REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy część IX – jak przebiega egzamin teoretyczny?

Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy część IX – jak przebiega egzamin teoretyczny?
Jak zdać egzamin na prawo jazdy część IX – jak przebiega egzamin teoretyczny?

REKLAMA

REKLAMA

Jak przebiega egzamin teoretyczny na prawo jazdy? Udajemy się do Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego na egzamin państwowy. Przypomnę, że do tej części egzaminu możemy przygotowywać się samodzielnie, bez zapisywania się na kurs do ośrodka szkolenia kierowców.

Opisywaliśmy już w poprzednich odcinkach naszego cyklu, jak przebiega procedura ubiegania się o prawo jazdy. Najpierw musimy uzyskać tzw. PKK (Profil Kandydata na Kierowcę). Następnie zapisujemy się na egzamin w WORD i musimy wnieść wymaganą opłatę. Jeżeli uczyliśmy się do egzaminu samodzielnie, najpierw zdajemy egzamin teoretyczny, a potem zapisujemy się na praktyczną naukę jazdy do OSK. Jeśli natomiast w ośrodku szkolenia odbywaliśmy cały kurs, możemy jednego dnia zdawać egzamin teoretyczny i praktyczny.

REKLAMA

REKLAMA

Udając się do WORD koniecznie zabierzmy ze sobą dokument potwierdzający naszą tożsamość (dowód osobisty lub paszport). Jeżeli zapomnimy tego dokumentu, egzaminator nie dopuści nas do egzaminu. Uznaje się wówczas, że osoba zdająca nie przystąpiła do egzaminu, natomiast wniesiona opłata za egzamin nie będzie nam zwrócona.

Wchodzimy do sali egzaminacyjnej, egzaminator sprawdza naszą tożsamość i wskazuje numer przydzielonego nam stanowiska. Zajmujemy miejsce przy stoliku. Na ekranie monitora powinien być wyświetlony numer stanowiska i nasze dane personalne.

Sprawdźmy, czy dane te są zgodne ze stanem faktycznym. To bardzo ważne! Gdyby cokolwiek nie zgadzało się, zgłośmy to niezwłocznie egzaminatorowi.

REKLAMA

Po zajęciu miejsc egzaminator krótko objaśni zasady przeprowadzania egzaminu teoretycznego za pomocą systemu informatycznego. Warto jednak już teraz uzmysłowić sobie podstawowe zasady.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzamin na kat. B składa się łącznie z 32 pytań. Wśród nich mamy 20 pytań dotyczących ogólnych zasad ruchu drogowego oraz 12 pytań specjalistycznych dla danej kategorii prawa jazdy. Pytania mają różną punktację.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

W grupie 20 pytań z wiedzy podstawowej znajduje się:

  • 10 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 3 punkty
  • 6 pytań o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 2 punkty
  • 4 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 1 punkt

W grupie 12 pytań z wiedzy specjalistycznej znajduje się:

  • 6 pytań o wysokim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 3 punkty
  • 4 pytania o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 2 punkty
  • 2 pytania o niskim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, każde za 1 punkt

Na wynik składa się łączna suma punktów uzyskanych przez osobę zdającą. Maksymalnie można uzyskać 74 punkty. Aby zdać egzamin należy osiągnąć co najmniej 68 punktów. Oznacza to, że możemy pomylić się w odpowiedzi na dwa pytania wyceniane na 3 punkty, a przy pytaniach o niższej wartości punktowej nawet przy większej liczbie pytań.

Na tym egzaminie nie ma praktycznie czasu na zbyt długie zastanawianie się i analizowanie sytuacji. Czas na udzielenie odpowiedzi jest bowiem limitowany. Tak samo jest przecież w ruchu drogowym, za kierownicą samochodu. Kierujący pojazdem często musi podejmować decyzję błyskawicznie, w ciągu kilku sekund.

Nie ma też możliwości cofania się czyli powrotu do pytań, na które już udzieliliśmy już wcześniej odpowiedzi. Tym bardziej nie ma na egzaminie czasu na porozumiewanie się z innymi zdającymi albo korzystanie z jakichś niedozwolonych pomocy, ściąg itd.

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Pamiętajmy, by nie dać się rozpraszać przez osoby, które siedzą przy sąsiednich stanowiskach. Zdarza się, że siedząca obok osoba stuka nas w ramię i szeptem prosi: „Popatrz, czy tu jest TAK czy NIE?”

Jeśli, chcąc temu człowiekowi pomóc, odwrócimy wzrok od naszego monitora i spojrzymy na jego monitor, to szybciutko upłynie czas, w którym mieliśmy odpowiedzieć na nasze pytanie. Oznacza to, że pomagając innej osobie mamy ogromne szanse oblać nasz egzamin. Nie zwracajmy więc uwagi na czyjeś szepty czy rozpaczliwe prośby. Jeśli to nie skutkuje i ktoś natrętnie nam przeszkadza możemy nawet głośno zwrócić na to uwagę egzaminatora. Nie muszę wyjaśniać, że zabronione jest porozumiewanie się między sobą osób zdających i za takie postępowanie egzaminator może usunąć nas z sali przerywając egzamin. Wówczas otrzymamy ocenę negatywną. Czy warto narażać się dla kogoś i samemu zawalić egzamin? A po za wszystkim, czy taki człowiek na drodze też będzie prosił innych kierowców, by mu podpowiedzieli kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu?

W następnym odcinku szczegółowo wyjaśnię i pokażę, jak rozwiązuje się test egzaminacyjny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA