą karę od UFG otrzymało aż 68 915 osób (o 21,38% więcej niż rok wcześniej). Trzeba również pamiętać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pokrywa szkody spowodowane przez kierowcę nieposiadającego OC, a następnie w ramach regresu domaga się zwrotu wydatkowanych kwot. Pod koniec 2015 roku, UFG miał roszczenie regresowe do 16 172 sprawców wypadków. Takie osoby podobnie jak kierowcy ukarani za brak OC, mogą wnioskować o umorzenie części kary lub rozłożenie długu na raty. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd UFG, więc każdy wniosek musi być odpowiednio umotywowany. 

REKLAMA

REKLAMA

Na preferencje mogą liczyć m.in. osoby w trudnej sytuacji życiowej …  

Możliwość umorzenia zobowiązań wobec UFG lub zmiany sposobu ich spłaty, wynika z przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (patrz artykuł 94). Wspomniana ustawa wskazuje, że szczegółowe zasady umorzeń i ulg w spłacie określi Statut Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. 

Zobacz też: Czy kierowca zapłaci odszkodowanie członkowi swojej rodziny?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma prawo, a nie obowiązek zastosowania preferencyjnych zasad płatności kar i regresów. Każdy wniosek ukaranego kierowcy podlega indywidualnej ocenie.

REKLAMA

Statut UFG mówi, że „zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy (o ubezpieczeniach obowiązkowych) w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Fundusz może podjąć decyzję w sprawie umorzenia opłaty w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”. Wspomniana ulga w spłacie polega na odroczeniu terminu płatności lub podziale zobowiązania na mniejsze raty. Drugi wariant jest szczególnie przydatny w przypadku roszczeń regresowych o dużej wartości. Trzeba pamiętać, że przeciętny regres Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ma wartość około 11 400 zł (dane z IV kw. 2015 r.). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zarząd UFG może zadecydować o całkowitym lub częściowym umorzeniu zobowiązania kierowcy, przesunięciu terminu spłaty lub podziale długu na raty.

Według statutu UFG, umorzenie zobowiązania osoby fizycznej, może nastąpić w przypadku:

  • śmierci kierowcy, który nie pozostawił żadnego majątku lub majątku podlegającego egzekucji
  • wyjątkowo trudnej sytuacji majątkowej/życiowej ukaranego (np. spowodowanej brakiem dochodów lub chorobą członka rodziny)
  • innych sytuacji wskazujących na brak zasadności egzekucji (przykład: koszty egzekucyjne będą wyższe od nałożonej kary)

Przesłanką do przesunięcia terminu spłaty lub rozbicia długu na raty, jest niemożliwość uregulowania zobowiązań według pierwotnego harmonogramu (ze względu na trudną sytuację życiową lub majątkową).

Ostateczną i niepodważalną decyzję w sprawie preferencyjnych warunków spłaty długu, podejmuje Zarząd UFG po wcześniejszym zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji ds. Umorzeń. Wspomniana komisja może samodzielnie ustalić, jaka jest rzeczywista sytuacja wnioskodawcy. Zgodnie z ogólną zasadą, egzekucja kar i regresów nie może skutkować pozbawieniem rodziny niezbędnych środków do życia.

Zobacz też: Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia?

Każda osoba ubiegająca się o preferencyjne zasady spłaty długu wobec UFG, powinna czytelnie wypełnić wniosek, który jest dostępny na stronie internetowej funduszu. W tym obszernym formularzu trzeba podać m.in. powody ewentualnego umorzenia długu lub przesunięcia spłaty oraz informacje na temat zatrudnienia, dochodów gospodarstwa domowego oraz posiadanego majątku (np. nieruchomości i samochodów). Do wniosku powinny zostać dołączone zaświadczenia (np. zaświadczenie o zatrudnieniu lub zaświadczenie lekarskie), które zostały wystawione nie wcześniej niż rok temu. Jeżeli przekazane zaświadczenia dotyczą innych osób (np. małżonka), to ich pełnoletni posiadacze również muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez UFG.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wszelkie zaświadczenia i dokumenty potwierdzające sytuację finansową lub stan zdrowia kierowcy są ważnym elementem wniosku. Bez odpowiednich dowodów, trudno liczyć na pozytywną decyzję Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Brak negocjacji lub wpłaty będzie skutkował interwencją komornika

Próba negocjowania zasad spłaty kary lub regresu, na pewno jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż ignorowanie wezwań wysyłanych przez UFG. Warto wiedzieć, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może skorzystać z pomocy komornika, który będzie prowadził egzekucję. W takiej sytuacji, wszystkie koszty egzekucyjne powiększą początkowe zadłużenie kierowcy (podobnie jak odsetki za opóźnienie w spłacie). W ostatnich latach, UFG coraz lepiej radzi sobie z egzekwowaniem należności. Świadczą o tym informacje prezentowane w okresowych sprawozdaniach funduszu. Dlatego ukarany kierowca nie powinien oczekiwać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny bez konkretnego powodu zrezygnuje z egzekwowania kary lub regresu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Koszty egzekwowania długu wobec UFG (kar za brak OC, karnego regresu), powiększają zobowiązania ukaranego kierowcy.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA