REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na ile odblaski poprawiają bezpieczeństwo pieszych?

Subskrybuj nas na Youtube
Po zmierzchu pieszy ma obowiązek noszenia odblasków
Po zmierzchu pieszy ma obowiązek noszenia odblasków
Philips

REKLAMA

REKLAMA

Według aktualnych przepisów drogowych piesie mają obowiązek poruszania się po drogach po zmierzchu będąc wyposażonym w elementy odblaskowe na ubraniu. Czy i w jakim stopniu odblaski mogą poprawić bezpieczeństwo pieszych na drogach?

Odblaski są obowiązkowe

Odblaskowe kamizelki, breloczki, smycze i opaski powinny być noszone na ramieniu, plecach lub na wysokości kolan. Takie elementy na ubraniu znacznie zwiększają bezpieczeństwo pieszego na drodze, bo zwiększają jego widoczność siedmiokrotnie. 

REKLAMA

REKLAMA

Polska znajduje się na 2. miejscu spośród krajów Unii Europejskiej pod względem liczby dzieci ginących w wypadkach komunikacyjnych. Według raportu Komendy Głównej Policji w 2014 roku w Polsce miało miejsce 3210 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku 0–14 lat. W ich wyniku 80 dzieci zginęło, a ponad 3,5 tys. zostało rannych. Zdecydowana większość wszystkich ofiar wypadków wśród dzieci w wieku 0–6 lat to pasażerowie pojazdów. W przypadku dzieci ze grupy wiekowej 7–14 lat najwięcej ofiar śmiertelnych wypadków drogowych było wśród pieszych.

 W Unii Europejskiej rocznie ginie około 800 dzieci na drogach. Tylko w Polsce, jak pokazują dane z 2012 roku, jest to ok. 90 dzieci. Ten problem więc istnieje i jest bardzo znaczący – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Paweł Witkiewicz, prezes zarządu CUBE.ITG, firmy, która wspólnie z rajdowym mistrzem Polski Kajetanem Kajetanowiczem promuje wśród dzieci noszenie odblasków.

Zobacz też: Obowiązek noszenia odblasków przez pieszych po zmroku – zmiany od 2014 roku

Elementy odblaskowe znacznie zwiększają bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów na drodze. Zgodnie z prawem o ruchu drogowym obowiązek ich noszenia ma każdy pieszy, nie tylko dziecko, który porusza się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym. Za brak elementu odblaskowego grozi kara w wysokości nawet 500 zł. Zdaniem ekspertów odblaski siedmiokrotnie zwiększają szansę, że kierowca zauważy pieszego, a tym samym zdąży wyhamować lub bezpiecznie go ominięcia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieszy, który nie ma elementów odblaskowych, przy słabej aurze jest widoczny z odległości 20 metrów, z elementem odblaskowym to od 150 metrów nawet do 300 metrów – mówi Paweł Witkiewicz.

Za elementy odblaskowe uważa się m.in. kamizelki, smycze, przypinane do ubrania bądź plecaka breloczki i opaski. Kupić je można w sklepach sportowych i papierniczych, w większości supermarketów, sklepach z odzieżą BHP lub odblaskami oraz na stacjach benzynowych. Wiele sklepów oferuje specjalnie przeznaczone dla dzieci odblaskowe breloczki w formie zwierzątek lub bohaterów kreskówek. Sam element odblaskowy to jednak za mało – równie ważne jest jego odpowiednie umiejscowienie.

Najlepiej nosić go na ramieniu bądź gdzieś wysoko na nogawce. Wtedy kierowca ma szansę faktycznie ten znak zauważyć – mówi Paweł Witkiewicz.

We wrześniu 2015 roku we Wrocławiu Grupa Kapitałowa CUBE.ITG zainicjowała akcję „Odblaskowe dzieciaki”. Jej celem jest uświadomienie dzieciom konieczności noszenia elementów odblaskowych na ubraniu. Do bezpiecznego zachowania na drodze uczniów nakłaniał Kajetan Kajetanowicz, czterokrotny mistrz Polski w klasyfikacji generalnej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Rozdawał też opaski odblaskowe z logo Teamu Rajdowego Kajto i kampanii społecznej „Rodzina w formie”.

Źródło: materiały prasowe Newseria.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA