REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawo jazdy na kampera. Jest takie?
Prawo jazdy na kampera. Jest takie?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy na kampera, czyli dziś zastanowimy się nad tym, jaki rodzaj uprawnień jest potrzebny do prowadzenia tego typu pojazdu. Sprawdźmy.

Kampery zyskują na popularności w Polsce

Moda na kampery w Polsce trwa. Zaczęła się w czasach pandemicznych, w których kampery tworzyły dla nas przestrzeń do wypoczynku wolną od ograniczeń pandemicznych i... wszystkich innych. I kierowcom się to spodobało. Zanim jednak wybierzecie kampera, wynajmiecie go i ruszycie w drogę, powinniście pomyśleć o jednym. I tym jednym jest prawo jazdy na kampera. Jakie uprawnienia są potrzebne?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy na kampera to prawo jazdy kat. B?

Pewnie pomyślicie sobie, że kamper jest takim trochę lepszym vanem. I jest w tym sporo racji. A skoro tak, to pewnie do jego prowadzenia wystarczy zwykłe prawo jazdy kategorii B. I w tym także jest sporo racji. Tyle że tu słowo "sporo" staje się ograniczeniem. Bo nie w przypadku każdego kampera kategoria B jest wystarczająca. A warunkiem granicznym jest tu masa.

Decyduje DMC. To ono określa prawo jazdy na kampera

Ustawa o kierujących pojazdami jasno precyzuje, że prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Zanim kierowca zasiądzie zatem za kierownicą kampera, powinien zajrzeć do jego dowodu rejestracyjnego i rubryki F.2. To tam wpisana jest wartość DMC. Jeżeli wynosi maksymalnie 3500 kg, przy kategorii B wszystko jest ok. Gdy jednak przekracza tą wartość chociażby o 1 kg, kierujący ma poważny problem.

Jedynym wyjątkiem są kampery o napędzie elektrycznym lub wodorowym – jeżeli takie ktoś produkuje. Gdy kierowca ma kat. B powyżej 2 lat, DMC rośnie w takim przypadku do 4,25 tony.

REKLAMA

Kiedy do prowadzenia kampera potrzeba kategorii C?

Załóżmy, że kamper ma napęd konwencjonalny, a do tego z uwagi na wyposażenie producent określił jego DMC na 4 tony. W takim przypadku prawo jazdy kategorii B nie wystarczy do jego prowadzenia. Konieczna jest kategoria C. I lepiej nie liczyć na łut szczęścia i brak kontroli drogowej. Bo jeżeli policjanci już zatrzymają pojazd do sprawdzenia, jego kierujący ma naprawdę poważny problem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbyt ciężki kamper i prawo jazdy kategorii B

Prowadzenie zbyt ciężkiego kampera z prawem jazdy kategorii B oznacza de facto brak wymaganych prawem uprawnień. To wiąże się z mandatem wynoszącym minimum 1500 zł. W sądzie grzywna może sięgnąć nawet 30 tys. zł. To raz. Dwa obligatoryjny w przypadku takiego wykroczenia jest też zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. W skrócie kierowca straci prawo jazdy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA