REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy kierowca dostanie odszkodowanie z VAT-em?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia
Wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gdy dojdzie do kolizji czy wypadku auta, sporo wątpliwości może budzić fakt, czy odszkodowania należy doliczać podatek od towarów i usług. Po orzeczeniu Sądu Najwyższego w tej sprawie stało się to już jasne.

Kwestia doliczania podatku od towarów i usług (PTU, VAT) do odszkodowań wypłacanych kierowcom uszkodzonych samochodów (z OC sprawcy wypadku), przez pewien czas wzbudzała spore kontrowersje. Wbrew pozorom, ten problem dotyczył nie tylko osób posiadających firmowe auto. Na szczęście Sąd Najwyższy (SN) jednoznacznie wypowiedział się w kwestii podatku VAT przy naprawie samochodu należącego do osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej (tzw. konsumenta). Jest to istotny aspekt, gdyż doliczenie podatku od towarów i usług, zwiększa kwotę należną konsumentowi o dodatkowe 23%. Zgodnie ze stanowiskiem SN, osoba niebędącą „VAT - owcem”, powinna otrzymać odszkodowanie z wliczonym podatkiem. Jeżeli ubezpieczyciel lekceważy taką zasadę, konieczna może być interwencja Rzecznika Finansowego (dawnego Rzecznika Ubezpieczonych) – twierdzi Andrzej Prajsnar, ekspert serwisu Ubea.pl.

REKLAMA

Zwrot VAT-u dla konsumenta wynika z zasady pełnego odszkodowania

REKLAMA

W pierwszej kolejności warto zająć się kwestią zwrotu podatku VAT dla konsumentów naprawiających uszkodzony samochód dzięki ubezpieczeniu OC sprawcy. Taka sytuacja jest częstsza i może powodować więcej wątpliwości, gdyż osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, zwykle nie znają zasad działania podatku VAT.

Jeżeli chodzi o konsumentów, to kluczowa jest uchwała Sądu Najwyższego z dnia 17 maja 2007 r. (sygn. akt III CZP 150/06). Zgodnie ze wspomnianą uchwałą, dotyczącą likwidacji szkód na podstawie kosztorysu: „Odszkodowanie przysługujące na podstawie umowy ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego za szkodę powstałą w związku z ruchem tego pojazdu, ustalone według cen części zamiennych i usług, obejmuje kwotę podatku od towarów i usług (VAT) w zakresie, w jakim poszkodowany nie może obniżyć podatku od niego należnego o kwotę podatku naliczonego”. Warto również przywołać podobne stanowisko Sądu Najwyższego odnośnie likwidacji szkód na podstawie faktury wystawionej przez warsztat. Uchwała SN z dnia 22 kwietnia 1997 r. (sygn. akt III CZP 14/1997) mówi, że „Odszkodowanie za szkodę poniesioną przez podatnika podatku VAT na skutek zniszczenia rzeczy, ustalone według ceny rzeczy, nie obejmuje podatku VAT mieszczącego się w tej cenie, w zakresie, w jakim poszkodowany może obniżyć należny od niego podatek o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu rzeczy”.

Zobacz też: Czy polisa może ochronić przed gradem?

Cytowane uchwały Sądu Najwyższego wskazują, że osoba nieposiadająca prawa do rozliczania VAT-u (jako konsument), powinna otrzymać odszkodowanie ustalone z uwzględnieniem tego podatku. Podobna zasada dotyczy przedsiębiorców, którzy w ramach prowadzonej działalności są przedmiotowo lub podmiotowo zwolnieni z podatku VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

ZWRÓĆ UWAGĘ: Kierowca nieprowadzący działalności gospodarczej, powinien otrzymać odszkodowanie majątkowe z OC sprawcy, które uwzględnia podatek VAT (bez potrąceń). W taki sam sposób, ustalane są odszkodowania dla przedsiębiorców nieposiadających prawa do rozliczania podatku VAT (ze względu na zwolnienie podmiotowe lub przedmiotowe).   

Stanowisko Sądu Najwyższego jest zgodne z zasadą pełnej likwidacji szkody wyrażoną w artykule art. 361 § 2 kodeksu cywilnego. Warto zwrócić uwagę, że podatek VAT (bez późniejszego rozliczenia z VAT - em należnym) musiałby zapłacić konsument likwidujący szkodę na własny rachunek (tzn. bez udziału ubezpieczyciela). Co ważne, prawo do otrzymania rekompensaty razem z VAT - em, nie zależy od sposobu likwidacji szkody (rozliczenie na podstawie faktury lub kosztorysu).

Zobacz też: Brak prawa jazdy, a ubezpieczenie AC

Warto również nadmienić, że zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika Finansowego, nielegalne są praktyki tych ubezpieczycieli, którzy uzależniają wypłatę pełnego świadczenia (razem z VAT-em) od przekazania im oryginału faktury wystawionej przez warsztat. Ubezpieczyciel może żądać okazania oryginału faktury i sporządzić jej kopię (poświadczoną za zgodnością). Natomiast brak jest podstaw prawnych do pozostawienia oryginału faktury w aktach zakładu ubezpieczeń.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Obowiązek refundacji podatku VAT przez ubezpieczyciela, nie zależy od wybranego wariantu likwidacji szkody (faktura/kosztorys). Zakład ubezpieczeń nie może domagać się pozostawienia oryginalnej faktury VAT (z warsztatu) w swojej dokumentacji.

„VAT - owcy” zawsze otrzymają odszkodowanie bez wliczonego podatku

W przypadku poszkodowanych właścicieli samochodów rozliczających podatek VAT, również mają zastosowanie dwie cytowane wcześniej uchwały Sądu Najwyższego. To oznacza, że prawo do rozliczenia VAT-u przez poszkodowanego, będzie zwalniało ubezpieczyciela z obowiązku powiększenia odszkodowania majątkowego o ten podatek. Co ważne, zakład ubezpieczeń bierze pod uwagę tylko teoretyczną możliwość wykorzystania odliczenia. Dla ubezpieczyciela nieistotne jest to, czy przedsiębiorca rzeczywiście rozliczy VAT wynikający z likwidacji szkody (tzn. odpowiednio pomniejszy VAT należny o VAT naliczony). Przyjmuje się bowiem, że obowiązkiem poszkodowanego jest działanie prowadzące do pomniejszenia rozmiarów szkody majątkowej (zobacz Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 22 kwietnia 1997 r. - sygn. akt III CZP 14/1997).  

ZWRÓĆ UWAGĘ: Odszkodowanie z OC za zniszczony samochód firmowy, nie zostanie powiększone o VAT nawet jeśli przedsiębiorca  faktycznie nie skorzysta z prawa do rozliczenia tego podatku. Dla ubezpieczyciela decydująca jest teoretyczna możliwość pomniejszenia VAT-u należnego o VAT naliczony (wynikający z naprawy auta). 

Źródło: Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA