REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wada wzroku za kierownicą. Czy oznacza wyższą składkę OC?

Wada wzroku za kierownicą. Czy oznacza wyższą składkę OC?
Wada wzroku za kierownicą. Czy oznacza wyższą składkę OC?

REKLAMA

REKLAMA

Wada wzroku za kierownicą? Lekarz musi ją potwierdzić w orzeczeniu i jej kod trafia do prawa jazdy. Czy oznacza wyższą składkę OC? Sprawdźmy.
rozwiń >

Kandydat na kierowcę a badanie lekarskie

Kandydat na kierowcę musi się pojawić w gabinecie lekarza orzecznika. A jednym z ważniejszych elementów tej kontroli jest standardowe badanie wzroku. To polega na odczytywaniu liter i cyfr z Tablicy Snellena czy sprawdzeniu pole widzenia. Ważnym sygnałem dla lekarza są też... założone okulary. Wykrycie wady wzroku oznacza tak naprawdę dwie rzeczy dla kandydata na kierowcę.

REKLAMA

Informacja o wadzie wzroku ma kod ograniczenia. Ten trafia do prawa jazdy

Po pierwsze orzeczenie lekarskie zostanie wydane z krótszym terminem ważności. Na ogół ten wynosi 10 lat, choć przy poważnych wadach wzroku może zostać skrócony nawet do 5 lat czy okresu krótszego. Po drugie w orzeczeniu pojawi się kod wady. Ten następnie będzie wpisany w rubryce 12. prawa jazdy zdobytego przez kandydata na kierowcę. Jakie wyróżniamy kody związane z wadami wzroku? Lista wygląda następująco:

  • 01.01 – okulary,
  • 01.02 – soczewka(i) kontaktowa(e),
  • 01.05 – przepaska na oko,
  • 01.06 – okulary lub soczewki kontaktowe,
  • 01.07 – indywidualna korekta lub ochrona wzroku.

Czy wada wzroku oznacza wyższą składkę OC?

Bardzo teoretycznie można przyjąć, że kierujący posiadający wadę wzroku, może zostać uznany za osobę, która potencjalnie może oznaczać wyższe ryzyko kolizji. I informację taką ubezpieczyciele uzyskają widząc kod ograniczeń wpisany do prawa jazdy ubezpieczającego. Całe szczęście podczas wyliczania składki za obowiązkową polisę OC, firmy ubezpieczeniowe takimi kategoriami się nie kierują. Wada wzroku nie powoduje zatem zwyżki ubezpieczeniowej czy wzrostu składki za OC pojazdu.

Kierowca bez okularów a kolizja

Brak wpływu na kalkulację ubezpieczeniową nie powoduje, że wada wzroku nie ma żadnego znaczenia. Może mieć i to kolosalne chociażby w przypadku kolizji drogowej, w czasie której kierowca posiadający najpopularniejszy kod 01.06 w prawie jazdy, nie będzie miał założonych okularów lub soczewek kontaktowych. W takim przypadku w głos litery prawa prowadzi bowiem... bez uprawnień. Jest traktowany jak osoba bez prawa jazdy. A to oznacza regres i obowiązek zwrotu kosztów świadczeń wypłaconych poszkodowanym.

Brak okularów to surowy mandat!

REKLAMA

Powyższy akapit nie wyczerpuje wszystkich konsekwencji. Prowadzenie bez okularów oznacza też postępowanie z zakresu Kodeksu wykroczeń. Do akcji wkracza bowiem art. 94 par. 1 w/w ustawy. A ten mówi wyraźnie, że osoba prowadząca bez uprawnień podlega karze grzywny nie niższej niż 1500 zł. Jeżeli sprawa zakończy się w postępowaniu mandatowym, maksymalny mandat to 5 tys. zł. W sytuacji, gdy to sąd ma wymierzyć karę, jej górna granica rośnie do 30 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto pamiętać o tym, że policjanci mają również obowiązek uruchomienia obowiązkowego art. 94 par. 3 ustawy Kodeks wykroczeń. A ten mówi o obligatoryjnym zakazie prowadzenia pojazdów. Ten musi orzec sąd.

Jak dobrać okulary dla kierowcy?

Na koniec materiału pozostaje jeszcze jedna kwestia. Choć kod ograniczeń zapisany w prawie jazdy nie precyzuje rodzaju okularów, odpowiedzialny kierowca powinien pamiętać o tym, że w czasie prowadzenia nie można założyć pierwszych lepszych. Te powinny idealnie wpisywać się w posiadaną przez kierującego wadę. To szczególnie ważne! Ponadto mogą spełniać jeszcze warunek dodatkowy.

Okulary korekcyjne do jazdy samochodem powinny posiadać szkła z powłoką antyrefleksyjną. Zapewniają one większy kontrast widzenia oraz redukcję uciążliwych odblasków. Dzięki zastosowaniu w okularach powłoki antyrefleksyjnej obraz jest bardziej wyraźny i kontrastowy, dzięki czemu oczy są mniej przemęczone – mówi Wojciech Kyciak, z wOkularach.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA