Na których ubezpieczycieli kierowcy często się skarżą?
REKLAMA
REKLAMA
Polski rynek dobrowolnych ubezpieczeń nadal jest stosunkowo słabo rozwinięty. Dlatego nie można się dziwić, że w bilansach krajowych towarzystw ubezpieczeniowych dominują obowiązkowe polisy. Wśród nich zdecydowanie najpopularniejsze są ubezpieczenia komunikacyjne OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz Autocasco pojazdów mechanicznych). Według danych KNF-u z I kw. 2016 roku, polscy kierowcy posiadają około 20,9 mln ubezpieczeń OC i 5,7 mln ubezpieczeń AC. Duża popularność polis komunikacyjnych sprawia, że Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych) najczęściej otrzymuje skargi dotyczące właśnie takich ubezpieczeń. Najwięcej skarg napływa od klientów i petentów popularnych ubezpieczycieli. Porównanie liczby osób skarżących się na poszczególne zakłady ubezpieczeń staje się bardziej wiarygodne jeśli weźmiemy pod uwagę udział ubezpieczycieli w krajowym rynku.
REKLAMA
Stosunkowo rzadko skarżą się klienci Compensy, Concordii oraz Warty
REKLAMA
Ciekawe dane o liczbie skarg na polisy komunikacyjne, znajdziemy w rocznym raporcie Rzecznika Finansowego (RF). Wspomniana instytucja podsumowała skargi złożone od 1 stycznia 2015 r. do 10 października 2015 r. Takie ograniczenie czasu analizy do 9 miesięcy wynika ze zmiany, która nastąpiła 11 października 2015 roku. Po przekształceniu Rzecznika Ubezpieczonych w Rzecznika Finansowego, nowy urząd zajmuje się nie tylko polisami. Z pomocy tej instytucji mogą również korzystać klienci innych podmiotów rynku finansowego (m.in. banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych oraz firm pożyczkowych).
ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianie z października 2015 roku, dawny Rzecznik Ubezpieczonych przekształcił się w Rzecznika Finansowego i pomaga również klientom wielu innych instytucji niż zakłady ubezpieczeń.
Dane obecnego Rzecznika Finansowego wskazują, że w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku najwięcej otrzymanych skarg (1551) dotyczyło PZU. Niestety raport RF nie zawiera informacji o tym, ile skarg na PZU oraz jego konkurentów, było faktycznie uzasadnionych.
Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?
REKLAMA
Duża liczba skarg na PZU, oczywiście wynika z wiodącej pozycji rynkowej tego ubezpieczyciela. Udział PZU w składce z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych wynosił aż 34,96% od I kw. do III kw. 2015 r. Jeśli przeliczymy łączną liczbę skarg na jeden procent udziału w rynku komunikacyjnym, to można stwierdzić, że osoby korzystające z usług PZU wcale nie skarżą się bardzo często. W poniższym zestawieniu najgorsze wyniki uzyskały firmy Generali, Interrisk, Benefia oraz TUW Pocztowe. Najlepszą relacją udziału rynkowego i liczby skarg, od I kw. do III kw. 2015 r, cechowała się Concordia (13 skarg na 1% udziału w rynku). Dobre wyniki uzyskało też pięć innych towarzystw - Compensa, Ergo Hestia, Allianz, WARTA oraz Uniqa.
Warto nadmienić, że Rzecznik Finansowy publikuje również informacje o liczbie skarg na te towarzystwa ubezpieczeniowe, które nie zostały zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli (AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia). W przypadku takich towarzystw, nie dysponujemy jednak danymi, które pozwalałyby na policzenie relacji skarg do udziału rynkowego (patrz poniższa tabela).
ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe (np. AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia), nie są zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli.
Liczba oraz częstość skarg na największe zakłady ubezpieczeniowe w 2015 r. (ubezpieczenia komunikacyjne) |
|||
Nazwa ubezpieczyciela ↓ |
Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych (od 1 stycznia 2015 r. do 10 października 2015 r.) |
Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis komunikacyjnych od 1 stycznia 2015 r. do 30 września 2015 r.) |
Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego |
Zakłady ubezpieczeniowe zarejestrowane w Polsce |
|||
TUiR Allianz Polska |
294 |
7,47% |
39 |
Aviva TU Ogólnych |
85 |
1,38% |
61 |
Benefia TU |
84 |
1,10% |
76 |
Compensa TU VIG |
130 |
4,66% |
28 |
Concordia Polska TUW |
9 |
0,69% |
13 |
STU Ergo Hestia |
490 |
14,24% |
34 |
Generali TU |
358 |
3,65% |
98 |
Gothaer TU |
174 |
2,75% |
63 |
Interrisk TU VIG |
218 |
2,93% |
74 |
Link 4 TU |
199 |
3,03% |
66 |
TUW Pocztowe |
26 |
0,29% |
90 |
PZU |
1551 |
34,96% |
44 |
TUW TUW |
102 |
2,29% |
45 |
TUZ TUW |
103 |
1,50% |
69 |
Uniqa TU |
128 |
3,42% |
37 |
TUiR WARTA |
451 |
14,58% |
31 |
Firmy działające jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli |
|||
Ceska Pojistovna S.A. Oddział w Polsce (Proama) |
451 |
- |
- |
Avanssur S.A. Oddział w Polsce (AXA Direct) |
202 |
- |
- |
Liberty Seguros S.A. Oddział w Polsce (Liberty Ubezpieczenia) |
106 |
- |
- |
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Ubezpieczonych i KNF
W razie kłopotów z OC lub AC warto złożyć reklamację i własną skargę
O możliwości złożenia własnej skargi do Rzecznika Finansowego (RF), powinna pamiętać każda osoba, która ma kłopoty z likwidacją szkody (niekoniecznie komunikacyjnej) lub realizacją umowy. Często okazuje się, że do szybkiego rozwiązania problemu wystarcza samo zainteresowanie się sprawą przez RF i wysłanie do ubezpieczyciela prośby o udostępnienie odpowiednich dokumentów. Osoby potrzebujące pomocy Rzecznika Finansowego w sprawie szkody ubezpieczeniowej lub swojej polisy, powinny jednak pamiętać, że wspomniana instytucja działa dopiero po wyczerpaniu przez klienta wszystkich możliwości reklamacyjnych u danego ubezpieczyciela.
ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed złożeniem skargi do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wyczerpać wszystkie możliwości reklamacji u danego ubezpieczyciela.
Źródło: Ubea.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.