REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zadośćuczynienia dla ofiar wypadków będą wyższe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie likwidacji szkód majątkowych z obowiązkowych ubezpieczeń OC (grudzień 2014 r.), wywołała wzrost przeciętnej składki takich polis dla kierowców. Niedawno nadzór finansowy opublikował analogiczny pakiet zaleceń dotyczących szkód osobowych likwidowanych z OC komunikacyjnego. Nowa rekomendacja KNF-u ugruntowuje pewne zasady, którymi powinni kierować się ubezpieczyciele, wypłacający zadośćuczynienie za obrażenia lub śmierć ofiary wypadku. Większych zmian można spodziewać się, gdy nadzór finansowy opracuje taryfikator zadośćuczynień za szkody osobowe.

Ubezpieczyciele muszą uwzględniać ważne orzeczenia sądów

Interwencja Komisji Nadzoru Finansowego w sprawie komunikacyjnych ubezpieczeń OC, jest spowodowana dużą rozbieżnością sum wypłacanych poszkodowanym. Po wdrożeniu rekomendacji dotyczących szkód majątkowych (m.in. uszkodzeń pojazdów mechanicznych), KNF zajął się szkodami osobowymi, które są likwidowane z obowiązkowych polis dla kierowców. Ubezpieczyciele muszą wprowadzić nowe zasady wypłacania zadośćuczynień za takie szkody do końca 2016 roku.    

REKLAMA

Zobacz też: Ubezpieczyciel może nam zapłacić za prywatne leczenie

W najnowszym pakiecie zaleceń Komisji Nadzoru Finansowego, nie brakuje różnorodnych rozwiązań, które tylko potwierdzają wcześniejsze orzecznictwo sądów cywilnych, Sądu Najwyższego oraz stanowiska Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku szkód majątkowych, mamy do czynienia z odszkodowaniami. Rekompensata za szkody osobowe jest określana jako zadośćuczynienie.

Po przeanalizowaniu zaleceń KNF-u z czerwca 2016 r. można wskazać następujące zasady, których powinni przestrzegać ubezpieczyciele:   

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • zadośćuczynienie nie może przyczyniać się do nieuzasadnionego wzbogacenia ofiary wypadku i musi być utrzymane w rozsądnych granicach
  • wszyscy ubezpieczyciele muszą brać pod uwagę utrwalone orzecznictwo sądów przy ustalaniu zadośćuczynień i unikać nadmiernego zróżnicowania tych świadczeń w podobnych sprawach
  • ubezpieczyciel proponując ugodę, powinien przedstawić poszkodowanemu jej projekt oraz szczegółową kalkulację szkody (wraz z podaniem powodów ewentualnego pomniejszenia należnej sumy)
  • firma ubezpieczeniowa nie może korygować wartości zadośćuczynienia z uwzględnieniem stopy życiowej poszkodowanego (takie działanie jest dyskryminujące)
  • procentowy uszczerbek na zdrowiu nie powinien być jedyną podstawą do ustalenia wartości świadczenia za szkody osobowe (ważne są również negatywne konsekwencje wypadku w przyszłości)
  • ubezpieczyciel w terminie 30 dni od zgłoszenia szkody, powinien wypłacić przynajmniej bezsporną część zadośćuczynienia (brak takiej wypłaty jest podstawą do naliczenia odsetek za zwłokę)
  • zakład ubezpieczeń musi indywidualnie oceniać skutki, jakie śmierć danej osoby miała dla jej rodziny

Zobacz też: Na ile ubezpieczyć zagraniczny wyjazd na wakacje?

Oprócz powyższych rekomendacji, KNF przekazał ubezpieczycielom również proceduralne wskazówki dotyczące likwidacji szkód. Firmy ubezpieczeniowe, które nie wdrożą zaleceń nadzoru finansowego do 31 grudnia 2016 roku, powinny zastosować własne rozwiązania, które doprowadzą do osiągnięcia celów wyznaczonych przez KNF.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zgodnie z rekomendacją KNF-u, ubezpieczyciele mają prawo do nagrywania rozmów telefonicznych, przeprowadzanych podczas likwidacji szkód osobowych.

Tabela z wyceną szkód osobowych przyniesie większe zmiany

REKLAMA

Można oczekiwać, że czerwcowe zalecenia nadzoru finansowego w znacznie mniejszym stopniu wpłyną na wysokość składek, niż analogiczne regulacje dotyczące szkód majątkowych. Ubezpieczyciele oraz ich klienci powinni jednak wiedzieć, że od czerwca 2016 roku, KNF pracuje nad swoistym taryfikatorem, który określi wartość zadośćuczynienia z OC za szkody majątkowe (w tym śmierć osoby bliskiej i obrażenia odniesione podczas wypadku). Jeśli wzorcowe kwoty rekompensat z tabeli opublikowanej przez nadzór finansowy będą wysokie, to ubezpieczyciele na pewno spróbują „przerzucić” przynajmniej część dodatkowych kosztów na swoich klientów.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Nadzór finansowy od czerwca 2016 r. pracuje nad tabelą określająca właściwe kwoty zadośćuczynień za szkody osobowe. Nie wiadomo jednak, kiedy ten taryfikator zacznie obowiązywać.

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA