REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie likwidacji szkód majątkowych z obowiązkowych ubezpieczeń OC (grudzień 2014 r.), wywołała wzrost przeciętnej składki takich polis dla kierowców. Niedawno nadzór finansowy opublikował analogiczny pakiet zaleceń dotyczących szkód osobowych likwidowanych z OC komunikacyjnego. Nowa rekomendacja KNF-u ugruntowuje pewne zasady, którymi powinni kierować się ubezpieczyciele, wypłacający zadośćuczynienie za obrażenia lub śmierć ofiary wypadku. Większych zmian można spodziewać się, gdy nadzór finansowy opracuje taryfikator zadośćuczynień za szkody osobowe.

Ubezpieczyciele muszą uwzględniać ważne orzeczenia sądów

Interwencja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie komunikacyjnych ubezpieczeń OC, jest spowodowana dużą rozbieżnością sum wypłacanych poszkodowanym. Po wdrożeniu rekomendacji dotyczących szkód majątkowych (m.in. uszkodzeń pojazdów mechanicznych), KNF zajął się szkodami osobowymi, które są likwidowane z obowiązkowych polis dla kierowców. Ubezpieczyciele muszą wprowadzić nowe zasady wypłacania zadośćuczynień za takie szkody do końca 2016 roku.    

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczyciel może nam zapłacić za prywatne leczenie

W najnowszym pakiecie zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego, nie brakuje różnorodnych rozwiązań, które tylko potwierdzają wcześniejsze orzecznictwo sądów cywilnych, Sądu Najwyższego oraz stanowiska Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku szkód majątkowych, mamy do czynienia z odszkodowaniami. Rekompensata za szkody osobowe jest określana jako zadośćuczynienie.

Po przeanalizowaniu zaleceń KNF-u z czerwca 2016 r. można wskazać następujące zasady, których powinni przestrzegać ubezpieczyciele:   

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zadośćuczynienie nie może przyczyniać się do nieuzasadnionego wzbogacenia ofiary wypadku i musi być utrzymane w rozsądnych granicach
  • wszyscy ubezpieczyciele muszą brać pod uwagę utrwalone orzecznictwo sądów przy ustalaniu zadośćuczynień i unikać nadmiernego zróżnicowania tych świadczeń w podobnych sprawach
  • ubezpieczyciel proponując ugodę, powinien przedstawić poszkodowanemu jej projekt oraz szczegółową kalkulację szkody (wraz z podaniem powodów ewentualnego pomniejszenia należnej sumy)
  • firma ubezpieczeniowa nie może korygować wartości zadośćuczynienia z uwzględnieniem stopy życiowej poszkodowanego (takie działanie jest dyskryminujące)
  • procentowy uszczerbek na zdrowiu nie powinien być jedyną podstawą do ustalenia wartości świadczenia za szkody osobowe (ważne są również negatywne konsekwencje wypadku w przyszłości)
  • ubezpieczyciel w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody, powinien wypłacić przynajmniej bezsporną część zadośćuczynienia (brak takiej wypłaty jest podstawą do naliczenia odsetek za zwłokę)
  • zakład ubezpieczeń musi indywidualnie oceniać skutki, jakie śmierć danej osoby miała dla jej rodziny

Zobacz też: Na ile ubezpieczyć zagraniczny wyjazd na wakacje?

Oprócz powyższych rekomendacji, KNF przekazał ubezpieczycielom również proceduralne wskazówki dotyczące likwidacji szkód. Firmy ubezpieczeniowe, które nie wdrożą zaleceń nadzoru finansowego do 31 grudnia 2016 roku, powinny zastosować własne rozwiązania, które doprowadzą do osiągnięcia celów wyznaczonych przez KNF.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z rekomendacją KNF-u, ubezpieczyciele mają prawo do nagrywania rozmów telefonicznych, przeprowadzanych podczas likwidacji szkód osobowych.

Tabela z wyceną szkód osobowych przyniesie większe zmiany

REKLAMA

Można oczekiwać, że czerwcowe zalecenia nadzoru finansowego w znacznie mniejszym stopniu wpłyną na wysokość składek, niż analogiczne regulacje dotyczące szkód majątkowych. Ubezpieczyciele oraz ich klienci powinni jednak wiedzieć, że od czerwca 2016 roku, KNF pracuje nad swoistym taryfikatorem, który określi wartość zadośćuczynienia z OC za szkody majątkowe (w tym śmierć osoby bliskiej i obrażenia odniesione podczas wypadku). Jeśli wzorcowe kwoty rekompensat z tabeli opublikowanej przez nadzór finansowy będą wysokie, to ubezpieczyciele na pewno spróbują „przerzucić” przynajmniej część dodatkowych kosztów na swoich klientów.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nadzór finansowy od czerwca 2016 r. pracuje nad tabelą określająca właściwe kwoty zadośćuczynień za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, kiedy ten taryfikator zacznie obowiązywać.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA