REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie likwidacji szkód majątkowych z obowiązkowych ubezpieczeń OC (grudzień 2014 r.), wywołała wzrost przeciętnej składki takich polis dla kierowców. Niedawno nadzór finansowy opublikował analogiczny pakiet zaleceń dotyczących szkód osobowych likwidowanych z OC komunikacyjnego. Nowa rekomendacja KNF-u ugruntowuje pewne zasady, którymi powinni kierować się ubezpieczyciele, wypłacający zadośćuczynienie za obrażenia lub śmierć ofiary wypadku. Większych zmian można spodziewać się, gdy nadzór finansowy opracuje taryfikator zadośćuczynień za szkody osobowe.

Ubezpieczyciele muszą uwzględniać ważne orzeczenia sądów

Interwencja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie komunikacyjnych ubezpieczeń OC, jest spowodowana dużą rozbieżnością sum wypłacanych poszkodowanym. Po wdrożeniu rekomendacji dotyczących szkód majątkowych (m.in. uszkodzeń pojazdów mechanicznych), KNF zajął się szkodami osobowymi, które są likwidowane z obowiązkowych polis dla kierowców. Ubezpieczyciele muszą wprowadzić nowe zasady wypłacania zadośćuczynień za takie szkody do końca 2016 roku.    

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczyciel może nam zapłacić za prywatne leczenie

W najnowszym pakiecie zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego, nie brakuje różnorodnych rozwiązań, które tylko potwierdzają wcześniejsze orzecznictwo sądów cywilnych, Sądu Najwyższego oraz stanowiska Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku szkód majątkowych, mamy do czynienia z odszkodowaniami. Rekompensata za szkody osobowe jest określana jako zadośćuczynienie.

REKLAMA

Po przeanalizowaniu zaleceń KNF-u z czerwca 2016 r. można wskazać następujące zasady, których powinni przestrzegać ubezpieczyciele:   

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zadośćuczynienie nie może przyczyniać się do nieuzasadnionego wzbogacenia ofiary wypadku i musi być utrzymane w rozsądnych granicach
  • wszyscy ubezpieczyciele muszą brać pod uwagę utrwalone orzecznictwo sądów przy ustalaniu zadośćuczynień i unikać nadmiernego zróżnicowania tych świadczeń w podobnych sprawach
  • ubezpieczyciel proponując ugodę, powinien przedstawić poszkodowanemu jej projekt oraz szczegółową kalkulację szkody (wraz z podaniem powodów ewentualnego pomniejszenia należnej sumy)
  • firma ubezpieczeniowa nie może korygować wartości zadośćuczynienia z uwzględnieniem stopy życiowej poszkodowanego (takie działanie jest dyskryminujące)
  • procentowy uszczerbek na zdrowiu nie powinien być jedyną podstawą do ustalenia wartości świadczenia za szkody osobowe (ważne są również negatywne konsekwencje wypadku w przyszłości)
  • ubezpieczyciel w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody, powinien wypłacić przynajmniej bezsporną część zadośćuczynienia (brak takiej wypłaty jest podstawą do naliczenia odsetek za zwłokę)
  • zakład ubezpieczeń musi indywidualnie oceniać skutki, jakie śmierć danej osoby miała dla jej rodziny

Zobacz też: Na ile ubezpieczyć zagraniczny wyjazd na wakacje?

Oprócz powyższych rekomendacji, KNF przekazał ubezpieczycielom również proceduralne wskazówki dotyczące likwidacji szkód. Firmy ubezpieczeniowe, które nie wdrożą zaleceń nadzoru finansowego do 31 grudnia 2016 roku, powinny zastosować własne rozwiązania, które doprowadzą do osiągnięcia celów wyznaczonych przez KNF.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z rekomendacją KNF-u, ubezpieczyciele mają prawo do nagrywania rozmów telefonicznych, przeprowadzanych podczas likwidacji szkód osobowych.

Tabela z wyceną szkód osobowych przyniesie większe zmiany

Można oczekiwać, że czerwcowe zalecenia nadzoru finansowego w znacznie mniejszym stopniu wpłyną na wysokość składek, niż analogiczne regulacje dotyczące szkód majątkowych. Ubezpieczyciele oraz ich klienci powinni jednak wiedzieć, że od czerwca 2016 roku, KNF pracuje nad swoistym taryfikatorem, który określi wartość zadośćuczynienia z OC za szkody majątkowe (w tym śmierć osoby bliskiej i obrażenia odniesione podczas wypadku). Jeśli wzorcowe kwoty rekompensat z tabeli opublikowanej przez nadzór finansowy będą wysokie, to ubezpieczyciele na pewno spróbują „przerzucić” przynajmniej część dodatkowych kosztów na swoich klientów.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nadzór finansowy od czerwca 2016 r. pracuje nad tabelą określająca właściwe kwoty zadośćuczynień za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, kiedy ten taryfikator zacznie obowiązywać.

Źródło: Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA