REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowca może mieć podwójne ubezpieczenie?

Subskrybuj nas na Youtube
Podwójne ubezpieczenie komunikacyjne
Podwójne ubezpieczenie komunikacyjne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne ubezpieczenie to dość szczególna sytuacja. W przypadku polis osobowych, nie jest ona problematyczna, gdyż obowiązuje zasada tzw. kumulacji świadczeń.

Zasada kumulacji świadczeń oznacza, że posiadacz polis na życie lub ubezpieczeń NNW może otrzymać zsumowane zadośćuczynienie z kilku firm. Zatem wyższa składka przekłada się na większą rekompensatę po wypadku. Taka sama zasada nie dotyczy polis majątkowych (w tym ubezpieczeń OC dla kierowców oraz ubezpieczeń Autocasco -> ich wysokość obliczyć za pomocą kalkulatora Ubea.pl). Posiadacz wspomnianych ubezpieczeń, co do zasady nie powinien otrzymać odszkodowania większego niż wartość szkody (nawet jeśli zapłacił dwie składki). W związku z powyższym, podwójne ubezpieczenie jest nieopłacalne ekonomicznie, jeżeli dotyczy polis innych niż życiowe i NNW. W dodatku, pobranie podwójnego świadczenia za szkodę majątkową może narazić kierowcę na konsekwencje karne.

REKLAMA

Mimo zmiany przepisów problem podwójnego OC jest powszechny

Kwestia podwójnego ubezpieczenia komunikacyjnego, najczęściej dotyczy obowiązkowych polis OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. Po zmianach prawnych, które obowiązują od 11 lutego 2012 roku, łatwiej można pozbyć się drugiego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, ale to nie oznacza, że wszyscy kierowcy korzystają z takiej możliwości.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianach ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 11 lutego 2012 r. kierowca może łatwiej pozbyć się niepotrzebnej polisy OC.

REKLAMA

Podwójne ubezpieczenie OC może występować, jeżeli poprzednia polisa przeszła na kierowcę po zakupie pojazdu, a później zostało opłacone inne ubezpieczenie. W takiej sytuacji, nowy właściciel pojazdu może w dowolnym czasie wypowiedzieć umowę ubezpieczenia, którą „odziedziczył” po sprzedającym (patrz artykuł 31 ustęp 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Prawo do rozwiązania umowy niepotrzebnego OC przysługuje kierowcy również wtedy, gdy niechciane ubezpieczenie odnowiło się automatycznie po upływie roku (patrz artykuł 28a ustęp 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prawo do wypowiedzenia umowy niepotrzebnej polisy OC przysługuje kierowcy, jeżeli to ubezpieczenie odnowiło się automatycznie po roku lub zostało przejęte po poprzednim właścicielu pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto nadmienić, że ustawowe restrykcje i zasady dotyczą tylko ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej kierowców. Przepisy nie przewidują konieczności zapewnienia ciągłej ochrony z tytułu polisy Autocasco. W związku z powyższym, kierowca bez żadnych ograniczeń może wypowiedzieć umowę pierwszego lub drugiego ubezpieczenia AC.

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zasady ustanowione przez ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, nie dotyczą dobrowolnych polis Autocasco dla kierowców.

Dwaj ubezpieczyciele będą tak samo odpowiadać za szkody z OC

REKLAMA

Zgodnie z artykułem 824 indeks 1 paragraf 1 kodeksu cywilnego, odszkodowanie z ubezpieczeń majątkowych (tzn. innych niż polisy na życie i polisy NNW), nie powinno być wyższe od wartości poniesionej szkody. Inne zasady może wprowadzać tylko umowa przynajmniej jednego z zawartych ubezpieczeń. Takie dodatkowe klauzule, w praktyce są jednak bardzo rzadkie. Zasada określona w art. 824 indeks 1 paragraf 1 zapobiega sytuacji, w której szkoda byłaby majątkowo korzystna dla poszkodowanego (wartość skumulowanych odszkodowań > wartość szkody). Wspomniana sytuacja, zachęcałaby wiele osób do umyślnego powodowania wypadków i wyłudzania odszkodowań.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Co do zasady, odszkodowanie z tytułu ubezpieczeń majątkowych nie może być wyższe od wartości szkody. Taka reguła jest możliwa do stosowania, gdyż szkody majątkowe wycenia się łatwiej, niż szkody osobowe.

Spore znaczenie ma także zasada określona w art. 824 indeks 1 paragraf 2. Zgodnie ze wspomnianym przepisem, każdy ubezpieczyciel odpowiada za szkodę proporcjonalnie do wysokości sumy ubezpieczenia obejmującego to samo ryzyko. Tak więc w przypadku podwójnej polisy AC, dwaj ubezpieczyciele wspólnie „złożą” się na odszkodowanie, a ich udział w wypłacie będzie proporcjonalny do stosunku między sumami ubezpieczenia. Jeżeli chodzi o podwójne polisy OC dla kierowców, to sprawa jest prostsza, bo każde takie ubezpieczenie posiada minimalną sumę ustaloną ustawowo (patrz artykuł 36 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). W praktyce, zakłady ubezpieczeń nie ubezpieczają odpowiedzialności kierowcy samochodu osobowego na kwotę inną niż 5 mln euro (szkody osobowe dla jednego wypadku) i 1 mln euro (szkody majątkowe dla jednego wypadku). Ze względu na równość sum ubezpieczenia z tytułu OC dla kierowców, każdy ubezpieczyciel będzie w identycznej proporcji odpowiadał za szkodę. Rozliczenie między zakładami ubezpieczeń może mieć formę regresu (tzn. jeden z nich wypłaci całe odszkodowanie, a później zażąda od drugiego zwrócenia połowy tej kwoty). Taką zasadę potwierdził Sąd Najwyższy w uchwałach z 13 maja 2016 r. (sygnatura akt III CZP 11/16 i III CZP 16/16).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku ubezpieczeń majątkowych (w tym OC dla kierowców i Autocasco), każdy z ubezpieczycieli odpowiada proporcjonalnie do umownej sumy ubezpieczenia.

Osoba posiadająca podwójne lub wielokrotne ubezpieczenie, powinna powiadomić o tym fakcie wszystkie zainteresowane strony. Ta zasada jest szczególnie istotna w przypadku ubezpieczeń nieobjętych publiczną ewidencją (np. Autocasco). W tym kontekście warto pamiętać, że pobranie odszkodowania większego niż wartość szkody, bywa kwalifikowane jako przestępstwo z artykułu 286 § 1 kodeksu karnego i jest zagrożone karą więzienia od 6 miesięcy do 8 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Osoba posiadająca wielokrotne ubezpieczenie AC, powinna powiadomić o tym fakcie każdego z odpowiadających ubezpieczycieli.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA