REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowca może mieć podwójne ubezpieczenie?

Podwójne ubezpieczenie komunikacyjne
Podwójne ubezpieczenie komunikacyjne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne ubezpieczenie to dość szczególna sytuacja. W przypadku polis osobowych, nie jest ona problematyczna, gdyż obowiązuje zasada tzw. kumulacji świadczeń.

Zasada kumulacji świadczeń oznacza, że posiadacz polis na życie lub ubezpieczeń NNW może otrzymać zsumowane zadośćuczynienie z kilku firm. Zatem wyższa składka przekłada się na większą rekompensatę po wypadku. Taka sama zasada nie dotyczy polis majątkowych (w tym ubezpieczeń OC dla kierowców oraz ubezpieczeń Autocasco -> ich wysokość obliczyć za pomocą kalkulatora Ubea.pl). Posiadacz wspomnianych ubezpieczeń, co do zasady nie powinien otrzymać odszkodowania większego niż wartość szkody (nawet jeśli zapłacił dwie składki). W związku z powyższym, podwójne ubezpieczenie jest nieopłacalne ekonomicznie, jeżeli dotyczy polis innych niż życiowe i NNW. W dodatku, pobranie podwójnego świadczenia za szkodę majątkową może narazić kierowcę na konsekwencje karne.

REKLAMA

Mimo zmiany przepisów problem podwójnego OC jest powszechny

Kwestia podwójnego ubezpieczenia komunikacyjnego, najczęściej dotyczy obowiązkowych polis OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. Po zmianach prawnych, które obowiązują od 11 lutego 2012 roku, łatwiej można pozbyć się drugiego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, ale to nie oznacza, że wszyscy kierowcy korzystają z takiej możliwości.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianach ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 11 lutego 2012 r. kierowca może łatwiej pozbyć się niepotrzebnej polisy OC.

REKLAMA

Podwójne ubezpieczenie OC może występować, jeżeli poprzednia polisa przeszła na kierowcę po zakupie pojazdu, a później zostało opłacone inne ubezpieczenie. W takiej sytuacji, nowy właściciel pojazdu może w dowolnym czasie wypowiedzieć umowę ubezpieczenia, którą „odziedziczył” po sprzedającym (patrz artykuł 31 ustęp 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Prawo do rozwiązania umowy niepotrzebnego OC przysługuje kierowcy również wtedy, gdy niechciane ubezpieczenie odnowiło się automatycznie po upływie roku (patrz artykuł 28a ustęp 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prawo do wypowiedzenia umowy niepotrzebnej polisy OC przysługuje kierowcy, jeżeli to ubezpieczenie odnowiło się automatycznie po roku lub zostało przejęte po poprzednim właścicielu pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto nadmienić, że ustawowe restrykcje i zasady dotyczą tylko ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej kierowców. Przepisy nie przewidują konieczności zapewnienia ciągłej ochrony z tytułu polisy Autocasco. W związku z powyższym, kierowca bez żadnych ograniczeń może wypowiedzieć umowę pierwszego lub drugiego ubezpieczenia AC.

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zasady ustanowione przez ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, nie dotyczą dobrowolnych polis Autocasco dla kierowców.

Dwaj ubezpieczyciele będą tak samo odpowiadać za szkody z OC

REKLAMA

Zgodnie z artykułem 824 indeks 1 paragraf 1 kodeksu cywilnego, odszkodowanie z ubezpieczeń majątkowych (tzn. innych niż polisy na życie i polisy NNW), nie powinno być wyższe od wartości poniesionej szkody. Inne zasady może wprowadzać tylko umowa przynajmniej jednego z zawartych ubezpieczeń. Takie dodatkowe klauzule, w praktyce są jednak bardzo rzadkie. Zasada określona w art. 824 indeks 1 paragraf 1 zapobiega sytuacji, w której szkoda byłaby majątkowo korzystna dla poszkodowanego (wartość skumulowanych odszkodowań > wartość szkody). Wspomniana sytuacja, zachęcałaby wiele osób do umyślnego powodowania wypadków i wyłudzania odszkodowań.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Co do zasady, odszkodowanie z tytułu ubezpieczeń majątkowych nie może być wyższe od wartości szkody. Taka reguła jest możliwa do stosowania, gdyż szkody majątkowe wycenia się łatwiej, niż szkody osobowe.

Spore znaczenie ma także zasada określona w art. 824 indeks 1 paragraf 2. Zgodnie ze wspomnianym przepisem, każdy ubezpieczyciel odpowiada za szkodę proporcjonalnie do wysokości sumy ubezpieczenia obejmującego to samo ryzyko. Tak więc w przypadku podwójnej polisy AC, dwaj ubezpieczyciele wspólnie „złożą” się na odszkodowanie, a ich udział w wypłacie będzie proporcjonalny do stosunku między sumami ubezpieczenia. Jeżeli chodzi o podwójne polisy OC dla kierowców, to sprawa jest prostsza, bo każde takie ubezpieczenie posiada minimalną sumę ustaloną ustawowo (patrz artykuł 36 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). W praktyce, zakłady ubezpieczeń nie ubezpieczają odpowiedzialności kierowcy samochodu osobowego na kwotę inną niż 5 mln euro (szkody osobowe dla jednego wypadku) i 1 mln euro (szkody majątkowe dla jednego wypadku). Ze względu na równość sum ubezpieczenia z tytułu OC dla kierowców, każdy ubezpieczyciel będzie w identycznej proporcji odpowiadał za szkodę. Rozliczenie między zakładami ubezpieczeń może mieć formę regresu (tzn. jeden z nich wypłaci całe odszkodowanie, a później zażąda od drugiego zwrócenia połowy tej kwoty). Taką zasadę potwierdził Sąd Najwyższy w uchwałach z 13 maja 2016 r. (sygnatura akt III CZP 11/16 i III CZP 16/16).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku ubezpieczeń majątkowych (w tym OC dla kierowców i Autocasco), każdy z ubezpieczycieli odpowiada proporcjonalnie do umownej sumy ubezpieczenia.

Osoba posiadająca podwójne lub wielokrotne ubezpieczenie, powinna powiadomić o tym fakcie wszystkie zainteresowane strony. Ta zasada jest szczególnie istotna w przypadku ubezpieczeń nieobjętych publiczną ewidencją (np. Autocasco). W tym kontekście warto pamiętać, że pobranie odszkodowania większego niż wartość szkody, bywa kwalifikowane jako przestępstwo z artykułu 286 § 1 kodeksu karnego i jest zagrożone karą więzienia od 6 miesięcy do 8 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Osoba posiadająca wielokrotne ubezpieczenie AC, powinna powiadomić o tym fakcie każdego z odpowiadających ubezpieczycieli.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

REKLAMA

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

REKLAMA

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

REKLAMA