REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK
Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK
DGP

REKLAMA

REKLAMA

Choć praktyczny egzamin wewnętrzny w ośrodku szkolenia kierowców nie jest decydujący w kwestii przyznania prawa jazdy, warto dobrze się do niego przygotować. Dlaczego?

W poprzednim odcinku naszych porad opisywaliśmy, jak powinno przebiegać szkolenie praktyczne czyli jazdy z instruktorem. Dzisiaj powiemy o praktycznym egzaminie wewnętrznym w OSK.

REKLAMA

Egzamin wewnętrzny to próba generalna

Oczywiście ewentualne „oblanie” egzaminu wewnętrznego nie grozi nam żadnymi konsekwencjami. Warto natomiast potraktować go jako generalny sprawdzian tego, czego nauczyliśmy się w trakcie szkolenia. Egzamin powinien być identyczny jak ten, który będziemy zdawać w WORD, to znaczy zawierać te same zadania i opierać się na tych samych kryteriach ich oceny. A zatem podczas egzaminu wewnętrznego powinniśmy wykonać zadania zarówno na placu manewrowym, jak i w ruchu drogowym.

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

W egzaminie wewnętrznym ma obowiązek uczestniczyć instruktor prowadzący. Byłoby dobrze, gdyby egzamin wewnętrzny został przeprowadzony na drogach znajdujących się w pobliżu WORD. Podczas prawdziwego egzaminu nie obowiązują wprawdzie ściśle wyznaczone trasy, ale oczywiste jest, że egzaminator nie będzie jechał ze zdającym na drugi koniec miasta. Dobrze jest zatem podczas egzaminu wewnętrznego przejechać przez te same skrzyżowania, na których już wkrótce będziemy zdawać egzamin państwowy. Zazwyczaj tak się dzieje, ale jeśli instruktor chciałby przeprowadzać egzamin wewnętrzny na zupełnie innych drogach oddalonych od WORD-u, to poprośmy go o zmianę trasy na taką, którą zapewne pojedziemy na egzaminie państwowym.

Szczególne utrudnienia mogą spotkać kursantów odbywających szkolenia w małych miasteczkach, w których nie ma WORD. Z reguły instruktorzy z takich miejscowości jeżdżą z kursantami do większych miast i tam odbywają jazdy, a także egzamin wewnętrzny. Jeśli jednak okazałoby się inaczej, to także poprośmy instruktora o pojechanie na egzamin w okolicę WORD-u.

Nie ulega wątpliwości, że nie ubiegamy się o prawo jazdy tylko na określone trasy, powinniśmy umieć jeździć wszędzie. Z drugiej jednak strony nie ma nic złego w tym, abyśmy poznali wcześnie układ dróg, ruch na skrzyżowaniach, sygnalizację świetlną i znaki drogowe, zarówno pionowe jak i poziome w miejscach, przez które będziemy przejeżdżać na egzaminie. Przecież nawet kierowcy rajdowi dokonują objazdu trasy podczas treningu.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Wskazówki praktyczne

REKLAMA

Byłoby dobrze, aby podczas egzaminu wewnętrznego w samochodzie przebywał tylko wasz instruktor oraz instruktor prowadzący. Nie jest natomiast pożądana obecność innych osób szkolonych, bo może to deprymować i peszyć tego kursanta, który zdaje egzamin. Nawet jeżeli te osoby nie będą wypowiadały żadnych uwag czy komentarzy, to sama ich obecność może oddziaływać negatywnie na naszą koncentrację za kierownicą.

Instruktor nie powinien egzaminu wewnętrznego traktować jak kolejnej zwykłej jazdy, ale przeprowadzać go tak jakby to był egzamin państwowy. Oczywiście jego rola jest trochę inna niż egzaminatora. Ma nas nie tylko ocenić, ale po egzaminie podać także swoje wskazówki, omówić popełnione przez nas błędy.

Ukończenie szkolenia

Jeżeli zdamy egzamin wewnętrzny w zakresie szkolenia praktycznego, oznacza to zarazem zakończenie całego kursu. OSK wydaje nam wówczas Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. Dokumentem stanowi potwierdzenie, że przejeździliśmy wymaganą liczbę godzin wraz z instruktorem oraz poświadcza także zaliczenie egzaminu wewnętrznego. Niezależnie od tego OSK musi dokonać zapisu o ukończeniu szkolenia naszym PKK (Profilu Kandydata na Kierowcę).  Aby zapisać się na egzamin w WORD, musimy oczywiście mieć nasz numer PKK. A WORD sprawdzi, czy ukończyliśmy szkolenie. Zaświadczenie w formie papierowej nie jest obecnie wymagane przy zapisywaniu się na egzamin.

W następnym odcinku naszych porad podpowiemy czy warto zaprosić na egzamin swojego instruktora (jako obserwatora), a także czy jest ułatwieniem zdawanie egzaminu państwowego tym samym samochodem, którym odbywaliśmy szkolenie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA