REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

Jerzy Bitner
 Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia
Jak zdać egzamin na prawo jazdy cz. I: wybór ośrodka szkolenia

REKLAMA

REKLAMA

Egzamin na prawo jazdy jest związany z dużym stresem. A wynik uzależniony od przygotowania kandydata na kierowcę. Dlatego istotne są wszystkie składowe procesu szkolenia przyszłego kierowcy. W tym, wybór odpowiedniego ośrodka szkolenia.

Rozpoczynamy cykl porad dla czytelników, którzy chcą uzyskać uprawnienia do kierowania pojazdami, zdobyć wymarzone prawo jazdy.  W kolejnych odcinkach opiszemy nie tylko całą procedurę formalną, ale postaramy się podpowiedzieć wam, jakimi kryteriami kierować się przy wyborze ośrodka szkolenia kierowców, czego oczekiwać od instruktora, na co zwracać uwagę podczas szkolenia, jak przygotować się do egzaminu no i wreszcie jak go zdać. Dziś część I – jakie dokumenty są wymagane do uzyskania prawa jazdy i jaki ośrodek szkolenia wybrać.

REKLAMA

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Najpierw badanie lekarskie

Pierwszym krokiem powinno być udanie się do lekarza uprawnionego do badania kierowców. Placówkę medyczną, w której taki lekarz przyjmuje, łatwo możecie znaleźć w internecie.

Wprawdzie lekarz ma wyznaczoną długą listę zawierającą kryteria takiego badania, lecz w praktyce sprowadza się ono do kontroli waszego wzroku, zmysłu równowagi i przede wszystkim wywiadu z pacjentem. I tu bardzo istotna przestroga!

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część II: warianty szkolenia i nauka w OSK

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część III: Egzamin teoretyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część IV: jazdy z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część V: praktyka z instruktorem

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VI: Egzamin wewnętrzny praktyczny w OSK

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy, część VII: którym samochodem zdawać, czy prosić o obecność instruktora?

Zobacz też: Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

Nie ukrywajcie przed lekarzem poważnych chorób i dolegliwości. Chodzi tu przede wszystkim o osoby cierpiące na padaczkę, zaburzenia widzenia, nagłe utraty przytomności, zaburzenia neurologiczne, cukrzycę, a także uzależnienia od alkoholu, narkotyków i niektórych leków. Nie trzeba chyba nikomu wyjaśniać, czym może grozić nagła utrata świadomości kierowcy podczas prowadzenia pojazdu. Jeżeli osoba, która cierpi na takie choroby zatai tę okoliczność przed lekarzem i kiedyś spowoduje wypadek, może być pociągnięta do odpowiedzialności za poświadczenie nieprawdy.

Po badaniu lekarz wyda wam orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami danej kategorii. Koszt badania lekarskiego jest taki sam w całym kraju i wynosi obecnie 200 zł.

Uwaga! Zdarza się, że osoba, która po raz pierwszy wkracza do grona kierowców, najpierw udaje się do pobliskiego ośrodka szkolenia, a tam proponują jej: jeśli zapiszesz się do nas na kurs, załatwimy ci tańsze badanie lekarskie, mamy współpracującego z nami doktora. Nie zgadzajcie się na coś takiego, gdyż jest to prymitywny chwyt marketingowy. W ten sposób niektóre OSK próbują przechwycić klienta. Wybór ośrodka szkolenia jest bardzo ważny i dlatego nie dajcie się złapać na takie sztuczki, nie decydujcie się pochopnie.

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Potem Profil Kandydata na Kierowcę (PKK)

Co to jest? Profil Kandydata na Kierowcę jest to zestaw danych i informacji identyfikujących  i opisujących osobę ubiegającą się o wydanie prawa jazdy generowany, udostępniany, aktualizowany i archiwizowany w systemie teleinformatycznym.

Każdy wygenerowany Profil Kandydata na Kierowcę w wydziale komunikacji ma swój unikalny numer. Numer PKK jest niezmienny w całym procesie obsługi profilu, nawet gdy osoba zmienia dane np. miejsce zamieszkania. Na każdą kategorię jest generowany  osobny PKK. W przypadku złożenia wniosku na dwie kategorie w wydziale komunikacji zostaną wygenerowane dwa niezależne PKK, każdy z unikalnym numerem.

Otrzymany numer PKK jest niezbędny kandydatowi do zapisania na szkolenie. jak również do zapisania na egzamin państwowy w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego.

W celu otrzymania PKK musicie pójść do wydziału komunikacji w starostwie powiatowym w waszym miejscu zamieszkania. W mieście na prawach powiatu będzie to urząd miasta, a w Warszawie urząd właściwej dzielnicy.

Zobacz też: Egzamin praktyczny pojazdem szkoły nauki jazdy

Jakie dokumenty musicie zabrać ze sobą udając się po PKK?

  • wypełniony wniosek o wydanie prawa jazdy (można go pobrać ze strony danego urzędu)
  • orzeczenie lekarskie
  • fotografię (uwaga od lutego 2016r obowiązuje zdjęcie wykonane na wprost, a nie jak wcześniej lewy półprofil)
  • dokument potwierdzający zameldowanie (dowód osobisty albo zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, kartę pobytu w przypadku cudzoziemców)
  • pisemną zgodę rodziców lub opiekuna prawnego, jeżeli nie macie jeszcze ukończonych 18 lat (uwaga! zgoda musi być podpisana w obecności urzędnika, a więc w takim przypadku trzeba będzie pójść do urzędu wraz z rodzicami lub opiekunem). Można zapisać się na kurs na 3 miesiące przed ukończeniem 18 roku życia.
  • kserokopię posiadanego prawa jazdy, jeżeli już je macie i chcecie uzyskać uprawnienia na inne kategorię
  • orzeczenie o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami, jeżeli ubiegacie się o prawo jazdy kategorii C , C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E ,D ,D+E.

Numer PKK otrzymuje się najczęściej od razu. Jeżeli urząd musi sprawdzić wasze dane, oczekiwanie na PKK może wydłużyć się do 2 dni. W wyjątkowych przypadkach gdy urząd będzie musiał wyjaśnić waszą sytuacje prawną (np. po zatrzymaniu prawa jazdy, cofnięciu uprawnień, orzeczeniu przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów itp.) okres oczekiwania może wydłużyć się nawet do dwóch miesięcy.

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

A teraz wybieramy ośrodek szkolenia

Oferta jest bardzo bogata. W dużych miastach funkcjonuje nawet kilkaset OSK, ale i w małych miasteczkach jest ich zazwyczaj kilka lub kilkanaście.

REKLAMA

Zapamiętajcie podstawową zasadę: nie zawsze tam gdzie najtaniej uczą najlepiej. Co z tego, że zapłacicie np. 800 zł za kurs, jeżeli potem będziecie kilka razy podchodzić do egzaminu i wciąż go oblewać. Warto też wiedzieć, że trzykrotne niezdanie egzaminu teoretycznego lub praktycznego oznacza konieczność zapisania się na dodatkowe szkolenie.

Wśród ośrodków szkolenia panuje niesamowita konkurencja. Są wśród nich placówki zatrudniające doświadczonych fachowców z prawdziwego zdarzenia, instruktorów z powołania, które mają ambicję by szkolić naprawdę dobrych kierowców. Nie brakuje jednak i takich ośrodków, które liczą tylko na szybki zysk i przyciągnięcie jak największej liczby kursantów. Te ostatnie stosują częstą różne cwaniackie triki, jak np. maksymalne zaniżanie ceny kursu. To jednak musi odbić się na jakości szkolenia. Czym się zatem kierować wybierając ośrodek?

Zobacz też: Aktualny taryfikator mandatów 2017

Dalszy ciąg artykułu na następnej stronie


Po pierwsze, zadzwońcie do danego ośrodka i postarajcie się wypytać o jak najwięcej szczegółów dotyczących szkolenia. Jeżeli przekonacie się, że odpowiedzi udzielane są wam niechętnie, jak z łaski, na zasadzie ,, jak przyjdziesz to się wszystkiego dowiesz’’, świadczy to, że ten OSK traktuje kursantów lekceważąco. Możecie też zapytać, czy istnieje możliwość rozpoczęcia jazd z instruktorem od razu po zapisaniu się na kurs. Przyznaję, że to pytanie jest podchwytliwe, albowiem ośrodkowi NIE WOLNO rozpoczynać praktycznej nauki jazdy, jeśli kursant nie odbył całego szkolenia teoretycznego albo nie ma zaświadczenia o zdanym egzaminie teoretycznym. Niestety wiele ośrodków lekceważy ten wymóg naruszając tym samym prawo. Jeśli zatem ktoś poinformuje was, że już następnego dnia będziecie jeździć z instruktorem oznacza to, że ten ośrodek nie zalicza się do rzetelnych i uczciwych.

Po drugie, wybierzcie się do danego ośrodka aby porozmawiać, a także obejrzeć warunki w jakich on działa. Jeżeli okaże się, że biuro ośrodka mieści się w prywatnym mieszkaniu albo w jakieś wynajmowanej kątem klitce, to też świadczy o poziomie szkolenia w tym OSK. Możecie poprosić o umożliwienie pokazania wam sali wykładowej, placu manewrowego i samochodów. Jeśli przekonacie się, że sala wykładowa to jakieś malutkie pomieszczenie z kilkoma krzesłami i jednym stolikiem, bez żadnych pomocy dydaktycznych, to już widać, że pachnie to amatorszczyzną. Jeżeli zobaczycie, że plac manewrowy znajduję się na pobliskim podwórku, nawierzchnia jest pełna dziur, pachołki i tyczki zmasakrowane jakby miały już 10 lat, to też omijajcie ten ośrodek szerokim łukiem. Podobnie z samochodami, z tym, że tutaj osobie nieobeznanej z motoryzacją trudno jest sprawdzić ich stan techniczny. Możecie tylko ocenić wzrokowo czy auta sprawiają wrażenie zaniedbanych, poobijanych, brudnych czy nie. Przede wszystkim jednak zwróćcie uwagę, z jaką reakcją spotkały się wasze prośby o pokazanie sali, placu manewrowego, pojazdów. Jeżeli spotkacie się ze zniecierpliwieniem albo usłyszycie ,, teraz nie mam czasu’’, to też zrezygnujcie z takiego ośrodka.

Po trzecie, zasięgnijcie opinii od kolegów, znajomych, którzy w danym ośrodku odbywali kurs. Zapytajcie ich, jak przebiegało szkolenie teoretyczne (może dawano tylko odbite na ksero testy i kazano się uczyć w domu), jak odbywały się jazdy z instruktorem (czy nie skracał czasu nauki, jak się zachowywał). Oczywiście dla pań  nie powinno być najistotniejsze to, że instruktor jest nadzwyczaj przystojny ale to czy naprawdę chce was nauczyć jeździć. Z kolei panowie nie powinni kierować się tym, czy instruktor to fajny koleś, ale tym jak prowadzi szkolenie. Jeśli dowiecie się, że instruktor jeździł stale po tych samych trasach, spóźniał się na zajęcia, a przy okazji podczas szkolenia załatwiał swoje prywatne sprawy, krzyczał, okazywał zdenerwowanie albo pozował na wielkiego znawcę okazując na każdym kroku lekceważenie dla kursanta i innych uczestników ruchu, to też nie zapisujcie się do tego OSK.

Pamiętajcie, że za szkolenie płacicie swoje pieniądze, macie więc prawo wymagać uczciwości i solidności, oczekiwać profesjonalnego podejścia i życzliwego nastawienia. Nikt nie robi wam łaski!

Musicie wiedzieć, że nawyki i zachowania, które zostaną wam wpojone podczas kursu, często pozostaną i utrwalą się, a potem już bardzo trudno będzie je zmienić. Prawo jazdy to inwestycja na całe życie. Jeżeli chcecie być naprawdę dobrymi kierowcami, nie idźcie na skróty, nie zgadzajcie się na tandetę i bylejakość, nie dajcie się oszukiwać.

W następnym odcinku o tym, jaki rodzaj szkolenia wybrać i na co zwracać uwagę podczas zajęć.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA