REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skargi na firmy ubezpieczeniowe
Skargi na firmy ubezpieczeniowe

REKLAMA

REKLAMA

Rynek firm ubezpieczeniowych w Polsce jest naprawdę duży, dlatego o wyborze konkretnego towarzystwa decyduje m.in. opinia na jego temat. Które firmy ubezpieczeniowe są najczęściej na ustach kierowców?

Polski rynek dobrowolnych ubezpieczeń nadal jest stosunkowo słabo rozwinięty. Dlatego nie można się dziwić, że w bilansach krajowych towarzystw ubezpieczeniowych dominują obowiązkowe polisy. Wśród nich zdecydowanie najpopularniejsze są ubezpieczenia komunikacyjne OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz Autocasco pojazdów mechanicznych). Według danych KNF-u z I kw. 2016 roku, polscy kierowcy posiadają około 20,9 mln ubezpieczeń OC i 5,7 mln ubezpieczeń AC. Duża popularność polis komunikacyjnych sprawia, że Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych) najczęściej otrzymuje skargi dotyczące właśnie takich ubezpieczeń. Najwięcej skarg napływa od klientów i petentów popularnych ubezpieczycieli. Porównanie liczby osób skarżących się na poszczególne zakłady ubezpieczeń staje się bardziej wiarygodne jeśli weźmiemy pod uwagę udział ubezpieczycieli w krajowym rynku. 

REKLAMA

REKLAMA

Stosunkowo rzadko skarżą się klienci Compensy, Concordii oraz Warty

Ciekawe dane o liczbie skarg na polisy komunikacyjne, znajdziemy w rocznym raporcie Rzecznika Finansowego (RF). Wspomniana instytucja podsumowała skargi złożone od 1 stycznia 2015 r. do 10 października 2015 r. Takie ograniczenie czasu analizy do 9 miesięcy wynika ze zmiany, która nastąpiła 11 października 2015 roku. Po przekształceniu Rzecznika Ubezpieczonych w Rzecznika Finansowego, nowy urząd zajmuje się nie tylko polisami. Z pomocy tej instytucji mogą również korzystać klienci innych podmiotów rynku finansowego (m.in. banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych oraz firm pożyczkowych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianie z października 2015 roku, dawny Rzecznik Ubezpieczonych przekształcił się w Rzecznika Finansowego i pomaga również klientom wielu innych instytucji niż zakłady ubezpieczeń. 

Dane obecnego Rzecznika Finansowego wskazują, że w pierwszych trzech kwartałach 2015 roku najwięcej otrzymanych skarg (1551) dotyczyło PZU. Niestety raport RF nie zawiera informacji o tym, ile skarg na PZU oraz jego konkurentów, było faktycznie uzasadnionych. 

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Duża liczba skarg na PZU, oczywiście wynika z wiodącej pozycji rynkowej tego ubezpieczyciela. Udział PZU w składce z tytułu ubezpieczeń komunikacyjnych wynosił aż 34,96% od I kw. do III kw. 2015 r. Jeśli przeliczymy łączną liczbę skarg na jeden procent udziału w rynku komunikacyjnym, to można stwierdzić, że osoby korzystające z usług PZU wcale nie skarżą się bardzo często. W poniższym zestawieniu najgorsze wyniki uzyskały firmy Generali, Interrisk, Benefia oraz TUW Pocztowe. Najlepszą relacją udziału rynkowego i liczby skarg, od I kw. do III kw. 2015 r, cechowała się Concordia (13 skarg na 1% udziału w rynku). Dobre wyniki uzyskało też pięć innych towarzystw - Compensa, Ergo Hestia, Allianz, WARTA oraz Uniqa.

Warto nadmienić, że Rzecznik Finansowy publikuje również informacje o liczbie skarg na te towarzystwa ubezpieczeniowe, które nie zostały zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli (AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia). W przypadku takich towarzystw, nie dysponujemy jednak danymi, które pozwalałyby na policzenie relacji skarg do udziału rynkowego (patrz poniższa tabela).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe (np. AXA Direct, Proama, Liberty Ubezpieczenia), nie są zarejestrowane w Polsce i działają jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli.

Liczba oraz częstość skarg na największe zakłady ubezpieczeniowe                   w 2015 r. (ubezpieczenia komunikacyjne)

Nazwa ubezpieczyciela

Liczba skarg w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych         (od 1 stycznia 2015 r. do 10 października          2015 r.)

Udział rynkowy mierzony wartością składki przypisanej brutto (wynik dla polis komunikacyjnych od 1 stycznia 2015 r.                 do 30 września 2015 r.)

Liczba skarg przypadająca na każdy 1% udziału rynkowego

Zakłady ubezpieczeniowe zarejestrowane w Polsce

TUiR Allianz Polska

294

7,47%

 39

Aviva TU Ogólnych

85

1,38%

 61

Benefia TU

84

1,10%

 76

Compensa TU VIG

130

4,66%

 28

Concordia Polska TUW

9

0,69%

 13

STU Ergo Hestia

490

14,24%

 34

Generali TU

358

3,65%

 98

Gothaer TU

174

2,75%

 63

Interrisk TU VIG

218

2,93%

 74

Link 4 TU

199

3,03%

 66

TUW Pocztowe

26

0,29%

 90

PZU

1551

34,96%

 44

TUW TUW

102

2,29%

 45

TUZ TUW

103

1,50%

 69

Uniqa TU

128

3,42%

 37

TUiR WARTA

451

14,58%

 31

Firmy działające jako oddziały zagranicznych ubezpieczycieli

Ceska Pojistovna S.A. Oddział w Polsce (Proama)

451

-

-

Avanssur S.A. Oddział w Polsce (AXA Direct)

202

-

-

Liberty Seguros S.A. Oddział w Polsce (Liberty Ubezpieczenia)

106

-

-

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Ubezpieczonych i KNF

W razie kłopotów z OC lub AC warto złożyć reklamację i własną skargę

O możliwości złożenia własnej skargi do Rzecznika Finansowego (RF), powinna pamiętać każda osoba, która ma kłopoty z likwidacją szkody (niekoniecznie komunikacyjnej) lub realizacją umowy. Często okazuje się, że do szybkiego rozwiązania problemu wystarcza samo zainteresowanie się sprawą przez RF i wysłanie do ubezpieczyciela prośby o udostępnienie odpowiednich dokumentów. Osoby potrzebujące pomocy Rzecznika Finansowego w sprawie szkody ubezpieczeniowej lub swojej polisy, powinny jednak pamiętać, że wspomniana instytucja działa dopiero po wyczerpaniu przez klienta wszystkich możliwości reklamacyjnych u danego ubezpieczyciela. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przed złożeniem skargi do Rzecznika Finansowego, najpierw trzeba wyczerpać wszystkie możliwości reklamacji u danego ubezpieczyciela.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA