REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim odcinku cyklu „Jak zdać egzamin na prawo jazdy”, informowaliśmy, jakie formalności należy załatwić przed zapisaniem się na kurs nauki jazdy, radziliśmy Państwu czym się kierować wybierając ośrodek szkolenia kierowców. Dziś o tym, jakie istnieją warianty szkolenia i jak powinna przebiegać nauka w OSK.

Warianty szkolenia

Egzamin na prawo jazdy składa się z części teoretycznej i praktycznej. Zgodnie z przepisami możemy wybrać dwa sposoby przygotowania się do egzaminu teoretycznego:

REKLAMA

REKLAMA

 - Nauka we własnym zakresie czyli w domu. W takim przypadku, gdy uznamy, że nabyliśmy już niezbędną wiedzę, po prostu idziemy do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego  (WORD) zabierając ze sobą przydzielony nam numer PKK i zapisujemy się na egzamin teoretyczny. Dopiero po jego zdaniu udajemy się do OSK na część praktyczną szkolenia.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

REKLAMA

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Samodzielna nauka wymagać będzie odpowiednich pomocy dydaktycznych (podręczniki, testy itp.). Wiele takich materiałów można znaleźć w Internecie albo po prostu kupić. Samodzielna nauka może być pozornie atrakcyjną metodą, bo pozwala nam zaoszczędzić czas związanym z jeżdżeniem do ośrodka na wykłady, a po drugie pieniądze. Tak naprawdę te oszczędności finansowe mogą być jednak bardzo złudne. Jeżeli cały kurs (część teoretyczna i praktyczna) kosztuje np. 1300 zł, to cena samego kursu praktycznego będzie niższa zaledwie o 100 – 150 zł. Nie jest to więc tak duża różnica. Oszczędność czasu też może nie sprawdzić się, bo na wykładach będziemy mieć materiał podany niejako na tacy, natomiast ucząc się sami poświęcimy wiele godzin na szukanie dostępnych materiałów i wybór zagadnień, które musimy sobie przyswoić.

Zdarza się, że pomoc w nauce oferuje nam ktoś bliski lub znajomy, np. ojciec, chłopak, kolega. Niestety potem okazuje się, że te osoby wcale nie mają tak rzetelnej i wszechstronnej wiedzy o ruchu drogowym, jak im się wydaje i nie potrafią zastąpić profesjonalnego wykładowcy. Może się zdarzyć, że wpoją nam błędne teorie i namieszają tylko niepotrzebnie w głowie.

Reasumując,  taka samodzielna nauka do egzaminu teoretycznego może być polecana tylko dla tych kandydatów dla kierowców, którzy od dziecka interesują się motoryzacją i kodeksem drogowym.

- Nauka teoretyczna w OSK. Decydując się na ten wariant udajemy się do ośrodka, który wcześniej wybraliśmy i zapisujemy się na cały kurs.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Rozpoczęcie szkolenia w Ośrodku Szkolenia Kierowców (OSK)

W obu wariantach kursu ośrodek szkolenia na podstawie przydzielonego nam numeru PKK oraz naszego numeru PESEL dokonuje pobrania danych z centralnego systemu elektronicznego. Dane te zawierają informacje o kandydacie na kierowcę. Oznacza to zarazem, że nasz Profil Kandydata na Kierowcę został przypisany do danego OSK. Oczywiście może być on "uwolniony", jeżeli np. podczas szkolenia chcielibyśmy zmienić ośrodek. OSK obowiązany jest także wpisać nas do ewidencji osób szkolonych oraz  wydać nam kartę przeprowadzonych zajęć lub stworzyć dla nas taką kartę w systemie teleinformatycznym ośrodka szkolenia kierowców przed rozpoczęciem szkolenia. 

Ośrodek przydziela nam także tzw. instruktora prowadzącego. Jest to instruktor, który będzie czuwał nad całością naszej edukacji. Powinien on pomagać każdemu kursantowi w  zapewnieniu prawidłowego i efektywnego przebiegu szkolenia,  a także oceniać jego postępy.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Zajęcia teoretyczne w OSK

Ta część kursu to po prostu wykłady. W przypadku prawa jazdy kategorii B ośrodek ma obowiązek przeprowadzić 30 godzin lekcyjnych (każda po 45 minut) zajęć teoretycznych. W praktyce bardzo różnie z tym bywa. Co ważne, wykładowca na każdych zajęciach powinien sprawdzać obecność i zapisywać datę i godzinę każdego wykładu na karcie przeprowadzonych zajęć. W wielu OSK tych wykładów jest znacznie mniej i nikt nie kontroluje obecności. Świadczy to o mało profesjonalnym podejściu ośrodka do szkolenia. Zdarza się jednak i tak, że sami kursanci wymuszają na wykładowcy ,,obcinanie’’ godzin i nie zauważanie nieobecności, bo ktoś jest zmęczony, inny tego dnia nie może przyjść itd.

Pamiętajmy jednak, że przecież zapłaciliśmy za cały kurs, a więc za 30 godzin wykładów. Jeżeli ktoś chce ten czas skracać, to próbuje nas oszukiwać. Nie powinniśmy się na to godzić. Jeżeli inne osoby obecne na wykładzie domagają się od prowadzącego zajęcia: kończmy już, chodźmy do domu, to być może nie zależy im na rzetelnej nauce. My jednak wcale nie musimy temu ulegać. Gdy takie sytuacje będą się powtarzać, zaprotestujmy. Przypominam jeszcze raz: OSK nie robi nam łaski, za szkolenie zapłaciliśmy i to wcale nie mało.

Zobacz też: Za mandat zapłacisz kartą płatniczą

Zajęcia teoretyczne nie powinny się też sprowadzać wyłącznie do nauki pod testy, czyli bezmyślnego wkuwania przez kursantów prawidłowych odpowiedzi. Najważniejsze jest abyśmy poznali i zrozumieli podstawowe przepisy i zasady ruchu drogowego, np. reguły dotyczące pierwszeństwa przejazdu. Nie bójmy się podczas wykładów zadawania prowadzącemu pytań, nawet jeżeli innym słuchaczom będą się one wydawały naiwne. Starajmy się wykorzystać obecność wykładowcy właśnie po to, by wytłumaczył nam wszystkie niejasności i wątpliwości. W ramach wykładów powinno się odbywać również szkolenie z zakresu pierwszej pomocy, w wymiarze 4 godzin lekcyjnych i polegać nie tylko na wykładach werbalnych, ale i ćwiczeniach praktycznych np. na fantomie. Ten wymóg też jest często lekceważony, a o udzielaniu pomocy ofiarom wypadków opowiada wykładowca, podając tylko gotowe odpowiedzi do pytań egzaminacyjnych.

Co robić, jeśli wykłady w ośrodku rażąco odbiegają od przedstawionego wyżej wzorca? Radzimy grzecznie, ale stanowczo zwrócić na to uwagę najpierw samemu wykładowcy, a jeśli to nie przyniesie rezultatu – instruktorowi prowadzącemu lub kierownikowi OSK. Nasz interwencja zapewne nie spotka się z zachwytem tych osób, a może także spowodować sprzeciw innych kursantów. Nie zwracajmy jednak na to uwagi. Jeżeli ktoś nie chce dobrze przygotować się do egzaminu to jego sprawa. Ale my przecież chcemy!

W kolejnym odcinku o wewnętrznym egzaminie teoretycznym w OSK

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA