REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Buspasy dla podróżujących w kilka osób?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 BlaBlaCar.pl
– wspólne przejazdy: oszczędności i ekologia
Buspasy dla podróżujących w kilka osób?
Buspasy dla podróżujących w kilka osób?

REKLAMA

REKLAMA

Czy udostępnienie buspasów dla samochodów, którymi podróżuje kilka osób ma sens? Takie rozwiązanie zostało wprowadzone w Rzeszowie, jak się sprawdza?

W dobie urbanizacji i postępujących zmian klimatycznych, optymalizacja transportu wydaje się być jednym z kluczowych zadań stojących przed włodarzami miast. Istotne jest zwiększenie mobilności i przepływności transportu wewnątrzmiejskiego, tak aby z jednej strony rozładować natężenie ruchu, a z drugiej – pozytywnie wpłynąć na środowisko. Rozwiązaniem może być lepsze wykorzystanie posiadanej infrastruktury, np. poprzez inicjatywę “1+2”, polegającą na udostępnieniu buspasów prywatnym kierowcom, którzy zabierają ze sobą przynajmniej dwóch pasażerów.

REKLAMA

Zobacz też: Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy

REKLAMA

Inicjatywa “1+2” to rozwiązanie komunikacyjne polegające na możliwości wykorzystywania buspasów przez prywatne samochody, w których podróżują minimum trzy osoby: kierowca i dwóch pasażerów. Celem tego rozwiązania jest usprawnienie transportu publicznego i rozładowanie natężenia komunikacyjnego w godzinach szczytu.

Taki koncept funkcjonuje już w kilku krajach na świecie – między innymi w Norwegii, Wielkiej Brytanii, USA czy Kanadzie, gdzie znany jest pod nazwą High Occupancy Vehicle Lane. Założeniem tego rozwiązania jest umożliwienie przemieszczania się większej liczbie osób niż samochodów, co prowadzi do zwiększenia efektywności transportu w miastach. W celu skorzystania z wyznaczonych pasów, kierowca musi zabrać ze sobą określoną przepisami liczbę pasażerów – często wystarczy już jedna osoba, chociaż zazwyczaj wymagane są dwie.

Pomysł udostępnienia buspasów prywatnym kierowcom znany jest już jednak także w Polsce. W 2013 roku, po remoncie ulic, podobna inicjatywa wprowadzona została w życie w Rzeszowie. Początkowo spotkała się ona ze sceptycznym nastawieniem mieszkańców i lokalnych mediów, którzy obawiali się, że nie spełni ona oczekiwań i spowoduje więcej problemów, niż korzyści. Po wprowadzeniu rozwiązania okazało się jednak, że znacząco usprawniło ono przepływność transportu miejskiego i kontrowersje wokół inicjatywy zniknęły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Podczas większości wykonywanych przejazdów w aucie znajduje się tylko jedna osoba: ta siedząca za kółkiem – mówi Michał Pawelec, zarządzający serwisem BlaBlaCar w Polsce. - To oznacza, że zazwyczaj kierowcy wożą powietrze, co jest zarówno nieekonomiczne, jak i nieekologicznie. Wspólne przejazdy, dzięki współdzieleniu samochodu, stanowią sposób na lepsze użytkowanie posiadanych przez nas zasobów. Zwracam uwagę, że każdy kierowca, który decyduje się zostawić swój samochód i zabrać się w trasę z kimś innym, przyczynia się do zmniejszenia szkodliwych emisji. Dlatego inicjatywa “1+2” ma pozytywny wpływ i na środowisko, i na optymalizację transportu miejskiego. Myślę, że wszędzie spotkałaby się z pozytywnym odbiorem kierowców, którzy nieraz stojąc w korku widzą obok siebie pusty pas ruchu, po którym tylko czasem przejeżdża autobus lub taksówka – dodaje Pawelec.

Wykorzystywanie samochodów wciąż jest bardzo nieefektywne. Promowanie wspólnych przejazdów, np. poprzez inicjatywę “1+2” może pozytywnie wpłynąć na optymalizację transportu w miastach – zwłaszcza na drogach wyjazdowych. Warto zatem rozważyć zastosowanie modelu rzeszowskiego również w innych miastach – wspólne podróżowanie jest bowiem dużo korzystniejsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA