REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia
Czy kara finansowa za nieopłacenie OC może zostać rozłożona na raty? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nieopłacenie plisy OC jest zagrożone wysoką karą finansową. Jest ona na tyle duża, że wiele osób zastanawia się czy można ja rozłożyć na raty. Czy istnieje taka możliwość?

Karę za brak OC można umorzyć lub rozłożyć na raty

Coraz więcej polskich kierowców musi spłacać dług wobec Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Takie zobowiązanie najczęściej wynika z kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. W 2015 r. wspomnianą karę od UFG otrzymało aż 68 915 osób (o 21,38% więcej niż rok wcześniej). Trzeba również pamiętać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pokrywa szkody spowodowane przez kierowcę nieposiadającego OC, a następnie w ramach regresu domaga się zwrotu wydatkowanych kwot. Pod koniec 2015 roku, UFG miał roszczenie regresowe do 16 172 sprawców wypadków. Takie osoby podobnie jak kierowcy ukarani za brak OC, mogą wnioskować o umorzenie części kary lub rozłożenie długu na raty. Decyzję w tej sprawie podejmuje Zarząd UFG, więc każdy wniosek musi być odpowiednio umotywowany. 

REKLAMA

REKLAMA

Na preferencje mogą liczyć m.in. osoby w trudnej sytuacji życiowej …  

Możliwość umorzenia zobowiązań wobec UFG lub zmiany sposobu ich spłaty, wynika z przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (patrz artykuł 94). Wspomniana ustawa wskazuje, że szczegółowe zasady umorzeń i ulg w spłacie określi Statut Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. 

Zobacz też: Czy kierowca zapłaci odszkodowanie członkowi swojej rodziny?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma prawo, a nie obowiązek zastosowania preferencyjnych zasad płatności kar i regresów. Każdy wniosek ukaranego kierowcy podlega indywidualnej ocenie.

REKLAMA

Statut UFG mówi, że „zgodnie z art. 94 ust. 1 ustawy (o ubezpieczeniach obowiązkowych) w uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Fundusz może podjąć decyzję w sprawie umorzenia opłaty w całości lub w części albo udzielić ulgi w jej spłacie”. Wspomniana ulga w spłacie polega na odroczeniu terminu płatności lub podziale zobowiązania na mniejsze raty. Drugi wariant jest szczególnie przydatny w przypadku roszczeń regresowych o dużej wartości. Trzeba pamiętać, że przeciętny regres Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego ma wartość około 11 400 zł (dane z IV kw. 2015 r.). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zarząd UFG może zadecydować o całkowitym lub częściowym umorzeniu zobowiązania kierowcy, przesunięciu terminu spłaty lub podziale długu na raty.

Według statutu UFG, umorzenie zobowiązania osoby fizycznej, może nastąpić w przypadku:

  • śmierci kierowcy, który nie pozostawił żadnego majątku lub majątku podlegającego egzekucji
  • wyjątkowo trudnej sytuacji majątkowej/życiowej ukaranego (np. spowodowanej brakiem dochodów lub chorobą członka rodziny)
  • innych sytuacji wskazujących na brak zasadności egzekucji (przykład: koszty egzekucyjne będą wyższe od nałożonej kary)

Przesłanką do przesunięcia terminu spłaty lub rozbicia długu na raty, jest niemożliwość uregulowania zobowiązań według pierwotnego harmonogramu (ze względu na trudną sytuację życiową lub majątkową).

Ostateczną i niepodważalną decyzję w sprawie preferencyjnych warunków spłaty długu, podejmuje Zarząd UFG po wcześniejszym zapoznaniu się z opinią specjalnej Komisji ds. Umorzeń. Wspomniana komisja może samodzielnie ustalić, jaka jest rzeczywista sytuacja wnioskodawcy. Zgodnie z ogólną zasadą, egzekucja kar i regresów nie może skutkować pozbawieniem rodziny niezbędnych środków do życia.

Zobacz też: Po jakiej drodze można jeździć bez ubezpieczenia?

Każda osoba ubiegająca się o preferencyjne zasady spłaty długu wobec UFG, powinna czytelnie wypełnić wniosek, który jest dostępny na stronie internetowej funduszu. W tym obszernym formularzu trzeba podać m.in. powody ewentualnego umorzenia długu lub przesunięcia spłaty oraz informacje na temat zatrudnienia, dochodów gospodarstwa domowego oraz posiadanego majątku (np. nieruchomości i samochodów). Do wniosku powinny zostać dołączone zaświadczenia (np. zaświadczenie o zatrudnieniu lub zaświadczenie lekarskie), które zostały wystawione nie wcześniej niż rok temu. Jeżeli przekazane zaświadczenia dotyczą innych osób (np. małżonka), to ich pełnoletni posiadacze również muszą wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez UFG.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wszelkie zaświadczenia i dokumenty potwierdzające sytuację finansową lub stan zdrowia kierowcy są ważnym elementem wniosku. Bez odpowiednich dowodów, trudno liczyć na pozytywną decyzję Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Brak negocjacji lub wpłaty będzie skutkował interwencją komornika

Próba negocjowania zasad spłaty kary lub regresu, na pewno jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż ignorowanie wezwań wysyłanych przez UFG. Warto wiedzieć, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może skorzystać z pomocy komornika, który będzie prowadził egzekucję. W takiej sytuacji, wszystkie koszty egzekucyjne powiększą początkowe zadłużenie kierowcy (podobnie jak odsetki za opóźnienie w spłacie). W ostatnich latach, UFG coraz lepiej radzi sobie z egzekwowaniem należności. Świadczą o tym informacje prezentowane w okresowych sprawozdaniach funduszu. Dlatego ukarany kierowca nie powinien oczekiwać, że Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny bez konkretnego powodu zrezygnuje z egzekwowania kary lub regresu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Koszty egzekwowania długu wobec UFG (kar za brak OC, karnego regresu), powiększają zobowiązania ukaranego kierowcy.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA