REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odebranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją

Odebranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją
Odebranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Odebranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją. Stwierdza to najnowszy wyrok Trybunały Konstytucyjnego. Co to oznacza dla kierowców?

Odebranie prawa jazdy nie tylko za prędkość!

W polskim prawie funkcjonują aż dwa przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Pierwszy dotyczy przypadku, w którym prowadzący rozpędził pojazd w terenie zabudowanym do prędkości przekraczającej o co najmniej 51 km/h dopuszczalny limit na danej drodze. Drugi dotyczy sytuacji, w której w aucie przewożonych jest co najmniej trzech pasażerów ponad limit określony w dowodzie rejestracyjnym pojazdu lub jego pozwoleniu czasowym.

REKLAMA

Informacje w sprawie wykroczenia od policji dostaje starosta. I to on podejmuje decyzję o wstrzymaniu uprawnień na okres trzech miesięcy.

Odbieranie prawa jazdy za prędkość niezgodne z konstytucją. Jest wyrok TK

Powyższe przepisy funkcjonują, ale już niedługo. Trybunał Konstytucyjny orzekł bowiem, że nie są zgodne z ustawą zasadniczą. Powód? Jak tłumaczy sędzia TK Piotr Pszczółkowski "Starosta nie dokonuje samodzielnie ustaleń faktycznych co do rzeczywistego przebiegu zdarzenia. Jest związany treścią informacji organu kontroli ruchu drogowego. Treść informacji funkcjonariusza policji korzysta ze swoistego domniemania prawdziwości, które nie może być przez stronę podważone w toku postępowania administracyjnego ws. zatrzymania prawa jazdy."

W skrócie taka forma realizacji przepisów nie daje gwarancji rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej zgodnie z zasadami sprawiedliwej i rzetelnej procedury.

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego to efekt wniosku z SN

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2022 roku jest pokłosiem wniosku złożonego przez I prezes Sądu Najwyższego Małgorzatę Manowską. To ona we wniosku złożonym w kwietniu 2021 roku poddała w wątpliwość konstytucyjność nowelizacji Kodeksu Karnego z marca 2015 roku. Prezes Manowska pisała w uzasadnieniu m.in. o arbitralnym decydowaniu o zatrzymaniu prawa jazdy przez policję i braku możliwości weryfikacji okoliczności ją uzasadniających przez sąd lub organ administracyjny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec odbierania praw jazd za prędkość? Co oznacza wyrok TK?

REKLAMA

Co dalej? Po opublikowaniu wyroku TK przepisy pozwalające na zabieranie prawa jazdy na 3 miesiące za prędkość i zbyt dużą ilość pasażerów przestaną obowiązywać. A właściwie to powinny przestać obowiązywać. Chyba że TK wyznaczy ustawodawcy czas na zmianę prawa w taki sposób, aby zostały spełnione wszystkie zasady określone przez ustawę zasadniczą. To w pewnym sensie dobra informacja dla kierowców. Gorsza niestety jest taka, że wyrok TK nie do końca działa wstecz. Tak, kierowcy ukarani wcześniej odebraniem prawa jazdy na 3 miesiące mogą się na niego powoływać. Tyle że do uzyskania sprawiedliwości w tym zakresie, muszą wznowić postępowanie. W sytuacji, w której okres kary im minął, to może się mijać z celem.

Aktualizacja: Wyrok Trybunały Konstytucyjnego dotyczący zabierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości jest wyrokiem interpretacyjnym. Według wstępnych zapowiedzi nie wykasuje on zatem działania przepisu. A spowoduje dwa skutki. Po pierwsze kierowcy, którzy mają odebrane prawo jazdy, mają szansę na wznowienie postępowania. Ci, którzy dopiero mogą stracić dokument, nie będą przyjmować mandatów. Po drugie ma stanowić informację o konieczności znowelizowania przepisów. Znowelizowania w taki sposób, aby kierujący miał szansę na bardziej sprawiedliwy osąd sytuacji. Żeby decyzja nie była wydawana arbitralnie przez policjanta.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA