REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Choć praktyczny egzamin wewnętrzny w ośrodku szkolenia kierowców nie jest decydujący w kwestii przyznania prawa jazdy, warto dobrze się do niego przygotować. Dlaczego?

W poprzednim odcinku naszych porad opisywaliśmy, jak powinno przebiegać szkolenie praktyczne czyli jazdy z instruktorem. Dzisiaj powiemy o praktycznym egzaminie wewnętrznym w OSK.

REKLAMA

Egzamin wewnętrzny to próba generalna

Oczywiście ewentualne „oblanie” egzaminu wewnętrznego nie grozi nam żadnymi konsekwencjami. Warto natomiast potraktować go jako generalny sprawdzian tego, czego nauczyliśmy się w trakcie szkolenia. Egzamin powinien być identyczny jak ten, który będziemy zdawać w WORD, to znaczy zawierać te same zadania i opierać się na tych samych kryteriach ich oceny. A zatem podczas egzaminu wewnętrznego powinniśmy wykonać zadania zarówno na placu manewrowym, jak i w ruchu drogowym.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

W egzaminie wewnętrznym ma obowiązek uczestniczyć instruktor prowadzący. Byłoby dobrze, gdyby egzamin wewnętrzny został przeprowadzony na drogach znajdujących się w pobliżu WORD. Podczas prawdziwego egzaminu nie obowiązują wprawdzie ściśle wyznaczone trasy, ale oczywiste jest, że egzaminator nie będzie jechał ze zdającym na drugi koniec miasta. Dobrze jest zatem podczas egzaminu wewnętrznego przejechać przez te same skrzyżowania, na których już wkrótce będziemy zdawać egzamin państwowy. Zazwyczaj tak się dzieje, ale jeśli instruktor chciałby przeprowadzać egzamin wewnętrzny na zupełnie innych drogach oddalonych od WORD-u, to poprośmy go o zmianę trasy na taką, którą zapewne pojedziemy na egzaminie państwowym.

Szczególne utrudnienia mogą spotkać kursantów odbywających szkolenia w małych miasteczkach, w których nie ma WORD. Z reguły instruktorzy z takich miejscowości jeżdżą z kursantami do większych miast i tam odbywają jazdy, a także egzamin wewnętrzny. Jeśli jednak okazałoby się inaczej, to także poprośmy instruktora o pojechanie na egzamin w okolicę WORD-u.

Nie ulega wątpliwości, że nie ubiegamy się o prawo jazdy tylko na określone trasy, powinniśmy umieć jeździć wszędzie. Z drugiej jednak strony nie ma nic złego w tym, abyśmy poznali wcześnie układ dróg, ruch na skrzyżowaniach, sygnalizację świetlną i znaki drogowe, zarówno pionowe jak i poziome w miejscach, przez które będziemy przejeżdżać na egzaminie. Przecież nawet kierowcy rajdowi dokonują objazdu trasy podczas treningu.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Wskazówki praktyczne

REKLAMA

Byłoby dobrze, aby podczas egzaminu wewnętrznego w samochodzie przebywał tylko wasz instruktor oraz instruktor prowadzący. Nie jest natomiast pożądana obecność innych osób szkolonych, bo może to deprymować i peszyć tego kursanta, który zdaje egzamin. Nawet jeżeli te osoby nie będą wypowiadały żadnych uwag czy komentarzy, to sama ich obecność może oddziaływać negatywnie na naszą koncentrację za kierownicą.

Instruktor nie powinien egzaminu wewnętrznego traktować jak kolejnej zwykłej jazdy, ale przeprowadzać go tak jakby to był egzamin państwowy. Oczywiście jego rola jest trochę inna niż egzaminatora. Ma nas nie tylko ocenić, ale po egzaminie podać także swoje wskazówki, omówić popełnione przez nas błędy.

Ukończenie szkolenia

Jeżeli zdamy egzamin wewnętrzny w zakresie szkolenia praktycznego, oznacza to zarazem zakończenie całego kursu. OSK wydaje nam wówczas Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Dokumentem stanowi potwierdzenie, że przejeździliśmy wymaganą liczbę godzin wraz z instruktorem oraz poświadcza także zaliczenie egzaminu wewnętrznego. Niezależnie od tego OSK musi dokonać zapisu o ukończeniu szkolenia naszym PKK (Profilu Kandydata na Kierowcę).  Aby zapisać się na egzamin w WORD, musimy oczywiście mieć nasz numer PKK. A WORD sprawdzi, czy ukończyliśmy szkolenie. Zaświadczenie w formie papierowej nie jest obecnie wymagane przy zapisywaniu się na egzamin.

W następnym odcinku naszych porad podpowiemy czy warto zaprosić na egzamin swojego instruktora (jako obserwatora), a także czy jest ułatwieniem zdawanie egzaminu państwowego tym samym samochodem, którym odbywaliśmy szkolenie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA