REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dlaczego polisy OC wciąż drożeją? Fot. Fotolia
Dlaczego polisy OC wciąż drożeją? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W połowie 2015 roku, średnia składka kupowanej polisy OC dla kierowców wynosiła 337 zł. Rok później analogiczny wynik zbliżał się do 400 zł. Te dane bardzo dobrze pokazują skalę zmian zachodzących na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Wielu kierowców już mocno poczuło skutki zakończenia wojny cenowej wśród ubezpieczycieli. Podwyżki składek płaconych przez tą samą osobę o 200 zł/rok - 300 zł/rok, wcale nie należą do rzadkości. Wzrost liczby i wartości szkód na drogach, jest tylko jedną z przyczyn, które kryją się za zmianami cenowymi.

Ubezpieczyciele muszą wreszcie urealnić swoje stawki

Polscy kierowcy powinni zrozumieć, że poziom składek za OC notowany np. w 2014 r. był anomalią, która w ogóle nie powinna mieć miejsca. Ubezpieczyciele zaangażowani w cenową walkę, starali się zdobywać coraz większy udział rynkowy kosztem rentowności polis. Efektem był spadek średniej składki przypadającej na jednego ubezpieczonego do 82 euro (dane Insurance Europe z 2014 r.). W analizowanym roku, kierowcy z Czech i Słowacji płacili średnią składkę wynoszącą odpowiednio 118 euro oraz 93 euro. Taki wynik sugeruje, że ceny obowiązkowego OC w Polsce, były nieadekwatne do realiów ekonomicznych – mówi Paweł Kuczyński z kalkulatora OC Ubea.pl.

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Pod koniec 2012 roku, średnia składka ubezpieczeń komunikacyjnych w przeliczeniu na jednego kierowcę wynosiła jeszcze 90 euro. Analogiczny wynik z 2014 r. był niższy o 8 euro.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Komisja Nadzoru Finansowego już od dłuższego czasu zauważała problem zbyt niskich składek. Wreszcie we wrześniu 2015 roku, KNF zaapelował do ubezpieczycieli o przywrócenie zyskowności polis OC i zagroził nawet surowymi karami (m.in. zakazem sprzedaży polis). Konieczność realizacji zaleceń nadzoru finansowego, to nie jedyna przyczyna podwyżek widocznych w ostatnich kwartałach. Trzeba również pamiętać o:

  • długoterminowym wzroście wartości świadczeń wypłacanych z komunikacyjnego OC (według danych PIU: 2012 r. - 8,7 mld zł, 2013 r. - 8,8 mld zł, 2014 r. - 9,5 mld zł, 2015 r. - 10,7 mld zł)
  • wprowadzeniu podatku bankowego, który obciąża większych ubezpieczycieli
  • wdrożeniu zaleceń KNF-u dotyczących likwidacji szkód majątkowych w polisach OC (przykład: zakaz amortyzowania części)
  • konsolidacji rynku, która ograniczyła konkurencję cenową (przykłady: przejęcie Link4 przez PZU, przejęcie MTU przez Ergo Hestię)
  • wydłużeniu okresu przedawnienia dla szkód wyrządzonych przez nieznanego sprawcę (do 20 lat), dzięki orzecznictwu Sądu Najwyższego (zobacz uchwała Sądu Najwyższego z 29 października 2013 r. - sygnatura akt III CZP 50/13)
  • uruchomieniu systemu bezpośredniej likwidacji szkód (BLS) przez wiodące towarzystwa
  • wzroście zadośćuczynień za szkody osobowe, który wynika z coraz większej świadomości prawnej poszkodowanych, zmiany podejścia sędziów i działalności kancelarii odszkodowawczych

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Szybkie wzrosty składek obowiązkowych polis OC, są efektem wspólnego działania wszystkich wymienionych czynników. Trzeba pamiętać, że niektóre zmiany na rynku (np. wprowadzenie systemu BLS lub wdrożenie rekomendacji KNF-u), oprócz podwyżki kosztu ubezpieczeń skutkowały również zmianami korzystnymi dla kierowców.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wzrost cen OC po części jest kompensowany przez lepszy standard usług (np. wprowadzenie systemu BLS) i możliwość uzyskania wyższego świadczenia (m.in. na wskutek zaleceń KNF-u).

Podwyżki składek za OC nie skończą się w 2016 roku

REKLAMA

Pomimo wysiłków zakładów ubezpieczeń zmierzających do podwyższenia składek i poprawy wyników z tytułu sprzedaży OC, dane rynkowe na razie nie wskazują na poprawę. W pierwszej połowie 2016 roku, strata techniczna ubezpieczycieli ze sprzedaży obowiązkowych polis dla kierowców (607 mln zł), była o 86% wyższa od ujemnego wyniku sprzed 12 miesięcy. Dlatego nie można spodziewać się, że podwyżki składek za OC wyhamują jeszcze w bieżącym roku. Jeżeli strata techniczna będzie wzrastać tak szybko, jak dotychczas, to dalsza podwyżka średniej składki za OC o 30% - 50% w ciągu roku stanie się realistycznym scenariuszem. W obecnej sytuacji, kierowcom pozostaje korzystanie z dobrych porównywarek ubezpieczeniowych, które zestawiają oferty kilkunastu ubezpieczycieli. Mimo wzrostu średniej składki, obowiązkowe polisy dla kierowców nadal cechują się bardzo dużym zróżnicowaniem cenowym. Do rzadkości nie należą przypadki, w których kierowca wybierający najmniej atrakcyjną ofertę ubezpieczenia OC, musi dopłacić np. 500 zł - 600 zł.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Składki polis OC w poszczególnych towarzystwach nadal są bardzo zróżnicowane. Właśnie dlatego kierowcy powinni porównywać oferty jak największej liczby ubezpieczycieli.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA