REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?
Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy, kody ograniczeń, czyli numerowe oznaczenia wskazujące czego kierowca nie może, a co musi. Oto pełna lista.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Po co się je stosuje?

Czasami w wyniku schorzeń, a czasami w wykonu sposobu szkolenia kierowca uzyskuje prawo jazdy np. kat. B, ale z pewnymi ograniczeniami. Kody w prawie jazdy służą jednak nie tylko do wyznaczania granic. Czasami też rozszerzają uprawnienia. Gdzie je znaleźć? Na odwrocie dokumentu w rubryce 12. W większości przypadków kody przyjmują formę czterocyfrowego oznaczenia. Do jego odczytania konieczna jest lista dekodująca. Tą można znaleźć w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

REKLAMA

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Mandat jest ekstremalnie wysoki!

Jak już wspominaliśmy, kody w prawie jazdy to wynik schorzenia lub element procesu szkolenia kierowcy. Dlatego podstawą do ich wpisania do prawa jazdy jest albo zaświadczenie od lekarza orzecznika dostarczane przez kandydata na kierowcę lub dokumenty z ośrodka szkoleniowego. I kody mają potężne znaczenie. Jeżeli kierowca np. powinien prowadzić w okularach lub np. auto z automatyczną skrzynią biegów, a jedzie bez okularów lub autem z manualem, de facto prowadzi bez uprawnień. A to oznacza co najmniej 1,5 tys. zł grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów orzeczony przez sąd.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Pełna lista

  •     01- wymagana korekta lub ochrona wzroku:
  •     01.01 - okulary,
  •     01.02 - soczewka(i) kontaktowa(e),
  •     01.03 - okulary ochronne,
  •     01.04 - szkła przyciemnione,
  •     01.05 - przepaska na oko,
  •     01.06 - okulary lub soczewki kontaktowe;
  •     02 - wymagana korekta słuchu:
  •     02.01 - aparat słuchowy jednouszny,
  •     02.02 - aparat słuchowy obuuszny;
  •     03 - wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn:
  •     03.01 - proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej,
  •     03.02 - proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej;
  •     05 - wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu (obowiązkowe stosowanie subkodów, ograniczenia jazdy wynikające ze stanu zdrowia kierowcy):
  •     05.01 - jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu),
  •     05.02 - jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02.nazwa miasta),
  •     05.03 - jazda bez pasażerów,
  •     05.04 - jazda z prędkością nie większą niż ......... km/h,
  •     05.05 - jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
  •     05.06 - bez prawa ciągnięcia przyczepy,
  •     05.07 - bez prawa jazdy po autostradach,
  •     05.08 - zakaz spożywania alkoholu;
  •     10 - wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
  •     10.01 - ręczna zmiana biegów,
  •     10.02 - bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A),
  •     10.03 - zmiana biegów sterowana elektronicznie,
  •     10.04 - zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
  •     10.05 - bez przekładni dodatkowej;
  •     15 - wymagana modyfikacja sprzęgła:
  •     15.01 - zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
  •     15.02 - sprzęgło sterowane ręcznie,
  •     15.03 - sprzęgło automatyczne,
  •     15.04 - składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą;
  •     20 - wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
  •     20.01 - zmodyfikowany pedał hamulca,
  •     20.02 - powiększony pedał hamulca,
  •     20.03 - pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
  •     20.04 - pedał hamulca pod całą stopę,
  •     20.05 - wychylny pedał hamulca,
  •     20.06 - ręcznie sterowany hamulec roboczy,
  •     20.07 - maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
  •     20.08 - maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
  •     20.09 - zmodyfikowany hamulec postojowy,
  •     20.10 - elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
  •     20.11 - nożny hamulec postojowy,
  •     20.12 - składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
  •     20.13 - hamulec obsługiwany kolanem,
  •     20.14 - elektrycznie sterowany hamulec roboczy;
  •     25 - wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
  •     25.01 - zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
  •     25.02 - pedał przyspieszenia pod całą stopę,
  •     25.03 - wychylny pedał przyspieszenia,
  •     25.04 - przyspieszenie sterowane ręcznie,
  •     25.05 - przyspieszenie sterowane kolanem,
  •     25.06 - serwoprzyspieszacz (w tym elektroniczny, pneumatyczny),
  •     25.07 - pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
  •     25.08 - pedał przyspieszenia po lewej stronie,
  •     25.09 - składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą;
  •     30 - wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
  •     30.01 - pedały równoległe,
  •     30.02 - pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
  •     30.03 - przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
  •     30.04 - pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
  •     30.05 - składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
  •     30.06 - wypiętrzona podłoga,
  •     30.07 - przegroda z boku pedału hamulca,
  •     30.08 - przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca,
  •     30.09 - przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
  •     30.10 - podparcie pięty lub nogi,
  •     30.11 - elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem;
  •     35 - wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
  •     35.01 - urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
  •     35.02 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni),
  •     35.03 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
  •     35.04 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
  •     35.05 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia;
  •     40 - wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
  •     40.01 - zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
  •     40.02 - układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
  •     40.03 - układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
  •     40.04 - wydłużona kolumna kierownicy,
  •     40.05 - zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy),
  •     40.06 - wychylne koło kierownicy,
  •     40.07 - pionowe koło kierownicy,
  •     40.08 - poziome koło kierownicy,
  •     40.09 - kierowanie nożne,
  •     40.10 - alternatywny system kierownicy (drążek),
  •     40.11 - gałka na kierownicy,
  •     40.12 - szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
  •     40.13 - ze stawem szynowym;
  •     42 - wymagane modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek):
  •     42.01 - zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
  •     42.02 - zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
  •     42.03 - dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
  •     42.04 - panoramiczne wewnętrzne lusterko,
  •     42.05 - lusterko do obserwacji martwych pól,
  •     42.06 - elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka);
  •     43 - wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
  •     43.01 - fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
  •     43.02 - fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
  •     43.03 - fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
  •     43.04 - fotel kierowcy z podłokietnikiem,
  •     43.05 - wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
  •     43.06 - zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
  •     43.07 - pas bezpieczeństwa szelkowy;
  •     44 - wymagane modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów):
  •     44.01 - hamulec z pojedynczym sterowaniem,
  •     44.02 - zmodyfikowany hamulec ręczny,
  •     44.03 - zmodyfikowany hamulec nożny,
  •     44.04 - zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
  •     44.05 - ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
  •     44.06 - zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
  •     44.07 - zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca),
  •     44.08 - wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej;
  •     45 - wyłącznie motocykle z koszem;
  •     50 - dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN);
  •     51 - dla określonego pojazdu lub tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN);
  •     70 - wymiana prawa jazdy numer ... wydanego przez .... (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 70.0123456789.NL);
  •     71 - wtórnik prawa jazdy numer ..... (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 71.987654321.HR);
  •     72 - wyłącznie dla pojazdów kategorii A z maksymalną pojemnością skokową cylindra 125 cm3 oraz maksymalną mocą 11 Kw (A1);
  •     73 - wyłącznie dla pojazdów kategorii B z silnikiem, typów trójkołowych lub czterokołowych (B1);
  •     74 - wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1);
  •     75 - wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi, wyłączając siedzenie kierowcy (D1);
  •     76 - wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1), połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego (C1+E);
  •     77 - wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi bez siedzenia kierowcy (D1) połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile (a) dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz (b) przyczepa nie jest wykorzystywana do przewozu pasażerów (D1+E);
  •     78 - wyłącznie pojazdy bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii AM, A1, A2 i A);
  •     79 - ograniczenie do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach - kod stosuje się wyłącznie w przypadku przeniesienia ograniczeń z wymienianego prawa jazdy wydanego za granicą, np.: 79(...);
  •     95 - potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej;
  •     96 - potwierdzenie posiadania uprawnień do kierowania zespołem pojazdów;
  •     101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu;
  •     102 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
  •     103 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
  •     104 - wymiana prawa jazdy kategorii M z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi;
  •     105 - wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
  •     106 - zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy;
  •     107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia. W przypadku gdy ograniczenie dotyczy wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA