REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jazda autem bez OC - dlaczego kierowcy ryzykują? Fot. shutterstock
Jazda autem bez OC - dlaczego kierowcy ryzykują? Fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie ubezpieczenia OC to obowiązek każdego właściciela zarejestrowanego w Polsce pojazdu mechanicznego. Dlaczego zatem wielu polskich kierowców jeździ bez polisy, narażając się tym samym na wysokie kary?

Jazda autem bez polisy OC

Jazda bez ważnego OC jest kosztowna – w przypadku samochodów osobowych kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia wynosi do końca tego roku maksymalnie 3,7 zł, a od stycznia 2017 r. wzrośnie do 4 tys. zł. Według statystyk prowadzonych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), nie wszyscy posiadacze pojazdów mechanicznych (oprócz „osobówek” dotyczy to też samochodów ciężarowych oraz m.in. motocykli i motorowerów) świadomie rezygnują z ochrony. Oczywiście niektórzy uważają to za „dobry” sposób na oszczędność, ale wielu z nich po prostu nie wie, że okres ochrony w ramach posiadanego OC minął. UFG szacuje, że w Polsce może być obecnie ponad 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów.

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy nie wiedzą, że polisa OC się skończyła?

Reguły funkcjonowania polis OC są opisane ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zgodnie z nimi ochrona zakupiona na 12 miesięcy jest automatycznie zawierana ponownie, jeżeli przed końcem okresu ochrony do ubezpieczyciela nie wpłynęło pismo z rezygnacją. W ustawie znajduje się jednak kilka wyjątków, kierowcy rzadko kiedy o nich wiedzą, w konsekwencji czego umykają im wymagane formalności. A to prowadzi do niewiedzy i braku OC.

Zobacz też: Czy przepisanie polisy na nowego właściciela auta jest opłacalne?

- Z informacji podawanych przez Fundusz wynika, że większość sytuacji, w których kierowca nie posiada obowiązkowego ubezpieczenia OC, jest związanych z niewiedzą lub zaniedbaniem. Aż 40% przypadków wykrycia braku polisy OC to konsekwencja nieopłaceniem którejś z rat za polisę, w efekcie czego ubezpieczenie nie przedłużyło się na następny okres – mówi Bartłomiej Behnke z multiagencji Superpolisa.pl. - Właściciele pojazdów nie muszą się obawiać, że w związku z nieopłaconą ratą ochrona ich pojazdu wygaśnie przed końcem okresu przewidzianego polisą. Natomiast jeżeli przed końcem okresu ubezpieczenia zaległości nie zostaną w całości uregulowane, wówczas polisa OC nie przedłuży się automatycznie.

REKLAMA

Osoby bez OC to nieraz także właściciele aut sprowadzanych z zagranicy, który wykupili OC, ale dopiero w jakiś czas po dacie pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Równie często kara za brak OC jest skutkiem błędnego przekonania, że ubezpieczenie nie jest potrzebne dla niesprawnego technicznie lub nieużytkowanego pojazdu. Należy także wskazać jeszcze inną, jedną z najczęstszych przyczyn „rezygnacji” z ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Bardzo często brak OC jest również związany z kwestią zakupu używanego samochodu i korzystania z zawartej przez poprzedniego właściciela umowy ubezpieczenia. Jest to oczywiście jak najbardziej dozwolone, ale zasady przedłużenia umowy zawartej przez kogoś innego różnią się w porównaniu z samodzielnie kupionym ubezpieczeniem - wyjaśnia Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Zbywca samochodu ma 14 dni na przekazanie ubezpieczycielowi informacji, że nie jest już właścicielem pojazdu. Dzięki temu ma pewność, że kupione przez niego OC nie zostanie automatycznie przedłużone na kolejne 12 miesięcy. Z kolei nowy właściciel auta może korzystać z ubezpieczenia, ale nie dłużej niż do końca okresu, na jaki zostało zawarte. Musi zatem pamiętać, żeby zawczasu kupić nową polisę. Statystyki UFG pokazują, że kierowcy często o tym zapominają… Rezultatu takiego niedopatrzenia łatwo się domyślić – brak OC i kara finansowa.


Co grozi za jazdę samochodem bez OC?

W kontekście jazdy bez OC warto także wyraźnie zaznaczyć, dlaczego nie opłaca się z premedytacją rezygnować z zakupu ochrony. Można wymienić przynajmniej dwa powody. Pierwszy jest oczywisty – to po prostu niezgodne z prawem działanie, za które grozi niemała, trudna do uniknięcia kara finansowa. Trzeba bowiem pamiętać, że wykrywalność pojazdów bez OC systematycznie rośnie, bo dzięki specjalnemu systemowi informatycznemu nieubezpieczone auta są coraz częściej wychwytywane zdalnie, a nie tylko podczas kontroli drogowej. Drugi powód – sprawca wypadku czy kolizji zapłaci za spowodowane przez siebie szkody z własnych środków, jeśli kierował pojazdem bez ważnej polisy. W skrajnych przypadkach może to oznaczać gigantyczne koszty. Trzeba bowiem pamiętać, że zgodnie z ustawowymi zapisami ubezpieczenie OC zapewnia ochronę do sumy 5 mln euro za szkody na zdrowiu poszkodowanych w wypadku drogowym i 1 mln euro za zniszczenie mienia (np.  samochodu).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA