REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?
Spółka akcyjna czy TUW - którego ubezpieczyciela wybrać?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Spółki akcyjne są dominującymi podmiotami na krajowym rynku ubezpieczeń. Kierowcy szukający polis komunikacyjnych (OC/AC), mogą się również natknąć na ofertę Towarzystw Ubezpieczeń Wzajemnych. Tak zwane TUW-y mają bardzo podobną ofertę jak spółki ubezpieczeniowe, ale ich skala działania jest mniejsza. Nazwa „TUW” może wzbudzać konsternację i obawy wśród osób nieobeznanych z branżą ubezpieczeniową. W związku z powyższym, warto wyjaśnić podstawowe zasady działania Towarzystw Ubezpieczeń Wzajemnych i cechy tych podmiotów, które odróżniają je od spółek ubezpieczeniowych (S.A). 

TUW-y można nazwać „ubezpieczeniowymi spółdzielniami”

REKLAMA

Obecnie na terenie Polski możliwa jest działalność ubezpieczeniowa (poza reasekuracją) w dwóch formach - zakładu ubezpieczeń jako spółki akcyjnej oraz towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (TUW). Podmioty funkcjonujące w tej drugiej formie, muszą posiadać nazwę uwzględniającą skrót „TUW” lub „towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych”. Po transformacji ustrojowej, pozwolono na tworzenie TUW-ów, gdyż takie organizacje mają dość bogatą historię w naszym kraju. Wystarczy wspomnieć, że organizacje oferujące ubezpieczenia wzajemne, już w XIX wieku prężnie działały na terenie Polski. 

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Podmioty oferujące polisy, mogą działać w dwóch formach prawnych - spółki akcyjnej oraz towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych (tzw. TUW-u). Dodatkowo możliwe jest prowadzenie działalności w Polsce przez notyfikowanych zagranicznych ubezpieczycieli z krajów członkowskich Unii Europejskiej i Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz oddziały ubezpieczycieli (z krajów UE/EFTA). 

Obecnie na krajowym rynku działa dziesięć TUW-ów. Osiem towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, może zaproponować polisy majątkowe (np. OC dla kierowców). Najbardziej rozpoznawalnymi TUW-ami jest: TUW TUZ  i TUW TUW. Pozostałe dwa towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych działają w segmencie polis życiowych (dział I ubezpieczeń). Warto wiedzieć, że TUW-y, podobnie jak spółki akcyjne, nie mogą jednocześnie oferować polis na życie oraz polis majątkowych.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

REKLAMA

Zgodnie z nazwą, główną cechą TUW-ów jest wzajemność. Takie podmioty można potocznie nazwać ubezpieczeniowymi spółdzielniami, ponieważ nie są one ukierunkowane na zysk i świadczą usługi dla swoich członków. Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych posiadają swój statut i muszą zostać wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Statut TUW-u jest zatwierdzany przez Komisję Nadzoru Finansowego, która później kontroluje działalność takiego podmiotu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZWRÓĆ UWAGĘ: Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych muszą posiadać statut zatwierdzony przez KNF i podlegają bieżącemu nadzorowi tej instytucji. Najważniejszą cechą TUW-ów jest wzajemność ubezpieczenia członków. 

Warto zwrócić uwagę, że TUW-y mogą warunkowo ubezpieczać osoby niebędące ich członkami, jeżeli statut przewiduje takie rozwiązanie. Składki od członków muszą jednak stanowić przynajmniej 90% łącznej składki zebranej przez towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych. Zgodnie z przepisami, wyróżnia się tzw. małe TUW-y, które świadczą usługi tylko dla swoich członków posiadających więzi zawodowe i przez trzy ostatnie lata zebrały mniej niż 5 mln euro/rocznie składki przypisanej brutto. Małe TUW-y podlegają mniej restrykcyjnym wymogom formalnym i prawnym.   
Niezależnie od statusu towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, jego działalność nie jest ukierunkowana na generowanie zysku.

Zobacz też: Konsekwencje jazdy po spożyciu alkoholu

Nadwyżki finansowe wypracowane przez TUW, mogą skutkować lepszymi warunkami ubezpieczenia dla swoich członków (np. obniżką składki w kolejnym okresie ubezpieczenia). Decyzja o wykorzystaniu nadwyżki jest podejmowana na podstawie wyników głosowania członków. W ramach demokratycznej procedury, członkowie TUW-u decydują również o wyborze zarządu i rady nadzorczej. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Celem działania TUW-u, nie jest generowanie zysku (tak jak w przypadku ubezpieczeniowych spółek akcyjnych). Ewentualna nadwyżka finansowa z działalności TUW-u zwykle służy do poprawy warunków ubezpieczenia członków (np. obniżenia składki).

Dla kierowcy oferta TUW-u może być ciekawą alternatywa 

Z punktu widzenia kierowców poszukujących ochrony, towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych mogą być realnymi konkurentami dla ubezpieczeniowych spółek akcyjnych. Polskie TUW-y oczywiście nie posiadają takiego zaplecza marketingowego, jak liderzy rynku ubezpieczeń. To jednak nie wyklucza korzystnych warunków oferty dotyczącej polis komunikacyjnych. Kierowcy nie powinni również obawiać się problemów z likwidowaniem szkód przez TUW, gdyż taki podmiot działa pod nadzorem KNF-u i Rzecznika Finansowego. 

Zobacz też: Na ile ubezpieczyć zagraniczny wyjazd na wakacje?

Osoby rozważające przystąpienie do TUW-u, przed wypełnieniem deklaracji członkowskiej, wpłaceniem wpisowego i wykupieniem udziałów, powinny przestudiować statut tej organizacji. We wspomnianym dokumencie, znajdują się wszystkie informacje o prawach i obowiązkach związanych z członkostwem. Warto pamiętać, że członkowie TUW-u czasem muszą pokryć jego stratę bilansową (np. poprzez dopłaty do składki). 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed dołączeniem do TUW-u, trzeba dokładnie przeczytać jego statut i zwrócić uwagę na obowiązki członków (np. związane z wykupieniem udziałów i pokryciem straty). Kwestie członkostwa są nieistotne dla osób, które będą korzystać z oferty TUW-u jako klienci „zewnętrzni”.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA