REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

REKLAMA

REKLAMA

W poprzednim odcinku cyklu „Jak zdać egzamin na prawo jazdy”, informowaliśmy, jakie formalności należy załatwić przed zapisaniem się na kurs nauki jazdy, radziliśmy Państwu czym się kierować wybierając ośrodek szkolenia kierowców. Dziś o tym, jakie istnieją warianty szkolenia i jak powinna przebiegać nauka w OSK.

Warianty szkolenia

Egzamin na prawo jazdy składa się z części teoretycznej i praktycznej. Zgodnie z przepisami możemy wybrać dwa sposoby przygotowania się do egzaminu teoretycznego:

REKLAMA

 - Nauka we własnym zakresie czyli w domu. W takim przypadku, gdy uznamy, że nabyliśmy już niezbędną wiedzę, po prostu idziemy do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego  (WORD) zabierając ze sobą przydzielony nam numer PKK i zapisujemy się na egzamin teoretyczny. Dopiero po jego zdaniu udajemy się do OSK na część praktyczną szkolenia.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

  Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

Samodzielna nauka wymagać będzie odpowiednich pomocy dydaktycznych (podręczniki, testy itp.). Wiele takich materiałów można znaleźć w Internecie albo po prostu kupić. Samodzielna nauka może być pozornie atrakcyjną metodą, bo pozwala nam zaoszczędzić czas związanym z jeżdżeniem do ośrodka na wykłady, a po drugie pieniądze. Tak naprawdę te oszczędności finansowe mogą być jednak bardzo złudne. Jeżeli cały kurs (część teoretyczna i praktyczna) kosztuje np. 1300 zł, to cena samego kursu praktycznego będzie niższa zaledwie o 100 – 150 zł. Nie jest to więc tak duża różnica. Oszczędność czasu też może nie sprawdzić się, bo na wykładach będziemy mieć materiał podany niejako na tacy, natomiast ucząc się sami poświęcimy wiele godzin na szukanie dostępnych materiałów i wybór zagadnień, które musimy sobie przyswoić.

Zdarza się, że pomoc w nauce oferuje nam ktoś bliski lub znajomy, np. ojciec, chłopak, kolega. Niestety potem okazuje się, że te osoby wcale nie mają tak rzetelnej i wszechstronnej wiedzy o ruchu drogowym, jak im się wydaje i nie potrafią zastąpić profesjonalnego wykładowcy. Może się zdarzyć, że wpoją nam błędne teorie i namieszają tylko niepotrzebnie w głowie.

Reasumując,  taka samodzielna nauka do egzaminu teoretycznego może być polecana tylko dla tych kandydatów dla kierowców, którzy od dziecka interesują się motoryzacją i kodeksem drogowym.

- Nauka teoretyczna w OSK. Decydując się na ten wariant udajemy się do ośrodka, który wcześniej wybraliśmy i zapisujemy się na cały kurs.

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Rozpoczęcie szkolenia w Ośrodku Szkolenia Kierowców (OSK)

REKLAMA

W obu wariantach kursu ośrodek szkolenia na podstawie przydzielonego nam numeru PKK oraz naszego numeru PESEL dokonuje pobrania danych z centralnego systemu elektronicznego. Dane te zawierają informacje o kandydacie na kierowcę. Oznacza to zarazem, że nasz Profil Kandydata na Kierowcę został przypisany do danego OSK. Oczywiście może być on "uwolniony", jeżeli np. podczas szkolenia chcielibyśmy zmienić ośrodek. OSK obowiązany jest także wpisać nas do ewidencji osób szkolonych oraz  wydać nam kartę przeprowadzonych zajęć lub stworzyć dla nas taką kartę w systemie teleinformatycznym ośrodka szkolenia kierowców przed rozpoczęciem szkolenia. 

Ośrodek przydziela nam także tzw. instruktora prowadzącego. Jest to instruktor, który będzie czuwał nad całością naszej edukacji. Powinien on pomagać każdemu kursantowi w  zapewnieniu prawidłowego i efektywnego przebiegu szkolenia,  a także oceniać jego postępy.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2017 r.

Zajęcia teoretyczne w OSK

Ta część kursu to po prostu wykłady. W przypadku prawa jazdy kategorii B ośrodek ma obowiązek przeprowadzić 30 godzin lekcyjnych (każda po 45 minut) zajęć teoretycznych. W praktyce bardzo różnie z tym bywa. Co ważne, wykładowca na każdych zajęciach powinien sprawdzać obecność i zapisywać datę i godzinę każdego wykładu na karcie przeprowadzonych zajęć. W wielu OSK tych wykładów jest znacznie mniej i nikt nie kontroluje obecności. Świadczy to o mało profesjonalnym podejściu ośrodka do szkolenia. Zdarza się jednak i tak, że sami kursanci wymuszają na wykładowcy ,,obcinanie’’ godzin i nie zauważanie nieobecności, bo ktoś jest zmęczony, inny tego dnia nie może przyjść itd.

Pamiętajmy jednak, że przecież zapłaciliśmy za cały kurs, a więc za 30 godzin wykładów. Jeżeli ktoś chce ten czas skracać, to próbuje nas oszukiwać. Nie powinniśmy się na to godzić. Jeżeli inne osoby obecne na wykładzie domagają się od prowadzącego zajęcia: kończmy już, chodźmy do domu, to być może nie zależy im na rzetelnej nauce. My jednak wcale nie musimy temu ulegać. Gdy takie sytuacje będą się powtarzać, zaprotestujmy. Przypominam jeszcze raz: OSK nie robi nam łaski, za szkolenie zapłaciliśmy i to wcale nie mało.

Zobacz też: Za mandat zapłacisz kartą płatniczą

Zajęcia teoretyczne nie powinny się też sprowadzać wyłącznie do nauki pod testy, czyli bezmyślnego wkuwania przez kursantów prawidłowych odpowiedzi. Najważniejsze jest abyśmy poznali i zrozumieli podstawowe przepisy i zasady ruchu drogowego, np. reguły dotyczące pierwszeństwa przejazdu. Nie bójmy się podczas wykładów zadawania prowadzącemu pytań, nawet jeżeli innym słuchaczom będą się one wydawały naiwne. Starajmy się wykorzystać obecność wykładowcy właśnie po to, by wytłumaczył nam wszystkie niejasności i wątpliwości. W ramach wykładów powinno się odbywać również szkolenie z zakresu pierwszej pomocy, w wymiarze 4 godzin lekcyjnych i polegać nie tylko na wykładach werbalnych, ale i ćwiczeniach praktycznych np. na fantomie. Ten wymóg też jest często lekceważony, a o udzielaniu pomocy ofiarom wypadków opowiada wykładowca, podając tylko gotowe odpowiedzi do pytań egzaminacyjnych.

Co robić, jeśli wykłady w ośrodku rażąco odbiegają od przedstawionego wyżej wzorca? Radzimy grzecznie, ale stanowczo zwrócić na to uwagę najpierw samemu wykładowcy, a jeśli to nie przyniesie rezultatu – instruktorowi prowadzącemu lub kierownikowi OSK. Nasz interwencja zapewne nie spotka się z zachwytem tych osób, a może także spowodować sprzeciw innych kursantów. Nie zwracajmy jednak na to uwagi. Jeżeli ktoś nie chce dobrze przygotować się do egzaminu to jego sprawa. Ale my przecież chcemy!

W kolejnym odcinku o wewnętrznym egzaminie teoretycznym w OSK

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 fotoradarów z największą zarejestrowaną liczbą wykroczeń w 2024 r.

W 2024 r. 457 fotoradarów zarejestrowało 691,3 tys. wykroczeń. Gdzie najczęściej dochodziło do naruszenia przepisów? Który fotoradar zarejestrował najwięcej wykroczeń w 2024 r.? Poniżej prezentujemy 5 fotoradarów z największą zarejestrowaną liczbą wykroczeń w 2024 r.

5 miejsc, gdzie najczęściej dostaniesz mandat za naruszenie prędkości

W 2024 r. 62 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały 366,2 tys. wykroczeń. Gdzie najczęściej kierowcy przekraczali prędkość? Poniżej prezentujemy listę 5 miejsc, w których urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały największą liczbę naruszeń w 2024 r.

5 skrzyżowań, na których kierowcy najczęściej dostają mandaty

5 skrzyżowań, na których kierowcy najczęściej dostają mandaty. W 2024 r. 45 urządzeń RedLight działających na skrzyżowaniach, zarejestrowało 62 tys. wykroczeń. Które lokalizacje zarejestrowały największą liczbę naruszeń? Co z systemem RedLight na przejazdach kolejowo-drogowych?

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu już działa!

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu już działa! Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, tym razem został uruchomiony we Wrocławiu.

REKLAMA

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

REKLAMA