REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Buspasy dla podróżujących w kilka osób?

BlaBlaCar.pl
– wspólne przejazdy: oszczędności i ekologia
Buspasy dla podróżujących w kilka osób?
Buspasy dla podróżujących w kilka osób?

REKLAMA

REKLAMA

Czy udostępnienie buspasów dla samochodów, którymi podróżuje kilka osób ma sens? Takie rozwiązanie zostało wprowadzone w Rzeszowie, jak się sprawdza?

W dobie urbanizacji i postępujących zmian klimatycznych, optymalizacja transportu wydaje się być jednym z kluczowych zadań stojących przed włodarzami miast. Istotne jest zwiększenie mobilności i przepływności transportu wewnątrzmiejskiego, tak aby z jednej strony rozładować natężenie ruchu, a z drugiej – pozytywnie wpłynąć na środowisko. Rozwiązaniem może być lepsze wykorzystanie posiadanej infrastruktury, np. poprzez inicjatywę “1+2”, polegającą na udostępnieniu buspasów prywatnym kierowcom, którzy zabierają ze sobą przynajmniej dwóch pasażerów.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Podróże z BlaBlaCar, a roszczenia wobec kierowcy

Inicjatywa “1+2” to rozwiązanie komunikacyjne polegające na możliwości wykorzystywania buspasów przez prywatne samochody, w których podróżują minimum trzy osoby: kierowca i dwóch pasażerów. Celem tego rozwiązania jest usprawnienie transportu publicznego i rozładowanie natężenia komunikacyjnego w godzinach szczytu.

Taki koncept funkcjonuje już w kilku krajach na świecie – między innymi w Norwegii, Wielkiej Brytanii, USA czy Kanadzie, gdzie znany jest pod nazwą High Occupancy Vehicle Lane. Założeniem tego rozwiązania jest umożliwienie przemieszczania się większej liczbie osób niż samochodów, co prowadzi do zwiększenia efektywności transportu w miastach. W celu skorzystania z wyznaczonych pasów, kierowca musi zabrać ze sobą określoną przepisami liczbę pasażerów – często wystarczy już jedna osoba, chociaż zazwyczaj wymagane są dwie.

REKLAMA

Pomysł udostępnienia buspasów prywatnym kierowcom znany jest już jednak także w Polsce. W 2013 roku, po remoncie ulic, podobna inicjatywa wprowadzona została w życie w Rzeszowie. Początkowo spotkała się ona ze sceptycznym nastawieniem mieszkańców i lokalnych mediów, którzy obawiali się, że nie spełni ona oczekiwań i spowoduje więcej problemów, niż korzyści. Po wprowadzeniu rozwiązania okazało się jednak, że znacząco usprawniło ono przepływność transportu miejskiego i kontrowersje wokół inicjatywy zniknęły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Podczas większości wykonywanych przejazdów w aucie znajduje się tylko jedna osoba: ta siedząca za kółkiem – mówi Michał Pawelec, zarządzający serwisem BlaBlaCar w Polsce. - To oznacza, że zazwyczaj kierowcy wożą powietrze, co jest zarówno nieekonomiczne, jak i nieekologicznie. Wspólne przejazdy, dzięki współdzieleniu samochodu, stanowią sposób na lepsze użytkowanie posiadanych przez nas zasobów. Zwracam uwagę, że każdy kierowca, który decyduje się zostawić swój samochód i zabrać się w trasę z kimś innym, przyczynia się do zmniejszenia szkodliwych emisji. Dlatego inicjatywa “1+2” ma pozytywny wpływ i na środowisko, i na optymalizację transportu miejskiego. Myślę, że wszędzie spotkałaby się z pozytywnym odbiorem kierowców, którzy nieraz stojąc w korku widzą obok siebie pusty pas ruchu, po którym tylko czasem przejeżdża autobus lub taksówka – dodaje Pawelec.

Wykorzystywanie samochodów wciąż jest bardzo nieefektywne. Promowanie wspólnych przejazdów, np. poprzez inicjatywę “1+2” może pozytywnie wpłynąć na optymalizację transportu w miastach – zwłaszcza na drogach wyjazdowych. Warto zatem rozważyć zastosowanie modelu rzeszowskiego również w innych miastach – wspólne podróżowanie jest bowiem dużo korzystniejsze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA