REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
alkohol, używki
alkohol, używki
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Praktycznie każdy polski kierowca wie, że za prowadzenie samochodu po spożyciu większej ilości alkoholu, grozą poważne sankcje karne. Dość powszechna jest też wiedza o dopuszczalnym stężeniu alkoholu we krwi (< 0,2 promila). Znacznie mniejsza liczba kierowców zdaje sobie sprawę, że obowiązujące przepisy rozróżniają stan wskazujący na spożycie alkoholu (stan po spożyciu alkoholu) oraz stan nietrzeźwości. Kierowca znajdujący się w każdym z tych stanów, będzie zagrożony różnymi konsekwencjami karnymi w razie wypadku lub kontroli drogowej. Dla klientów powodujących wypadki „po kieliszku”, wyrozumiali nie są też ubezpieczyciele. Nawet stosunkowo niewielkie stężenie alkoholu we krwi lub wydychanym powietrzu, uprawnia firmę ubezpieczeniową do roszczenia o zwrot kwoty wypłaconej z OC.

Za nietrzeźwość grożą kierowcy znacznie poważniejsze sankcje

Definicję nietrzeźwości oraz stanu wskazującego na spożycie alkoholu, możemy znaleźć w przepisach kodeksu karnego (KK). Zgodnie z artykułem 115 §16 KK, nietrzeźwość ma miejsce, gdy:

REKLAMA

REKLAMA

  • zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość
  • lub zawartość alkoholu w 1 decymetrze sześciennym wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość

Jeżeli powyższe limity nie zostały przekroczone, to kierowca może znajdować się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu/stanie po spożyciu alkoholu. Zgodnie z art. 46 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, taki stan ma miejsce jeśli:

  • zawartość alkoholu we krwi wynosi od 0,2 promila do 0,5 promila
  • lub obecność alkoholu wynosi od 0,1 mg do 0,25 mg w 1 decymetrze sześciennym wydychanego powietrza

Ze względu na różnicę stężenia alkoholu, dwa opisywane stany podlegają odmiennej klasyfikacji karnej. Prowadzenie pojazdów mechanicznych w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem. Z wykroczeniem mamy do czynienia, jeżeli osoba kierująca samochodem lub jednośladem, znajdowała się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu.

Zobacz też: Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kierowca popełnia przestępstwo, prowadząc pojazd mechaniczny w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila alkoholu we krwi). Jako występek jest traktowana jazda w stanie wskazującym na spożycie alkoholu/stanie po spożyciu alkoholu (stężenie od 0,2 promila do 0,5 promila we krwi).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy kierowca, który podczas wypadku lub kontroli drogowej przekroczył limit stężenia alkoholu (krew ≥ 0,2 promila alkoholu lub wydychane powietrze ≥ 0,1 mg alkoholu/dm3), nie może liczyć na pobłażliwość stróżów prawa. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że dotkliwość sankcji jest uzależniona od stężenia alkoholu. Kara za prowadzenie samochodu w stanie nietrzeźwości to między innymi:

  • grzywna, ograniczenie wolności lub pozbawienie wolności do 2 lat
  • zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 1 roku do 10 lat (zakaz może dotyczyć określonego rodzaju pojazdów lub zostać ustanowiony dożywotnio, jeżeli w wypadku spowodowanym przez pijanego kierowcę były ofiary śmiertelne lub ciężko ranne osoby)
  • świadczenie pieniężne, które trzeba dokonać na rzecz instytucji/organizacji społecznych pomagających ofiarom wypadków drogowych

Warto nadmienić, że kara dla nietrzeźwego kierowcy czasem obejmuje również przepadek pojazdu użytego do dokonania przestępstwa. Za prowadzenie auta lub jednośladu w „stanie po spożyciu”, grożą nieco łagodniejsze sankcje. W takiej sytuacji, kierowca musi się liczyć z:

  • karą aresztu lub karą grzywny (od 50 zł do 5000 zł)
  • czasowym zatrzymaniem prawa jazdy
  • zakazem prowadzenia pojazdów mechanicznych na okres od 6 miesięcy do 3 lat

Warto również nadmienić, że osoba wobec której orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów na okres dłuższy niż rok, przed powrotem „za kółko” musi zdać specjalny egzamin organizowany przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości, jako przestępstwo jest karane bardziej surowo. Sąd może zastosować nawet karę dwuletniego pozbawienia wolności i nałożyć na kierowcę dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych.

Stan po spożyciu alkoholu również może skutkować regresem

Osoba lekceważąca zakaz jazdy „po kieliszku”, powinna zdawać sobie sprawę, że sankcje karne nie są jedynym zagrożeniem. Zgodnie z artykułem 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych,firma zapewniająca ochronę w ramach OC, zyskuje prawo do zwrotu wypłaconego odszkodowania jeśli sprawca wypadku przekroczył przynajmniej jeden z limitów stężenia alkoholu określonych przez przepisy (krew ≥ 0,2 promila alkoholu lub wydychane powietrze ≥ 0,1 mg alkoholu/dm3). Nietrudno się domyślić, że ubezpieczyciele skwapliwie korzystają z możliwości odzyskania kwot wypłaconych w ramach likwidacji szkód. Co ważne, firma ubezpieczeniowa nie musi udowadniać, że jazda „na podwójnym gazie” faktycznie przyczyniła się do wypadku. Decydującym kryterium są tylko wskazania alkomatu.

Trzeba nadmienić, że pewne sankcje dla nietrzeźwych kierowców, dotyczą również polis Autocasco. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ubezpieczyciel (zgodnie z zapisami umowy i ogólnymi warunkami ubezpieczenia), odmówi wypłaty odszkodowania za zniszczenia pojazdu, które właściciel spowodował w stanie nietrzeźwości albo po spożyciu alkoholu.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nietrzeźwość sprawcy wypadku lub stan po spożyciu alkoholu, uprawnia towarzystwo ubezpieczeniowe do roszczenia o zwrot wypłaconego odszkodowania z OC. W takiej sytuacji, sprawca wypadku ponosi faktyczne koszty likwidacji szkód wyrządzonych osobom trzecim. Firma oferująca polisę Autocasco, również może zastosować sankcje wobec nietrzeźwego sprawcy wypadku. 

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA