REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego kierowcy jeżdżą autem bez OC?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jazda autem bez OC - dlaczego kierowcy ryzykują? Fot. shutterstock
Jazda autem bez OC - dlaczego kierowcy ryzykują? Fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie ubezpieczenia OC to obowiązek każdego właściciela zarejestrowanego w Polsce pojazdu mechanicznego. Dlaczego zatem wielu polskich kierowców jeździ bez polisy, narażając się tym samym na wysokie kary?

Jazda autem bez polisy OC

Jazda bez ważnego OC jest kosztowna – w przypadku samochodów osobowych kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia wynosi do końca tego roku maksymalnie 3,7 zł, a od stycznia 2017 r. wzrośnie do 4 tys. zł. Według statystyk prowadzonych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), nie wszyscy posiadacze pojazdów mechanicznych (oprócz „osobówek” dotyczy to też samochodów ciężarowych oraz m.in. motocykli i motorowerów) świadomie rezygnują z ochrony. Oczywiście niektórzy uważają to za „dobry” sposób na oszczędność, ale wielu z nich po prostu nie wie, że okres ochrony w ramach posiadanego OC minął. UFG szacuje, że w Polsce może być obecnie ponad 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów.

REKLAMA

Kierowcy nie wiedzą, że polisa OC się skończyła?

Reguły funkcjonowania polis OC są opisane ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Zgodnie z nimi ochrona zakupiona na 12 miesięcy jest automatycznie zawierana ponownie, jeżeli przed końcem okresu ochrony do ubezpieczyciela nie wpłynęło pismo z rezygnacją. W ustawie znajduje się jednak kilka wyjątków, kierowcy rzadko kiedy o nich wiedzą, w konsekwencji czego umykają im wymagane formalności. A to prowadzi do niewiedzy i braku OC.

Zobacz też: Czy przepisanie polisy na nowego właściciela auta jest opłacalne?

REKLAMA

- Z informacji podawanych przez Fundusz wynika, że większość sytuacji, w których kierowca nie posiada obowiązkowego ubezpieczenia OC, jest związanych z niewiedzą lub zaniedbaniem. Aż 40% przypadków wykrycia braku polisy OC to konsekwencja nieopłaceniem którejś z rat za polisę, w efekcie czego ubezpieczenie nie przedłużyło się na następny okres – mówi Bartłomiej Behnke z multiagencji Superpolisa.pl. - Właściciele pojazdów nie muszą się obawiać, że w związku z nieopłaconą ratą ochrona ich pojazdu wygaśnie przed końcem okresu przewidzianego polisą. Natomiast jeżeli przed końcem okresu ubezpieczenia zaległości nie zostaną w całości uregulowane, wówczas polisa OC nie przedłuży się automatycznie.

Osoby bez OC to nieraz także właściciele aut sprowadzanych z zagranicy, który wykupili OC, ale dopiero w jakiś czas po dacie pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. Równie często kara za brak OC jest skutkiem błędnego przekonania, że ubezpieczenie nie jest potrzebne dla niesprawnego technicznie lub nieużytkowanego pojazdu. Należy także wskazać jeszcze inną, jedną z najczęstszych przyczyn „rezygnacji” z ubezpieczenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Bardzo często brak OC jest również związany z kwestią zakupu używanego samochodu i korzystania z zawartej przez poprzedniego właściciela umowy ubezpieczenia. Jest to oczywiście jak najbardziej dozwolone, ale zasady przedłużenia umowy zawartej przez kogoś innego różnią się w porównaniu z samodzielnie kupionym ubezpieczeniem - wyjaśnia Damian Andruszkiewicz, Dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Klienta Indywidualnego Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Zbywca samochodu ma 14 dni na przekazanie ubezpieczycielowi informacji, że nie jest już właścicielem pojazdu. Dzięki temu ma pewność, że kupione przez niego OC nie zostanie automatycznie przedłużone na kolejne 12 miesięcy. Z kolei nowy właściciel auta może korzystać z ubezpieczenia, ale nie dłużej niż do końca okresu, na jaki zostało zawarte. Musi zatem pamiętać, żeby zawczasu kupić nową polisę. Statystyki UFG pokazują, że kierowcy często o tym zapominają… Rezultatu takiego niedopatrzenia łatwo się domyślić – brak OC i kara finansowa.


Co grozi za jazdę samochodem bez OC?

W kontekście jazdy bez OC warto także wyraźnie zaznaczyć, dlaczego nie opłaca się z premedytacją rezygnować z zakupu ochrony. Można wymienić przynajmniej dwa powody. Pierwszy jest oczywisty – to po prostu niezgodne z prawem działanie, za które grozi niemała, trudna do uniknięcia kara finansowa. Trzeba bowiem pamiętać, że wykrywalność pojazdów bez OC systematycznie rośnie, bo dzięki specjalnemu systemowi informatycznemu nieubezpieczone auta są coraz częściej wychwytywane zdalnie, a nie tylko podczas kontroli drogowej. Drugi powód – sprawca wypadku czy kolizji zapłaci za spowodowane przez siebie szkody z własnych środków, jeśli kierował pojazdem bez ważnej polisy. W skrajnych przypadkach może to oznaczać gigantyczne koszty. Trzeba bowiem pamiętać, że zgodnie z ustawowymi zapisami ubezpieczenie OC zapewnia ochronę do sumy 5 mln euro za szkody na zdrowiu poszkodowanych w wypadku drogowym i 1 mln euro za zniszczenie mienia (np.  samochodu).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA