REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadek pożyczonym autem

Subskrybuj nas na Youtube
wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia
wypadek, kolizja, stłuczka Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pożyczasz swój samochód znajomemu, warto abyś wiedział jakie konsekwencje mogą Cie spotkać przy ewentualnej kolizji.

Pożyczone auto i wypadek

Pożyczanie samochodu od dobrych znajomych, jest dość częstą praktyką w Polsce. Ocenia się, że nawet 20% wypadków drogowych jest powodowanych przez osoby prowadzące cudzy pojazd. Jeżeli właściciel zadbał o ubezpieczenie pożyczanego samochodu lub motocykla, to kierujący może uniknąć przynajmniej części wydatków. Sytuacja przedstawia się inaczej jeśli auto nie zostało ubezpieczone lub kierujący złamał podstawowe zasady ruchu drogowego (np. nie posiadał prawa jazdy albo zbiegł z miejsca zdarzenia).

REKLAMA

REKLAMA

Generalnie rzecz ujmując, zasady obowiązkowego ubezpieczenia OC są korzystne dla osób, które spowodowały wypadek pożyczonym samochodem lub jednośladem. Polski ustawodawca przyjął bowiem zasadę, według której polisa zostaje powiązana z pojazdem. Dzięki temu ubezpieczenie zapewnia ochronę również wtedy, gdy „za kółkiem” znajdzie się osoba inna niż właściciel pojazdu.

Zobacz też: Kiedy kierowca dostanie odszkodowanie z VAT-em?

Jeśli pożyczony samochód był objęty ochroną w ramach OC, to ubezpieczyciel sfinansuje likwidację szkód wyrządzonych osobom trzecim. Finansowe skutki wypadku poniesie również właściciel pojazdu, gdyż kolizja prawdopodobnie przełoży się na wzrost jego składki za obowiązkowe OC. W związku z powyższym, sprawca wypadku powinien zaproponować właścicielowi pojazdu rekompensatę uwzględniającą wzrost kosztu ubezpieczenia samochodu. Takie rozliczenie zwykle jest kwestią uzgodnień pomiędzy stronami. W przypadku dużej podwyżki składek ubezpieczeniowych (OC/AC), można się jednak domagać rekompensaty na drodze sądowej. Podobna zasada dotyczy kosztów naprawy pożyczonego samochodu, które musi ponieść właściciel nieposiadający Autocasco.

REKLAMA

Jeżeli uszkodzenia pojazdów uczestniczących w kolizji są bardzo małe (przykład: otarcie błotnika), to sprawca wypadku może samodzielnie pokryć koszty naprawy. Dzięki takiemu rozwiązaniu, właściciel pożyczonego auta nie jest narażony na utratę zniżek za bezszkodowość. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwestia odpowiedzialności za wypadek staje się bardziej problematyczna, jeżeli wypożyczony samochód nie był objęty ubezpieczeniem. Wiele osób siadających za kierownicą pożyczonego auta lub jednośladu, nie sprawdza aktualności polisy (szczególnie gdy pojazd należy do znajomego). Skutki takiego przeoczenia mogą być bardzo poważne, ponieważ kierujący solidarnie z właścicielem nieubezpieczonego pojazdu odpowiada za wyrządzone szkody (patrz artykuł 110 i 132 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).

Zobacz też: Czy muszę zapłacić drugą ratę OC po zakupie samochodu?

W nawiązaniu do omawianej kwestii, trzeba wspomnieć o wyjątkowym przypadku, który jest związany z regresem niewłaściwym (nietypowym). Takie roszczenie dotyczące zwrotu całości wypłaconego odszkodowania przysługuje ubezpieczycielowi, jeżeli sprawca wypadku:

  • zbiegł z miejsca zdarzenia
  • z premedytacją wyrządził szkodę
  • spowodował wypadek pod wpływem alkoholu lub narkotyków albo innych środków odurzających
  • wszedł w posiadanie samochodu po popełnieniu przestępstwa (np. włamania i kradzieży)
  • nie dysponował odpowiednimi uprawnieniami do kierowania pojazdem

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

Firma ubezpieczeniowa może skorzystać z prawa do regresu, gdy miała miejsce przynajmniej jedna z wymienionych okoliczności. Zgodnie z artykułem 43 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, regres niewłaściwy zawsze zostaje skierowany do sprawcy wypadku (kierującego), a nie właściciela pojazdu.

Źródło: materiały prasowe Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA