REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje jazdy po spożyciu alkoholu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
alkohol, używki
alkohol, używki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Praktycznie każdy polski kierowca wie, że za prowadzenie samochodu po spożyciu większej ilości alkoholu, grozą poważne sankcje karne. Dość powszechna jest też wiedza o dopuszczalnym stężeniu alkoholu we krwi (< 0,2 promila). Znacznie mniejsza liczba kierowców zdaje sobie sprawę, że obowiązujące przepisy rozróżniają stan wskazujący na spożycie alkoholu (stan po spożyciu alkoholu) oraz stan nietrzeźwości. Kierowca znajdujący się w każdym z tych stanów, będzie zagrożony różnymi konsekwencjami karnymi w razie wypadku lub kontroli drogowej. Dla klientów powodujących wypadki „po kieliszku”, wyrozumiali nie są też ubezpieczyciele. Nawet stosunkowo niewielkie stężenie alkoholu we krwi lub wydychanym powietrzu, uprawnia firmę ubezpieczeniową do roszczenia o zwrot kwoty wypłaconej z OC.

Za nietrzeźwość grożą kierowcy znacznie poważniejsze sankcje

Definicję nietrzeźwości oraz stanu wskazującego na spożycie alkoholu, możemy znaleźć w przepisach kodeksu karnego (KK). Zgodnie z artykułem 115 §16 KK, nietrzeźwość ma miejsce, gdy:

REKLAMA

  • zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość
  • lub zawartość alkoholu w 1 decymetrze sześciennym wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość

Jeżeli powyższe limity nie zostały przekroczone, to kierowca może znajdować się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu/stanie po spożyciu alkoholu. Zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, taki stan ma miejsce jeśli:

  • zawartość alkoholu we krwi wynosi od 0,2 promila do 0,5 promila
  • lub obecność alkoholu wynosi od 0,1 mg do 0,25 mg w 1 decymetrze sześciennym wydychanego powietrza

Ze względu na różnicę stężenia alkoholu, dwa opisywane stany podlegają odmiennej klasyfikacji karnej. Prowadzenie pojazdów mechanicznych w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem. Z wykroczeniem mamy do czynienia, jeżeli osoba kierująca samochodem lub jednośladem, znajdowała się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu.

Zobacz też: Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kierowca popełnia przestępstwo, prowadząc pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi). Jako występek jest traktowana jazda w stanie wskazującym na spożycie alkoholu/stanie po spożyciu alkoholu (stężenie od 0,2 promila do 0,5 promila we krwi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy kierowca, który podczas wypadku lub kontroli drogowej przekroczył limit stężenia alkoholu (krew ≥ 0,2 promila alkoholu lub wydychane powietrze ≥ 0,1 mg alkoholu/dm3), nie może liczyć na pobłażliwość stróżów prawa. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że dotkliwość sankcji jest uzależniona od stężenia alkoholu. Kara za prowadzenie samochodu w stanie nietrzeźwości to między innymi:

  • grzywna, ograniczenie wolności lub pozbawienie wolności do 2 lat
  • zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 1 roku do 10 lat (zakaz może dotyczyć określonego rodzaju pojazdów lub zostać ustanowiony dożywotnio, jeżeli w wypadku spowodowanym przez pijanego kierowcę były ofiary śmiertelne lub ciężko ranne osoby)
  • świadczenie pieniężne, które trzeba dokonać na rzecz instytucji/organizacji społecznych pomagających ofiarom wypadków drogowych

Warto nadmienić, że kara dla nietrzeźwego kierowcy czasem obejmuje również przepadek pojazdu użytego do dokonania przestępstwa. Za prowadzenie auta lub jednośladu w „stanie po spożyciu”, grożą nieco łagodniejsze sankcje. W takiej sytuacji, kierowca musi się liczyć z:

  • karą aresztu lub karą grzywny (od 50 zł do 5000 zł)
  • czasowym zatrzymaniem prawa jazdy
  • zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat

Warto również nadmienić, że osoba wobec której orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów na okres dłuższy niż rok, przed powrotem „za kółko” musi zdać specjalny egzamin organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości, jako przestępstwo jest karane bardziej surowo. Sąd może zastosować nawet karę dwuletniego pozbawienia wolności i nałożyć na kierowcę dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Stan po spożyciu alkoholu również może skutkować regresem

REKLAMA

Osoba lekceważąca zakaz jazdy „po kieliszku”, powinna zdawać sobie sprawę, że sankcje karne nie są jedynym zagrożeniem. Zgodnie z artykułem 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych,firma zapewniająca ochronę w ramach OC, zyskuje prawo do zwrotu wypłaconego odszkodowania jeśli sprawca wypadku przekroczył przynajmniej jeden z limitów stężenia alkoholu określonych przez przepisy (krew ≥ 0,2 promila alkoholu lub wydychane powietrze ≥ 0,1 mg alkoholu/dm3). Nietrudno się domyślić, że ubezpieczyciele skwapliwie korzystają z możliwości odzyskania kwot wypłaconych w ramach likwidacji szkód. Co ważne, firma ubezpieczeniowa nie musi udowadniać, że jazda „na podwójnym gazie” faktycznie przyczyniła się do wypadku. Decydującym kryterium są tylko wskazania alkomatu.

Trzeba nadmienić, że pewne sankcje dla nietrzeźwych kierowców, dotyczą również polis Autocasco. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ubezpieczyciel (zgodnie z zapisami umowy i ogólnymi warunkami ubezpieczenia), odmówi wypłaty odszkodowania za zniszczenia pojazdu, które właściciel spowodował w stanie nietrzeźwości albo po spożyciu alkoholu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nietrzeźwość sprawcy wypadku lub stan po spożyciu alkoholu, uprawnia towarzystwo ubezpieczeniowe do roszczenia o zwrot wypłaconego odszkodowania z OC. W takiej sytuacji, sprawca wypadku ponosi faktyczne koszty likwidacji szkód wyrządzonych osobom trzecim. Firma oferująca polisę Autocasco, również może zastosować sankcje wobec nietrzeźwego sprawcy wypadku. 

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

REKLAMA

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

REKLAMA