REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacje u ubezpieczyciela są teraz łatwiejsze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Reklamacje u ubezpieczyciela Fotolia
Reklamacje u ubezpieczyciela Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W październiku 2015 roku, dotychczasowy Rzecznik Ubezpieczonych stał się Rzecznikiem Finansowym. Ustawa wprowadzająca tę zmianę, zmodyfikowała również zasady składania i rozpatrywania reklamacji dotyczących produktów finansowych. Obecnie ubezpieczyciele, podobnie jak inne podmioty rynku finansowego (m.in. banki i SKOK-i), muszą przestrzegać ustawowych terminów na rozpatrzenie reklamacji. Zbyt późna odpowiedź na skargę klienta, skutkuje automatycznym uznaniem roszczeń takiej osoby za uzasadnione. Warto dowiedzieć się więcej na temat tego przywileju, który zapewniają nowe przepisy.

Nowe zasady reklamacji dotyczą także poszkodowanych osób

Regulacje dotyczące rozpatrywania reklamacji przez ubezpieczycieli, możemy znaleźć w ustawie z 5 sierpnia 2015 r. Wspomniany akt prawny przewiduje dla osób fizycznych preferencyjne zasady składania skarg na działalność:

REKLAMA

  • krajowego zakładu ubezpieczeń
  • zagranicznego zakładu ubezpieczeń działającego w Polsce
  • powszechnego towarzystwa emerytalnego
  • spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej (SKOK-u)
  • towarzystwa funduszy inwestycyjnych
  • krajowej instytucji płatniczej
  • krajowej instytucji pieniądza elektronicznego
  • biura maklerskiego
  • firmy pożyczkowej
  • biura usług płatniczych

Ustawowe reguły składania skarg powinny dotyczyć również osób, które:

  • w ramach umowy ubezpieczenia są ubezpieczającym, ubezpieczonym, uprawnionym lub uposażonym
  • dochodzą roszczeń z tytułu ubezpieczeń obowiązkowych od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego lub Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Warto nadmienić, że wszystkie wymienione osoby, mogą korzystać również z pomocy Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

ZWRÓĆ UWAGĘ: Preferencyjne zasady rozpatrywania reklamacji dotyczą nie tylko osób posiadających roszczenia do ubezpieczycieli. Podobne uprawienia maja m.in. klienci banków, SKOK-ów i firm pożyczkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby posiadające roszczenie do ubezpieczyciela (podobnie jak inne osoby wymienione przez ustawę z 5 sierpnia 2015 r.), mogą wymagać, aby ich reklamacja została rozpatrzona w trakcie 30 dni. W przypadku szczególnie skomplikowanych spraw, ten termin na odpowiedź może zostać wydłużony o kolejne 30 dni (do 60 dni naliczonych od dnia złożenia reklamacji). Jeżeli zakład ubezpieczeń przedłuży termin rozpatrywania reklamacji, to konieczne jest:

  • wyjaśnienie klientowi przyczyny opóźnienia
  • wskazanie na okoliczności sprawy, które muszą być ustalone
  • wskazanie terminu udzielenia odpowiedzi (przed upływem 60 dni od złożenia reklamacji)

REKLAMA

Jeśli zakład ubezpieczeń nie dotrzyma ustawowego terminu (odpowiednio 30 dni lub 60 dni od złożenia reklamacji), to na mocy nowych przepisów, skarga klienta jest automatycznie uznawana za uzasadnioną. To oznacza, że zakład ubezpieczeń będzie musiał np. podwyższyć odszkodowanie. Opisywane rozwiązanie, które dotyczy również innych podmiotów rynku finansowego (np. banków), ma je motywować do terminowego rozpatrywania reklamacji.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Przekroczenie ustawowego terminu, w którym ubezpieczyciel musi odpowiedzieć na reklamację (30 dni/60 dni), skutkuje automatycznym uznaniem roszczeń klienta za uzasadnione. Taka sama restrykcja dotyczy również innych instytucji finansowych (np. banków).

Po bezskutecznej reklamacji może pomóc Rzecznik Finansowy

Jeżeli zakład ubezpieczeń w ustawowym terminie negatywnie odniósł się do skargi, to osoba kwestionująca praktyki ubezpieczyciela, może nadal dochodzić swoich praw. W każdej odmownej odpowiedzi dotyczącej reklamacji, zakład ubezpieczeń musi poinformować o możliwości:

  • złożenia odwołania w ramach tej samej instytucji (jeżeli taka opcja jest dostępna)
  • skorzystania z mediacji, sądu polubownego albo innego mechanizmu polubownego rozwiązywania sporów (jeżeli taka opcja jest dostępna)
  • złożenia powództwa we właściwym sądzie cywilnym (wskazanym przez ubezpieczyciela)
  • wniesienia skargi do Rzecznika Finansowego

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

Ostatnie rozwiązanie wydaje się najlepsze, jeżeli zostały już wyczerpane wszystkie możliwości złożenia reklamacji w ramach zakładu ubezpieczeń. Warto pamiętać, że Rzecznik Finansowy na mocy przepisów może odrzucić prośbę o pomoc, gdy klientowi przysługuje jeszcze możliwość złożenia skargi do ubezpieczyciela. Wyjątek dotyczy sytuacji, w której zakład ubezpieczeń złamał przepisy dotyczące procedury reklamacyjnej (np. przekroczył termin na odpowiedź i nie chce uznać roszczeń skarżącego).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Rzecznik Finansowy może odrzucić prośbę o interwencję jeśli osoba skarżąca się na ubezpieczyciela, wcześniej nie wykorzystała wszystkich wariantów reklamacji.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA