REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kierowca dostanie odszkodowanie z VAT-em?

Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia
Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy dojdzie do kolizji czy wypadku auta, sporo wątpliwości może budzić fakt, czy odszkodowania należy doliczać podatek od towarów i usług. Po orzeczeniu Sądu Najwyższego w tej sprawie stało się to już jasne.

Kwestia doliczania podatku od towarów i usług (PTU, VAT) do odszkodowań wypłacanych kierowcom uszkodzonych samochodów (z OC sprawcy wypadku), przez pewien czas wzbudzała spore kontrowersje. Wbrew pozorom, ten problem dotyczył nie tylko osób posiadających firmowe auto. Na szczęście Sąd Najwyższy (SN) jednoznacznie wypowiedział się w kwestii podatku VAT przy naprawie samochodu należącego do osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej (tzw. konsumenta). Jest to istotny aspekt, gdyż doliczenie podatku od towarów i usług, zwiększa kwotę należną konsumentowi o dodatkowe 23%. Zgodnie ze stanowiskiem SN, osoba niebędącą „VAT - owcem”, powinna otrzymać odszkodowanie z wliczonym podatkiem. Jeżeli ubezpieczyciel lekceważy taką zasadę, konieczna może być interwencja Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych) – twierdzi Andrzej Prajsnar, ekspert serwisu Ubea.pl.

REKLAMA

Zwrot VAT-u dla konsumenta wynika z zasady pełnego odszkodowania

REKLAMA

W pierwszej kolejności warto zająć się kwestią zwrotu podatku VAT dla konsumentów naprawiających uszkodzony samochód dzięki ubezpieczeniu OC sprawcy. Taka sytuacja jest częstsza i może powodować więcej wątpliwości, gdyż osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, zwykle nie znają zasad działania podatku VAT.

Jeżeli chodzi o konsumentów, to kluczowa jest uchwała Sądu Najwyższego z dnia 17 maja 2007 r. (sygn. akt III CZP 150/06). Zgodnie ze wspomnianą uchwałą, dotyczącą likwidacji szkód na podstawie kosztorysu: „Odszkodowanie przysługujące na podstawie umowy ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego za szkodę powstałą w związku z ruchem tego pojazdu, ustalone według cen części zamiennych i usług, obejmuje kwotę podatku od towarów i usług (VAT) w zakresie, w jakim poszkodowany nie może obniżyć podatku od niego należnego o kwotę podatku naliczonego”. Warto również przywołać podobne stanowisko Sądu Najwyższego odnośnie likwidacji szkód na podstawie faktury wystawionej przez warsztat. Uchwała SN z dnia 22 kwietnia 1997 r. (sygn. akt III CZP 14/1997) mówi, że „Odszkodowanie za szkodę poniesioną przez podatnika podatku VAT na skutek zniszczenia rzeczy, ustalone według ceny rzeczy, nie obejmuje podatku VAT mieszczącego się w tej cenie, w zakresie, w jakim poszkodowany może obniżyć należny od niego podatek o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu rzeczy”.

Zobacz też: Czy polisa może ochronić przed gradem?

Cytowane uchwały Sądu Najwyższego wskazują, że osoba nieposiadająca prawa do rozliczania VAT-u (jako konsument), powinna otrzymać odszkodowanie ustalone z uwzględnieniem tego podatku. Podobna zasada dotyczy przedsiębiorców, którzy w ramach prowadzonej działalności są przedmiotowo lub podmiotowo zwolnieni z podatku VAT.

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kierowca nieprowadzący działalności gospodarczej, powinien otrzymać odszkodowanie majątkowe z OC sprawcy, które uwzględnia podatek VAT (bez potrąceń). W taki sam sposób, ustalane są odszkodowania dla przedsiębiorców nieposiadających prawa do rozliczania podatku VAT (ze względu na zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe).   

Stanowisko Sądu Najwyższego jest zgodne z zasadą pełnej likwidacji szkody wyrażoną w artykule art. 361 § 2 kodeksu cywilnego. Warto zwrócić uwagę, że podatek VAT (bez późniejszego rozliczenia z VAT - em należnym) musiałby zapłacić konsument likwidujący szkodę na własny rachunek (tzn. bez udziału ubezpieczyciela). Co ważne, prawo do otrzymania rekompensaty razem z VAT - em, nie zależy od sposobu likwidacji szkody (rozliczenie na podstawie faktury lub kosztorysu).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

Warto również nadmienić, że zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika Finansowego, nielegalne są praktyki tych ubezpieczycieli, którzy uzależniają wypłatę pełnego świadczenia (razem z VAT-em) od przekazania im oryginału faktury wystawionej przez warsztat. Ubezpieczyciel może żądać okazania oryginału faktury i sporządzić jej kopię (poświadczoną za zgodnością). Natomiast brak jest podstaw prawnych do pozostawienia oryginału faktury w aktach zakładu ubezpieczeń.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązek refundacji podatku VAT przez ubezpieczyciela, nie zależy od wybranego wariantu likwidacji szkody (faktura/kosztorys). Zakład ubezpieczeń nie może domagać się pozostawienia oryginalnej faktury VAT (z warsztatu) w swojej dokumentacji.

„VAT - owcy” zawsze otrzymają odszkodowanie bez wliczonego podatku

W przypadku poszkodowanych właścicieli samochodów rozliczających podatek VAT, również mają zastosowanie dwie cytowane wcześniej uchwały Sądu Najwyższego. To oznacza, że prawo do rozliczenia VAT-u przez poszkodowanego, będzie zwalniało ubezpieczyciela z obowiązku powiększenia odszkodowania majątkowego o ten podatek. Co ważne, zakład ubezpieczeń bierze pod uwagę tylko teoretyczną możliwość wykorzystania odliczenia. Dla ubezpieczyciela nieistotne jest to, czy przedsiębiorca rzeczywiście rozliczy VAT wynikający z likwidacji szkody (tzn. odpowiednio pomniejszy VAT należny o VAT naliczony). Przyjmuje się bowiem, że obowiązkiem poszkodowanego jest działanie prowadzące do pomniejszenia rozmiarów szkody majątkowej (zobacz Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 22 kwietnia 1997 r. - sygn. akt III CZP 14/1997).  

ZWRÓĆ UWAGĘ: Odszkodowanie z OC za zniszczony samochód firmowy, nie zostanie powiększone o VAT nawet jeśli przedsiębiorca  faktycznie nie skorzysta z prawa do rozliczenia tego podatku. Dla ubezpieczyciela decydująca jest teoretyczna możliwość pomniejszenia VAT-u należnego o VAT naliczony (wynikający z naprawy auta). 

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA