REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje jazdy po spożyciu alkoholu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
alkohol, używki
alkohol, używki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Praktycznie każdy polski kierowca wie, że za prowadzenie samochodu po spożyciu większej ilości alkoholu, grozą poważne sankcje karne. Dość powszechna jest też wiedza o dopuszczalnym stężeniu alkoholu we krwi (< 0,2 promila). Znacznie mniejsza liczba kierowców zdaje sobie sprawę, że obowiązujące przepisy rozróżniają stan wskazujący na spożycie alkoholu (stan po spożyciu alkoholu) oraz stan nietrzeźwości. Kierowca znajdujący się w każdym z tych stanów, będzie zagrożony różnymi konsekwencjami karnymi w razie wypadku lub kontroli drogowej. Dla klientów powodujących wypadki „po kieliszku”, wyrozumiali nie są też ubezpieczyciele. Nawet stosunkowo niewielkie stężenie alkoholu we krwi lub wydychanym powietrzu, uprawnia firmę ubezpieczeniową do roszczenia o zwrot kwoty wypłaconej z OC.

Za nietrzeźwość grożą kierowcy znacznie poważniejsze sankcje

Definicję nietrzeźwości oraz stanu wskazującego na spożycie alkoholu, możemy znaleźć w przepisach kodeksu karnego (KK). Zgodnie z artykułem 115 §16 KK, nietrzeźwość ma miejsce, gdy:

REKLAMA

REKLAMA

  • zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość
  • lub zawartość alkoholu w 1 decymetrze sześciennym wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość

Jeżeli powyższe limity nie zostały przekroczone, to kierowca może znajdować się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu/stanie po spożyciu alkoholu. Zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, taki stan ma miejsce jeśli:

  • zawartość alkoholu we krwi wynosi od 0,2 promila do 0,5 promila
  • lub obecność alkoholu wynosi od 0,1 mg do 0,25 mg w 1 decymetrze sześciennym wydychanego powietrza

Ze względu na różnicę stężenia alkoholu, dwa opisywane stany podlegają odmiennej klasyfikacji karnej. Prowadzenie pojazdów mechanicznych w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem. Z wykroczeniem mamy do czynienia, jeżeli osoba kierująca samochodem lub jednośladem, znajdowała się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu.

Zobacz też: Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kierowca popełnia przestępstwo, prowadząc pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi). Jako występek jest traktowana jazda w stanie wskazującym na spożycie alkoholu/stanie po spożyciu alkoholu (stężenie od 0,2 promila do 0,5 promila we krwi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy kierowca, który podczas wypadku lub kontroli drogowej przekroczył limit stężenia alkoholu (krew ≥ 0,2 promila alkoholu lub wydychane powietrze ≥ 0,1 mg alkoholu/dm3), nie może liczyć na pobłażliwość stróżów prawa. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że dotkliwość sankcji jest uzależniona od stężenia alkoholu. Kara za prowadzenie samochodu w stanie nietrzeźwości to między innymi:

  • grzywna, ograniczenie wolności lub pozbawienie wolności do 2 lat
  • zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 1 roku do 10 lat (zakaz może dotyczyć określonego rodzaju pojazdów lub zostać ustanowiony dożywotnio, jeżeli w wypadku spowodowanym przez pijanego kierowcę były ofiary śmiertelne lub ciężko ranne osoby)
  • świadczenie pieniężne, które trzeba dokonać na rzecz instytucji/organizacji społecznych pomagających ofiarom wypadków drogowych

Warto nadmienić, że kara dla nietrzeźwego kierowcy czasem obejmuje również przepadek pojazdu użytego do dokonania przestępstwa. Za prowadzenie auta lub jednośladu w „stanie po spożyciu”, grożą nieco łagodniejsze sankcje. W takiej sytuacji, kierowca musi się liczyć z:

  • karą aresztu lub karą grzywny (od 50 zł do 5000 zł)
  • czasowym zatrzymaniem prawa jazdy
  • zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat

Warto również nadmienić, że osoba wobec której orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów na okres dłuższy niż rok, przed powrotem „za kółko” musi zdać specjalny egzamin organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości, jako przestępstwo jest karane bardziej surowo. Sąd może zastosować nawet karę dwuletniego pozbawienia wolności i nałożyć na kierowcę dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Stan po spożyciu alkoholu również może skutkować regresem

Osoba lekceważąca zakaz jazdy „po kieliszku”, powinna zdawać sobie sprawę, że sankcje karne nie są jedynym zagrożeniem. Zgodnie z artykułem 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych,firma zapewniająca ochronę w ramach OC, zyskuje prawo do zwrotu wypłaconego odszkodowania jeśli sprawca wypadku przekroczył przynajmniej jeden z limitów stężenia alkoholu określonych przez przepisy (krew ≥ 0,2 promila alkoholu lub wydychane powietrze ≥ 0,1 mg alkoholu/dm3). Nietrudno się domyślić, że ubezpieczyciele skwapliwie korzystają z możliwości odzyskania kwot wypłaconych w ramach likwidacji szkód. Co ważne, firma ubezpieczeniowa nie musi udowadniać, że jazda „na podwójnym gazie” faktycznie przyczyniła się do wypadku. Decydującym kryterium są tylko wskazania alkomatu.

Trzeba nadmienić, że pewne sankcje dla nietrzeźwych kierowców, dotyczą również polis Autocasco. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ubezpieczyciel (zgodnie z zapisami umowy i ogólnymi warunkami ubezpieczenia), odmówi wypłaty odszkodowania za zniszczenia pojazdu, które właściciel spowodował w stanie nietrzeźwości albo po spożyciu alkoholu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nietrzeźwość sprawcy wypadku lub stan po spożyciu alkoholu, uprawnia towarzystwo ubezpieczeniowe do roszczenia o zwrot wypłaconego odszkodowania z OC. W takiej sytuacji, sprawca wypadku ponosi faktyczne koszty likwidacji szkód wyrządzonych osobom trzecim. Firma oferująca polisę Autocasco, również może zastosować sankcje wobec nietrzeźwego sprawcy wypadku. 

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA