REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?
Prawo jazdy, kody ograniczeń. Masz je w swoim dokumencie?

REKLAMA

REKLAMA

Prawo jazdy, kody ograniczeń, czyli numerowe oznaczenia wskazujące czego kierowca nie może, a co musi. Oto pełna lista.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Po co się je stosuje?

Czasami w wyniku schorzeń, a czasami w wykonu sposobu szkolenia kierowca uzyskuje prawo jazdy np. kat. B, ale z pewnymi ograniczeniami. Kody w prawie jazdy służą jednak nie tylko do wyznaczania granic. Czasami też rozszerzają uprawnienia. Gdzie je znaleźć? Na odwrocie dokumentu w rubryce 12. W większości przypadków kody przyjmują formę czterocyfrowego oznaczenia. Do jego odczytania konieczna jest lista dekodująca. Tą można znaleźć w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

REKLAMA

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Mandat jest ekstremalnie wysoki!

Jak już wspominaliśmy, kody w prawie jazdy to wynik schorzenia lub element procesu szkolenia kierowcy. Dlatego podstawą do ich wpisania do prawa jazdy jest albo zaświadczenie od lekarza orzecznika dostarczane przez kandydata na kierowcę lub dokumenty z ośrodka szkoleniowego. I kody mają potężne znaczenie. Jeżeli kierowca np. powinien prowadzić w okularach lub np. auto z automatyczną skrzynią biegów, a jedzie bez okularów lub autem z manualem, de facto prowadzi bez uprawnień. A to oznacza co najmniej 1,5 tys. zł grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów orzeczony przez sąd.

Prawo jazdy, kody ograniczeń. Pełna lista

  •     01- wymagana korekta lub ochrona wzroku:
  •     01.01 - okulary,
  •     01.02 - soczewka(i) kontaktowa(e),
  •     01.03 - okulary ochronne,
  •     01.04 - szkła przyciemnione,
  •     01.05 - przepaska na oko,
  •     01.06 - okulary lub soczewki kontaktowe;
  •     02 - wymagana korekta słuchu:
  •     02.01 - aparat słuchowy jednouszny,
  •     02.02 - aparat słuchowy obuuszny;
  •     03 - wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn:
  •     03.01 - proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej,
  •     03.02 - proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej;
  •     05 - wymagane ograniczone korzystanie z pojazdu (obowiązkowe stosowanie subkodów, ograniczenia jazdy wynikające ze stanu zdrowia kierowcy):
  •     05.01 - jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu),
  •     05.02 - jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02.nazwa miasta),
  •     05.03 - jazda bez pasażerów,
  •     05.04 - jazda z prędkością nie większą niż ......... km/h,
  •     05.05 - jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy,
  •     05.06 - bez prawa ciągnięcia przyczepy,
  •     05.07 - bez prawa jazdy po autostradach,
  •     05.08 - zakaz spożywania alkoholu;
  •     10 - wymagane modyfikacje w układzie zmiany biegów:
  •     10.01 - ręczna zmiana biegów,
  •     10.02 - bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A),
  •     10.03 - zmiana biegów sterowana elektronicznie,
  •     10.04 - zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
  •     10.05 - bez przekładni dodatkowej;
  •     15 - wymagana modyfikacja sprzęgła:
  •     15.01 - zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów,
  •     15.02 - sprzęgło sterowane ręcznie,
  •     15.03 - sprzęgło automatyczne,
  •     15.04 - składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą;
  •     20 - wymagane modyfikacje w układzie hamulcowym:
  •     20.01 - zmodyfikowany pedał hamulca,
  •     20.02 - powiększony pedał hamulca,
  •     20.03 - pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą,
  •     20.04 - pedał hamulca pod całą stopę,
  •     20.05 - wychylny pedał hamulca,
  •     20.06 - ręcznie sterowany hamulec roboczy,
  •     20.07 - maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego,
  •     20.08 - maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym,
  •     20.09 - zmodyfikowany hamulec postojowy,
  •     20.10 - elektrycznie sterowany hamulec postojowy,
  •     20.11 - nożny hamulec postojowy,
  •     20.12 - składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą,
  •     20.13 - hamulec obsługiwany kolanem,
  •     20.14 - elektrycznie sterowany hamulec roboczy;
  •     25 - wymagane modyfikacje w układzie przyspieszenia:
  •     25.01 - zmodyfikowany pedał przyspieszenia,
  •     25.02 - pedał przyspieszenia pod całą stopę,
  •     25.03 - wychylny pedał przyspieszenia,
  •     25.04 - przyspieszenie sterowane ręcznie,
  •     25.05 - przyspieszenie sterowane kolanem,
  •     25.06 - serwoprzyspieszacz (w tym elektroniczny, pneumatyczny),
  •     25.07 - pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca,
  •     25.08 - pedał przyspieszenia po lewej stronie,
  •     25.09 - składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą;
  •     30 - wymagane wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia:
  •     30.01 - pedały równoległe,
  •     30.02 - pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie,
  •     30.03 - przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia,
  •     30.04 - pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną,
  •     30.05 - składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia,
  •     30.06 - wypiętrzona podłoga,
  •     30.07 - przegroda z boku pedału hamulca,
  •     30.08 - przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca,
  •     30.09 - przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia,
  •     30.10 - podparcie pięty lub nogi,
  •     30.11 - elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem;
  •     35 - wymagane modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy):
  •     35.01 - urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę,
  •     35.02 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni),
  •     35.03 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką,
  •     35.04 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką,
  •     35.05 - urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia;
  •     40 - wymagane modyfikacje w układzie kierowniczym:
  •     40.01 - zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem,
  •     40.02 - układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem,
  •     40.03 - układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym),
  •     40.04 - wydłużona kolumna kierownicy,
  •     40.05 - zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy),
  •     40.06 - wychylne koło kierownicy,
  •     40.07 - pionowe koło kierownicy,
  •     40.08 - poziome koło kierownicy,
  •     40.09 - kierowanie nożne,
  •     40.10 - alternatywny system kierownicy (drążek),
  •     40.11 - gałka na kierownicy,
  •     40.12 - szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy,
  •     40.13 - ze stawem szynowym;
  •     42 - wymagane modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek):
  •     42.01 - zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe,
  •     42.02 - zewnętrzne lusterko na wysięgniku,
  •     42.03 - dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu,
  •     42.04 - panoramiczne wewnętrzne lusterko,
  •     42.05 - lusterko do obserwacji martwych pól,
  •     42.06 - elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka);
  •     43 - wymagane modyfikacje fotela kierowcy:
  •     43.01 - fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów,
  •     43.02 - fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała,
  •     43.03 - fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję,
  •     43.04 - fotel kierowcy z podłokietnikiem,
  •     43.05 - wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy,
  •     43.06 - zmodyfikowany pas bezpieczeństwa,
  •     43.07 - pas bezpieczeństwa szelkowy;
  •     44 - wymagane modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów):
  •     44.01 - hamulec z pojedynczym sterowaniem,
  •     44.02 - zmodyfikowany hamulec ręczny,
  •     44.03 - zmodyfikowany hamulec nożny,
  •     44.04 - zmodyfikowana rączka przyspieszenia,
  •     44.05 - ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło,
  •     44.06 - zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne,
  •     44.07 - zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca),
  •     44.08 - wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej;
  •     45 - wyłącznie motocykle z koszem;
  •     50 - dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN);
  •     51 - dla określonego pojazdu lub tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN);
  •     70 - wymiana prawa jazdy numer ... wydanego przez .... (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 70.0123456789.NL);
  •     71 - wtórnik prawa jazdy numer ..... (wyróżnik UE/ONZ w przypadku państwa trzeciego, np.: 71.987654321.HR);
  •     72 - wyłącznie dla pojazdów kategorii A z maksymalną pojemnością skokową cylindra 125 cm3 oraz maksymalną mocą 11 Kw (A1);
  •     73 - wyłącznie dla pojazdów kategorii B z silnikiem, typów trójkołowych lub czterokołowych (B1);
  •     74 - wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1);
  •     75 - wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi, wyłączając siedzenie kierowcy (D1);
  •     76 - wyłącznie dla pojazdów kategorii C, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 7500 kg (C1), połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego (C1+E);
  •     77 - wyłącznie dla pojazdów kategorii D z nie więcej niż 16 miejscami siedzącymi bez siedzenia kierowcy (D1) połączonych z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg, o ile (a) dopuszczalna masa całkowita utworzonego w ten sposób zespołu pojazdów nie przekracza 12 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie przekracza masy własnej pojazdu ciągnącego oraz (b) przyczepa nie jest wykorzystywana do przewozu pasażerów (D1+E);
  •     78 - wyłącznie pojazdy bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii AM, A1, A2 i A);
  •     79 - ograniczenie do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach - kod stosuje się wyłącznie w przypadku przeniesienia ograniczeń z wymienianego prawa jazdy wydanego za granicą, np.: 79(...);
  •     95 - potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej;
  •     96 - potwierdzenie posiadania uprawnień do kierowania zespołem pojazdów;
  •     101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu;
  •     102 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
  •     103 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy;
  •     104 - wymiana prawa jazdy kategorii M z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi;
  •     105 - wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami;
  •     106 - zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy;
  •     107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia. W przypadku gdy ograniczenie dotyczy wszystkich posiadanych przez osobę kategorii prawa jazdy, odpowiedni kod umieszcza się wyłącznie w ostatnim wierszu tabeli.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA