REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?
Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy, kody ograniczeń, czyli numerowe oznaczenia wskazujące czego kierowca nie może, a co musi. Oto pełna lista.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Po co się je stosuje?

Czasami w wyniku schorzeń, a czasami w wykonu sposobu szkolenia kierowca uzyskuje prawo jazdy np. kat. B, ale z pewnymi ograniczeniami. Kody w prawie jazdy służą jednak nie tylko do wyznaczania granic. Czasami też rozszerzają uprawnienia. Gdzie je znaleźć? Na odwrocie dokumentu w rubryce 12. W większości przypadków kody przyjmują formę czterocyfrowego oznaczenia. Do jego odczytania konieczna jest lista dekodująca. Tą można znaleźć w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

REKLAMA

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Mandat jest ekstremalnie wysoki!

Jak już wspominaliśmy, kody w prawie jazdy to wynik schorzenia lub element procesu szkolenia kierowcy. Dlatego podstawą do ich wpisania do prawa jazdy jest albo zaświadczenie od lekarza orzecznika dostarczane przez kandydata na kierowcę lub dokumenty z ośrodka szkoleniowego. I kody mają potężne znaczenie. Jeżeli kierowca np. powinien prowadzić w okularach lub np. auto z automatyczną skrzynią biegów, a jedzie bez okularów lub autem z manualem, de facto prowadzi bez uprawnień. A to oznacza co najmniej 1,5 tys. zł grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów orzeczony przez sąd.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Pełna lista

  •     01- wymagana korekta lub ochrona wzroku:
  •     01.01 - okulary,
  •     01.02 - soczewka(i) kontaktowa(e),
  •     01.03 - okulary ochronne,
  •     01.04 - szkła przyciemnione,
  •     01.05 - przepaska na oko,
  •     01.06 - okulary lub soczewki kontaktowe;
  •     02 - wymagana korekta słuchu:
  •     02.01 - aparat słuchowy jednouszny,
  •     02.02 - aparat słuchowy obuuszny;
  •     03 - wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn:
  •     03.01 - proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej,
  •     03.02 - proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej;
  •     05 - wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu (obowiązkowe stosowanie subkodów, ograniczenia jazdy wynikające ze stanu zdrowia kierowcy):
  •     05.01 - jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu),
  •     05.02 - jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02.nazwa miasta),
  •     05.03 - jazda bez pasażerów,
  •     05.04 - jazda z prędkością nie większą niż ......... km/h,
  •     05.05 - jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
  •     05.06 - bez prawa ciągnięcia przyczepy,
  •     05.07 - bez prawa jazdy po autostradach,
  •     05.08 - zakaz spożywania alkoholu;
  •     10 - wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
  •     10.01 - ręczna zmiana biegów,
  •     10.02 - bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A),
  •     10.03 - zmiana biegów sterowana elektronicznie,
  •     10.04 - zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
  •     10.05 - bez przekładni dodatkowej;
  •     15 - wymagana modyfikacja sprzęgła:
  •     15.01 - zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
  •     15.02 - sprzęgło sterowane ręcznie,
  •     15.03 - sprzęgło automatyczne,
  •     15.04 - składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą;
  •     20 - wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
  •     20.01 - zmodyfikowany pedał hamulca,
  •     20.02 - powiększony pedał hamulca,
  •     20.03 - pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
  •     20.04 - pedał hamulca pod całą stopę,
  •     20.05 - wychylny pedał hamulca,
  •     20.06 - ręcznie sterowany hamulec roboczy,
  •     20.07 - maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
  •     20.08 - maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
  •     20.09 - zmodyfikowany hamulec postojowy,
  •     20.10 - elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
  •     20.11 - nożny hamulec postojowy,
  •     20.12 - składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
  •     20.13 - hamulec obsługiwany kolanem,
  •     20.14 - elektrycznie sterowany hamulec roboczy;
  •     25 - wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
  •     25.01 - zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
  •     25.02 - pedał przyspieszenia pod całą stopę,
  •     25.03 - wychylny pedał przyspieszenia,
  •     25.04 - przyspieszenie sterowane ręcznie,
  •     25.05 - przyspieszenie sterowane kolanem,
  •     25.06 - serwoprzyspieszacz (w tym elektroniczny, pneumatyczny),
  •     25.07 - pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
  •     25.08 - pedał przyspieszenia po lewej stronie,
  •     25.09 - składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą;
  •     30 - wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
  •     30.01 - pedały równoległe,
  •     30.02 - pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
  •     30.03 - przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
  •     30.04 - pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
  •     30.05 - składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
  •     30.06 - wypiętrzona podłoga,
  •     30.07 - przegroda z boku pedału hamulca,
  •     30.08 - przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca,
  •     30.09 - przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
  •     30.10 - podparcie pięty lub nogi,
  •     30.11 - elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem;
  •     35 - wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
  •     35.01 - urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
  •     35.02 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni),
  •     35.03 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
  •     35.04 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
  •     35.05 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia;
  •     40 - wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
  •     40.01 - zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
  •     40.02 - układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
  •     40.03 - układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
  •     40.04 - wydłużona kolumna kierownicy,
  •     40.05 - zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy),
  •     40.06 - wychylne koło kierownicy,
  •     40.07 - pionowe koło kierownicy,
  •     40.08 - poziome koło kierownicy,
  •     40.09 - kierowanie nożne,
  •     40.10 - alternatywny system kierownicy (drążek),
  •     40.11 - gałka na kierownicy,
  •     40.12 - szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
  •     40.13 - ze stawem szynowym;
  •     42 - wymagane modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek):
  •     42.01 - zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
  •     42.02 - zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
  •     42.03 - dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
  •     42.04 - panoramiczne wewnętrzne lusterko,
  •     42.05 - lusterko do obserwacji martwych pól,
  •     42.06 - elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka);
  •     43 - wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
  •     43.01 - fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
  •     43.02 - fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
  •     43.03 - fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
  •     43.04 - fotel kierowcy z podłokietnikiem,
  •     43.05 - wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
  •     43.06 - zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
  •     43.07 - pas bezpieczeństwa szelkowy;
  •     44 - wymagane modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów):
  •     44.01 - hamulec z pojedynczym sterowaniem,
  •     44.02 - zmodyfikowany hamulec ręczny,
  •     44.03 - zmodyfikowany hamulec nożny,
  •     44.04 - zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
  •     44.05 - ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
  •     44.06 - zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
  •     44.07 - zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca),
  •     44.08 - wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej;
  •     45 - wyłącznie motocykle z koszem;
  •     50 - dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN);
  •     51 - dla określonego pojazdu lub tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN);
  •     70 - wymiana prawa jazdy numer ... wydanego przez .... (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 70.0123456789.NL);
  •     71 - wtórnik prawa jazdy numer ..... (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 71.987654321.HR);
  •     72 - wyłącznie dla pojazdów kategorii A z maksymalną pojemnością skokową cylindra 125 cm3 oraz maksymalną mocą 11 Kw (A1);
  •     73 - wyłącznie dla pojazdów kategorii B z silnikiem, typów trójkołowych lub czterokołowych (B1);
  •     74 - wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1);
  •     75 - wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi, wyłączając siedzenie kierowcy (D1);
  •     76 - wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1), połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego (C1+E);
  •     77 - wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi bez siedzenia kierowcy (D1) połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile (a) dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz (b) przyczepa nie jest wykorzystywana do przewozu pasażerów (D1+E);
  •     78 - wyłącznie pojazdy bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii AM, A1, A2 i A);
  •     79 - ograniczenie do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach - kod stosuje się wyłącznie w przypadku przeniesienia ograniczeń z wymienianego prawa jazdy wydanego za granicą, np.: 79(...);
  •     95 - potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej;
  •     96 - potwierdzenie posiadania uprawnień do kierowania zespołem pojazdów;
  •     101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu;
  •     102 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
  •     103 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
  •     104 - wymiana prawa jazdy kategorii M z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi;
  •     105 - wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
  •     106 - zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy;
  •     107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia. W przypadku gdy ograniczenie dotyczy wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Dariusz
    2022-05-24 20:06:35
    Witam może ktoś odpowie na moje pytanie związane z kodem 78.Mianowicie robiłem uprawnienia kat A.B.D w latach komuny bez żadnych kodów i ograniczeń i postanowiłem zrobić C I CE ale zdawałem na automacie i ku mojemu zdziwieniu wbili mi ograniczenie do tej kategorii kod 78 .Szkoła jazdy mi tłumaczyła że jeśli wcześniej robiłem uprawnienia na samochodzie z skrzynią manualną to nie będzie znaczenia w obecnej chwili czy C będę zdawał na automacie czy manualu bo kodu 78 i tak mi nie wpiszą .Być może będzie ktoś wiedział coś na ten temat i odpowie wiarygodnie na moje pytanie czy jest to słuszny wpis czy nie .Może ktoś poda link do ustawy która to definiuje.Dziękuje
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

REKLAMA

Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

REKLAMA

Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

REKLAMA