REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawidłowa pozycja za kierownicą

Prawidłowy uchwyt kierownicy w pozycji
Prawidłowy uchwyt kierownicy w pozycji "za piętnaście trzecia"
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo pracowników i floty to jedno z kluczowych wyzwań dla zarządcy floty. Warto, co jakiś czas przypominać osobom korzystającym z samochodów firmowych o podstawach, np. o tym jaka jest prawidłowa pozycja za kierownicą.

Przychodzi taki okres u wielu doświadczonych kierowców, że na prowadzenie pojazdu patrzą przez pryzmat rutyny. W efekcie popełniają sporo drobnych błędów, które co jakiś czas doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najczęściej lekceważonych kwestii w zakresie prowadzenia pojazdu jest ta podstawowa, czyli prawidłowa pozycja za kierownicą. Tak naprawdę można zaryzykować stwierdzenie, że przywiązują do niej należytą uwagę jedynie początkujący posiadacze prawa jazdy. Dlatego poniżej przypominamy garść podstawowych informacji t prawidłowej pozycji za kierownicą.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie fotela

Kierowca powinien siedzieć w fotelu na całej długości siedziska, a plecy powinny równomiernie przylegać do oparcia. Odległość od kierownicy mierzymy rękami - opieramy plecy o oparcie fotela, łącznie z ramionami. Następnie sięgamy do koła kierownicy i opieramy na szczycie wieńca (na godzinie 12:00) nadgarstek. Jeżeli jesteśmy w stanie oprzeć w ten sposób rękę bez konieczności odrywania pleców od oparcia, znaczy że odległość od koła kierownicy jest ustawiona poprawnie.  

REKLAMA

Odległość od pedałów mierzymy wciskając pedał sprzęgła lewą nogą. W momencie, w którym pedał jest wciśnięty do końca noga powinna być lekko ugięta w kolanie. To samo dotyczy pedału hamulca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie zagłówka

Zagłówek, chroniący kręgi szyjne przed uszkodzeniami wynikającymi z uderzeń nie tylko tylnych, lecz również czołowych powinien być w odległości nie większej niż 2-3 cm od głowy. Jeżeli chodzi o wysokość, to powinna się zrównać ze szczytem głowy.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - ustawienie lusterek

Lusterko wewnętrzne ustawiamy w taki sposób, by widzieć pełną powierzchnię szyby tylnej oraz pole za szybą. Z kolei lusterka boczne powinny gwarantować dobrą widoczność w tylnej części po bokach pojazdu. W tym celu należy ująć w lustrze jak najmniejszą część karoserii, obejmując większą część pola bocznego.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - poprowadzenie pasa bezpieczeństwa

Nowoczesne samochody, które zostały wyposażone w poduszkę powietrzną wymagają bezwzględnego zapinania pasów bezpieczeństwa. Działa poduszki powietrznej zostało tak zaprojektowane, by uwzględniało fakt przytrzymywania ciała przez pas. Jeżeli nie podczas kolizji pas bezpieczeństwa nie jest zapięty, natrafimy na poduszkę wcześniej niż przewidzieli to konstruktorzy. W efekcie wystrzeliwany airbag może zrobić nam dużą krzywdę z trwałym uszkodzeniem kręgosłupa włącznie.

Dlatego istotne jest prawidłowe zapięcie pasa bezpieczeństwa. Jego górną część regulujemy w taki sposób, by przylegała do obojczyka. Z kolei dolną prowadzimy na wysokości miednicy, pod brzuchem. Zwróćmy uwagę, czy pas bezpieczeństwa nie jest poprowadzony zbyt wysoko i zbyt nisko.

Prawidłowa pozycja za kierownicą - uchwyt kierownicy

Wśród specjalistów ścierają się dwie o odnośnie prawidłowego trzymania koła kierownicy. Pierwsza zasada głosi, żeby wieniec kierownicy trzymać na wysokości "Za piętnaście trzecia", czyli w miejscach, w których najczęściej wieniec jest odpowiednio wyprofilowany. Inna dopuszcza uchwyt nieco wyżej w pozycji "za dziesięć druga". Ostatnio w środowisku ekspertów pojawiły się głosy krytyki dopuszczające jedynie tę pierwszą metodę. Uchwyt w pozycji "za piętnaście trzecia" zapewnia optymalne i nieskrępowane ruchy, co jest niezbędne w sytuacji, z której trzeba wykonać nagłe manewry kołem kierownicy.

Teks: Tomasz Korniejew

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA