REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Reklamacje u ubezpieczyciela Fotolia
Reklamacje u ubezpieczyciela Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W październiku 2015 roku, dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych stał się Rzecznikiem Finansowym. Ustawa wprowadzająca tę zmianę, zmodyfikowała również zasady składania i rozpatrywania reklamacji dotyczących produktów finansowych. Obecnie ubezpieczyciele, podobnie jak inne podmioty rynku finansowego (m.in. banki i SKOK-i), muszą przestrzegać ustawowych terminów na rozpatrzenie reklamacji. Zbyt późna odpowiedź na skargę klienta, skutkuje automatycznym uznaniem roszczeń takiej osoby za uzasadnione. Warto dowiedzieć się więcej na temat tego przywileju, który zapewniają nowe przepisy.

Nowe zasady reklamacji dotyczą także poszkodowanych osób

Regulacje dotyczące rozpatrywania reklamacji przez ubezpieczycieli, możemy znaleźć w ustawie z 5 sierpnia 2015 r. Wspomniany akt prawny przewiduje dla osób fizycznych preferencyjne zasady składania skarg na działalność:

REKLAMA

REKLAMA

  • krajowego zakładu ubezpieczeń
  • zagranicznego zakładu ubezpieczeń działającego w Polsce
  • powszechnego towarzystwa emerytalnego
  • spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (SKOK-u)
  • towarzystwa funduszy inwestycyjnych
  • krajowej instytucji płatniczej
  • krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
  • biura maklerskiego
  • firmy pożyczkowej
  • biura usług płatniczych

Ustawowe reguły składania skarg powinny dotyczyć również osób, które:

  • w ramach umowy ubezpieczenia są ubezpieczającym, ubezpieczonym, uprawnionym lub uposażonym
  • dochodzą roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego lub Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Warto nadmienić, że wszystkie wymienione osoby, mogą korzystać również z pomocy Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Preferencyjne zasady rozpatrywania reklamacji dotyczą nie tylko osób posiadających roszczenia do ubezpieczycieli. Podobne uprawienia maja m.in. klienci banków, SKOK-ów i firm pożyczkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby posiadające roszczenie do ubezpieczyciela (podobnie jak inne osoby wymienione przez ustawę z 5 sierpnia 2015 r.), mogą wymagać, aby ich reklamacja została rozpatrzona w trakcie 30 dni. W przypadku szczególnie skomplikowanych spraw, ten termin na odpowiedź może zostać wydłużony o kolejne 30 dni (do 60 dni naliczonych od dnia złożenia reklamacji). Jeżeli zakład ubezpieczeń przedłuży termin rozpatrywania reklamacji, to konieczne jest:

  • wyjaśnienie klientowi przyczyny opóźnienia
  • wskazanie na okoliczności sprawy, które muszą być ustalone
  • wskazanie terminu udzielenia odpowiedzi (przed upływem 60 dni od złożenia reklamacji)

Jeśli zakład ubezpieczeń nie dotrzyma ustawowego terminu (odpowiednio 30 dni lub 60 dni od złożenia reklamacji), to na mocy nowych przepisów, skarga klienta jest automatycznie uznawana za uzasadnioną. To oznacza, że zakład ubezpieczeń będzie musiał np. podwyższyć odszkodowanie. Opisywane rozwiązanie, które dotyczy również innych podmiotów rynku finansowego (np. banków), ma je motywować do terminowego rozpatrywania reklamacji.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przekroczenie ustawowego terminu, w którym ubezpieczyciel musi odpowiedzieć na reklamację (30 dni/60 dni), skutkuje automatycznym uznaniem roszczeń klienta za uzasadnione. Taka sama restrykcja dotyczy również innych instytucji finansowych (np. banków).

Po bezskutecznej reklamacji może pomóc Rzecznik Finansowy

Jeżeli zakład ubezpieczeń w ustawowym terminie negatywnie odniósł się do skargi, to osoba kwestionująca praktyki ubezpieczyciela, może nadal dochodzić swoich praw. W każdej odmownej odpowiedzi dotyczącej reklamacji, zakład ubezpieczeń musi poinformować o możliwości:

  • złożenia odwołania w ramach tej samej instytucji (jeżeli taka opcja jest dostępna)
  • skorzystania z mediacji, sądu polubownego albo innego mechanizmu polubownego rozwiązywania sporów (jeżeli taka opcja jest dostępna)
  • złożenia powództwa we właściwym sądzie cywilnym (wskazanym przez ubezpieczyciela)
  • wniesienia skargi do Rzecznika Finansowego

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

Ostatnie rozwiązanie wydaje się najlepsze, jeżeli zostały już wyczerpane wszystkie możliwości złożenia reklamacji w ramach zakładu ubezpieczeń. Warto pamiętać, że Rzecznik Finansowy na mocy przepisów może odrzucić prośbę o pomoc, gdy klientowi przysługuje jeszcze możliwość złożenia skargi do ubezpieczyciela. Wyjątek dotyczy sytuacji, w której zakład ubezpieczeń złamał przepisy dotyczące procedury reklamacyjnej (np. przekroczył termin na odpowiedź i nie chce uznać roszczeń skarżącego).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Rzecznik Finansowy może odrzucić prośbę o interwencję jeśli osoba skarżąca się na ubezpieczyciela, wcześniej nie wykorzystała wszystkich wariantów reklamacji.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA