REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za zastępczy samochód?

stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wielu kierowców, których auto zostało uszkodzone w wyniku kolizji czy wypadku drogowego nie ma innego wyjścia jak skorzystać z auta zastępczego. Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za jego wynajem?

Kolizja spowodowana przez innego kierowcę i konieczność naprawy samochodu może skutecznie zdezorganizować nie tylko życie przedsiębiorcy. Osoby nieprowadzące działalności gospodarczej (konsumenci), też mają obowiązki wymagające użycia samochodu (np. dowóz dzieci do przedszkola lub szkoły). Dlatego sądy uważają, że konsumentowi również przysługuje prawo do korzystania z zastępczego auta na koszt firmy ubezpieczającej sprawcę wypadku. Podobne stanowisko prezentował Rzecznik Ubezpieczonych (obecny Rzecznik Finansowy). Mimo tego, ubezpieczyciele czasem niesłusznie odmawiają konsumentom zapłacenia za zastępczy samochód. W takiej sytuacji, warto powołać się na jeden z wyroków sądowych lub skorzystać z pomocy Rzecznika Finansowego.

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczyciel nie może odesłać poszkodowanego do autobusu

Orzecznictwo sądów w sprawie wynajmu samochodu zastępczego z polisy OC sprawcy wypadku jest bogate, gdyż opisywana kwestia już od kilkunastu lat budzi spore kontrowersje. Sprawy dotyczące pokrycia kosztów wynajmu auta trafiały nawet na wokandę Sądu Najwyższego (SN).

Zobacz też: Wypadek z przyczepą - kto zapłaci odszkodowanie?

Najważniejszy polski sąd już w 2004 roku potwierdził, że utrata możliwości korzystania z samochodu jest szkodą majątkową (patrz wyrok SN z 8 września 2004 r., sygn. akt IV CK 672/03). Zgodnie ze wspomnianym wyrokiem, „jeżeli poszkodowany poniósł w związku z tym koszty, które były konieczne, na wynajem pojazdu zastępczego, to mieszczą się one w granicach skutków szkodowych podlegających wyrównaniu”. Według orzeczenia Sądu Najwyższego z 8 września 2004 roku, ubezpieczyciel nie może wymagać, aby poszkodowany na czas wynajmu zmieniał swój sposób korzystania z samochodu (np. ograniczał przejeżdżany dystans). Taką wykładnię przepisów Sąd Najwyższy potwierdził w uchwale z 22 listopada 2013 r. (sygn. akt III CZP 76/13).

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Utrata możliwości korzystania z samochodu, stanowi szkodę majątkową. Ubezpieczyciel musi pokryć konieczne koszty wynajmu samochodu, które poniósł poszkodowany. Zwrot tych kosztów może być pomniejszony o kwotę, którą poszkodowany zaoszczędził w związku z nieużytkowaniem własnego auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wyroku Sądu Najwyższego z 2004 r. pojawiły się wątpliwości, kiedy wynajem samochodu można uznać za konieczny. Powszechną praktyką ubezpieczycieli stało się płacenie za wynajem samochodu tylko poszkodowanym przedsiębiorcom. Takie zasady likwidacji szkód kwestionował między innymi Rzecznik Ubezpieczonych. Stanowisko korzystne dla konsumentów zajął również Sąd Najwyższy. Uchwała SN z 17 listopada 2011 r. (sygn. III CZP 05/11) mówi, że ubezpieczyciel nie powinien dyskryminować poszkodowanych powołując się na to, że dana osoba nie prowadzi działalności gospodarczej lub może korzystać ze środków komunikacji publicznej (autobus, tramwaj lub pociąg). Zwrot kosztów wynajmu nie będzie konieczny, jeżeli poszkodowany dysponuje innym sprawnym autem lub używa samochodu sporadycznie. W drugim przypadku, można jednak wnioskować o refundację kosztów korzystania z taksówki.

Zobacz też: Nowe wytyczne dotyczące rozliczania szkód z OC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Firma ubezpieczeniowa w kwestii refundacji wydatków za wynajem samochodu zastępczego, nie powinna inaczej traktować osób nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumentów). Odmowna decyzja ubezpieczyciela dotycząca zwrotu za zastępcze auto, nie powinna być uzasadniona możliwością korzystania z komunikacji publicznej przez poszkodowaną osobę. 

Poszkodowany również ma obowiązki dotyczące wynajmu auta

Wspomniane wyroki sądów były ważnym sygnałem dla ubezpieczycieli. Na praktyki firm ubezpieczeniowych, odpowiedziała również Komisja Nadzoru Finansowego. W swojej rekomendacji z 16 grudnia 2014 r. KNF postanowił, że:

  • każdy wniosek o zwrot kosztów wynajmu auta musi być rozpatrywany indywidualnie
  • ubezpieczyciel zaraz po zgłoszeniu szkody powinien poinformować o zasadach refinansowania wynajmu (np. akceptowalnej klasie wynajmowanego pojazdu)
  • okres refinansowanego wynajmu auta nie powinien się ograniczać do z góry przyjętego czasu naprawy (trzeba uwzględnić faktyczny okres pracy warsztatu i jego wydłużenie związane np. z dostawą dodatkowych części)

Nadzór finansowy potwierdził również wcześniejsze orzecznictwo sądów (m.in. orzeczenia SN z sygnaturą IV CK 672/03, III CZP 05/11 oraz III CZP 76/13).

Zobacz też: Co robić po zagranicznym wypadku?

Trzeba jednak pamiętać, że wprowadzenie rozwiązań korzystnych dla poszkodowanych konsumentów, nie zwalnia z przestrzegania pewnych zasad najmu. Osoba korzystająca z wynajętego samochodu, musi uzasadnić celowość poniesionych kosztów. Warto również zwracać uwagę na wybór wypożyczalni i samochodu. Ubezpieczyciel na pewno będzie kwestionował wypłatę odszkodowania, jeżeli poszkodowany wynajął auto za sumę znacznie przekraczającą lokalną średnią.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Osoba wnioskująca o zwrot kosztów wynajmu samochodu musi uzasadnić, że auto było jej potrzebne. Konsument lub przedsiębiorca powinien pamiętać o tym, że wynajem zbyt drogiego auta spowoduje kłopoty ze zwrotem wydatków. 

Źródło: Kalkulator OC AC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA