REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Bitner
Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym
Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym
Jerzy Bitner

REKLAMA

REKLAMA

Egzamin praktyczny na prawo jazdy składa się on z dwóch zasadniczych części: egzaminu na placu manewrowym i egzaminu w ruchu drogowym. Jakie zadania musi wykonać na placu manewrowym, osoba zdająca egzamin na prawo jazdy?

Egzamin praktyczny na prawo jazdy krok po korku – zadania na placu manewrowym

W Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego czekamy na egzaminatora w wyznaczonym miejscu. W niektórych WORD-ach kolejne zdające osoby są wywoływane przez głośniki, a zatem musimy uważać, czy nie jest wyczytywane nasze nazwisko.

REKLAMA

Egzaminator przychodzi na plac manewrowy, przedstawia się i sprawdza naszą tożsamość. Jeszcze raz przypominam, że w razie zapomnienia dowodu osobistego lub paszportu nie będziemy mogli zdawać egzaminu. To samo dotyczy okularów lub szkieł kontaktowych. Jeżeli w orzeczeniu lekarskim postawiono wymóg, że możemy kierować pojazdem tylko w okularach, to musimy koniecznie mieć je przy sobie.

Zadania na placu manewrowym możemy podzielić na 4 etapy:

  • sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy
  • przygotowanie się do jazdy
  • jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu
  • ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu

Zobacz też: Zdjęcie do prawa jazdy 2017

Zadania na placu manewrowym - Sprawdzanie stanu technicznego pojazdu

Teraz omówimy ten pierwszy etap. Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu wydaje się wielu zdającym wręcz czarną magią. W rzeczywistości wcale tak nie jest, nie musimy mieć kwalifikacji mechanika i znać się na budowie samochodu. Wystarczy skazać 4 miejsca kontroli płynów eksploatacyjnych, umieć włączyć światła i sygnał dźwiękowy. Zadania w tym zakresie podzielone są na dwie zasadnicze grupy, co obrazuje poniższy rysunek:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Komputer dokonuje dla każdej osoby zdającej losowania jednego zadania z I grupy i jednego zadania z II grupy. Zobaczmy teraz zadania zawarte w grupie pierwszej:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Naszym zadaniem będzie wskazanie jednego z 4 miejsc kontroli płynów eksploatacyjnych znajdujących się w komorze silnikowej oraz wyjaśnienie egzaminatorowi, w jaki sposób dokonuje się tejże kontroli. Nie musimy natomiast dokonywać faktycznej kontroli płynów. W przypadku sygnału dźwiękowego jest jeszcze prościej – wystarczy po prostu na chwilę go włączyć. Zadania z grupy drugiej obejmują natomiast kontrolę działania świateł pojazdu:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

A zatem zdający otrzymuje wylosowany zestaw dwóch zadań kontrolno-obsługowych. Poniżej prezentujemy takie przykładowe zestawy;

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Kiedy egzaminator przerwie egzamin na prawo jazdy? Nowe przepisy

Zajmijmy się teraz zadaniami z grupy pierwszej czyli kontrolą płynów eksploatacyjnych. Oczywiście w każdym samochodzie rozmieszczenie poszczególnych elementów w komorze silnikowej jest różne. W WORD-ach w Polsce egzaminy są prowadzone różnymi samochodami. Dominują Toyota Yaris III i Hyundai i20, ale występuje także Skoda Fabia, Fiat Grande Punto, Suzuki Swift, Renault Clio, Kia Rio. Nie mogę zamieszczać tutaj instrukcji obsługi wszystkich tych samochodów, pokazuję więc tylko dwa najpopularniejsze:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Podpis do rysunku: rozmieszczenie elementów w komorze silnikowej samochodu Toyota Yaris.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Podpis do rysunku: rozmieszczenie elementów w komorze silnikowej samochodu Hyundai i20.

Z reguły egzamin zdajemy takim samym modelem samochodu, jakim odbywaliśmy szkolenie. Poprośmy więc instruktora nauki jazdy, aby pokazał nam rozmieszczenie poszczególnych elementów w komorze silnika i wytłumaczył, w jaki sposób dokonuje się kontroli płynów eksploatacyjnych. Możemy też zrobić sobie (chociażby telefonem) fotografie komory silnikowej, abyśmy mogli zapamiętać usytuowanie elementów, które mogą być kontrolowane.

Poza tym istnieją pewne charakterystyczne cechy tych elementów ułatwiające ich rozpoznanie.

Zobacz też: Co grozi za jazdę bez prawa jazdy przed egzaminem?

Zadania na placu manewrowym - Kontrola poziomu oleju w silniku

Bagnetowy wskaźnik poziomu oleju łatwo rozpoznać po uchwycie. Jest to bowiem wąska stalowa listwa, która znajduje się w bloku silnika. Na zewnątrz wystaje tylko jej uchwyt.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Bagnetowy wskaźnik poziomu oleju, zwany potocznie bagnetem oleju, może mieć oczywiście różny kształt i kolor uchwytu. Najczęściej występuje kolor żółty, czerwony i czarny:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Zobacz też: Jazda samochodem po zdaniu egzaminu, ale przed otrzymaniem dokumentu?

Wykonując zadanie egzaminacyjne nie musimy tego wskaźnika wyciągać, natomiast powinniśmy egzaminatorowi powiedzieć jak dokonuje się pomiaru poziomu oleju w silniku. Przebiega ona następująco:

bagnet należy wyciągnąć, wytrzeć jego końcówkę czystą szmatką lub papierkiem, a następnie powoli włożyć do końca i wyjąć jeszcze raz. Na końcu wskaźniku będzie wówczas wyraźnie widoczna warstwa oleju, a jej górny poziom powinien znajdować się pomiędzy oznaczeniami „minimum” i „maksimum”

I jeszcze jedna bardzo ważna kwestia: pomiaru powinno dokonywać się w samochodzie stojącym na równej nawierzchni i przy zimnym silniku.

Zobacz też: Jak długo ważny jest egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Zadania na placu manewrowym - Kontrola poziomu płynu chłodzącego

Kontroli płynu chłodzącego w samochodzie dokonuje się poprzez sprawdzenie poziomu tej cieczy w tzw. zbiorniku wyrównawczym;

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Jak rozpoznać, który to zbiornik? Najczęściej jest to największy widoczny zbiornik. Może mieć różny kształt: kulisty, walcowaty lub prostopadłościenny. Płyn, który go wypełnia ma kolor albo ciemnoróżowy, albo ciemnozielony. Pomiaru poziomu płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym dokonuje się wzrokowo. Poziom tego płynu powinien zawierać się pomiędzy MIN i MAX umieszczonymi na ściance zbiornika. Dlatego właśnie ten zbiornik jest półprzezroczysty

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Uwaga! Nigdy nie próbujmy odkręcać nakrętki (korka) na tym zbiorniku. Jeżeli płyn jest rozgrzany, może wytrysnąć i nas poparzyć.

Zobacz też: Kiedy wejdą w życie zmiany dotyczące prawa jazdy i CEPiK 2.0, w 2018 r.?

Zadania na placu manewrowym - Kontrola poziomu płynu hamulcowego

Kontrola płynu hamulcowego polega również na wizualnej ocenie jego poziomu w zbiorniczku.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Zbiornik płynu hamulcowego jest mniejszy od pozostałych zbiorników, z reguły umieszczany jest blisko tzw. przegrody czołowej oddzielającej komorę silnikową od przedziału pasażerskiego. Płyn w tym zbiorniku zazwyczaj ma kolor jasnożółty.

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Poziom tego płynu powinien zawierać się pomiędzy oznaczeniami MIN i MAX. I tu również przestrzegam przed otwieraniem tego zbiornika. Nie ma takiej potrzeby!

Zadania na placu manewrowym - Kontrola płynu spryskiwaczy

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Zbiornik płynu spryskiwaczy charakteryzuje się tym, że jego wlew umieszczony jest dość wysoko. Często ma postać wystającej do góry rurki. Jego pokrywka ma zazwyczaj kolor niebieski i często znajduje się na nim symbol spryskiwaczy. Poziomu tego płynu nie jesteśmy w stanie skontrolować, bo cały zbiornik znajduje się dość nisko i nie jest widoczny Możemy tylko powiedzieć egzaminatorowi, że właśnie w tym miejscu dolewamy płynu do spryskiwaczy.

Zadania na placu manewrowym - Kontrola sygnału dźwiękowego

Kontrola sygnału dźwiękowego zwanego potocznie klaksonem polega po prostu na krótkotrwałym naciśnięciu przycisku umieszczonego na kierownicy. Jeżeli usłyszymy sygnał, oznacza to, że działa on prawidłowo.

Zadania na placu manewrowym - Kontrola świateł pojazdu

Powinniśmy również podczas zajęć z instruktorem w czasie szkolenia dokładnie przećwiczyć włączanie wszystkich świateł. W różnych modelach samochodów odbywa się to za pomocą innych przełączników, a więc i w tym przypadku nie mogę zamieszczać instrukcji obsługi dla każdego auta. Oczywiście kierowca musi znać wszystkie światła występujące w samochodzie i umieć je włączać. Pamiętajmy natomiast o podstawowych zasadach:

- Włączenie większości świateł (poza pozycyjnymi, awaryjnymi i światłami hamowania STOP) wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w celu włączenie zasilania elektrycznego

- Światła drogowe można włączyć na stałe po uprzednim włączeniu świateł mijania

- Światła przeciwmgłowe mogą zostać włączone tylko wtedy, jeżeli najpierw włączymy światła pozycyjne

- włączenie świateł mijania sygnalizuje zielona lampka na tablicy wskaźników:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

- włączenie świateł drogowych sygnalizuje niebieska lampka na tablicy wskaźników:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

- włącznie kierunkowskazów sygnalizują lampki kontrolne w postaci zielonych strzałek

Zobacz też: Mandat za robienie selfie podczas jazdy samochodem

oraz sygnał akustyczny w postaci charakterystycznego cykania

- włączenie świateł awaryjnych sygnalizuje lampka kontrolna o kształcie trójkąta:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Oprócz tego podczas ich włączenia migają również lampki kontrolne kierunkowskazów.

- włącznie przednich świateł przeciwmgłowych sygnalizuje taka zielona lampka kontrolna:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

Włączenie tylnych świateł przeciwmgłowych sygnalizuje taka pomarańczowa lampka kontrolna:

Jak zdać egzamin na prawo jazdy: część XII – Egzamin praktyczny krok po korku – zadania placu manewrowym

Jerzy Bitner

  • podczas kontroli światła hamowania stop możemy poprosić egzaminatora o pomoc. My naciskamy pedał hamulca a egzaminator sprawdza czy światła STOP zapalają się
  • podczas kontroli światła cofania również możemy poprosić egzaminatora o pomoc aby to światło cofania zapaliło się, musimy włączyć bieg wsteczny, a zatem my pozostajemy w samochodzie naciskając pedał hamulca, a egzaminator sprawdza czy światło cofania włącza się.

Zobacz też: Czy za pływanie rowerem wodnym po alkoholu można stracić prawo jazdy?

Zapamiętajmy! Na wykonanie obu czynności kontrolno obsługowych osoba zdająca ma 5 minut. Jest to czas w zupełności wystarczający. W praktyce obie te czynności można je wykonać w ciągu 1 minuty. Pamiętajmy też, by dokonując sprawdzenia elementów komorze silnikowej najpierw ostrożnie unieść i podeprzeć jej pokrywę. Podczas zajęć z instruktorem warto także przećwiczyć sobie otwieranie i zamykanie pokrywy komory silnikowej.

W następnym odcinku omówimy przygotowanie się kierującego do jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA