REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
karetka, wypadek, pierwsza pomoc, ratownik/  fot. Fotolia
karetka, wypadek, pierwsza pomoc, ratownik/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest szansa na to, aby ubezpieczyciel pokrył koszty prywatnego leczenie osoby poszkodowanej np. w wypadku samochodowym? Z takim pytaniem skierowaliśmy się do naszych ekspertów z firmy Ubea.pl

W polskich warunkach, skorzystanie z usług prywatnej służby zdrowia, może być jedynym sposobem na szybkie przeprowadzenie wielu zabiegów. Trudno ukryć, że oczekiwanie na niektóre procedury refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, pogarsza stan pacjentów. W związku z powyższym, kwestia odszkodowania z OC za prywatne leczenie ofiar wypadków, nabiera dużego znaczenia. Przez dłuższy czas istniały spore kontrowersje związane z finansowaniem usług niepublicznej służby zdrowia przez ubezpieczycieli. Niedawna uchwała Sądu Najwyższego wyjaśniła sytuację na korzyść poszkodowanych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że rozstrzygnięcia niekorzystne dla firm ubezpieczeniowych, prawdopodobnie spowodują dodatkowy wzrost składek obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców. 

REKLAMA

REKLAMA

Wybór systemu leczenia powinien należeć do poszkodowanego

Problemy i kontrowersje związane z refundacją kosztów prywatnego leczenia przez ubezpieczycieli sprawiły, że Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych) złożył do Sądu Najwyższego (SN) wniosek o odpowiednią uchwałę. Siedmiu sędziów SN ogłosiło swoje stanowisko w uchwale z dnia 19 maja 2016 r. (sygn. akt III CZP 63/15). Treść tej uchwały brzmi następująco: „Świadczenie ubezpieczyciela w ramach umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje także uzasadnione i celowe koszty leczenia oraz rehabilitacji poszkodowanego niefinansowane ze środków publicznych (art. 444 § 1 KC)”. Artykuł 444 paragraf 1 kodeksu cywilnego, na który powołują się sędziowie wskazuje, że rekompensata za uszkodzenia ciała lub rozstrój zdrowia obejmuje wszystkie wynikłe z tego powodu koszty.

Zobacz też: Reklamacje u ubezpieczyciela są teraz łatwiejsze

Na żądanie poszkodowanego, sprawca wypadku lub jego ubezpieczyciel musi z góry pokryć koszty leczenia oraz sumę potrzebną na przekwalifikowanie zawodowe. Jeżeli poszkodowany już wcześniej poniósł koszty leczenia, to rekompensata również jest wymagana. W razie utraty lub obniżenia zdolności do pracy, wzrostu kosztów życia na wskutek wypadku albo pogorszenia perspektyw zawodowych, sprawca wypadku/ubezpieczyciel musi dodatkowo wypłacić stosowną rentę.

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Sprawca wypadku lub jego ubezpieczyciel w razie rozstroju zdrowia albo uszkodzenia ciała, musi pokryć wszystkie koszty wynikające z tego tytułu (patrz art. 444 § 1 kodeksu cywilnego). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy kodeksu cywilnego nie precyzują, czy zadośćuczynienie z obowiązkowego OC dla kierowców, powinno obejmować również koszty leczenia poza systemem publicznej służby zdrowia. W swojej uchwale z dnia 19 maja 2016 r. Sąd Najwyższy przypomniał, że rekompensata z tytułu art. 444 KC obejmuje wszystkie konieczne, celowe i uzasadnione koszty, a poszkodowany nie ma obowiązku korzystania z usług NFZ-u. Sędziowie SN ponadto uznali, że wybór systemu leczenia (prywatnego lub publicznego) powinien należeć do poszkodowanego. Ewentualne zastrzeżenia ubezpieczyciela muszą opierać się na argumencie, że w tym samym czasie dane usługi medyczne były dostępne również dla pacjentów korzystających z refundacji NFZ-u. Takie kwestionowanie leczenia prywatnego może być trudne w przypadku zabiegów, na które pacjenci publicznej służby zdrowia czekają miesiącami lub latami. Jeżeli ubezpieczyciele będą chcieli udowodnić ogólny brak wskazań do finansowania niektórych procedur medycznych, ich opinia powinna opierać się na ekspertyzie lekarza orzecznika. W każdym przypadku, to ubezpieczyciel musi przedstawić dowody kwestionujące zasadność zapłaty za prywatne leczenie poszkodowanego. W ten sposób, ciężar dowodu jest przeniesiony na firmę ubezpieczeniową.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Według Sądu Najwyższego, poszkodowany powinien mieć możliwość wyboru leczenia w systemie publicznym lub prywatnym. Ubezpieczyciel może kwestionować decyzję o skorzystaniu z usług NZOZ-u jeśli w tym samym czasie publiczny szpital zrealizowałby taką samą usługę albo dana procedura medyczna w ogóle nie jest konieczna.

Ubezpieczyciele będą musieli dostosować się do orzecznictwa

Niedawne stanowisko Sądu Najwyższego oznacza dla ubezpieczycieli zwiększone wydatki na wypłatę rekompensat za szkody osobowe. Zakłady ubezpieczeń prawdopodobnie będą chciały zmniejszyć te dodatkowe koszty, poprzez nawiązanie współpracy z dużymi NZOZ-ami (niepublicznymi ośrodkami opieki zdrowotnej). Usługi wspomnianych podmiotów będą proponowane ofiarom wypadków. Mimo tego, wpływ nowych zasad refundowania prywatnych zabiegów na składki polis OC, wydaje się nieunikniony.

Zobacz też: Kiedy UFG nie wypłaci odszkodowania?

W kontekście wydatków dla ubezpieczycieli warto również pamiętać, że niedawna uchwała SN otwiera wielu osobom drogę do uzyskania od ubezpieczyciela refundacji za koszty prywatnego leczenia sprzed kilku lub kilkunastu lat oraz należnych odsetek za ten okres. Liczba pozwów dotyczących tej kwestii na pewno będzie duża, bo okres przedawnienia roszczeń z wypadków drogowych wynosi nawet 20 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po niedawnej uchwale Sądu Najwyższego, wiele osób poszkodowanych w wypadkach będzie się starało odzyskać niezrefundowane koszty leczenia sprzed kilku lub kilkunastu lat i odsetki.  

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA