Wada wzroku za kierownicą. Czy oznacza wyższą składkę OC?
REKLAMA
REKLAMA
- Kandydat na kierowcę a badanie lekarskie
- Informacja o wadzie wzroku ma kod ograniczenia. Ten trafia do prawa jazdy
- Czy wada wzroku oznacza wyższą składkę OC?
- Kierowca bez okularów a kolizja
- Brak okularów to surowy mandat!
- Jak dobrać okulary dla kierowcy?
Kandydat na kierowcę a badanie lekarskie
Kandydat na kierowcę musi się pojawić w gabinecie lekarza orzecznika. A jednym z ważniejszych elementów tej kontroli jest standardowe badanie wzroku. To polega na odczytywaniu liter i cyfr z Tablicy Snellena czy sprawdzeniu pole widzenia. Ważnym sygnałem dla lekarza są też... założone okulary. Wykrycie wady wzroku oznacza tak naprawdę dwie rzeczy dla kandydata na kierowcę.
REKLAMA
Informacja o wadzie wzroku ma kod ograniczenia. Ten trafia do prawa jazdy
Po pierwsze orzeczenie lekarskie zostanie wydane z krótszym terminem ważności. Na ogół ten wynosi 10 lat, choć przy poważnych wadach wzroku może zostać skrócony nawet do 5 lat czy okresu krótszego. Po drugie w orzeczeniu pojawi się kod wady. Ten następnie będzie wpisany w rubryce 12. prawa jazdy zdobytego przez kandydata na kierowcę. Jakie wyróżniamy kody związane z wadami wzroku? Lista wygląda następująco:
- 01.01 – okulary,
- 01.02 – soczewka(i) kontaktowa(e),
- 01.05 – przepaska na oko,
- 01.06 – okulary lub soczewki kontaktowe,
- 01.07 – indywidualna korekta lub ochrona wzroku.
Czy wada wzroku oznacza wyższą składkę OC?
Bardzo teoretycznie można przyjąć, że kierujący posiadający wadę wzroku, może zostać uznany za osobę, która potencjalnie może oznaczać wyższe ryzyko kolizji. I informację taką ubezpieczyciele uzyskają widząc kod ograniczeń wpisany do prawa jazdy ubezpieczającego. Całe szczęście podczas wyliczania składki za obowiązkową polisę OC, firmy ubezpieczeniowe takimi kategoriami się nie kierują. Wada wzroku nie powoduje zatem zwyżki ubezpieczeniowej czy wzrostu składki za OC pojazdu.
Kierowca bez okularów a kolizja
Brak wpływu na kalkulację ubezpieczeniową nie powoduje, że wada wzroku nie ma żadnego znaczenia. Może mieć i to kolosalne chociażby w przypadku kolizji drogowej, w czasie której kierowca posiadający najpopularniejszy kod 01.06 w prawie jazdy, nie będzie miał założonych okularów lub soczewek kontaktowych. W takim przypadku w głos litery prawa prowadzi bowiem... bez uprawnień. Jest traktowany jak osoba bez prawa jazdy. A to oznacza regres i obowiązek zwrotu kosztów świadczeń wypłaconych poszkodowanym.
Brak okularów to surowy mandat!
REKLAMA
Powyższy akapit nie wyczerpuje wszystkich konsekwencji. Prowadzenie bez okularów oznacza też postępowanie z zakresu Kodeksu wykroczeń. Do akcji wkracza bowiem art. 94 par. 1 w/w ustawy. A ten mówi wyraźnie, że osoba prowadząca bez uprawnień podlega karze grzywny nie niższej niż 1500 zł. Jeżeli sprawa zakończy się w postępowaniu mandatowym, maksymalny mandat to 5 tys. zł. W sytuacji, gdy to sąd ma wymierzyć karę, jej górna granica rośnie do 30 tys. zł.
Warto pamiętać o tym, że policjanci mają również obowiązek uruchomienia obowiązkowego art. 94 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. A ten mówi o obligatoryjnym zakazie prowadzenia pojazdów. Ten musi orzec sąd.
Jak dobrać okulary dla kierowcy?
Na koniec materiału pozostaje jeszcze jedna kwestia. Choć kod ograniczeń zapisany w prawie jazdy nie precyzuje rodzaju okularów, odpowiedzialny kierowca powinien pamiętać o tym, że w czasie prowadzenia nie można założyć pierwszych lepszych. Te powinny idealnie wpisywać się w posiadaną przez kierującego wadę. To szczególnie ważne! Ponadto mogą spełniać jeszcze warunek dodatkowy.
Okulary korekcyjne do jazdy samochodem powinny posiadać szkła z powłoką antyrefleksyjną. Zapewniają one większy kontrast widzenia oraz redukcję uciążliwych odblasków. Dzięki zastosowaniu w okularach powłoki antyrefleksyjnej obraz jest bardziej wyraźny i kontrastowy, dzięki czemu oczy są mniej przemęczone – mówi Wojciech Kyciak, z wOkularach.pl.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.