REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie punktów karnych po roku. Wracają też kursy redukujące punkty!

Przedawnienie punktów karnych po roku, wracają kursy redukujące punkty karne, nowelizacja przepisów prawa o ruchu drogowym, przedawnienie punktów karnych 2023
Przedawnienie punktów karnych po roku. Wracają też kursy redukujące punkty!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych po roku? To stwierdzenie przestaje być powoli śpiewem przeszłości. Nie tylko to zresztą. Bo wracają też kursy redukujące punkty karne. Nowe-stare przepisy będą obowiązywać od 1 lipca 2023 roku? No właśnie nie…

rozwiń >

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym z dwiema kluczowymi wrzutkami

Sejm przegłosował, prezydent podpisał, a Rządowe Centrum Legislacji opublikowało w Dzienniku Ustaw. Tak właśnie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw weszła w życie. I przynosi ona dwie zasadnicze nowelizacja dla kierowców. Co ważne, obydwie dotyczą punktów karnych i obydwie wynikają z próśb kierowanych przez środowisko kierowców zawodowych. Choć słowo nowelizacje jest w tym przypadku nie do końca właściwe. Bo tak naprawdę to zmiana przepisów oznacza powrót do starych zasad. Te zostały wykasowane poprzednią nowelizacją obowiązującą od 17 września 2022 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Ciekawostka? Pierwotnie legislatorzy chcieli zmienić przepisy dotyczące opłaty ewidencyjnej i bezpieczeństwa pasażerów korzystających z usług firm transportowych posługujących się aplikacjami. Zapisy dotyczące punktów karnych są typowym przykładem wrzutki, która została dodana w ostatniej chwili.

Przedawnienie punktów karnych po roku. Znowu po roku!

Wzrost punktów karnych przypisanych do wykroczeń i dwuletni termin przedawnienia kar. To sprawiło, że na kierowców padł blady strach. W takiej sytuacji niezwykle łatwo jest stracić prawo jazdy. Szczególnie gdy mówimy o kierowcy zawodowym. Właśnie dlatego branża transportowa szybko wszczęła larum. I to najwyraźniej zostało wysłuchane. Rząd przychylił się do prośby środowiska i wraca do starych zasad. Punkty karne za sprawą podpisu prezydenta, ponownie będą się kasować z bazy CEPiK automatycznie po roku. Po 12 miesiącach, a nie 24.

Wiele wskazuje na to, że nowelizacja skutecznie zabije kolejną z proponowanych zmian. Mowa o kursach reedukacyjnych. Te stałyby się obowiązkowe po przekroczeniu limitu 24 punktów karnych. Odbycie szkolenia kasowałoby wszystkie wpisy w ewidencji kierowcy w CEPiK. Teraz jednak przygotowanie tego typu szkoleń nie ma większego sensu. Pewnie zatem propozycja utknie w martwym punkcie.

Roczny termin przedawnienia punktów. Dwie ważne sprawy

W tym punkcie warto jednak pamiętać o jednej rzeczy. Skrócił się termin przedawnienia punktów karnych. Nie zmienił się jednak moment liczenia biegu przedawnienia. To nadal będzie liczone od opłacenia grzywny, a nie popełnienia wykroczenia. Przedawnienie nastąpi zatem w ciągu 12 miesięcy od opłacenia mandatu. Jeżeli kierowca nie zapłaci go wcale, przedawnienie nigdy nie zacznie biegnąć. To raz. Drugi z problemów jest dużo poważniejszy, bo dotyczy scenariusza, w którym kierujący zostanie ukarany nie przez patrol policji, a sąd.

REKLAMA

W przypadku punktów dopisanych do konta kierującego w CEPiK przez sędziego, czas oczekiwania na karę może potrwać nawet kilka miesięcy lub w skrajnym przypadku lat. Dopiero wtedy grzywna stanie się prawomocna, dopiero wtedy też kierujący będzie ją mógł opłacić, a więc de facto dopiero wtedy zacznie płynąć bieg przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wracają kursy redukujące 6 punktów karnych do WORD-ów

Informacja o powrocie kursów redukujących punkty karne organizowanych przez WORD-y bez wątpienia jest top tematem. Jak będzie wyglądał taki kurs? Tego do końca nie wiadomo. Śmiało można założyć, że w kwestii jego formuły zmieni się raczej niewiele. Szkolenie w poprzedniej formie trwało 6 godzin i przyjmowało formę wykładów. W ich czasie od pracowników WORD-u i policjantów kursanci dowiadywali się o zagrożeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego i konieczności redukowania ich skali. Kursy odbywały się zarówno w formule stacjonarnej, jak i online. Wymagały wcześniejszego opłacenia uczestnictwa i zapisania się.

Kluczowe jest to, że udział w kursie mogli wziąć ci kierowcy, którzy mieli punkty karne w bazie CEPiK na swoim koncie, ale jeszcze nie przekroczyli limitu 24 punktów karnych. I celowo piszę o 24 punktach, bo kierowcy przed ukończeniem pierwszego roku posiadania uprawnień, w kursie uczestniczyć nie mogli. Kolejna zasada dotyczy częstotliwości. W kursie jeden kierowca nie może wziąć udziału częściej niż 2 razy w roku. Minimalny odstęp między poszczególnymi szkoleniami musi wynosić 6 miesięcy.

Ile będą kosztować nowe kursy redukujące 6 punktów karnych?

Pytanie zdecydowanie jest otwarte. Zwłaszcza że tempo zmian nie pozwoliło jeszcze WORD-om na przygotowanie się do prowadzenia takich kursów. Na stronach ośrodków w poszczególnych miastach jeszcze nie pojawiła się żadna informacja. Nie trwają zatem ani zapisy, ani nie wiadomo ile będą kosztować. Kursy redukujące 6 punktów karnych w poprzedniej wersji były wyceniane na jakieś 300 do 350 zł. Trzeba trzymać kciuki za kierowców, że te kwoty zostaną zachowane. Choć patrząc na wzrost cen egzaminów, można mieć co do tego wątpliwości.

Od kiedy punkty karne będą się przedawniać po roku?

Obydwie zmiany. A więc ta dotycząca przedawnienia punktów karnych i kursów redukujących ich ilość, zaczną obowiązywać pierwsze dnia kolejnego miesiąca po ogłoszeniu. Skoro ustawa została opublikowana 16 czerwca, to oznacza mniej więcej tyle, że zasady zaczną obowiązywać dokładnie 1 lipca 2023 roku. A właściwie to powinny zacząć obowiązywać, ale nie będą…

Nowelizacja przepisów przewiduje bowiem, że oficjalne wejście w życie powyższych zapisów i ich obowiązywanie nastąpi dopiero po ogłoszeniu stosownego komunikatu Ministra Cyfryzacji, a następnie po pojawieniu się aktów wykonawczych. Kiedy to będzie miało miejsce? Tego już właśnie nie wiadomo. Przepisy mówią jedynie o tym, że komunikat musi się pojawić na 14 dni przed wdrożeniem zmian. W efekcie zmiany nazywane prezentem dla kierowców z pewnością 1 lipca 2023 roku na polskich drogach się nie pojawią.

W tym punkcie warto jednak przypomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Prawo nie działa wstecz. To oznacza mniej więcej tyle, że nowelizacja nie zadziała na kary, które zostały wystawione przed momentem jej obowiązywania. Gdy kierujący dostanie 6 punktów karnych np. 31 lipca 2023 roku o godzinie 23:50, a zmiany wejdą w życie np. 1 sierpnia, te punkty karne przedawnią się nie po 12, a 24 miesiącach. Identyczna zasada dotyczy wszystkich kar wlepionych od 17 września 2022 roku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA