REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego odpowiednia pozycja za kierownicą jest tak ważna?

Subskrybuj nas na Youtube
Pozycja za kierownicą i jej wpływ na bezpieczeństwo jazdy
Pozycja za kierownicą i jej wpływ na bezpieczeństwo jazdy
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pasy bezpieczeństwa na niewiele się zdadzą w aucie, jeśli kierowca nie zajmie prawidłowej pozycji za kierownicą. Jak zatem zrobić to poprawnie i skutecznie?

Pasy bezpieczeństwa plus prawidłowa pozycja

W Polsce ponad 90% kierowców i pasażerów zapina pasy*. Moga one jednak nie spełnić swojej funkcji, jeśli nie zapniemy ich prawidłowo i nie zajmiemy odpowiedniej pozycji. Kierowca powinien ustawić zagłówek, wysokość fotela oraz jego odległość od kierownicy, natomiast nogi trzymać tak, by swobodnie operować pedałami. A jak jest z pasażerami? Podczas długich podróży często zmieniają pozycje na bardziej wygodne, ale niekoniecznie bezpieczne. Trzymanie nóg w górze może spowodować, że przy bardziej gwałtownym hamowaniu pasy nie zadziałają odpowiednio.  

REKLAMA

Jak zająć prawidłową pozycję za kierownicą?

Obierając odpowiednią pozycję podczas jazdy, musimy pamiętać przede wszystkim o wysokości fotela, odległości od kierownicy oraz ustawieniu zagłówków. - Kierowca powinien mieć ustawiony fotel na takiej wysokości, żeby dobrze widzieć maskę samochodu i ziemię cztery metry z przodu pojazdu. Zbyt niskie ustawienie ogranicza widoczność, a zbyt wysokie zwiększa ryzyko obrażeń w razie wypadku – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Zobacz też: Wyprostowana pozycja za kierownicą - dlaczego jest najlepsza?

REKLAMA

Zanim ustawimy odpowiednią odległość fotela od kierownicy, wciśnijmy pedał sprzęgła. Jest to bowiem najbardziej odległy punkt, do którego musimy sięgać podczas jazdy. Oparcie fotela należy następnie odchylić do tyłu, tak aby kierowca, bez odrywania pleców od oparcia fotela, sięgał nadgarstkiem do godziny 12.00 na kierownicy (przy założeniu, że kierownica odzwierciedla tarczę zegara). – Zbyt bliskie ustawienie fotela uniemożliwi swobodne i płynne manewrowanie kierownicą, natomiast przy zbyt dużym oddaleniu, dynamiczne wykonanie manewrów może okazać się niemożliwe, a operowanie pedałami bardzo utrudnione mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Istotnym elementem prawidłowej postawy jest także ustawienie zagłówka. Jego środek powinien znajdować się na wysokości potylicy. Zagłówek stanowi jedyną ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa w przypadku wypadku. Dopiero po odpowiednim ustawieniu fotela kierowcy regulujemy pozostałe ustawienia, takie jak ułożenie pasów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawidłowa pozycja pasażera

Pasażerowie także powinni zająć odpowiednią pozycję na swoim fotelu. Osoba siedząca na przednim siedzeniu powinna przede wszystkim odsunąć fotel tak, aby nogami nie dotykała deski rozdzielczej. Ważne, aby pasażer śpiąc w trakcie jazdy miał stale podniesiony fotel i nie opuszczał go do pozycji poziomej. Taka pozycja byłaby bardzo niebezpieczne w przypadku zderzenia i gwałtownego hamowania. – Podczas jazdy pasażer nie powinien trzymać nóg zbyt blisko deski rozdzielczej, a także podnosić ich do góry lub podkurczać. Przy gwałtownym hamowaniu bądź zderzeniu może otworzyć się poduszka powietrzna i wówczas nogi mogą odskoczyć, a pasażer zrobi sobie krzywdę – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Ponadto pasy bezpieczeństwa mogą nie zadziałać odpowiednio z powodu nieprawidłowego ułożenia pasa, zwłaszcza w części biodrowej. Pas powinien wówczas przebiegać poniżej brzucha, tymczasem uniesione nogi mogą powodować podsunięcie się pasa do góry – dodają trenerzy.

Jak działają pasy bezpieczeństwa?

Zadaniem pasów jest absorbowanie głównej siły uderzenia oraz utrzymanie ciała na miejscu. Pasy amortyzują silne uderzenia i pozwalają uniknąć uderzenia o deskę rozdzielczą, kierownicę bądź w przypadku pasażerów siedzących na tylnych siedzeniach o fotele znajdujące się z przodu. Użycie pasów wraz z poduszką powietrzną zmniejsza ryzyko śmierci o 63% oraz w znacznym stopniu zapobiega poważnym urazom. Samo zapięcie pasów zmniejsza śmiertelność o niemal połowę**.

Właściwe zapięcie pasów

Wielu kierowców i pasażerów zapina pas odruchowo, nie zastanawiając się nad tym czy robi to prawidłowo. Jak powinien leżeć pas, aby właściwie spełniać swoją funkcję? Jego pozioma część, tzw. część biodrowa, powinna znajdować się poniżej brzucha pasażera. Takie ustawienie pasa zabezpieczy przed uszkodzeniami wewnętrznymi podczas wypadku. Część ramieniowa z kolei powinna przechodzić po skosie przez cały tułów. Pas zapięty w ten sposób wystarczy, aby utrzymać ciało na miejscu nie tylko podczas hamowania, ale także zderzenia czy dachowania.

* Stosowanie pasów bezpieczeństwa w Polsce w 2014 roku, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju

** źródło: University of Pittsburgh Medical Center

Źródło: materiały prasowe Szkoły Jazdy Renault

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA