REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?

stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie likwidacji szkód majątkowych z obowiązkowych ubezpieczeń OC (grudzień 2014 r.), wywołała wzrost przeciętnej składki takich polis dla kierowców. Niedawno nadzór finansowy opublikował analogiczny pakiet zaleceń dotyczących szkód osobowych likwidowanych z OC komunikacyjnego. Nowa rekomendacja KNF-u ugruntowuje pewne zasady, którymi powinni kierować się ubezpieczyciele, wypłacający zadośćuczynienie za obrażenia lub śmierć ofiary wypadku. Większych zmian można spodziewać się, gdy nadzór finansowy opracuje taryfikator zadośćuczynień za szkody osobowe.

Ubezpieczyciele muszą uwzględniać ważne orzeczenia sądów

Interwencja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie komunikacyjnych ubezpieczeń OC, jest spowodowana dużą rozbieżnością sum wypłacanych poszkodowanym. Po wdrożeniu rekomendacji dotyczących szkód majątkowych (m.in. uszkodzeń pojazdów mechanicznych), KNF zajął się szkodami osobowymi, które są likwidowane z obowiązkowych polis dla kierowców. Ubezpieczyciele muszą wprowadzić nowe zasady wypłacania zadośćuczynień za takie szkody do końca 2016 roku.    

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczyciel może nam zapłacić za prywatne leczenie

W najnowszym pakiecie zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego, nie brakuje różnorodnych rozwiązań, które tylko potwierdzają wcześniejsze orzecznictwo sądów cywilnych, Sądu Najwyższego oraz stanowiska Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku szkód majątkowych, mamy do czynienia z odszkodowaniami. Rekompensata za szkody osobowe jest określana jako zadośćuczynienie.

Po przeanalizowaniu zaleceń KNF-u z czerwca 2016 r. można wskazać następujące zasady, których powinni przestrzegać ubezpieczyciele:   

  • zadośćuczynienie nie może przyczyniać się do nieuzasadnionego wzbogacenia ofiary wypadku i musi być utrzymane w rozsądnych granicach
  • wszyscy ubezpieczyciele muszą brać pod uwagę utrwalone orzecznictwo sądów przy ustalaniu zadośćuczynień i unikać nadmiernego zróżnicowania tych świadczeń w podobnych sprawach
  • ubezpieczyciel proponując ugodę, powinien przedstawić poszkodowanemu jej projekt oraz szczegółową kalkulację szkody (wraz z podaniem powodów ewentualnego pomniejszenia należnej sumy)
  • firma ubezpieczeniowa nie może korygować wartości zadośćuczynienia z uwzględnieniem stopy życiowej poszkodowanego (takie działanie jest dyskryminujące)
  • procentowy uszczerbek na zdrowiu nie powinien być jedyną podstawą do ustalenia wartości świadczenia za szkody osobowe (ważne są również negatywne konsekwencje wypadku w przyszłości)
  • ubezpieczyciel w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody, powinien wypłacić przynajmniej bezsporną część zadośćuczynienia (brak takiej wypłaty jest podstawą do naliczenia odsetek za zwłokę)
  • zakład ubezpieczeń musi indywidualnie oceniać skutki, jakie śmierć danej osoby miała dla jej rodziny

Zobacz też: Na ile ubezpieczyć zagraniczny wyjazd na wakacje?

Oprócz powyższych rekomendacji, KNF przekazał ubezpieczycielom również proceduralne wskazówki dotyczące likwidacji szkód. Firmy ubezpieczeniowe, które nie wdrożą zaleceń nadzoru finansowego do 31 grudnia 2016 roku, powinny zastosować własne rozwiązania, które doprowadzą do osiągnięcia celów wyznaczonych przez KNF.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z rekomendacją KNF-u, ubezpieczyciele mają prawo do nagrywania rozmów telefonicznych, przeprowadzanych podczas likwidacji szkód osobowych.

Tabela z wyceną szkód osobowych przyniesie większe zmiany

REKLAMA

Można oczekiwać, że czerwcowe zalecenia nadzoru finansowego w znacznie mniejszym stopniu wpłyną na wysokość składek, niż analogiczne regulacje dotyczące szkód majątkowych. Ubezpieczyciele oraz ich klienci powinni jednak wiedzieć, że od czerwca 2016 roku, KNF pracuje nad swoistym taryfikatorem, który określi wartość zadośćuczynienia z OC za szkody majątkowe (w tym śmierć osoby bliskiej i obrażenia odniesione podczas wypadku). Jeśli wzorcowe kwoty rekompensat z tabeli opublikowanej przez nadzór finansowy będą wysokie, to ubezpieczyciele na pewno spróbują „przerzucić” przynajmniej część dodatkowych kosztów na swoich klientów.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nadzór finansowy od czerwca 2016 r. pracuje nad tabelą określająca właściwe kwoty zadośćuczynień za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, kiedy ten taryfikator zacznie obowiązywać.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    Kara więzienia za brak OC? Od 1 października 2023 r. nowe przepisy

    Kierowcy w przypadku braku OC boją się szczególnie kary wlepionej przez UFG. 1 października 2023 r. pojawi się nowelizacja przepisów. W jej głos 7200 zł opłaty karnej straci na znaczeniu. Bo sankcja w skrajnym przypadku rozszerzy się do kary więzienia.

    UE wprowadza normę Euro 7. Surowsze warunki homologacji samochodów i silników

    Rada Unii Europejskiej przyjęła 25 września 2023 r. swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego homologacji pojazdów (w tym samochodów) i silników. Chodzi o wprowadzenie normy Euro 7. Celem projektu jest obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze w transporcie drogowym.

    Czy jest możliwe odebranie samochodu za przekroczenie prędkości?

    Czy policjant może zabrać kierowcy samochód za przekroczenie prędkości? Może! Tyle że na razie policjant, ale nie w Polsce. Pójście w tym kierunku w naszym kraju jest jednak możliwe. Trzeba oczywiście na to jeszcze nieco poczekać.

    REKLAMA

    Prawo jazdy kat. B+. Rodzaj pojazdów, zakres uprawnień

    UE chce majstrować przy prawie jazdy. Nowy pomysł polega na podzieleniu obecnej kategorii B na kategorię B i B+. Stopniowanie uprawnień ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Tyle że pomysł wcale bezpiecznie nie brzmi. Sprawdźcie szczegóły.

    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    REKLAMA

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    REKLAMA