REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie likwidacji szkód majątkowych z obowiązkowych ubezpieczeń OC (grudzień 2014 r.), wywołała wzrost przeciętnej składki takich polis dla kierowców. Niedawno nadzór finansowy opublikował analogiczny pakiet zaleceń dotyczących szkód osobowych likwidowanych z OC komunikacyjnego. Nowa rekomendacja KNF-u ugruntowuje pewne zasady, którymi powinni kierować się ubezpieczyciele, wypłacający zadośćuczynienie za obrażenia lub śmierć ofiary wypadku. Większych zmian można spodziewać się, gdy nadzór finansowy opracuje taryfikator zadośćuczynień za szkody osobowe.

Ubezpieczyciele muszą uwzględniać ważne orzeczenia sądów

Interwencja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie komunikacyjnych ubezpieczeń OC, jest spowodowana dużą rozbieżnością sum wypłacanych poszkodowanym. Po wdrożeniu rekomendacji dotyczących szkód majątkowych (m.in. uszkodzeń pojazdów mechanicznych), KNF zajął się szkodami osobowymi, które są likwidowane z obowiązkowych polis dla kierowców. Ubezpieczyciele muszą wprowadzić nowe zasady wypłacania zadośćuczynień za takie szkody do końca 2016 roku.    

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczyciel może nam zapłacić za prywatne leczenie

W najnowszym pakiecie zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego, nie brakuje różnorodnych rozwiązań, które tylko potwierdzają wcześniejsze orzecznictwo sądów cywilnych, Sądu Najwyższego oraz stanowiska Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku szkód majątkowych, mamy do czynienia z odszkodowaniami. Rekompensata za szkody osobowe jest określana jako zadośćuczynienie.

REKLAMA

Po przeanalizowaniu zaleceń KNF-u z czerwca 2016 r. można wskazać następujące zasady, których powinni przestrzegać ubezpieczyciele:   

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zadośćuczynienie nie może przyczyniać się do nieuzasadnionego wzbogacenia ofiary wypadku i musi być utrzymane w rozsądnych granicach
  • wszyscy ubezpieczyciele muszą brać pod uwagę utrwalone orzecznictwo sądów przy ustalaniu zadośćuczynień i unikać nadmiernego zróżnicowania tych świadczeń w podobnych sprawach
  • ubezpieczyciel proponując ugodę, powinien przedstawić poszkodowanemu jej projekt oraz szczegółową kalkulację szkody (wraz z podaniem powodów ewentualnego pomniejszenia należnej sumy)
  • firma ubezpieczeniowa nie może korygować wartości zadośćuczynienia z uwzględnieniem stopy życiowej poszkodowanego (takie działanie jest dyskryminujące)
  • procentowy uszczerbek na zdrowiu nie powinien być jedyną podstawą do ustalenia wartości świadczenia za szkody osobowe (ważne są również negatywne konsekwencje wypadku w przyszłości)
  • ubezpieczyciel w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody, powinien wypłacić przynajmniej bezsporną część zadośćuczynienia (brak takiej wypłaty jest podstawą do naliczenia odsetek za zwłokę)
  • zakład ubezpieczeń musi indywidualnie oceniać skutki, jakie śmierć danej osoby miała dla jej rodziny

Zobacz też: Na ile ubezpieczyć zagraniczny wyjazd na wakacje?

Oprócz powyższych rekomendacji, KNF przekazał ubezpieczycielom również proceduralne wskazówki dotyczące likwidacji szkód. Firmy ubezpieczeniowe, które nie wdrożą zaleceń nadzoru finansowego do 31 grudnia 2016 roku, powinny zastosować własne rozwiązania, które doprowadzą do osiągnięcia celów wyznaczonych przez KNF.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z rekomendacją KNF-u, ubezpieczyciele mają prawo do nagrywania rozmów telefonicznych, przeprowadzanych podczas likwidacji szkód osobowych.

Tabela z wyceną szkód osobowych przyniesie większe zmiany

Można oczekiwać, że czerwcowe zalecenia nadzoru finansowego w znacznie mniejszym stopniu wpłyną na wysokość składek, niż analogiczne regulacje dotyczące szkód majątkowych. Ubezpieczyciele oraz ich klienci powinni jednak wiedzieć, że od czerwca 2016 roku, KNF pracuje nad swoistym taryfikatorem, który określi wartość zadośćuczynienia z OC za szkody majątkowe (w tym śmierć osoby bliskiej i obrażenia odniesione podczas wypadku). Jeśli wzorcowe kwoty rekompensat z tabeli opublikowanej przez nadzór finansowy będą wysokie, to ubezpieczyciele na pewno spróbują „przerzucić” przynajmniej część dodatkowych kosztów na swoich klientów.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nadzór finansowy od czerwca 2016 r. pracuje nad tabelą określająca właściwe kwoty zadośćuczynień za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, kiedy ten taryfikator zacznie obowiązywać.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA