REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy część X – Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner
Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym
Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Stworzyliśmy szczegółowy instruktaż prezentując dokładnie to, co osoby zdające zobaczą na ekranie monitora w WORD. Będzie to szczególnie pomocne tym zdającym, którzy sami przygotowują się do egzaminu teoretycznego. Taki szczegółowy i bardzo dokładny, a zarazem przystępny instruktaż przyda się zresztą wszystkim przystępującym do egzaminu.

Zasiedliśmy przed egzaminacyjnym komputerem. Pora na rozwiązanie testu. Osoby, które odbywają pełny kurs w ośrodkach szkolenia kierowców, maja sposobność przećwiczenia rozwiązywania testów egzaminacyjnych. W Internecie też można wykupić dostęp do różnych programów przeznaczonych do nauki. My stworzyliśmy jednak szczegółowy instruktaż prezentując dokładnie to, co osoby zdające zobaczą na ekranie monitora w WORD. Będzie to szczególnie pomocne tym zdającym, którzy sami przygotowują się do egzaminu teoretycznego. Taki szczegółowy i bardzo dokładny, a zarazem przystępny instruktaż przyda się zresztą wszystkim przystępującym do egzaminu.

REKLAMA

Na ekranie monitora wyświetlane są nasze dane osobowe i numer stanowiska.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

REKLAMA

Jeżeli wszystko się zgadza, możemy kliknąć w prostokąt z napisem: „Zasady egzaminu oraz egzamin próbny”. Większość WORD-ów ma w salach egzaminacyjnych monitory dotykowe, a zatem wystarczy lekko stuknąć palcem w wybrane pole na ekranie. Istnieje także możliwość posługiwania się myszką i wówczas do klikania na wybrane elementy używamy jej lewego przycisku.

Po kliknięciu w wybrane pole rozpocznie się egzamin próbny. Ma on na celu zaznajomienie osoby zdającej z komputerowym systemem rozwiązywania testów. Jego wynik nie jest oczywiście brany pod uwagę przy ocenianiu wyniku egzaminu państwowego.

Na ekranie monitora wyświetlają się nam te same elementy, które będą występować podczas prawdziwego egzaminu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Potwierdzeniem, że to tylko egzamin próbny jest napis na ekranie:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Nie będziemy omawiać egzaminu próbnego, gdyż przebiega on identycznie jak właściwy egzamin. Różnica polega tylko na tym, że na egzaminie próbnym mamy łącznie 7 pytań: 5 ogólnych i 2 specjalistyczne.

Po udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w egzaminie próbnym, na ekranie wyświetli się nam komunikat: „Zakończyłeś egzamin próbny. Za 30 sekund rozpocznie się część teoretyczna egzaminu państwowego”.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Komputer sam odmierza czas do rozpoczęcia właściwego egzaminu. Możemy przez te 30 sekund skoncentrować się, odetchnąć albo kliknąć w prostokąt z napisem „Rozpocznij egzamin”. Wówczas nie będziemy musieli czekać i egzamin państwowy rozpocznie się natychmiast.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Pierwsze pytanie wyświetli nam się na ekranie monitora. Zanim jednak udzielimy na nie odpowiedzi, przyjrzyjmy się uważnie, jakie stałe elementy będą występować na ekranie:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

W górnej części ekranu występują trzy pola, na które praktycznie nie musimy zwracać uwagi. Pierwsze z nich to wartość punktowa danego pytania. Radzę nie spoglądać na tę punktację, by niepotrzebnie się nie rozpraszać. Przecież i tak nie mamy wpływu na ocenę punktową, a naszym dążeniem jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania.

Drugie okienko podaje aktualną kategorię prawa jazdy, o jaką się ubiegamy. Na to okienko też oczywiście nie musimy zwracać uwagi.

Trzecie pole podaje czas do końca egzaminu. Maksymalny czas egzaminu wynosi 25 minut. Wbrew pozorom i ta informacja nie jest dla nas ważna, bo w tym systemie informatycznym komputer sam odmierza czas i nie pozwoli nam go przekroczyć.

W prawym górnym rogu ekranu mamy pomarańczowe pole z napisem: „Zakończ egzamin”.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Ten przycisk będzie przez nas używany dwa razy: przy zakończeniu egzaminu próbnego i przy zakończeniu egzaminu państwowego. Nawet jednak, jeśli nie klikniemy na to pole, po udzieleniu odpowiedzi na ostatnie pytanie komputer sam zakończy egzamin

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Uważajmy natomiast, by nie kliknąć w to pole przypadkiem, przez pomyłkę. Wprawdzie komputer i tak zapyta: „Czy na pewno chcesz zakończyć egzamin”, ale i tak lepiej zachować ostrożność. Przedwczesne zakończenie egzaminu skutkowałoby oczywiście jego wynikiem negatywnym.

Poniżej na ekranie znajdują się dwa pola, które możemy nazwać licznikami pytań. Wskazują one, na ile pytań udzieliliśmy już odpowiedzi:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zwróćmy uwagę na dwa okienka. Pierwsze, z lewej strony, podświetlony na niebiesko, wskazuje „ Pytania podstawowe” a drugie „ Pytania specjalistyczne”. Egzamin rozpoczyna się od pytań podstawowych. Jest ich 20. Licznik pokazuje kolejne pytania. Kiedy przejdziemy przez 20 pytań podstawowych, na niebiesko podświetla się drugi licznik, po prawej stronie.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Ten z kolei odlicza pytania specjalistyczne. Gdy dojdziemy do ostatniego pytania egzaminacyjnego, liczniki pokazują następujące dane:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Muszę wskazać bardzo ważną zasadę: jeżeli nie zdążymy udzielić odpowiedzi na którekolwiek z pytań albo nie będziemy potrafili zdecydować się na odpowiedź naszym zdaniem właściwą, komputer uzna, że na to pytanie odpowiedzieliśmy błędnie. A zatem, nawet jeżeli mamy wątpliwości, lepiej wybrać którąś z odpowiedzi niż nie zaznaczyć żadnej.

Ciąg dalszy na następnej stronie


Poniżej, pod licznikami pytań mamy czasomierz. Odlicza on czas na zapoznanie się z pytaniem i na udzielenie odpowiedzi. W przypadku pytań podstawowych czas na zapoznanie się z pytaniem wynosi 20 sekund. Po wyświetleniu pytania czasomierz startuje i odmierza wspomniane 20 sekund, pokazując kolejno: 20 s, 19 s, 18 s itd.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Następnie czasomierz zaczyna odliczać czas na udzielenie odpowiedzi. Mamy na to 15 sekund.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

W przypadku pytań specjalistycznych nie ma natomiast podziału na czas przeznaczony na zapoznanie się z pytaniem i czas na udzielenie odpowiedzi. Mamy tu łączny czas na udzielenie odpowiedzi (w tym i na zapoznanie się z pytaniem), który wynosi 50 sekund.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Warto zwrócić uwagę, że czasomierz stopniowo zmienia barwę. Na początku ma kolor zielony, ale kiedy do końca odmierzanego czasu pozostaje już tylko 5 sekund, licznik przybiera kolor czerwony:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

W prawym dolnym rogu ekranu mamy żółte pole z napisem: „Następne pytanie”. Kliknięcie na to pole powoduje przejście do następnego pytania.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

I tu znowu bardzo ważne ostrzeżenie: uważajmy, aby przypadkowo nie kliknąć w to pole, gdyż wówczas nie będzie już możliwości powrotu do poprzedniego pytania.

Jest to bardzo istotna zasada na egzaminie komputerowym: nie ma możliwości cofania się, poprawiania pytań, na które udzieliliśmy już odpowiedzi. Podobnie jak w prawdziwym ruchu drogowym, gdzie kierowca musi umieć podejmować decyzje i ponosić ich skutki. Egzamin to nie gra komputerowa, w której mamy 7 żyć.

Pytania egzaminacyjne mogą mieć 3 typy:

  • pytanie ze zdjęciem fotograficznym ilustrującym sytuację drogową, na które mamy do wyboru tylko dwie odpowiedzi: TAK lub NIE
  • pytanie z filmem ilustrującym sytuację drogową, na które mamy do wyboru tylko dwie odpowiedzi: TAK lub NIE
  • pytanie bez ilustracji, na które mamy do wyboru 3 odpowiedzi A, B lub C.

Zapamiętajmy, że zawsze prawidłowa jest tylko jedna odpowiedź.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Przejdźmy zatem do pierwszego pytania:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Mamy w nim fotografię prezentującą sytuację drogową oraz treść pytania. Czasomierz zaczyna odmierzać czas na zapoznanie się z tym pytaniem (20 sekund). Kiedy pozostaje już tylko 5 sekund na zapoznanie się z pytaniem, czasomierz przybiera barwę czerwoną:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Następnie czasomierz zaczyna wyświetlać czas na udzielenie odpowiedzi (15 sekund).

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Teraz już musimy szybko się decydować, gdyż po kilkunastu sekundach pytanie zostanie zamknięte i komputer przejdzie do następnego.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Wybieramy odpowiedź NIE. Musimy oczywiście na nią kliknąć. Wybrana odpowiedź podświetlana się na różowo (ew. fioletowo). Jest to potwierdzenie, że wybraliśmy tę odpowiedź.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Do czasu, gdy pytanie jest otwarte, możemy zmienić wybór (jeśli uznamy, że prawidłowa jest odpowiedź TAK albo pomyliliśmy się przy zaznaczaniu odpowiedzi). W tym celu nie trzeba odznaczać wybranej odpowiedzi, wystarczy po prostu kliknąć na inną odpowiedź:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Wówczas podświetla się nowo wybrana odpowiedź. Możemy jeszcze raz dokonać zmiany, wybierając ponownie odpowiedź NIE. Co robimy? Oczywiście klikamy na odpowiedź NIE:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Zwracajmy uwagę na czasomierz. Kiedy przybiera on barwę czerwoną i wskazuje, że pozostało już tylko 5 sekund, musimy teraz już jak najprędzej dokonać właściwego wyboru. Za chwilę bowiem pytanie zostanie zamknięte przez komputer:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Oczywiście nie musimy czekać na upływ całego czasu. Jeżeli szybciej wybraliśmy właściwą odpowiedź i nie mamy żadnych wątpliwości, po prostu klikamy na pasek z napisem „Następne pytanie”. Wówczas na ekranie zostanie wyświetlone pytanie numer 2:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zwróćmy uwagę na symbol kamery wyświetlony na ekranie. Taki symbol oznacza, że jest to pytanie filmowe, tzn. sytuacja drogowa ilustrowana jest filmem.

Tego filmu na razie nie widzimy, albowiem obecnie mamy czas na zapoznanie się z treścią pytania. Czas ten odmierzany jest przez czasomierz. Uwaga! Obok czasomierza w przypadku pytań filmowych znajduję się niebieski przycisk START.

Kliknięcie na ten przycisk spowoduje rozpoczęcie odtwarzania filmu. Możemy użyć tego przycisku, jeśli przeczytaliśmy już treść pytania. Jeżeli jednak nie naciśniemy przycisku start, po upływie 20 sekund film zacznie się wyświetlać automatycznie:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zwróćmy uwagę na czasomierz, który podczas wyświetlania filmu przybiera barwę szarą i jest zatrzymany. Zostanie uruchomiony dopiero wtedy gdy wyświetli się cały film.

Pamiętajmy o bardzo ważnej zasadzie: film zostanie wyświetlony tylko jeden raz, a po jego wyświetleniu na ekranie pojawia się obraz końcowy w postaci stopklatki:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Od tego momentu rusza czasomierz i mamy 15 sekund na wybranie właściwej odpowiedzi:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Zwracajmy uwagę na upływ czasu. Kiedy po wyświetleniu filmu czasomierz przybierze barwę czerwoną, musimy niezwłocznie wybrać odpowiedź.

Po przejściu 20 pytań podstawowych na ekranie będą wyświetlane pytanie specjalistyczne. Wówczas podświetli się na niebiesko drugi, prawy licznik pytań:

Zobacz też: Czy za pływanie rowerem wodnym po alkoholu w 2016 r. można stracić prawo jazdy?

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Popatrzmy na pierwsze z nich:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Przypominam, że w tych pytaniach czasomierz odlicza łączny czas 50 sekund, podczas którego musimy zapoznać się z pytaniem i wybrać właściwą odpowiedź.

W tym przypadku do pytania przypisane są 3 proponowane odpowiedzi: A, B i C. Przypominam, że poprawna jest tylko jedna z nich. Zwracajmy uwagę na upływ czasu. W tych pytaniach czasomierz zabarwi się na czerwono tylko raz, a następnie komputer zamknie pytanie.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Właściwą odpowiedź wybieramy klikając na jedną z liter, która wówczas podświetli się na różowo (ew. na fioletowo):

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

W tych pytaniach też mamy możliwość zmiany wyboru odpowiedzi. Analogicznie jak w poprzednich pytaniach, jeżeli wybraliśmy początkowo A, a potem zdecydowaliśmy się na C, po prostu klikamy na C:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Kiedy dobrniemy do ostatniego pytania, liczniki wyświetlą nam informacje: lewy – 20 z 20, prawy – 12 z 12.

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Po udzieleniu odpowiedzi na ostatnie pytanie możemy poczekać do końca czasu albo kliknąć na pole „Zakończ egzamin”. Wówczas na ekranie pojawi się prośba o potwierdzenie: „Czy na pewno chcesz zakończyć egzamin?”

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Po zakończeniu egzaminu na ekranie po chwili wyświetli się wynik:

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Instrukcja postępowania na egzaminie teoretycznym

Jerzy Bitner

Mam nadzieję, że będzie to wynik pozytywny.

Gdybyśmy jednak mieli zastrzeżenia co do wyniku egzaminu, możemy zgłosić to niezwłocznie do egzaminatora, prosząc o weryfikację wyniku. Egzaminator sprawdzi wówczas nasz test, tzn. ustali jak odpowiadaliśmy na poszczególne pytania. W rzeczywistości pomyłki systemu informatycznego zdarzają się niezwykle rzadko.

A zatem trzymam kciuki! W następnym odcinku o egzaminie praktycznym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA