REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego polisy OC wciąż drożeją?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dlaczego polisy OC wciąż drożeją? Fot. Fotolia
Dlaczego polisy OC wciąż drożeją? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W połowie 2015 roku, średnia składka kupowanej polisy OC dla kierowców wynosiła 337 zł. Rok później analogiczny wynik zbliżał się do 400 zł. Te dane bardzo dobrze pokazują skalę zmian zachodzących na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Wielu kierowców już mocno poczuło skutki zakończenia wojny cenowej wśród ubezpieczycieli. Podwyżki składek płaconych przez tą samą osobę o 200 zł/rok - 300 zł/rok, wcale nie należą do rzadkości. Wzrost liczby i wartości szkód na drogach, jest tylko jedną z przyczyn, które kryją się za zmianami cenowymi.

Ubezpieczyciele muszą wreszcie urealnić swoje stawki

Polscy kierowcy powinni zrozumieć, że poziom składek za OC notowany np. w 2014 r. był anomalią, która w ogóle nie powinna mieć miejsca. Ubezpieczyciele zaangażowani w cenową walkę, starali się zdobywać coraz większy udział rynkowy kosztem rentowności polis. Efektem był spadek średniej składki przypadającej na jednego ubezpieczonego do 82 euro (dane Insurance Europe z 2014 r.). W analizowanym roku, kierowcy z Czech i Słowacji płacili średnią składkę wynoszącą odpowiednio 118 euro oraz 93 euro. Taki wynik sugeruje, że ceny obowiązkowego OC w Polsce, były nieadekwatne do realiów ekonomicznych – mówi Paweł Kuczyński z kalkulatora OC Ubea.pl.

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Pod koniec 2012 roku, średnia składka ubezpieczeń komunikacyjnych w przeliczeniu na jednego kierowcę wynosiła jeszcze 90 euro. Analogiczny wynik z 2014 r. był niższy o 8 euro.

Zobacz też: Czy można otrzymać odszkodowanie za szkodę całkowitą z polisy OC?

Komisja Nadzoru Finansowego już od dłuższego czasu zauważała problem zbyt niskich składek. Wreszcie we wrześniu 2015 roku, KNF zaapelował do ubezpieczycieli o przywrócenie zyskowności polis OC i zagroził nawet surowymi karami (m.in. zakazem sprzedaży polis). Konieczność realizacji zaleceń nadzoru finansowego, to nie jedyna przyczyna podwyżek widocznych w ostatnich kwartałach. Trzeba również pamiętać o:

  • długoterminowym wzroście wartości świadczeń wypłacanych z komunikacyjnego OC (według danych PIU: 2012 r. - 8,7 mld zł, 2013 r. - 8,8 mld zł, 2014 r. - 9,5 mld zł, 2015 r. - 10,7 mld zł)
  • wprowadzeniu podatku bankowego, który obciąża większych ubezpieczycieli
  • wdrożeniu zaleceń KNF-u dotyczących likwidacji szkód majątkowych w polisach OC (przykład: zakaz amortyzowania części)
  • konsolidacji rynku, która ograniczyła konkurencję cenową (przykłady: przejęcie Link4 przez PZU, przejęcie MTU przez Ergo Hestię)
  • wydłużeniu okresu przedawnienia dla szkód wyrządzonych przez nieznanego sprawcę (do 20 lat), dzięki orzecznictwu Sądu Najwyższego (zobacz uchwała Sądu Najwyższego z 29 października 2013 r. - sygnatura akt III CZP 50/13)
  • uruchomieniu systemu bezpośredniej likwidacji szkód (BLS) przez wiodące towarzystwa
  • wzroście zadośćuczynień za szkody osobowe, który wynika z coraz większej świadomości prawnej poszkodowanych, zmiany podejścia sędziów i działalności kancelarii odszkodowawczych

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Szybkie wzrosty składek obowiązkowych polis OC, są efektem wspólnego działania wszystkich wymienionych czynników. Trzeba pamiętać, że niektóre zmiany na rynku (np. wprowadzenie systemu BLS lub wdrożenie rekomendacji KNF-u), oprócz podwyżki kosztu ubezpieczeń skutkowały również zmianami korzystnymi dla kierowców.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wzrost cen OC po części jest kompensowany przez lepszy standard usług (np. wprowadzenie systemu BLS) i możliwość uzyskania wyższego świadczenia (m.in. na wskutek zaleceń KNF-u).

Podwyżki składek za OC nie skończą się w 2016 roku

REKLAMA

Pomimo wysiłków zakładów ubezpieczeń zmierzających do podwyższenia składek i poprawy wyników z tytułu sprzedaży OC, dane rynkowe na razie nie wskazują na poprawę. W pierwszej połowie 2016 roku, strata techniczna ubezpieczycieli ze sprzedaży obowiązkowych polis dla kierowców (607 mln zł), była o 86% wyższa od ujemnego wyniku sprzed 12 miesięcy. Dlatego nie można spodziewać się, że podwyżki składek za OC wyhamują jeszcze w bieżącym roku. Jeżeli strata techniczna będzie wzrastać tak szybko, jak dotychczas, to dalsza podwyżka średniej składki za OC o 30% - 50% w ciągu roku stanie się realistycznym scenariuszem. W obecnej sytuacji, kierowcom pozostaje korzystanie z dobrych porównywarek ubezpieczeniowych, które zestawiają oferty kilkunastu ubezpieczycieli. Mimo wzrostu średniej składki, obowiązkowe polisy dla kierowców nadal cechują się bardzo dużym zróżnicowaniem cenowym. Do rzadkości nie należą przypadki, w których kierowca wybierający najmniej atrakcyjną ofertę ubezpieczenia OC, musi dopłacić np. 500 zł - 600 zł.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Składki polis OC w poszczególnych towarzystwach nadal są bardzo zróżnicowane. Właśnie dlatego kierowcy powinni porównywać oferty jak największej liczby ubezpieczycieli.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA