REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na których ubezpieczycieli kierowcy często się skarżą?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Skargi na firmy ubezpieczeniowe
Skargi na firmy ubezpieczeniowe

REKLAMA

REKLAMA

Rynek firm ubezpieczeniowych w Polsce jest naprawdę duży, dlatego o wyborze konkretnego towarzystwa decyduje m.in. opinia na jego temat. Które firmy ubezpieczeniowe są najczęściej na ustach kierowców?

Polski rynek dobrowolnych ubezpieczeń nadal jest stosunkowo słabo rozwinięty. Dlatego nie można się dziwić, że w bilansach krajowych towarzystw ubezpieczeniowych dominują obowiązkowe polisy. Wśród nich zdecydowanie najpopularniejsze są ubezpieczenia komunikacyjne OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz Autocasco pojazdów mechanicznych). Według danych KNF-u z I kw. 2016 roku, polscy kierowcy posiadają około 20,9 mln ubezpieczeń OC i 5,7 mln ubezpieczeń AC. Duża popularność polis komunikacyjnych sprawia, że Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych) najczęściej otrzymuje skargi dotyczące właśnie takich ubezpieczeń. Najwięcej skarg napływa od klientów i petentów popularnych ubezpieczycieli. Porównanie liczby osób skarżących się na poszczególne zakłady ubezpieczeń staje się bardziej wiarygodne jeśli weźmiemy pod uwagę udział ubezpieczycieli w krajowym rynku. 

REKLAMA

Stosunkowo rzadko skarżą się klienci Compensy, Concordii oraz Warty

REKLAMA

Ciekawe dane o liczbie skarg na polisy komunikacyjne, znajdziemy w rocznym raporcie Rzecznika Finansowego (RF). Wspomniana instytucja podsumowała skargi złożone od 1 stycznia 2015 r. do 10 października 2015 r. Takie ograniczenie czasu analizy do 9 miesięcy wynika ze zmiany, która nastąpiła 11 października 2015 roku. Po przekształceniu Rzecznika Ubezpieczonych w Rzecznika Finansowego, nowy urząd zajmuje się nie tylko polisami. Z pomocy tej instytucji mogą również korzystać klienci innych podmiotów rynku finansowego (m.in. banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych oraz firm pożyczkowych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianie z października 2015 roku, dawny Rzecznik Ubezpieczonych przekształcił się w Rzecznika Finansowego i pomaga również klientom wielu innych instytucji niż zakłady ubezpieczeń. 

Dane obecnego Rzecznika Finansowego wskazują, że w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku najwięcej otrzymanych skarg (1551) dotyczyło PZU. Niestety raport RF nie zawiera informacji o tym, ile skarg na PZU oraz jego konkurentów, było faktycznie uzasadnionych. 

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Duża liczba skarg na PZU, oczywiście wynika z wiodącej pozycji rynkowej tego ubezpieczyciela. Udział PZU w składce z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych wynosił aż 34,96% od I kw. do III kw. 2015 r. Jeśli przeliczymy łączną liczbę skarg na jeden procent udziału w rynku komunikacyjnym, to można stwierdzić, że osoby korzystające z usług PZU wcale nie skarżą się bardzo często. W poniższym zestawieniu najgorsze wyniki uzyskały firmy Generali, Interrisk, Benefia oraz TUW Pocztowe. Najlepszą relacją udziału rynkowego i liczby skarg, od I kw. do III kw. 2015 r, cechowała się Concordia (13 skarg na 1% udziału w rynku). Dobre wyniki uzyskało też pięć innych towarzystw - Compensa, Ergo Hestia, Allianz, WARTA oraz Uniqa.

Warto nadmienić, że Rzecznik Finansowy publikuje również informacje o liczbie skarg na te towarzystwa ubezpieczeniowe, które nie zostały zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli (AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia). W przypadku takich towarzystw, nie dysponujemy jednak danymi, które pozwalałyby na policzenie relacji skarg do udziału rynkowego (patrz poniższa tabela).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe (np. AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia), nie są zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli.

Liczba oraz częstość skarg na największe zakłady ubezpieczeniowe                   w 2015 r. (ubezpieczenia komunikacyjne)

Nazwa ubezpieczyciela

Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych         (od 1 stycznia 2015 r. do 10 października          2015 r.)

Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis komunikacyjnych od 1 stycznia 2015 r.                 do 30 września 2015 r.)

Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego

Zakłady ubezpieczeniowe zarejestrowane w Polsce

TUiR Allianz Polska

294

7,47%

 39

Aviva TU Ogólnych

85

1,38%

 61

Benefia TU

84

1,10%

 76

Compensa TU VIG

130

4,66%

 28

Concordia Polska TUW

9

0,69%

 13

STU Ergo Hestia

490

14,24%

 34

Generali TU

358

3,65%

 98

Gothaer TU

174

2,75%

 63

Interrisk TU VIG

218

2,93%

 74

Link 4 TU

199

3,03%

 66

TUW Pocztowe

26

0,29%

 90

PZU

1551

34,96%

 44

TUW TUW

102

2,29%

 45

TUZ TUW

103

1,50%

 69

Uniqa TU

128

3,42%

 37

TUiR WARTA

451

14,58%

 31

Firmy działające jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli

Ceska Pojistovna S.A. Oddział w Polsce (Proama)

451

-

-

Avanssur S.A. Oddział w Polsce (AXA Direct)

202

-

-

Liberty Seguros S.A. Oddział w Polsce (Liberty Ubezpieczenia)

106

-

-

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Ubezpieczonych i KNF

W razie kłopotów z OC lub AC warto złożyć reklamację i własną skargę

O możliwości złożenia własnej skargi do Rzecznika Finansowego (RF), powinna pamiętać każda osoba, która ma kłopoty z likwidacją szkody (niekoniecznie komunikacyjnej) lub realizacją umowy. Często okazuje się, że do szybkiego rozwiązania problemu wystarcza samo zainteresowanie się sprawą przez RF i wysłanie do ubezpieczyciela prośby o udostępnienie odpowiednich dokumentów. Osoby potrzebujące pomocy Rzecznika Finansowego w sprawie szkody ubezpieczeniowej lub swojej polisy, powinny jednak pamiętać, że wspomniana instytucja działa dopiero po wyczerpaniu przez klienta wszystkich możliwości reklamacyjnych u danego ubezpieczyciela. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed złożeniem skargi do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wyczerpać wszystkie możliwości reklamacji u danego ubezpieczyciela.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA