REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim odcinku cyklu „Jak zdać egzamin na prawo jazdy”, informowaliśmy, jakie formalności należy załatwić przed zapisaniem się na kurs nauki jazdy, radziliśmy Państwu czym się kierować wybierając ośrodek szkolenia kierowców. Dziś o tym, jakie istnieją warianty szkolenia i jak powinna przebiegać nauka w OSK.

Warianty szkolenia

Egzamin na prawo jazdy składa się z części teoretycznej i praktycznej. Zgodnie z przepisami możemy wybrać dwa sposoby przygotowania się do egzaminu teoretycznego:

REKLAMA

REKLAMA

 - Nauka we własnym zakresie czyli w domu. W takim przypadku, gdy uznamy, że nabyliśmy już niezbędną wiedzę, po prostu idziemy do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego  (WORD) zabierając ze sobą przydzielony nam numer PKK i zapisujemy się na egzamin teoretyczny. Dopiero po jego zdaniu udajemy się do OSK na część praktyczną szkolenia.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

REKLAMA

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Samodzielna nauka wymagać będzie odpowiednich pomocy dydaktycznych (podręczniki, testy itp.). Wiele takich materiałów można znaleźć w Internecie albo po prostu kupić. Samodzielna nauka może być pozornie atrakcyjną metodą, bo pozwala nam zaoszczędzić czas związanym z jeżdżeniem do ośrodka na wykłady, a po drugie pieniądze. Tak naprawdę te oszczędności finansowe mogą być jednak bardzo złudne. Jeżeli cały kurs (część teoretyczna i praktyczna) kosztuje np. 1300 zł, to cena samego kursu praktycznego będzie niższa zaledwie o 100 – 150 zł. Nie jest to więc tak duża różnica. Oszczędność czasu też może nie sprawdzić się, bo na wykładach będziemy mieć materiał podany niejako na tacy, natomiast ucząc się sami poświęcimy wiele godzin na szukanie dostępnych materiałów i wybór zagadnień, które musimy sobie przyswoić.

Zdarza się, że pomoc w nauce oferuje nam ktoś bliski lub znajomy, np. ojciec, chłopak, kolega. Niestety potem okazuje się, że te osoby wcale nie mają tak rzetelnej i wszechstronnej wiedzy o ruchu drogowym, jak im się wydaje i nie potrafią zastąpić profesjonalnego wykładowcy. Może się zdarzyć, że wpoją nam błędne teorie i namieszają tylko niepotrzebnie w głowie.

Reasumując,  taka samodzielna nauka do egzaminu teoretycznego może być polecana tylko dla tych kandydatów dla kierowców, którzy od dziecka interesują się motoryzacją i kodeksem drogowym.

- Nauka teoretyczna w OSK. Decydując się na ten wariant udajemy się do ośrodka, który wcześniej wybraliśmy i zapisujemy się na cały kurs.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Rozpoczęcie szkolenia w Ośrodku Szkolenia Kierowców (OSK)

W obu wariantach kursu ośrodek szkolenia na podstawie przydzielonego nam numeru PKK oraz naszego numeru PESEL dokonuje pobrania danych z centralnego systemu elektronicznego. Dane te zawierają informacje o kandydacie na kierowcę. Oznacza to zarazem, że nasz Profil Kandydata na Kierowcę został przypisany do danego OSK. Oczywiście może być on "uwolniony", jeżeli np. podczas szkolenia chcielibyśmy zmienić ośrodek. OSK obowiązany jest także wpisać nas do ewidencji osób szkolonych oraz  wydać nam kartę przeprowadzonych zajęć lub stworzyć dla nas taką kartę w systemie teleinformatycznym ośrodka szkolenia kierowców przed rozpoczęciem szkolenia. 

Ośrodek przydziela nam także tzw. instruktora prowadzącego. Jest to instruktor, który będzie czuwał nad całością naszej edukacji. Powinien on pomagać każdemu kursantowi w  zapewnieniu prawidłowego i efektywnego przebiegu szkolenia,  a także oceniać jego postępy.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Zajęcia teoretyczne w OSK

Ta część kursu to po prostu wykłady. W przypadku prawa jazdy kategorii B ośrodek ma obowiązek przeprowadzić 30 godzin lekcyjnych (każda po 45 minut) zajęć teoretycznych. W praktyce bardzo różnie z tym bywa. Co ważne, wykładowca na każdych zajęciach powinien sprawdzać obecność i zapisywać datę i godzinę każdego wykładu na karcie przeprowadzonych zajęć. W wielu OSK tych wykładów jest znacznie mniej i nikt nie kontroluje obecności. Świadczy to o mało profesjonalnym podejściu ośrodka do szkolenia. Zdarza się jednak i tak, że sami kursanci wymuszają na wykładowcy ,,obcinanie’’ godzin i nie zauważanie nieobecności, bo ktoś jest zmęczony, inny tego dnia nie może przyjść itd.

Pamiętajmy jednak, że przecież zapłaciliśmy za cały kurs, a więc za 30 godzin wykładów. Jeżeli ktoś chce ten czas skracać, to próbuje nas oszukiwać. Nie powinniśmy się na to godzić. Jeżeli inne osoby obecne na wykładzie domagają się od prowadzącego zajęcia: kończmy już, chodźmy do domu, to być może nie zależy im na rzetelnej nauce. My jednak wcale nie musimy temu ulegać. Gdy takie sytuacje będą się powtarzać, zaprotestujmy. Przypominam jeszcze raz: OSK nie robi nam łaski, za szkolenie zapłaciliśmy i to wcale nie mało.

Zobacz też: Za mandat zapłacisz kartą płatniczą

Zajęcia teoretyczne nie powinny się też sprowadzać wyłącznie do nauki pod testy, czyli bezmyślnego wkuwania przez kursantów prawidłowych odpowiedzi. Najważniejsze jest abyśmy poznali i zrozumieli podstawowe przepisy i zasady ruchu drogowego, np. reguły dotyczące pierwszeństwa przejazdu. Nie bójmy się podczas wykładów zadawania prowadzącemu pytań, nawet jeżeli innym słuchaczom będą się one wydawały naiwne. Starajmy się wykorzystać obecność wykładowcy właśnie po to, by wytłumaczył nam wszystkie niejasności i wątpliwości. W ramach wykładów powinno się odbywać również szkolenie z zakresu pierwszej pomocy, w wymiarze 4 godzin lekcyjnych i polegać nie tylko na wykładach werbalnych, ale i ćwiczeniach praktycznych np. na fantomie. Ten wymóg też jest często lekceważony, a o udzielaniu pomocy ofiarom wypadków opowiada wykładowca, podając tylko gotowe odpowiedzi do pytań egzaminacyjnych.

Co robić, jeśli wykłady w ośrodku rażąco odbiegają od przedstawionego wyżej wzorca? Radzimy grzecznie, ale stanowczo zwrócić na to uwagę najpierw samemu wykładowcy, a jeśli to nie przyniesie rezultatu – instruktorowi prowadzącemu lub kierownikowi OSK. Nasz interwencja zapewne nie spotka się z zachwytem tych osób, a może także spowodować sprzeciw innych kursantów. Nie zwracajmy jednak na to uwagi. Jeżeli ktoś nie chce dobrze przygotować się do egzaminu to jego sprawa. Ale my przecież chcemy!

W kolejnym odcinku o wewnętrznym egzaminie teoretycznym w OSK

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA