REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na których ubezpieczycieli kierowcy często się skarżą?

Skargi na firmy ubezpieczeniowe
Skargi na firmy ubezpieczeniowe

REKLAMA

REKLAMA

Rynek firm ubezpieczeniowych w Polsce jest naprawdę duży, dlatego o wyborze konkretnego towarzystwa decyduje m.in. opinia na jego temat. Które firmy ubezpieczeniowe są najczęściej na ustach kierowców?

Polski rynek dobrowolnych ubezpieczeń nadal jest stosunkowo słabo rozwinięty. Dlatego nie można się dziwić, że w bilansach krajowych towarzystw ubezpieczeniowych dominują obowiązkowe polisy. Wśród nich zdecydowanie najpopularniejsze są ubezpieczenia komunikacyjne OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz Autocasco pojazdów mechanicznych). Według danych KNF-u z I kw. 2016 roku, polscy kierowcy posiadają około 20,9 mln ubezpieczeń OC i 5,7 mln ubezpieczeń AC. Duża popularność polis komunikacyjnych sprawia, że Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych) najczęściej otrzymuje skargi dotyczące właśnie takich ubezpieczeń. Najwięcej skarg napływa od klientów i petentów popularnych ubezpieczycieli. Porównanie liczby osób skarżących się na poszczególne zakłady ubezpieczeń staje się bardziej wiarygodne jeśli weźmiemy pod uwagę udział ubezpieczycieli w krajowym rynku. 

REKLAMA

Stosunkowo rzadko skarżą się klienci Compensy, Concordii oraz Warty

REKLAMA

Ciekawe dane o liczbie skarg na polisy komunikacyjne, znajdziemy w rocznym raporcie Rzecznika Finansowego (RF). Wspomniana instytucja podsumowała skargi złożone od 1 stycznia 2015 r. do 10 października 2015 r. Takie ograniczenie czasu analizy do 9 miesięcy wynika ze zmiany, która nastąpiła 11 października 2015 roku. Po przekształceniu Rzecznika Ubezpieczonych w Rzecznika Finansowego, nowy urząd zajmuje się nie tylko polisami. Z pomocy tej instytucji mogą również korzystać klienci innych podmiotów rynku finansowego (m.in. banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych oraz firm pożyczkowych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianie z października 2015 roku, dawny Rzecznik Ubezpieczonych przekształcił się w Rzecznika Finansowego i pomaga również klientom wielu innych instytucji niż zakłady ubezpieczeń. 

Dane obecnego Rzecznika Finansowego wskazują, że w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku najwięcej otrzymanych skarg (1551) dotyczyło PZU. Niestety raport RF nie zawiera informacji o tym, ile skarg na PZU oraz jego konkurentów, było faktycznie uzasadnionych. 

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

REKLAMA

Duża liczba skarg na PZU, oczywiście wynika z wiodącej pozycji rynkowej tego ubezpieczyciela. Udział PZU w składce z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych wynosił aż 34,96% od I kw. do III kw. 2015 r. Jeśli przeliczymy łączną liczbę skarg na jeden procent udziału w rynku komunikacyjnym, to można stwierdzić, że osoby korzystające z usług PZU wcale nie skarżą się bardzo często. W poniższym zestawieniu najgorsze wyniki uzyskały firmy Generali, Interrisk, Benefia oraz TUW Pocztowe. Najlepszą relacją udziału rynkowego i liczby skarg, od I kw. do III kw. 2015 r, cechowała się Concordia (13 skarg na 1% udziału w rynku). Dobre wyniki uzyskało też pięć innych towarzystw - Compensa, Ergo Hestia, Allianz, WARTA oraz Uniqa.

Warto nadmienić, że Rzecznik Finansowy publikuje również informacje o liczbie skarg na te towarzystwa ubezpieczeniowe, które nie zostały zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli (AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia). W przypadku takich towarzystw, nie dysponujemy jednak danymi, które pozwalałyby na policzenie relacji skarg do udziału rynkowego (patrz poniższa tabela).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe (np. AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia), nie są zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli.

Liczba oraz częstość skarg na największe zakłady ubezpieczeniowe                   w 2015 r. (ubezpieczenia komunikacyjne)

Nazwa ubezpieczyciela

Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych         (od 1 stycznia 2015 r. do 10 października          2015 r.)

Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis komunikacyjnych od 1 stycznia 2015 r.                 do 30 września 2015 r.)

Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego

Zakłady ubezpieczeniowe zarejestrowane w Polsce

TUiR Allianz Polska

294

7,47%

 39

Aviva TU Ogólnych

85

1,38%

 61

Benefia TU

84

1,10%

 76

Compensa TU VIG

130

4,66%

 28

Concordia Polska TUW

9

0,69%

 13

STU Ergo Hestia

490

14,24%

 34

Generali TU

358

3,65%

 98

Gothaer TU

174

2,75%

 63

Interrisk TU VIG

218

2,93%

 74

Link 4 TU

199

3,03%

 66

TUW Pocztowe

26

0,29%

 90

PZU

1551

34,96%

 44

TUW TUW

102

2,29%

 45

TUZ TUW

103

1,50%

 69

Uniqa TU

128

3,42%

 37

TUiR WARTA

451

14,58%

 31

Firmy działające jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli

Ceska Pojistovna S.A. Oddział w Polsce (Proama)

451

-

-

Avanssur S.A. Oddział w Polsce (AXA Direct)

202

-

-

Liberty Seguros S.A. Oddział w Polsce (Liberty Ubezpieczenia)

106

-

-

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Ubezpieczonych i KNF

W razie kłopotów z OC lub AC warto złożyć reklamację i własną skargę

O możliwości złożenia własnej skargi do Rzecznika Finansowego (RF), powinna pamiętać każda osoba, która ma kłopoty z likwidacją szkody (niekoniecznie komunikacyjnej) lub realizacją umowy. Często okazuje się, że do szybkiego rozwiązania problemu wystarcza samo zainteresowanie się sprawą przez RF i wysłanie do ubezpieczyciela prośby o udostępnienie odpowiednich dokumentów. Osoby potrzebujące pomocy Rzecznika Finansowego w sprawie szkody ubezpieczeniowej lub swojej polisy, powinny jednak pamiętać, że wspomniana instytucja działa dopiero po wyczerpaniu przez klienta wszystkich możliwości reklamacyjnych u danego ubezpieczyciela. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed złożeniem skargi do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wyczerpać wszystkie możliwości reklamacji u danego ubezpieczyciela.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA

    Ekologia transportu drogowego. Ekologiczna flota może oznaczać wydajną flotę

    Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?

    Czy można jeździć rowerem zimą? Co na to przepisy drogowe?

    Pytanie o to, czy można jeździć rowerem zimą, jest o tyle zasadnicze, że warunki pogodowe stają się coraz trudniejsze. Jaką odpowiedź przynoszą przepisy? I jakie kierującym grożą mandaty?

    Kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Zmiana od 1 października 2023 r.

    1 października 2023 r. w życie weszła cześć nowelizacji Kodeksu karnego. Ta sprawiła, że kradzież tablicy rejestracyjnej stała się przestępstwem. Przestała być wykroczeniem. Jaką karę oznacza ten czyn? I kto właściwie może ją dostać?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych. Biznes wart miliony się skończy?

    Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?

    REKLAMA

    Strefy czystego transportu w Polsce startują w 2024 r. Co musisz o nich wiedzieć?

    W 2024 r. w Polsce mogą pojawić się pierwsze strefy czystego transportu. Tylko czy kierowcy wiedzą, jakie zasady wjazdu i ruchu w nich obowiązują? Przypomnijmy zatem wszystkie z nich. Zebraliśmy w jednym punkcie najważniejsze informacje.

    Podatek od samochodu w 2026 r. Kilka tysięcy zł rocznej opłaty jest realne?

    Podatek od samochodu w 2026 r. został zapisany w KPO. Ma dotyczyć wszystkich aut spalinowych i będzie opłacany corocznie. Jaką stawkę będą musieli płacić kierowcy? Czy nowa opłata jest pewnikiem?

    REKLAMA