REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Choć praktyczny egzamin wewnętrzny w ośrodku szkolenia kierowców nie jest decydujący w kwestii przyznania prawa jazdy, warto dobrze się do niego przygotować. Dlaczego?

W poprzednim odcinku naszych porad opisywaliśmy, jak powinno przebiegać szkolenie praktyczne czyli jazdy z instruktorem. Dzisiaj powiemy o praktycznym egzaminie wewnętrznym w OSK.

REKLAMA

Egzamin wewnętrzny to próba generalna

Oczywiście ewentualne „oblanie” egzaminu wewnętrznego nie grozi nam żadnymi konsekwencjami. Warto natomiast potraktować go jako generalny sprawdzian tego, czego nauczyliśmy się w trakcie szkolenia. Egzamin powinien być identyczny jak ten, który będziemy zdawać w WORD, to znaczy zawierać te same zadania i opierać się na tych samych kryteriach ich oceny. A zatem podczas egzaminu wewnętrznego powinniśmy wykonać zadania zarówno na placu manewrowym, jak i w ruchu drogowym.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

W egzaminie wewnętrznym ma obowiązek uczestniczyć instruktor prowadzący. Byłoby dobrze, gdyby egzamin wewnętrzny został przeprowadzony na drogach znajdujących się w pobliżu WORD. Podczas prawdziwego egzaminu nie obowiązują wprawdzie ściśle wyznaczone trasy, ale oczywiste jest, że egzaminator nie będzie jechał ze zdającym na drugi koniec miasta. Dobrze jest zatem podczas egzaminu wewnętrznego przejechać przez te same skrzyżowania, na których już wkrótce będziemy zdawać egzamin państwowy. Zazwyczaj tak się dzieje, ale jeśli instruktor chciałby przeprowadzać egzamin wewnętrzny na zupełnie innych drogach oddalonych od WORD-u, to poprośmy go o zmianę trasy na taką, którą zapewne pojedziemy na egzaminie państwowym.

Szczególne utrudnienia mogą spotkać kursantów odbywających szkolenia w małych miasteczkach, w których nie ma WORD. Z reguły instruktorzy z takich miejscowości jeżdżą z kursantami do większych miast i tam odbywają jazdy, a także egzamin wewnętrzny. Jeśli jednak okazałoby się inaczej, to także poprośmy instruktora o pojechanie na egzamin w okolicę WORD-u.

Nie ulega wątpliwości, że nie ubiegamy się o prawo jazdy tylko na określone trasy, powinniśmy umieć jeździć wszędzie. Z drugiej jednak strony nie ma nic złego w tym, abyśmy poznali wcześnie układ dróg, ruch na skrzyżowaniach, sygnalizację świetlną i znaki drogowe, zarówno pionowe jak i poziome w miejscach, przez które będziemy przejeżdżać na egzaminie. Przecież nawet kierowcy rajdowi dokonują objazdu trasy podczas treningu.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Wskazówki praktyczne

REKLAMA

Byłoby dobrze, aby podczas egzaminu wewnętrznego w samochodzie przebywał tylko wasz instruktor oraz instruktor prowadzący. Nie jest natomiast pożądana obecność innych osób szkolonych, bo może to deprymować i peszyć tego kursanta, który zdaje egzamin. Nawet jeżeli te osoby nie będą wypowiadały żadnych uwag czy komentarzy, to sama ich obecność może oddziaływać negatywnie na naszą koncentrację za kierownicą.

Instruktor nie powinien egzaminu wewnętrznego traktować jak kolejnej zwykłej jazdy, ale przeprowadzać go tak jakby to był egzamin państwowy. Oczywiście jego rola jest trochę inna niż egzaminatora. Ma nas nie tylko ocenić, ale po egzaminie podać także swoje wskazówki, omówić popełnione przez nas błędy.

Ukończenie szkolenia

Jeżeli zdamy egzamin wewnętrzny w zakresie szkolenia praktycznego, oznacza to zarazem zakończenie całego kursu. OSK wydaje nam wówczas Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Dokumentem stanowi potwierdzenie, że przejeździliśmy wymaganą liczbę godzin wraz z instruktorem oraz poświadcza także zaliczenie egzaminu wewnętrznego. Niezależnie od tego OSK musi dokonać zapisu o ukończeniu szkolenia naszym PKK (Profilu Kandydata na Kierowcę).  Aby zapisać się na egzamin w WORD, musimy oczywiście mieć nasz numer PKK. A WORD sprawdzi, czy ukończyliśmy szkolenie. Zaświadczenie w formie papierowej nie jest obecnie wymagane przy zapisywaniu się na egzamin.

W następnym odcinku naszych porad podpowiemy czy warto zaprosić na egzamin swojego instruktora (jako obserwatora), a także czy jest ułatwieniem zdawanie egzaminu państwowego tym samym samochodem, którym odbywaliśmy szkolenie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA