REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Subskrybuj nas na Youtube
Prawidłowy uchwyt kierownicy w pozycji
Prawidłowy uchwyt kierownicy w pozycji "za piętnaście trzecia"
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo pracowników i floty to jedno z kluczowych wyzwań dla zarządcy floty. Warto, co jakiś czas przypominać osobom korzystającym z samochodów firmowych o podstawach, np. o tym jaka jest prawidłowa pozycja za kierownicą.

Przychodzi taki okres u wielu doświadczonych kierowców, że na prowadzenie pojazdu patrzą przez pryzmat rutyny. W efekcie popełniają sporo drobnych błędów, które co jakiś czas doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji.

REKLAMA

Jedną z najczęściej lekceważonych kwestii w zakresie prowadzenia pojazdu jest ta podstawowa, czyli prawidłowa pozycja za kierownicą. Tak naprawdę można zaryzykować stwierdzenie, że przywiązują do niej należytą uwagę jedynie początkujący posiadacze prawa jazdy. Dlatego poniżej przypominamy garść podstawowych informacji t prawidłowej pozycji za kierownicą.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie fotela

REKLAMA

Kierowca powinien siedzieć w fotelu na całej długości siedziska, a plecy powinny równomiernie przylegać do oparcia. Odległość od kierownicy mierzymy rękami - opieramy plecy o oparcie fotela, łącznie z ramionami. Następnie sięgamy do koła kierownicy i opieramy na szczycie wieńca (na godzinie 12:00) nadgarstek. Jeżeli jesteśmy w stanie oprzeć w ten sposób rękę bez konieczności odrywania pleców od oparcia, znaczy że odległość od koła kierownicy jest ustawiona poprawnie.  

Odległość od pedałów mierzymy wciskając pedał sprzęgła lewą nogą. W momencie, w którym pedał jest wciśnięty do końca noga powinna być lekko ugięta w kolanie. To samo dotyczy pedału hamulca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie zagłówka

Zagłówek, chroniący kręgi szyjne przed uszkodzeniami wynikającymi z uderzeń nie tylko tylnych, lecz również czołowych powinien być w odległości nie większej niż 2-3 cm od głowy. Jeżeli chodzi o wysokość, to powinna się zrównać ze szczytem głowy.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie lusterek

Lusterko wewnętrzne ustawiamy w taki sposób, by widzieć pełną powierzchnię szyby tylnej oraz pole za szybą. Z kolei lusterka boczne powinny gwarantować dobrą widoczność w tylnej części po bokach pojazdu. W tym celu należy ująć w lustrze jak najmniejszą część karoserii, obejmując większą część pola bocznego.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - poprowadzenie pasa bezpieczeństwa

REKLAMA

Nowoczesne samochody, które zostały wyposażone w poduszkę powietrzną wymagają bezwzględnego zapinania pasów bezpieczeństwa. Działa poduszki powietrznej zostało tak zaprojektowane, by uwzględniało fakt przytrzymywania ciała przez pas. Jeżeli nie podczas kolizji pas bezpieczeństwa nie jest zapięty, natrafimy na poduszkę wcześniej niż przewidzieli to konstruktorzy. W efekcie wystrzeliwany airbag może zrobić nam dużą krzywdę z trwałym uszkodzeniem kręgosłupa włącznie.

Dlatego istotne jest prawidłowe zapięcie pasa bezpieczeństwa. Jego górną część regulujemy w taki sposób, by przylegała do obojczyka. Z kolei dolną prowadzimy na wysokości miednicy, pod brzuchem. Zwróćmy uwagę, czy pas bezpieczeństwa nie jest poprowadzony zbyt wysoko i zbyt nisko.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - uchwyt kierownicy

Wśród specjalistów ścierają się dwie o odnośnie prawidłowego trzymania koła kierownicy. Pierwsza zasada głosi, żeby wieniec kierownicy trzymać na wysokości "Za piętnaście trzecia", czyli w miejscach, w których najczęściej wieniec jest odpowiednio wyprofilowany. Inna dopuszcza uchwyt nieco wyżej w pozycji "za dziesięć druga". Ostatnio w środowisku ekspertów pojawiły się głosy krytyki dopuszczające jedynie tę pierwszą metodę. Uchwyt w pozycji "za piętnaście trzecia" zapewnia optymalne i nieskrępowane ruchy, co jest niezbędne w sytuacji, z której trzeba wykonać nagłe manewry kołem kierownicy.

Teks: Tomasz Korniejew

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA