REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dlaczego polisy OC wciąż drożeją? Fot. Fotolia
Dlaczego polisy OC wciąż drożeją? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W połowie 2015 roku, średnia składka kupowanej polisy OC dla kierowców wynosiła 337 zł. Rok później analogiczny wynik zbliżał się do 400 zł. Te dane bardzo dobrze pokazują skalę zmian zachodzących na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Wielu kierowców już mocno poczuło skutki zakończenia wojny cenowej wśród ubezpieczycieli. Podwyżki składek płaconych przez tą samą osobę o 200 zł/rok - 300 zł/rok, wcale nie należą do rzadkości. Wzrost liczby i wartości szkód na drogach, jest tylko jedną z przyczyn, które kryją się za zmianami cenowymi.

Ubezpieczyciele muszą wreszcie urealnić swoje stawki

Polscy kierowcy powinni zrozumieć, że poziom składek za OC notowany np. w 2014 r. był anomalią, która w ogóle nie powinna mieć miejsca. Ubezpieczyciele zaangażowani w cenową walkę, starali się zdobywać coraz większy udział rynkowy kosztem rentowności polis. Efektem był spadek średniej składki przypadającej na jednego ubezpieczonego do 82 euro (dane Insurance Europe z 2014 r.). W analizowanym roku, kierowcy z Czech i Słowacji płacili średnią składkę wynoszącą odpowiednio 118 euro oraz 93 euro. Taki wynik sugeruje, że ceny obowiązkowego OC w Polsce, były nieadekwatne do realiów ekonomicznych – mówi Paweł Kuczyński z kalkulatora OC Ubea.pl.

REKLAMA

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Pod koniec 2012 roku, średnia składka ubezpieczeń komunikacyjnych w przeliczeniu na jednego kierowcę wynosiła jeszcze 90 euro. Analogiczny wynik z 2014 r. był niższy o 8 euro.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Komisja Nadzoru Finansowego już od dłuższego czasu zauważała problem zbyt niskich składek. Wreszcie we wrześniu 2015 roku, KNF zaapelował do ubezpieczycieli o przywrócenie zyskowności polis OC i zagroził nawet surowymi karami (m.in. zakazem sprzedaży polis). Konieczność realizacji zaleceń nadzoru finansowego, to nie jedyna przyczyna podwyżek widocznych w ostatnich kwartałach. Trzeba również pamiętać o:

REKLAMA

  • długoterminowym wzroście wartości świadczeń wypłacanych z komunikacyjnego OC (według danych PIU: 2012 r. - 8,7 mld zł, 2013 r. - 8,8 mld zł, 2014 r. - 9,5 mld zł, 2015 r. - 10,7 mld zł)
  • wprowadzeniu podatku bankowego, który obciąża większych ubezpieczycieli
  • wdrożeniu zaleceń KNF-u dotyczących likwidacji szkód majątkowych w polisach OC (przykład: zakaz amortyzowania części)
  • konsolidacji rynku, która ograniczyła konkurencję cenową (przykłady: przejęcie Link4 przez PZU, przejęcie MTU przez Ergo Hestię)
  • wydłużeniu okresu przedawnienia dla szkód wyrządzonych przez nieznanego sprawcę (do 20 lat), dzięki orzecznictwu Sądu Najwyższego (zobacz uchwała Sądu Najwyższego z 29 października 2013 r. - sygnatura akt III CZP 50/13)
  • uruchomieniu systemu bezpośredniej likwidacji szkód (BLS) przez wiodące towarzystwa
  • wzroście zadośćuczynień za szkody osobowe, który wynika z coraz większej świadomości prawnej poszkodowanych, zmiany podejścia sędziów i działalności kancelarii odszkodowawczych

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szybkie wzrosty składek obowiązkowych polis OC, są efektem wspólnego działania wszystkich wymienionych czynników. Trzeba pamiętać, że niektóre zmiany na rynku (np. wprowadzenie systemu BLS lub wdrożenie rekomendacji KNF-u), oprócz podwyżki kosztu ubezpieczeń skutkowały również zmianami korzystnymi dla kierowców.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wzrost cen OC po części jest kompensowany przez lepszy standard usług (np. wprowadzenie systemu BLS) i możliwość uzyskania wyższego świadczenia (m.in. na wskutek zaleceń KNF-u).

Podwyżki składek za OC nie skończą się w 2016 roku

Pomimo wysiłków zakładów ubezpieczeń zmierzających do podwyższenia składek i poprawy wyników z tytułu sprzedaży OC, dane rynkowe na razie nie wskazują na poprawę. W pierwszej połowie 2016 roku, strata techniczna ubezpieczycieli ze sprzedaży obowiązkowych polis dla kierowców (607 mln zł), była o 86% wyższa od ujemnego wyniku sprzed 12 miesięcy. Dlatego nie można spodziewać się, że podwyżki składek za OC wyhamują jeszcze w bieżącym roku. Jeżeli strata techniczna będzie wzrastać tak szybko, jak dotychczas, to dalsza podwyżka średniej składki za OC o 30% - 50% w ciągu roku stanie się realistycznym scenariuszem. W obecnej sytuacji, kierowcom pozostaje korzystanie z dobrych porównywarek ubezpieczeniowych, które zestawiają oferty kilkunastu ubezpieczycieli. Mimo wzrostu średniej składki, obowiązkowe polisy dla kierowców nadal cechują się bardzo dużym zróżnicowaniem cenowym. Do rzadkości nie należą przypadki, w których kierowca wybierający najmniej atrakcyjną ofertę ubezpieczenia OC, musi dopłacić np. 500 zł - 600 zł.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Składki polis OC w poszczególnych towarzystwach nadal są bardzo zróżnicowane. Właśnie dlatego kierowcy powinni porównywać oferty jak największej liczby ubezpieczycieli.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA