REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu
Jak zdać egzamin na prawo jazdy część VIII: przygotowanie psychiczne do egzaminu

REKLAMA

REKLAMA

Żeby zdać egzamin na prawo jazdy niezbędna jest wiedza ale także odpowiednie przygotowanie psychiczne i fizyczne. Radzimy, co zrobić, by na egzaminie nie towarzyszył nam zbędny stres.

Zgodnie z zapowiedzią w dzisiejszym odcinku postaram się doradzić, jak psychicznie i fizycznie przygotować się do egzaminu, Wbrew pozorom są to bardzo ważne kwestie. Znaczna część kandydatów na kierowcę nie zdaje egzaminu z powodu stresu, tremy, przemęczenia.

REKLAMA

Załóżmy, że zdajemy tego samego dnia egzamin teoretyczny i praktyczny. Oczywiście, aby przystąpić do tego drugiego, musimy zaliczyć pierwszy.

Przygotowanie do egzaminu na prawo jazdy: weź sobie dzień wolny i dobrze się wyśpij

Dobrze jest na ten dzień zapewnić sobie urlop w pracy lub zwolnić się z zajęć w szkole czy na uczelni. Nawet jeśli egzamin ma odbyć się np. o godz. 14;00, to tego dnia nie wybierajmy się nigdzie i poświęćmy czas przed egzaminem na spokojną koncentrację w domowym zaciszu. Przede wszystkim powinniśmy się dobrze wyspać. Unikajmy w dniu poprzedzający egzamin jakichkolwiek imprez towarzyskich, zwłaszcza takich, na których spożywa się alkohol. Nie podejmujmy też nadmiernego wysiłku fizycznego, np. długiego biegania, forsownych ćwiczeń na siłowni. Możemy nabawić się kontuzji albo przeciążyć mięśnie i stawy, a przecież w dniu egzaminu potrzebne nam będą w pełni sprawne ręce, nogi i oczywiście głowa.

Nie ucz się w ostatniej chwili

Odradzam naukę w ostatniej chwili, ślęczenie nad testami do późnej nocy albo i do rana. Można oczywiście powtórzyć sobie te zagadnienia, które sprawiają nam najwięcej trudności, ale nie czarujmy się, że na kilka godzin przed egzaminem zdążymy się czegoś nauczyć. Dlatego właśnie przygotowanie do egzaminu teoretycznego powinni odbywać się systematycznie. Testy egzaminacyjne warto przerabiać znacznie wcześniej, aby w razie wątpliwości móc wyjaśnić je z instruktorem. Nauka w ostatniej chwili, w atmosferze przedegzaminacyjnego stresu jest już mało efektywna i może sprawić, że wszystko pomiesza nam się w głowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Przygotowanie do egzaminu na prawo jazdy: naszykuj sobie dokumenty i niezbędne rzeczy

Pamiętajmy, że idąc na egzamin musimy mieć przy sobie dowód osobisty albo paszport, który umożliwi egzaminatorowi ustalenie naszej tożsamości. Zdarzają się przypadki, że zdający zapomina takiego dokumentu i wówczas egzaminator ma obowiązek odmowy przeprowadzenia egzaminu. Na nic zdadzą się tłumaczenia, że „ja jutro doniosę”.

Jeżeli w orzeczeniu lekarskim zaznaczono, że możemy kierować pojazdem obowiązkowo w okularach lub w szkłach kontaktowych, to musimy je mieć oczywiście przy sobie.

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Co jeść przed egzaminem na prawo jazdy?

REKLAMA

Wskazane jest, abyśmy przed egzaminem zjedli lekko strawny posiłek. Niedobór pewnych substancji w organizmie spowodowany brakiem posiłku może spowodować obniżenie koncentracji, ból głowy i inne objawy bardzo niekorzystne dla kierującego samochodem.

Są tacy, którzy twierdzą, że dobrze jest przed egzaminem dla dodania sobie odwagi napić się odrobinę alkoholu albo zażyć środka działającego podobnie (wszyscy wiemy o co chodzi). Takie pomysły radzę wybić sobie od razu z głowy. Muszę uprzedzić, że jeśli egzaminator poweźmie podejrzenie, że zdający znajduję się pod wpływem alkoholu albo narkotyków, ma prawo wezwać policję dla potwierdzenia tego. Ma też oczywiście obowiązek odmowy przeprowadzenia egzaminu. Mało tego, zdający w takiej sytuacji otrzymuje od razu ocenę negatywną. Moim zdaniem to i tak łagodna kara, gdyż osoba, która ubiega się o prawo jazdy i przychodzi na egzamin po użyciu takich środków, powinna być w ogóle, na dłuższy czas, pozbawiona możliwości zdawania takiego egzaminu.

Nie stosujmy też żadnych leków uspakajających. Mogą one powodować zaburzenia koncentracji, widzenia, wydłużenie czasu reakcji oraz senność.

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Nie możesz się spóźnić, ale nie przyjeżdżaj za wcześnie

REKLAMA

Jest rzeczą oczywistą, że na egzamin nie wolno nam się spóźnić. Powinniśmy stawić się do WORD-u 15 minut przed czasem rozpoczęcia egzaminu, aby nie szukać w ostatniej chwili sali egzaminacyjnej. Niepunktualność jest bardzo brzydką cechą wielu ludzi i świadczy o lekceważeniu innych. Egzaminator ma prawo nie wpuścić do sali zdającego, który przybył po wyznaczonym czasie. Uczyni tak w interesie innych zdających, bo osoby spóźnione przeszkadzają innym.

Z drugiej jednak strony odradzam przyjeżdżanie do WORD-u zbyt wcześnie. Wówczas długotrwałe oczekiwanie będzie tylko wzmagać nasz stres. Taki przybyły znacznie wcześniej zdający słucha też, chcąc nie chcąc, opowiadań innych, którzy już odbyli egzamin i jeszcze bardziej się denerwuje.

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Czy możesz pokonać stres?

Znane powodzenie głosi, że nie boi się tylko głupi człowiek. Wiadomo, że każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu stresuje się przed takim wydarzeniem, jak egzamin. To zupełnie naturalne. Sztuka polega jednak na tym, by umieć ten stres opanować. Pamiętajmy, że za kierownicą samochodu spotykać się będziemy na co dzień z bardzo wieloma denerwującymi, a niekiedy nawet niebezpiecznymi sytuacjami. Kierowcy potrzebna jest więc umiejętność radzenia sobie ze stresem. Być może idąc na egzamin teoretyczny będziemy mieć wrażenie, że wszystko to, czego uczyliśmy się nagle wyparowało nam z głowy i mamy w niej kompletną pustkę. To też rezultat stresu. Spokojnie, kiedy już zasiądziemy przed komputerem w sali egzaminacyjnej, wszystko nam się przypomni.

Weźmy też pod uwagę, że ewentualne oblanie egzaminu nie oznacza jeszcze jakiejś życiowej tragedii. Świat z tego powodu się nie zawali i nawet jeżeli nie uda nam się za pierwszym razem zdać egzaminu, to może odniesiemy sukces przy następnym podejściu. A zatem wyluzujmy się i potraktujmy egzamin jako swoisty sprawdzian naszej wiedzy i umiejętności.

W kolejnym odcinku opiszemy testy egzaminacyjne i zasady obsługi komputera do testów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA