REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy UFG nie wypłaci odszkodowania?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny pełni bardzo ważną rolę. Dzięki tej instytucji, odszkodowanie mogą otrzymać wybrani wierzyciele upadłych zakładów ubezpieczeń oraz osoby, które poniosły szkody na wskutek wypadku spowodowanego przez nieznanego lub nieubezpieczonego kierowcę. Ta druga sytuacja w praktyce jest znacznie częstsza.

Działalność UFG ma na celu ochronę osób poszkodowanych w wypadkach. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że ze względu na ograniczone fundusze UFG i możliwość wyłudzeń, zostały wprowadzone pewne ograniczenia w wypłacie odszkodowań. Na rekompensatę nie mogą liczyć np. te osoby, którym nieustalony sprawca wyrządził tylko szkodę majątkową.

REKLAMA

Likwidacja szkód osobowych jest priorytetem w działaniu UFG

Zasady funkcjonowania Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego zostały określone w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. (Dz.U. 2003 Nr 124 poz. 1152). Ten akt prawny zawiera ważne informacje na temat sposobu likwidowania szkód przez UFG. Zgodnie z ustawowymi zasadami, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny odpowiada za szkody, które:

a) dotyczą osoby (szkody osobowe) i zostały wyrządzone na terenie Polski przez niezidentyfikowanego sprawcę w warunkach uzasadniających odpowiedzialność z obowiązkowego ubezpieczenia OC kierowców

b) dotyczą mienia poszkodowanego, wskazują na odpowiedzialność z tytułu OC kierowców, zostały wyrządzone na terenie Polski przez niezidentyfikowanego sprawcę i spełniają przynajmniej jeden z dodatkowych warunków (1. równocześnie co najmniej jeden z uczestników zdarzenia poniósł śmierć 2. doszło do naruszenia czynności narządów ciała lub rozstroju zdrowia trwającego dłużej niż 14 dni)

c) dotyczą mienia lub osoby i zostały wyrządzone w Polsce albo za granicą przez zidentyfikowanego oraz nieubezpieczonego kierowcę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) dotyczą mienia lub osoby i zostały wyrządzone przez posiadacza zidentyfikowanego pojazdu zarejestrowanego na terenie krajów UE lub Andory, Czarnogóry, Islandii, Liechtensteinu, Norwegii, Serbii, Szwajcarii (warunki: pojazd nie był ubezpieczony i nie posiadał ważnych tablic rejestracyjnych)

Zobacz też: Czy lepiej naprawiać samochód bez gotówki?

REKLAMA

Warto nadmienić, że w przypadku sytuacji z podpunktu b), Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przewiduje pomniejszenie wypłacanego odszkodowania za uszkodzenia pojazdu o równowartość 300 euro (przeliczaną po średnim kursie NBP z dnia ustalenia odszkodowania). Jeśli UFG ponosi odpowiedzialność za uszkodzenia pojazdu, a poszkodowany równocześnie posiada AC, to fundusz pokryje tylko szkodę niezlikwidowaną z Autocasco i zrekompensuje podwyżkę składki dobrowolnego ubezpieczenia.

Jak widać, przepisy nie przewidują możliwości wypłaty odszkodowania jeśli niezidentyfikowany kierowca wyrządził tylko szkody majątkowe. Takie rozwiązanie jest kontrowersyjne, ale chroni UFG przed likwidacją dużej liczby drobnych szkód (np. otarć parkingowych) i łatwym wyłudzaniem odszkodowań przez zorganizowane grupy przestępców.

Sprawdź jak otrzymać wysokie odszkodowanie z OC oraz AC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli niezidentyfikowany kierowca wyrządził tylko szkodę majątkową. Wypłata rekompensaty za szkody na majątku jest możliwa jeśli równocześnie miała miejsce poważna szkoda osobowa, a sprawcy nie udało się zidentyfikować.

Polisa AC w awaryjnej sytuacji może być jedynym rozwiązaniem

Zasady wypłaty odszkodowania przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny sprawiają, że dobrowolna polisa Autocasco może być bardzo dobrym rozwiązaniem w przypadku drobnych szkód majątkowych, spowodowanych przez nieznanego kierowcę. Przydatność ubezpieczenia AC doceniają osoby, które po powrocie do samochodu pozostawionego na parkingu, zauważyły np. wgnieciony błotnik lub urwane lusterko. W takich sytuacjach, ustalenie sprawcy szkody jest praktycznie niemożliwe, o ile nie zachowały się nagrania z monitoringu.

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

REKLAMA

Przydatność ubezpieczenia AC w przypadku niewielkich szkód, może być ograniczona przez franszyzę integralną lub wkład własny (franszyzę redukcyjną). W pierwszym przypadku, mamy do czynienia z niewielką kwotą (np. 500 zł), która wyznacza minimalny limit odpowiedzialności ubezpieczyciela. Franszyza integralna chroni zakład ubezpieczeń przed likwidacją dużej liczby drobnych szkód. W ramach franszyzy redukcyjnej, każde odszkodowanie z AC jest pomniejszane o kwotę ustaloną w umowie (np. 300 zł). 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczenie Autocasco może być przydatne w przypadku niewielkich szkód, które spowodował nieznany kierowca. Trzeba jednak uwzględniać ograniczenia w wypłacie odszkodowania (tzn. franszyzę integralną i redukcyjną).

Źródło: porównywarka OC/AC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA