REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy część IX – jak przebiega egzamin teoretyczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy część IX – jak przebiega egzamin teoretyczny?
Jak zdać egzamin na prawo jazdy część IX – jak przebiega egzamin teoretyczny?

REKLAMA

REKLAMA

Jak przebiega egzamin teoretyczny na prawo jazdy? Udajemy się do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego na egzamin państwowy. Przypomnę, że do tej części egzaminu możemy przygotowywać się samodzielnie, bez zapisywania się na kurs do ośrodka szkolenia kierowców.

Opisywaliśmy już w poprzednich odcinkach naszego cyklu, jak przebiega procedura ubiegania się o prawo jazdy. Najpierw musimy uzyskać tzw. PKK (Profil Kandydata na Kierowcę). Następnie zapisujemy się na egzamin w WORD i musimy wnieść wymaganą opłatę. Jeżeli uczyliśmy się do egzaminu samodzielnie, najpierw zdajemy egzamin teoretyczny, a potem zapisujemy się na praktyczną naukę jazdy do OSK. Jeśli natomiast w ośrodku szkolenia odbywaliśmy cały kurs, możemy jednego dnia zdawać egzamin teoretyczny i praktyczny.

REKLAMA

REKLAMA

Udając się do WORD koniecznie zabierzmy ze sobą dokument potwierdzający naszą tożsamość (dowód osobisty lub paszport). Jeżeli zapomnimy tego dokumentu, egzaminator nie dopuści nas do egzaminu. Uznaje się wówczas, że osoba zdająca nie przystąpiła do egzaminu, natomiast wniesiona opłata za egzamin nie będzie nam zwrócona.

Wchodzimy do sali egzaminacyjnej, egzaminator sprawdza naszą tożsamość i wskazuje numer przydzielonego nam stanowiska. Zajmujemy miejsce przy stoliku. Na ekranie monitora powinien być wyświetlony numer stanowiska i nasze dane personalne.

Sprawdźmy, czy dane te są zgodne ze stanem faktycznym. To bardzo ważne! Gdyby cokolwiek nie zgadzało się, zgłośmy to niezwłocznie egzaminatorowi.

Po zajęciu miejsc egzaminator krótko objaśni zasady przeprowadzania egzaminu teoretycznego za pomocą systemu informatycznego. Warto jednak już teraz uzmysłowić sobie podstawowe zasady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzamin na kat. B składa się łącznie z 32 pytań. Wśród nich mamy 20 pytań dotyczących ogólnych zasad ruchu drogowego oraz 12 pytań specjalistycznych dla danej kategorii prawa jazdy. Pytania mają różną punktację.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

W grupie 20 pytań z wiedzy podstawowej znajduje się:

  • 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 3 punkty
  • 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 2 punkty
  • 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 1 punkt

W grupie 12 pytań z wiedzy specjalistycznej znajduje się:

  • 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 3 punkty
  • 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 2 punkty
  • 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 1 punkt

REKLAMA

Na wynik składa się łączna suma punktów uzyskanych przez osobę zdającą. Maksymalnie można uzyskać 74 punkty. Aby zdać egzamin należy osiągnąć co najmniej 68 punktów. Oznacza to, że możemy pomylić się w odpowiedzi na dwa pytania wyceniane na 3 punkty, a przy pytaniach o niższej wartości punktowej nawet przy większej liczbie pytań.

Na tym egzaminie nie ma praktycznie czasu na zbyt długie zastanawianie się i analizowanie sytuacji. Czas na udzielenie odpowiedzi jest bowiem limitowany. Tak samo jest przecież w ruchu drogowym, za kierownicą samochodu. Kierujący pojazdem często musi podejmować decyzję błyskawicznie, w ciągu kilku sekund.

Nie ma też możliwości cofania się czyli powrotu do pytań, na które już udzieliliśmy już wcześniej odpowiedzi. Tym bardziej nie ma na egzaminie czasu na porozumiewanie się z innymi zdającymi albo korzystanie z jakichś niedozwolonych pomocy, ściąg itd.

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Pamiętajmy, by nie dać się rozpraszać przez osoby, które siedzą przy sąsiednich stanowiskach. Zdarza się, że siedząca obok osoba stuka nas w ramię i szeptem prosi: „Popatrz, czy tu jest TAK czy NIE?”

Jeśli, chcąc temu człowiekowi pomóc, odwrócimy wzrok od naszego monitora i spojrzymy na jego monitor, to szybciutko upłynie czas, w którym mieliśmy odpowiedzieć na nasze pytanie. Oznacza to, że pomagając innej osobie mamy ogromne szanse oblać nasz egzamin. Nie zwracajmy więc uwagi na czyjeś szepty czy rozpaczliwe prośby. Jeśli to nie skutkuje i ktoś natrętnie nam przeszkadza możemy nawet głośno zwrócić na to uwagę egzaminatora. Nie muszę wyjaśniać, że zabronione jest porozumiewanie się między sobą osób zdających i za takie postępowanie egzaminator może usunąć nas z sali przerywając egzamin. Wówczas otrzymamy ocenę negatywną. Czy warto narażać się dla kogoś i samemu zawalić egzamin? A po za wszystkim, czy taki człowiek na drodze też będzie prosił innych kierowców, by mu podpowiedzieli kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu?

W następnym odcinku szczegółowo wyjaśnię i pokażę, jak rozwiązuje się test egzaminacyjny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA