REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Jerzy Bitner
 Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia
Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

REKLAMA

REKLAMA

Egzamin na prawo jazdy jest związany z dużym stresem. A wynik uzależniony od przygotowania kandydata na kierowcę. Dlatego istotne są wszystkie składowe procesu szkolenia przyszłego kierowcy. W tym, wybór odpowiedniego ośrodka szkolenia.

Rozpoczynamy cykl porad dla czytelników, którzy chcą uzyskać uprawnienia do kierowania pojazdami, zdobyć wymarzone prawo jazdy.  W kolejnych odcinkach opiszemy nie tylko całą procedurę formalną, ale postaramy się podpowiedzieć wam, jakimi kryteriami kierować się przy wyborze ośrodka szkolenia kierowców, czego oczekiwać od instruktora, na co zwracać uwagę podczas szkolenia, jak przygotować się do egzaminu no i wreszcie jak go zdać. Dziś część I – jakie dokumenty są wymagane do uzyskania prawa jazdy i jaki ośrodek szkolenia wybrać.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Najpierw badanie lekarskie

Pierwszym krokiem powinno być udanie się do lekarza uprawnionego do badania kierowców. Placówkę medyczną, w której taki lekarz przyjmuje, łatwo możecie znaleźć w internecie.

Wprawdzie lekarz ma wyznaczoną długą listę zawierającą kryteria takiego badania, lecz w praktyce sprowadza się ono do kontroli waszego wzroku, zmysłu równowagi i przede wszystkim wywiadu z pacjentem. I tu bardzo istotna przestroga!

REKLAMA

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Nie ukrywajcie przed lekarzem poważnych chorób i dolegliwości. Chodzi tu przede wszystkim o osoby cierpiące na padaczkę, zaburzenia widzenia, nagłe utraty przytomności, zaburzenia neurologiczne, cukrzycę, a także uzależnienia od alkoholu, narkotyków i niektórych leków. Nie trzeba chyba nikomu wyjaśniać, czym może grozić nagła utrata świadomości kierowcy podczas prowadzenia pojazdu. Jeżeli osoba, która cierpi na takie choroby zatai tę okoliczność przed lekarzem i kiedyś spowoduje wypadek, może być pociągnięta do odpowiedzialności za poświadczenie nieprawdy.

Po badaniu lekarz wyda wam orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami danej kategorii. Koszt badania lekarskiego jest taki sam w całym kraju i wynosi obecnie 200 zł.

Uwaga! Zdarza się, że osoba, która po raz pierwszy wkracza do grona kierowców, najpierw udaje się do pobliskiego ośrodka szkolenia, a tam proponują jej: jeśli zapiszesz się do nas na kurs, załatwimy ci tańsze badanie lekarskie, mamy współpracującego z nami doktora. Nie zgadzajcie się na coś takiego, gdyż jest to prymitywny chwyt marketingowy. W ten sposób niektóre OSK próbują przechwycić klienta. Wybór ośrodka szkolenia jest bardzo ważny i dlatego nie dajcie się złapać na takie sztuczki, nie decydujcie się pochopnie.

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Potem Profil Kandydata na Kierowcę (PKK)

Co to jest? Profil Kandydata na Kierowcę jest to zestaw danych i informacji identyfikujących  i opisujących osobę ubiegającą się o wydanie prawa jazdy generowany, udostępniany, aktualizowany i archiwizowany w systemie teleinformatycznym.

Każdy wygenerowany Profil Kandydata na Kierowcę w wydziale komunikacji ma swój unikalny numer. Numer PKK jest niezmienny w całym procesie obsługi profilu, nawet gdy osoba zmienia dane np. miejsce zamieszkania. Na każdą kategorię jest generowany  osobny PKK. W przypadku złożenia wniosku na dwie kategorie w wydziale komunikacji zostaną wygenerowane dwa niezależne PKK, każdy z unikalnym numerem.

Otrzymany numer PKK jest niezbędny kandydatowi do zapisania na szkolenie. jak również do zapisania na egzamin państwowy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.

W celu otrzymania PKK musicie pójść do wydziału komunikacji w starostwie powiatowym w waszym miejscu zamieszkania. W mieście na prawach powiatu będzie to urząd miasta, a w Warszawie urząd właściwej dzielnicy.

Zobacz też: Egzamin praktyczny pojazdem szkoły nauki jazdy

Jakie dokumenty musicie zabrać ze sobą udając się po PKK?

  • wypełniony wniosek o wydanie prawa jazdy (można go pobrać ze strony danego urzędu)
  • orzeczenie lekarskie
  • fotografię (uwaga od lutego 2016r obowiązuje zdjęcie wykonane na wprost, a nie jak wcześniej lewy półprofil)
  • dokument potwierdzający zameldowanie (dowód osobisty albo zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, kartę pobytu w przypadku cudzoziemców)
  • pisemną zgodę rodziców lub opiekuna prawnego, jeżeli nie macie jeszcze ukończonych 18 lat (uwaga! zgoda musi być podpisana w obecności urzędnika, a więc w takim przypadku trzeba będzie pójść do urzędu wraz z rodzicami lub opiekunem). Można zapisać się na kurs na 3 miesiące przed ukończeniem 18 roku życia.
  • kserokopię posiadanego prawa jazdy, jeżeli już je macie i chcecie uzyskać uprawnienia na inne kategorię
  • orzeczenie o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami, jeżeli ubiegacie się o prawo jazdy kategorii C , C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E ,D ,D+E.

Numer PKK otrzymuje się najczęściej od razu. Jeżeli urząd musi sprawdzić wasze dane, oczekiwanie na PKK może wydłużyć się do 2 dni. W wyjątkowych przypadkach gdy urząd będzie musiał wyjaśnić waszą sytuacje prawną (np. po zatrzymaniu prawa jazdy, cofnięciu uprawnień, orzeczeniu przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów itp.) okres oczekiwania może wydłużyć się nawet do dwóch miesięcy.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

A teraz wybieramy ośrodek szkolenia

Oferta jest bardzo bogata. W dużych miastach funkcjonuje nawet kilkaset OSK, ale i w małych miasteczkach jest ich zazwyczaj kilka lub kilkanaście.

Zapamiętajcie podstawową zasadę: nie zawsze tam gdzie najtaniej uczą najlepiej. Co z tego, że zapłacicie np. 800 zł za kurs, jeżeli potem będziecie kilka razy podchodzić do egzaminu i wciąż go oblewać. Warto też wiedzieć, że trzykrotne niezdanie egzaminu teoretycznego lub praktycznego oznacza konieczność zapisania się na dodatkowe szkolenie.

Wśród ośrodków szkolenia panuje niesamowita konkurencja. Są wśród nich placówki zatrudniające doświadczonych fachowców z prawdziwego zdarzenia, instruktorów z powołania, które mają ambicję by szkolić naprawdę dobrych kierowców. Nie brakuje jednak i takich ośrodków, które liczą tylko na szybki zysk i przyciągnięcie jak największej liczby kursantów. Te ostatnie stosują częstą różne cwaniackie triki, jak np. maksymalne zaniżanie ceny kursu. To jednak musi odbić się na jakości szkolenia. Czym się zatem kierować wybierając ośrodek?

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Dalszy ciąg artykułu na następnej stronie


Po pierwsze, zadzwońcie do danego ośrodka i postarajcie się wypytać o jak najwięcej szczegółów dotyczących szkolenia. Jeżeli przekonacie się, że odpowiedzi udzielane są wam niechętnie, jak z łaski, na zasadzie ,, jak przyjdziesz to się wszystkiego dowiesz’’, świadczy to, że ten OSK traktuje kursantów lekceważąco. Możecie też zapytać, czy istnieje możliwość rozpoczęcia jazd z instruktorem od razu po zapisaniu się na kurs. Przyznaję, że to pytanie jest podchwytliwe, albowiem ośrodkowi NIE WOLNO rozpoczynać praktycznej nauki jazdy, jeśli kursant nie odbył całego szkolenia teoretycznego albo nie ma zaświadczenia o zdanym egzaminie teoretycznym. Niestety wiele ośrodków lekceważy ten wymóg naruszając tym samym prawo. Jeśli zatem ktoś poinformuje was, że już następnego dnia będziecie jeździć z instruktorem oznacza to, że ten ośrodek nie zalicza się do rzetelnych i uczciwych.

Po drugie, wybierzcie się do danego ośrodka aby porozmawiać, a także obejrzeć warunki w jakich on działa. Jeżeli okaże się, że biuro ośrodka mieści się w prywatnym mieszkaniu albo w jakieś wynajmowanej kątem klitce, to też świadczy o poziomie szkolenia w tym OSK. Możecie poprosić o umożliwienie pokazania wam sali wykładowej, placu manewrowego i samochodów. Jeśli przekonacie się, że sala wykładowa to jakieś malutkie pomieszczenie z kilkoma krzesłami i jednym stolikiem, bez żadnych pomocy dydaktycznych, to już widać, że pachnie to amatorszczyzną. Jeżeli zobaczycie, że plac manewrowy znajduję się na pobliskim podwórku, nawierzchnia jest pełna dziur, pachołki i tyczki zmasakrowane jakby miały już 10 lat, to też omijajcie ten ośrodek szerokim łukiem. Podobnie z samochodami, z tym, że tutaj osobie nieobeznanej z motoryzacją trudno jest sprawdzić ich stan techniczny. Możecie tylko ocenić wzrokowo czy auta sprawiają wrażenie zaniedbanych, poobijanych, brudnych czy nie. Przede wszystkim jednak zwróćcie uwagę, z jaką reakcją spotkały się wasze prośby o pokazanie sali, placu manewrowego, pojazdów. Jeżeli spotkacie się ze zniecierpliwieniem albo usłyszycie ,, teraz nie mam czasu’’, to też zrezygnujcie z takiego ośrodka.

Po trzecie, zasięgnijcie opinii od kolegów, znajomych, którzy w danym ośrodku odbywali kurs. Zapytajcie ich, jak przebiegało szkolenie teoretyczne (może dawano tylko odbite na ksero testy i kazano się uczyć w domu), jak odbywały się jazdy z instruktorem (czy nie skracał czasu nauki, jak się zachowywał). Oczywiście dla pań  nie powinno być najistotniejsze to, że instruktor jest nadzwyczaj przystojny ale to czy naprawdę chce was nauczyć jeździć. Z kolei panowie nie powinni kierować się tym, czy instruktor to fajny koleś, ale tym jak prowadzi szkolenie. Jeśli dowiecie się, że instruktor jeździł stale po tych samych trasach, spóźniał się na zajęcia, a przy okazji podczas szkolenia załatwiał swoje prywatne sprawy, krzyczał, okazywał zdenerwowanie albo pozował na wielkiego znawcę okazując na każdym kroku lekceważenie dla kursanta i innych uczestników ruchu, to też nie zapisujcie się do tego OSK.

Pamiętajcie, że za szkolenie płacicie swoje pieniądze, macie więc prawo wymagać uczciwości i solidności, oczekiwać profesjonalnego podejścia i życzliwego nastawienia. Nikt nie robi wam łaski!

Musicie wiedzieć, że nawyki i zachowania, które zostaną wam wpojone podczas kursu, często pozostaną i utrwalą się, a potem już bardzo trudno będzie je zmienić. Prawo jazdy to inwestycja na całe życie. Jeżeli chcecie być naprawdę dobrymi kierowcami, nie idźcie na skróty, nie zgadzajcie się na tandetę i bylejakość, nie dajcie się oszukiwać.

W następnym odcinku o tym, jaki rodzaj szkolenia wybrać i na co zwracać uwagę podczas zajęć.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA