REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
alkohol, używki
alkohol, używki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Praktycznie każdy polski kierowca wie, że za prowadzenie samochodu po spożyciu większej ilości alkoholu, grozą poważne sankcje karne. Dość powszechna jest też wiedza o dopuszczalnym stężeniu alkoholu we krwi (< 0,2 promila). Znacznie mniejsza liczba kierowców zdaje sobie sprawę, że obowiązujące przepisy rozróżniają stan wskazujący na spożycie alkoholu (stan po spożyciu alkoholu) oraz stan nietrzeźwości. Kierowca znajdujący się w każdym z tych stanów, będzie zagrożony różnymi konsekwencjami karnymi w razie wypadku lub kontroli drogowej. Dla klientów powodujących wypadki „po kieliszku”, wyrozumiali nie są też ubezpieczyciele. Nawet stosunkowo niewielkie stężenie alkoholu we krwi lub wydychanym powietrzu, uprawnia firmę ubezpieczeniową do roszczenia o zwrot kwoty wypłaconej z OC.

Za nietrzeźwość grożą kierowcy znacznie poważniejsze sankcje

Definicję nietrzeźwości oraz stanu wskazującego na spożycie alkoholu, możemy znaleźć w przepisach kodeksu karnego (KK). Zgodnie z artykułem 115 §16 KK, nietrzeźwość ma miejsce, gdy:

REKLAMA

REKLAMA

  • zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość
  • lub zawartość alkoholu w 1 decymetrze sześciennym wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość

Jeżeli powyższe limity nie zostały przekroczone, to kierowca może znajdować się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu/stanie po spożyciu alkoholu. Zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, taki stan ma miejsce jeśli:

  • zawartość alkoholu we krwi wynosi od 0,2 promila do 0,5 promila
  • lub obecność alkoholu wynosi od 0,1 mg do 0,25 mg w 1 decymetrze sześciennym wydychanego powietrza

Ze względu na różnicę stężenia alkoholu, dwa opisywane stany podlegają odmiennej klasyfikacji karnej. Prowadzenie pojazdów mechanicznych w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem. Z wykroczeniem mamy do czynienia, jeżeli osoba kierująca samochodem lub jednośladem, znajdowała się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu.

Zobacz też: Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kierowca popełnia przestępstwo, prowadząc pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi). Jako występek jest traktowana jazda w stanie wskazującym na spożycie alkoholu/stanie po spożyciu alkoholu (stężenie od 0,2 promila do 0,5 promila we krwi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy kierowca, który podczas wypadku lub kontroli drogowej przekroczył limit stężenia alkoholu (krew ≥ 0,2 promila alkoholu lub wydychane powietrze ≥ 0,1 mg alkoholu/dm3), nie może liczyć na pobłażliwość stróżów prawa. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że dotkliwość sankcji jest uzależniona od stężenia alkoholu. Kara za prowadzenie samochodu w stanie nietrzeźwości to między innymi:

  • grzywna, ograniczenie wolności lub pozbawienie wolności do 2 lat
  • zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 1 roku do 10 lat (zakaz może dotyczyć określonego rodzaju pojazdów lub zostać ustanowiony dożywotnio, jeżeli w wypadku spowodowanym przez pijanego kierowcę były ofiary śmiertelne lub ciężko ranne osoby)
  • świadczenie pieniężne, które trzeba dokonać na rzecz instytucji/organizacji społecznych pomagających ofiarom wypadków drogowych

Warto nadmienić, że kara dla nietrzeźwego kierowcy czasem obejmuje również przepadek pojazdu użytego do dokonania przestępstwa. Za prowadzenie auta lub jednośladu w „stanie po spożyciu”, grożą nieco łagodniejsze sankcje. W takiej sytuacji, kierowca musi się liczyć z:

  • karą aresztu lub karą grzywny (od 50 zł do 5000 zł)
  • czasowym zatrzymaniem prawa jazdy
  • zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat

Warto również nadmienić, że osoba wobec której orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów na okres dłuższy niż rok, przed powrotem „za kółko” musi zdać specjalny egzamin organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości, jako przestępstwo jest karane bardziej surowo. Sąd może zastosować nawet karę dwuletniego pozbawienia wolności i nałożyć na kierowcę dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Stan po spożyciu alkoholu również może skutkować regresem

Osoba lekceważąca zakaz jazdy „po kieliszku”, powinna zdawać sobie sprawę, że sankcje karne nie są jedynym zagrożeniem. Zgodnie z artykułem 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych,firma zapewniająca ochronę w ramach OC, zyskuje prawo do zwrotu wypłaconego odszkodowania jeśli sprawca wypadku przekroczył przynajmniej jeden z limitów stężenia alkoholu określonych przez przepisy (krew ≥ 0,2 promila alkoholu lub wydychane powietrze ≥ 0,1 mg alkoholu/dm3). Nietrudno się domyślić, że ubezpieczyciele skwapliwie korzystają z możliwości odzyskania kwot wypłaconych w ramach likwidacji szkód. Co ważne, firma ubezpieczeniowa nie musi udowadniać, że jazda „na podwójnym gazie” faktycznie przyczyniła się do wypadku. Decydującym kryterium są tylko wskazania alkomatu.

Trzeba nadmienić, że pewne sankcje dla nietrzeźwych kierowców, dotyczą również polis Autocasco. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ubezpieczyciel (zgodnie z zapisami umowy i ogólnymi warunkami ubezpieczenia), odmówi wypłaty odszkodowania za zniszczenia pojazdu, które właściciel spowodował w stanie nietrzeźwości albo po spożyciu alkoholu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nietrzeźwość sprawcy wypadku lub stan po spożyciu alkoholu, uprawnia towarzystwo ubezpieczeniowe do roszczenia o zwrot wypłaconego odszkodowania z OC. W takiej sytuacji, sprawca wypadku ponosi faktyczne koszty likwidacji szkód wyrządzonych osobom trzecim. Firma oferująca polisę Autocasco, również może zastosować sankcje wobec nietrzeźwego sprawcy wypadku. 

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA