REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczyciel może nam zapłacić za prywatne leczenie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
karetka, wypadek, pierwsza pomoc, ratownik/  fot. Fotolia
karetka, wypadek, pierwsza pomoc, ratownik/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy jest szansa na to, aby ubezpieczyciel pokrył koszty prywatnego leczenie osoby poszkodowanej np. w wypadku samochodowym? Z takim pytaniem skierowaliśmy się do naszych ekspertów z firmy Ubea.pl

W polskich warunkach, skorzystanie z usług prywatnej służby zdrowia, może być jedynym sposobem na szybkie przeprowadzenie wielu zabiegów. Trudno ukryć, że oczekiwanie na niektóre procedury refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, pogarsza stan pacjentów. W związku z powyższym, kwestia odszkodowania z OC za prywatne leczenie ofiar wypadków, nabiera dużego znaczenia. Przez dłuższy czas istniały spore kontrowersje związane z finansowaniem usług niepublicznej służby zdrowia przez ubezpieczycieli. Niedawna uchwała Sądu Najwyższego wyjaśniła sytuację na korzyść poszkodowanych. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że rozstrzygnięcia niekorzystne dla firm ubezpieczeniowych, prawdopodobnie spowodują dodatkowy wzrost składek obowiązkowego ubezpieczenia OC dla kierowców. 

REKLAMA

Wybór systemu leczenia powinien należeć do poszkodowanego

Problemy i kontrowersje związane z refundacją kosztów prywatnego leczenia przez ubezpieczycieli sprawiły, że Rzecznik Finansowy (dawny Rzecznik Ubezpieczonych) złożył do Sądu Najwyższego (SN) wniosek o odpowiednią uchwałę. Siedmiu sędziów SN ogłosiło swoje stanowisko w uchwale z dnia 19 maja 2016 r. (sygn. akt III CZP 63/15). Treść tej uchwały brzmi następująco: „Świadczenie ubezpieczyciela w ramach umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje także uzasadnione i celowe koszty leczenia oraz rehabilitacji poszkodowanego niefinansowane ze środków publicznych (art. 444 § 1 KC)”. Artykuł 444 paragraf 1 kodeksu cywilnego, na który powołują się sędziowie wskazuje, że rekompensata za uszkodzenia ciała lub rozstrój zdrowia obejmuje wszystkie wynikłe z tego powodu koszty.

Zobacz też: Reklamacje u ubezpieczyciela są teraz łatwiejsze

REKLAMA

Na żądanie poszkodowanego, sprawca wypadku lub jego ubezpieczyciel musi z góry pokryć koszty leczenia oraz sumę potrzebną na przekwalifikowanie zawodowe. Jeżeli poszkodowany już wcześniej poniósł koszty leczenia, to rekompensata również jest wymagana. W razie utraty lub obniżenia zdolności do pracy, wzrostu kosztów życia na wskutek wypadku albo pogorszenia perspektyw zawodowych, sprawca wypadku/ubezpieczyciel musi dodatkowo wypłacić stosowną rentę.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Sprawca wypadku lub jego ubezpieczyciel w razie rozstroju zdrowia albo uszkodzenia ciała, musi pokryć wszystkie koszty wynikające z tego tytułu (patrz art. 444 § 1 kodeksu cywilnego). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przepisy kodeksu cywilnego nie precyzują, czy zadośćuczynienie z obowiązkowego OC dla kierowców, powinno obejmować również koszty leczenia poza systemem publicznej służby zdrowia. W swojej uchwale z dnia 19 maja 2016 r. Sąd Najwyższy przypomniał, że rekompensata z tytułu art. 444 KC obejmuje wszystkie konieczne, celowe i uzasadnione koszty, a poszkodowany nie ma obowiązku korzystania z usług NFZ-u. Sędziowie SN ponadto uznali, że wybór systemu leczenia (prywatnego lub publicznego) powinien należeć do poszkodowanego. Ewentualne zastrzeżenia ubezpieczyciela muszą opierać się na argumencie, że w tym samym czasie dane usługi medyczne były dostępne również dla pacjentów korzystających z refundacji NFZ-u. Takie kwestionowanie leczenia prywatnego może być trudne w przypadku zabiegów, na które pacjenci publicznej służby zdrowia czekają miesiącami lub latami. Jeżeli ubezpieczyciele będą chcieli udowodnić ogólny brak wskazań do finansowania niektórych procedur medycznych, ich opinia powinna opierać się na ekspertyzie lekarza orzecznika. W każdym przypadku, to ubezpieczyciel musi przedstawić dowody kwestionujące zasadność zapłaty za prywatne leczenie poszkodowanego. W ten sposób, ciężar dowodu jest przeniesiony na firmę ubezpieczeniową.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Według Sądu Najwyższego, poszkodowany powinien mieć możliwość wyboru leczenia w systemie publicznym lub prywatnym. Ubezpieczyciel może kwestionować decyzję o skorzystaniu z usług NZOZ-u jeśli w tym samym czasie publiczny szpital zrealizowałby taką samą usługę albo dana procedura medyczna w ogóle nie jest konieczna.

Ubezpieczyciele będą musieli dostosować się do orzecznictwa

Niedawne stanowisko Sądu Najwyższego oznacza dla ubezpieczycieli zwiększone wydatki na wypłatę rekompensat za szkody osobowe. Zakłady ubezpieczeń prawdopodobnie będą chciały zmniejszyć te dodatkowe koszty, poprzez nawiązanie współpracy z dużymi NZOZ-ami (niepublicznymi ośrodkami opieki zdrowotnej). Usługi wspomnianych podmiotów będą proponowane ofiarom wypadków. Mimo tego, wpływ nowych zasad refundowania prywatnych zabiegów na składki polis OC, wydaje się nieunikniony.

Zobacz też: Kiedy UFG nie wypłaci odszkodowania?

W kontekście wydatków dla ubezpieczycieli warto również pamiętać, że niedawna uchwała SN otwiera wielu osobom drogę do uzyskania od ubezpieczyciela refundacji za koszty prywatnego leczenia sprzed kilku lub kilkunastu lat oraz należnych odsetek za ten okres. Liczba pozwów dotyczących tej kwestii na pewno będzie duża, bo okres przedawnienia roszczeń z wypadków drogowych wynosi nawet 20 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po niedawnej uchwale Sądu Najwyższego, wiele osób poszkodowanych w wypadkach będzie się starało odzyskać niezrefundowane koszty leczenia sprzed kilku lub kilkunastu lat i odsetki.  

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA