REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe pozycje w taryfikatorze punktów karnych od 2017 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Autotesto
Autotesto to pierwsza w Polsce Sieć Niezależnych Ekspertów Samochodowych
Nowy rok – nowe prawa. Świeży taryfikator punktów karnych 2017
Nowy rok – nowe prawa. Świeży taryfikator punktów karnych 2017

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia 2017 r. pojawią się nowe pozycje w taryfikatorze punktów karnych. Zmienią się również zasady redukcji punktów - nie będzie możliwości redukcji 6 punktów karnych raz na pół roku. Co w zamian?

Limit punktów karnych dla młodych kierowców

REKLAMA

Kodeks Ruchu Drogowego przewiduje stosowne kary i upomnienia. Poprzez taryfikator policjant nakłada na sprawcę odpowiednią sankcję. Występuje ona w formie mandatu o wartości kilkuste zzłotych i dodatkowo otrzymuje się odpowiednią ilość punktów karnych. Według przepisów, które obowiązują na polskich drogach, każdy kierowca, który posiada prawo jazdy dłużej niż 12 miesięcy, może maksymalnie zebrać 24 punkty karne.  Świeży kierowca, ma do dyspozycji 20 „oczek”.

REKLAMA

- Takie obniżenie ma wymiar przede wszystkim dyscyplinarny. Większość wypadków, które są zdarzają się na polskich drogach, powodowanych jest przez najmłodszych stażem kierowców. Dlatego też, są oni objęci stosownym nadzorem – nie tylko w kwestiach punktów karnych. Wszystko na celu poprawy bezpieczeństwa, bo statystyki wypadków są nieubłagane mimo, że z każdym rokiem, jest ich coraz mniej – twierdzi Gawron Gabriel - Ekspert Autotesto.

Nowe pozycje w taryfikatorze punktów karnych od 2017 r.

W obecnej porcji zmian przepisów Kodeksu Ruchu Drogowego skupiono się przede wszystkim na aspektach wymuszania pierwszeństwa na pieszych czy na drogach podporządkowanych. Od 1 stycznia 2017 roku w tabelach z karami pojawi się kilka nowych pozycji, za złamanie których będą grozić surowe konsekwencje punktowe. Mowa tutaj m.in. o:

  • Spowodowaniu zagrożenia bezpieczeństwa innej osoby poza drogą publiczną, strefą zamieszkania i strefą ruchu – grozi 6 punktów karnych
  • Jeździe wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych – grozi 5 punktów karnych
  • Nieustąpieniu pierwszeństwa przejazdu pojazdom szynowym – grozi 6 punktów karnych.
  • Wyprzedzaniu z niewłaściwej strony pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo – grożą 3 punkty karne.
  • Czy naruszeniu obowiązku zatrzymania pojazdu w takim miejscu i na taki czas, aby umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdów komunikacji publicznej lub na chodnik (w przypadku braku wysepki dla pasażerów na przystanku) – grożą 3 punkty karne.

Zobacz też: Taryfikator mandatów dla pieszych w 2017 r.

To jedne z najważniejszych zmian w kodeksie ruchu drogowego, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku. Eksperci motoryzacyjni serwisu Autotesto.pl, zwracają uwagę również na inne ważne kwestie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

„Najczęściej popełnianymi wykroczeniami na polskich drogach, jest m.in. przekroczenie dozwolonej prędkości, przejazd na czerwonym świetle, jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa czy rozmowa przez telefon komórkowy w czasie jazdy. Statystyki wypadków są coraz lepsze w Polsce, jednak cały czas mamy nad czym pracować. Zwłaszcza, że łamanie przepisów dotyczących m.in. rozmowy przez telefon komórkowy, są łamane nagminnie. Może przy kolejnej nowelizacji taryfikatora i kodeksu ruchu drogowego, zmiany dotyczące mandatów i punktów karnych, będą bardziej dotkliwe w tych rozdziałach” – radzi ekspert.

Dlatego też aby poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach, w Kodeksie Ruchu Drogowego i samym taryfikatorze, pojawiło się kilkanaście zmian, które jeszcze bardziej będą dyscyplinować kierowców. Mowa tutaj przede wszystkim o zapobieganiu wypadków z udziałem pieszych czy samych kolizji na skrzyżowaniach.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Od 2017 r. zmiany w sposobie redukcji punktów karnych?

Na koniec, krótko przypomnimy jedynie, że w 2017 roku, zmiany dotkną również możliwości redukcji punktów karnych. Do tej pory, co 6 miesięcy, kierowca mógł udać się do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, i odbyć stosowne szkolenie, które eliminowało z jego stanu punktowego 6 „oczek”. Teraz ma się to zmienić, bowiem po przekroczeniu 24 punktów, policjant nie będzie zabierał kierowcy prawa jazdy, ale poprzez starostę skieruje na kurs doszkalający. Następnie jeśli w ciągu 2 lat ponownie popełni ponad trzy wykroczenia lub jedno przestępstwo drogowe, wtedy też traci uprawnienia.

Wszystko da się załatwić nowelizacją prawa i karaniem, a firmy takie jak Autotesto są po to, aby edukować, kulturalnie zachowywać się na drogach i poruszać się bezpiecznymi samochodami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA