REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowca może mieć podwójne ubezpieczenie?

Podwójne ubezpieczenie komunikacyjne
Podwójne ubezpieczenie komunikacyjne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne ubezpieczenie to dość szczególna sytuacja. W przypadku polis osobowych, nie jest ona problematyczna, gdyż obowiązuje zasada tzw. kumulacji świadczeń.

Zasada kumulacji świadczeń oznacza, że posiadacz polis na życie lub ubezpieczeń NNW może otrzymać zsumowane zadośćuczynienie z kilku firm. Zatem wyższa składka przekłada się na większą rekompensatę po wypadku. Taka sama zasada nie dotyczy polis majątkowych (w tym ubezpieczeń OC dla kierowców oraz ubezpieczeń Autocasco -> ich wysokość obliczyć za pomocą kalkulatora Ubea.pl). Posiadacz wspomnianych ubezpieczeń, co do zasady nie powinien otrzymać odszkodowania większego niż wartość szkody (nawet jeśli zapłacił dwie składki). W związku z powyższym, podwójne ubezpieczenie jest nieopłacalne ekonomicznie, jeżeli dotyczy polis innych niż życiowe i NNW. W dodatku, pobranie podwójnego świadczenia za szkodę majątkową może narazić kierowcę na konsekwencje karne.

REKLAMA

Mimo zmiany przepisów problem podwójnego OC jest powszechny

Kwestia podwójnego ubezpieczenia komunikacyjnego, najczęściej dotyczy obowiązkowych polis OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. Po zmianach prawnych, które obowiązują od 11 lutego 2012 roku, łatwiej można pozbyć się drugiego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, ale to nie oznacza, że wszyscy kierowcy korzystają z takiej możliwości.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianach ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 11 lutego 2012 r. kierowca może łatwiej pozbyć się niepotrzebnej polisy OC.

REKLAMA

Podwójne ubezpieczenie OC może występować, jeżeli poprzednia polisa przeszła na kierowcę po zakupie pojazdu, a później zostało opłacone inne ubezpieczenie. W takiej sytuacji, nowy właściciel pojazdu może w dowolnym czasie wypowiedzieć umowę ubezpieczenia, którą „odziedziczył” po sprzedającym (patrz artykuł 31 ustęp 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Prawo do rozwiązania umowy niepotrzebnego OC przysługuje kierowcy również wtedy, gdy niechciane ubezpieczenie odnowiło się automatycznie po upływie roku (patrz artykuł 28a ustęp 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prawo do wypowiedzenia umowy niepotrzebnej polisy OC przysługuje kierowcy, jeżeli to ubezpieczenie odnowiło się automatycznie po roku lub zostało przejęte po poprzednim właścicielu pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto nadmienić, że ustawowe restrykcje i zasady dotyczą tylko ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej kierowców. Przepisy nie przewidują konieczności zapewnienia ciągłej ochrony z tytułu polisy Autocasco. W związku z powyższym, kierowca bez żadnych ograniczeń może wypowiedzieć umowę pierwszego lub drugiego ubezpieczenia AC.

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zasady ustanowione przez ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, nie dotyczą dobrowolnych polis Autocasco dla kierowców.

Dwaj ubezpieczyciele będą tak samo odpowiadać za szkody z OC

REKLAMA

Zgodnie z artykułem 824 indeks 1 paragraf 1 kodeksu cywilnego, odszkodowanie z ubezpieczeń majątkowych (tzn. innych niż polisy na życie i polisy NNW), nie powinno być wyższe od wartości poniesionej szkody. Inne zasady może wprowadzać tylko umowa przynajmniej jednego z zawartych ubezpieczeń. Takie dodatkowe klauzule, w praktyce są jednak bardzo rzadkie. Zasada określona w art. 824 indeks 1 paragraf 1 zapobiega sytuacji, w której szkoda byłaby majątkowo korzystna dla poszkodowanego (wartość skumulowanych odszkodowań > wartość szkody). Wspomniana sytuacja, zachęcałaby wiele osób do umyślnego powodowania wypadków i wyłudzania odszkodowań.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Co do zasady, odszkodowanie z tytułu ubezpieczeń majątkowych nie może być wyższe od wartości szkody. Taka reguła jest możliwa do stosowania, gdyż szkody majątkowe wycenia się łatwiej, niż szkody osobowe.

Spore znaczenie ma także zasada określona w art. 824 indeks 1 paragraf 2. Zgodnie ze wspomnianym przepisem, każdy ubezpieczyciel odpowiada za szkodę proporcjonalnie do wysokości sumy ubezpieczenia obejmującego to samo ryzyko. Tak więc w przypadku podwójnej polisy AC, dwaj ubezpieczyciele wspólnie „złożą” się na odszkodowanie, a ich udział w wypłacie będzie proporcjonalny do stosunku między sumami ubezpieczenia. Jeżeli chodzi o podwójne polisy OC dla kierowców, to sprawa jest prostsza, bo każde takie ubezpieczenie posiada minimalną sumę ustaloną ustawowo (patrz artykuł 36 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). W praktyce, zakłady ubezpieczeń nie ubezpieczają odpowiedzialności kierowcy samochodu osobowego na kwotę inną niż 5 mln euro (szkody osobowe dla jednego wypadku) i 1 mln euro (szkody majątkowe dla jednego wypadku). Ze względu na równość sum ubezpieczenia z tytułu OC dla kierowców, każdy ubezpieczyciel będzie w identycznej proporcji odpowiadał za szkodę. Rozliczenie między zakładami ubezpieczeń może mieć formę regresu (tzn. jeden z nich wypłaci całe odszkodowanie, a później zażąda od drugiego zwrócenia połowy tej kwoty). Taką zasadę potwierdził Sąd Najwyższy w uchwałach z 13 maja 2016 r. (sygnatura akt III CZP 11/16 i III CZP 16/16).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku ubezpieczeń majątkowych (w tym OC dla kierowców i Autocasco), każdy z ubezpieczycieli odpowiada proporcjonalnie do umownej sumy ubezpieczenia.

Osoba posiadająca podwójne lub wielokrotne ubezpieczenie, powinna powiadomić o tym fakcie wszystkie zainteresowane strony. Ta zasada jest szczególnie istotna w przypadku ubezpieczeń nieobjętych publiczną ewidencją (np. Autocasco). W tym kontekście warto pamiętać, że pobranie odszkodowania większego niż wartość szkody, bywa kwalifikowane jako przestępstwo z artykułu 286 § 1 kodeksu karnego i jest zagrożone karą więzienia od 6 miesięcy do 8 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Osoba posiadająca wielokrotne ubezpieczenie AC, powinna powiadomić o tym fakcie każdego z odpowiadających ubezpieczycieli.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA