REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Odebranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją
Odebranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Odebranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją. Stwierdza to najnowszy wyrok Trybunały Konstytucyjnego. Co to oznacza dla kierowców?

Odebranie prawa jazdy nie tylko za prędkość!

W polskim prawie funkcjonują aż dwa przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Pierwszy dotyczy przypadku, w którym prowadzący rozpędził pojazd w terenie zabudowanym do prędkości przekraczającej o co najmniej 51 km/h dopuszczalny limit na danej drodze. Drugi dotyczy sytuacji, w której w aucie przewożonych jest co najmniej trzech pasażerów ponad limit określony w dowodzie rejestracyjnym pojazdu lub jego pozwoleniu czasowym.

REKLAMA

REKLAMA

Informacje w sprawie wykroczenia od policji dostaje starosta. I to on podejmuje decyzję o wstrzymaniu uprawnień na okres trzech miesięcy.

Odbieranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją. Jest wyrok TK

Powyższe przepisy funkcjonują, ale już niedługo. Trybunał Konstytucyjny orzekł bowiem, że nie są zgodne z ustawą zasadniczą. Powód? Jak tłumaczy sędzia TK Piotr Pszczółkowski "Starosta nie dokonuje samodzielnie ustaleń faktycznych co do rzeczywistego przebiegu zdarzenia. Jest związany treścią informacji organu kontroli ruchu drogowego. Treść informacji funkcjonariusza policji korzysta ze swoistego domniemania prawdziwości, które nie może być przez stronę podważone w toku postępowania administracyjnego ws. zatrzymania prawa jazdy."

W skrócie taka forma realizacji przepisów nie daje gwarancji rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej zgodnie z zasadami sprawiedliwej i rzetelnej procedury.

REKLAMA

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego to efekt wniosku z SN

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2022 roku jest pokłosiem wniosku złożonego przez I prezes Sądu Najwyższego Małgorzatę Manowską. To ona we wniosku złożonym w kwietniu 2021 roku poddała w wątpliwość konstytucyjność nowelizacji Kodeksu Karnego z marca 2015 roku. Prezes Manowska pisała w uzasadnieniu m.in. o arbitralnym decydowaniu o zatrzymaniu prawa jazdy przez policję i braku możliwości weryfikacji okoliczności ją uzasadniających przez sąd lub organ administracyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec odbierania praw jazd za prędkość? Co oznacza wyrok TK?

Co dalej? Po opublikowaniu wyroku TK przepisy pozwalające na zabieranie prawa jazdy na 3 miesiące za prędkość i zbyt dużą ilość pasażerów przestaną obowiązywać. A właściwie to powinny przestać obowiązywać. Chyba że TK wyznaczy ustawodawcy czas na zmianę prawa w taki sposób, aby zostały spełnione wszystkie zasady określone przez ustawę zasadniczą. To w pewnym sensie dobra informacja dla kierowców. Gorsza niestety jest taka, że wyrok TK nie do końca działa wstecz. Tak, kierowcy ukarani wcześniej odebraniem prawa jazdy na 3 miesiące mogą się na niego powoływać. Tyle że do uzyskania sprawiedliwości w tym zakresie, muszą wznowić postępowanie. W sytuacji, w której okres kary im minął, to może się mijać z celem.

Aktualizacja: Wyrok Trybunały Konstytucyjnego dotyczący zabierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości jest wyrokiem interpretacyjnym. Według wstępnych zapowiedzi nie wykasuje on zatem działania przepisu. A spowoduje dwa skutki. Po pierwsze kierowcy, którzy mają odebrane prawo jazdy, mają szansę na wznowienie postępowania. Ci, którzy dopiero mogą stracić dokument, nie będą przyjmować mandatów. Po drugie ma stanowić informację o konieczności znowelizowania przepisów. Znowelizowania w taki sposób, aby kierujący miał szansę na bardziej sprawiedliwy osąd sytuacji. Żeby decyzja nie była wydawana arbitralnie przez policjanta.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA