Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy polisa może ochronić przed gradem?

Naprawa auta po gradobiciu.
Naprawa auta po gradobiciu.
informacja prasowa
Z roku na rok, polska pogoda staje się coraz bardziej nieprzewidywalna. Świadczą o tym między innymi gwałtowne burze pojawiające się już w okresie wiosennym. Takim zjawiskom pogodowym może towarzyszyć grad, który jest groźny dla karoserii samochodu. Wielu kierowców dopiero po uszkodzeniach związanych z gradobiciem, przypomniało sobie o możliwości ubezpieczenia pojazdu. Takie rozwiązanie jest szczególnie zalecane osobom posiadającym droższe auta.

Ochrona przed skutkami gradobicia nie występuje tylko w Mini AC

Kierowcy zainteresowani „gradową” ochroną, czasem zastanawiają się, czy zwykła polisa Autocasco zabezpieczy ich przed zniszczeniami wywołanymi przez duże kulki lodu. Odpowiedź na to pytanie, można znaleźć w ogólnych warunkach ubezpieczenia (tzw. OWU). Po przestudiowaniu tych dokumentów okazuje się, że ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polis Autocasco (patrz poniższa tabela). Ubezpieczyciele oferują ochronę w wariancie „all risks” (wszystkie ryzyka), zapewniają ochronę przed nieoczekiwanymi zjawiskami pogodowymi (bez wymieniania gradu) lub dokładnie określają gradobicie jako jedno z ryzyk ubezpieczeniowych.

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

Wyjątkiem od wspomnianej reguły, mogą być polisy Mini AC (patrz poniższe zestawienie). Takie produkty występujące pod różnymi nazwami handlowymi, cechują się niższą składką i węższym zakresem ochrony niż pełne Autocasco (przykład: ochrona dotycząca tylko skutków kolizji drogowej lub kradzieży). W ofercie Compensy, Warty oraz Link4 znajdziemy „okrojone” polisy AC, które nie zawsze chronią przed skutkami gradobicia. Warto zwrócić uwagę, że tańszy wariant Autocasco oferuje również You Can Drive. Polisa MINICASCO sprzedawana pod tą marką handlową Ergo Hestii, zapewnia jednak ochronę przed skutkami gradu. Ze względu na takie rozbieżności w ofercie ubezpieczycieli, warto dokładnie przestudiować ogólne warunki ubezpieczenia przed jego zakupem.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem w typowych polisach Autocasco. Tylko mniej kosztowne ubezpieczenia Mini AC, mogą nie zapewniać odszkodowania w przypadku zniszczeń spowodowanych przez grad. 

Ubezpieczenia AC w wiodących towarzystwach: prezentacja zasad ochrony przed szkodami związanymi z gradem

Nazwa ubezpieczyciela

Zasady ochrony przed szkodami związanymi z gradem

(w ramach ubezpieczenia Autocasco)

Allianz

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

AXA Direct

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Aviva

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Benefia

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Compensa

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC (z wyjątkiem polisy AC MINI COMPENSA).

Ergo Hestia

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Generali

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Gothaer

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

InterRisk

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Liberty Ubezpieczenia

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Link4

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC (z wyjątkiem polisy SMART CASCO).

Proama

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

PZU

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

UNIQA

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC.

Warta

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC (z wyjątkiem polisy Auto Ochrona Plus).

You Can Drive

Ochrona przed skutkami gradobicia jest standardowym elementem polisy AC (również w przypadku MINICASCO).

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Ubea.pl i ofert ubezpieczycieli

Ubezpieczycielowi trudno uchylić się od wypłaty odszkodowania

W kontekście szkód z AC warto przypomnieć, że ubezpieczyciel nie odpowiada za zniszczenia wynikające z celowego działania ubezpieczającego lub jego domownika albo rażącego niedbalstwa ubezpieczającego. Odpowiedzialność ubezpieczyciela nie dotyczy również szkód, które powstały dlatego, że poszkodowany (umyślnie albo na wskutek rażącego niedbalstwa), nie próbował ratować swojego mienia i ograniczyć zniszczeń. Takie restrykcje w OWU są zgodne z artykułami 826 oraz 827 kodeksu cywilnego i zwykle dotyczą wszystkich uszkodzeń auta.

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

Istnieje zatem teoretyczna możliwość, że ubezpieczyciel będzie chciał podważyć swoją odpowiedzialność za „gradową” szkodę, powołując się na niewłaściwe zachowanie właściciela samochodu lub osoby zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym. Praktyczne udowodnienie winy poszkodowanego może być jednak dość trudne (zwłaszcza, gdy grad zaskoczył go z dala od miejsc, w których można ukryć samochód).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciel może uwolnić się od odpowiedzialności z tytułu AC jeśli szkoda powstała na wskutek umyślnego działania lub niedbalstwa ubezpieczającego. Odpowiedzialność firmy ubezpieczeniowej nie obejmuje również zniszczeń, które wynikają z tego, że poszkodowany (przez umyślne działanie lub niedbalstwo) nie ratował swojego majątku wszystkimi dostępnymi środkami.  

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.