REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Subskrybuj nas na Youtube
Prawidłowy uchwyt kierownicy w pozycji
Prawidłowy uchwyt kierownicy w pozycji "za piętnaście trzecia"
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo pracowników i floty to jedno z kluczowych wyzwań dla zarządcy floty. Warto, co jakiś czas przypominać osobom korzystającym z samochodów firmowych o podstawach, np. o tym jaka jest prawidłowa pozycja za kierownicą.

Przychodzi taki okres u wielu doświadczonych kierowców, że na prowadzenie pojazdu patrzą przez pryzmat rutyny. W efekcie popełniają sporo drobnych błędów, które co jakiś czas doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najczęściej lekceważonych kwestii w zakresie prowadzenia pojazdu jest ta podstawowa, czyli prawidłowa pozycja za kierownicą. Tak naprawdę można zaryzykować stwierdzenie, że przywiązują do niej należytą uwagę jedynie początkujący posiadacze prawa jazdy. Dlatego poniżej przypominamy garść podstawowych informacji t prawidłowej pozycji za kierownicą.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie fotela

Kierowca powinien siedzieć w fotelu na całej długości siedziska, a plecy powinny równomiernie przylegać do oparcia. Odległość od kierownicy mierzymy rękami - opieramy plecy o oparcie fotela, łącznie z ramionami. Następnie sięgamy do koła kierownicy i opieramy na szczycie wieńca (na godzinie 12:00) nadgarstek. Jeżeli jesteśmy w stanie oprzeć w ten sposób rękę bez konieczności odrywania pleców od oparcia, znaczy że odległość od koła kierownicy jest ustawiona poprawnie.  

REKLAMA

Odległość od pedałów mierzymy wciskając pedał sprzęgła lewą nogą. W momencie, w którym pedał jest wciśnięty do końca noga powinna być lekko ugięta w kolanie. To samo dotyczy pedału hamulca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie zagłówka

Zagłówek, chroniący kręgi szyjne przed uszkodzeniami wynikającymi z uderzeń nie tylko tylnych, lecz również czołowych powinien być w odległości nie większej niż 2-3 cm od głowy. Jeżeli chodzi o wysokość, to powinna się zrównać ze szczytem głowy.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie lusterek

Lusterko wewnętrzne ustawiamy w taki sposób, by widzieć pełną powierzchnię szyby tylnej oraz pole za szybą. Z kolei lusterka boczne powinny gwarantować dobrą widoczność w tylnej części po bokach pojazdu. W tym celu należy ująć w lustrze jak najmniejszą część karoserii, obejmując większą część pola bocznego.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - poprowadzenie pasa bezpieczeństwa

Nowoczesne samochody, które zostały wyposażone w poduszkę powietrzną wymagają bezwzględnego zapinania pasów bezpieczeństwa. Działa poduszki powietrznej zostało tak zaprojektowane, by uwzględniało fakt przytrzymywania ciała przez pas. Jeżeli nie podczas kolizji pas bezpieczeństwa nie jest zapięty, natrafimy na poduszkę wcześniej niż przewidzieli to konstruktorzy. W efekcie wystrzeliwany airbag może zrobić nam dużą krzywdę z trwałym uszkodzeniem kręgosłupa włącznie.

Dlatego istotne jest prawidłowe zapięcie pasa bezpieczeństwa. Jego górną część regulujemy w taki sposób, by przylegała do obojczyka. Z kolei dolną prowadzimy na wysokości miednicy, pod brzuchem. Zwróćmy uwagę, czy pas bezpieczeństwa nie jest poprowadzony zbyt wysoko i zbyt nisko.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - uchwyt kierownicy

Wśród specjalistów ścierają się dwie o odnośnie prawidłowego trzymania koła kierownicy. Pierwsza zasada głosi, żeby wieniec kierownicy trzymać na wysokości "Za piętnaście trzecia", czyli w miejscach, w których najczęściej wieniec jest odpowiednio wyprofilowany. Inna dopuszcza uchwyt nieco wyżej w pozycji "za dziesięć druga". Ostatnio w środowisku ekspertów pojawiły się głosy krytyki dopuszczające jedynie tę pierwszą metodę. Uchwyt w pozycji "za piętnaście trzecia" zapewnia optymalne i nieskrępowane ruchy, co jest niezbędne w sytuacji, z której trzeba wykonać nagłe manewry kołem kierownicy.

Teks: Tomasz Korniejew

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA