REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie punktów karnych po roku. Wracają też kursy redukujące punkty!

Przedawnienie punktów karnych po roku, wracają kursy redukujące punkty karne, nowelizacja przepisów prawa o ruchu drogowym, przedawnienie punktów karnych 2023
Przedawnienie punktów karnych po roku. Wracają też kursy redukujące punkty!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych po roku? To stwierdzenie przestaje być powoli śpiewem przeszłości. Nie tylko to zresztą. Bo wracają też kursy redukujące punkty karne. Nowe-stare przepisy będą obowiązywać od 1 lipca 2023 roku? No właśnie nie…
rozwiń >

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym z dwiema kluczowymi wrzutkami

Sejm przegłosował, prezydent podpisał, a Rządowe Centrum Legislacji opublikowało w Dzienniku Ustaw. Tak właśnie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw weszła w życie. I przynosi ona dwie zasadnicze nowelizacja dla kierowców. Co ważne, obydwie dotyczą punktów karnych i obydwie wynikają z próśb kierowanych przez środowisko kierowców zawodowych. Choć słowo nowelizacje jest w tym przypadku nie do końca właściwe. Bo tak naprawdę to zmiana przepisów oznacza powrót do starych zasad. Te zostały wykasowane poprzednią nowelizacją obowiązującą od 17 września 2022 roku.

REKLAMA

Ważne

Ciekawostka? Pierwotnie legislatorzy chcieli zmienić przepisy dotyczące opłaty ewidencyjnej i bezpieczeństwa pasażerów korzystających z usług firm transportowych posługujących się aplikacjami. Zapisy dotyczące punktów karnych są typowym przykładem wrzutki, która została dodana w ostatniej chwili.

Przedawnienie punktów karnych po roku. Znowu po roku!

REKLAMA

Wzrost punktów karnych przypisanych do wykroczeń i dwuletni termin przedawnienia kar. To sprawiło, że na kierowców padł blady strach. W takiej sytuacji niezwykle łatwo jest stracić prawo jazdy. Szczególnie gdy mówimy o kierowcy zawodowym. Właśnie dlatego branża transportowa szybko wszczęła larum. I to najwyraźniej zostało wysłuchane. Rząd przychylił się do prośby środowiska i wraca do starych zasad. Punkty karne za sprawą podpisu prezydenta, ponownie będą się kasować z bazy CEPiK automatycznie po roku. Po 12 miesiącach, a nie 24.

Wiele wskazuje na to, że nowelizacja skutecznie zabije kolejną z proponowanych zmian. Mowa o kursach reedukacyjnych. Te stałyby się obowiązkowe po przekroczeniu limitu 24 punktów karnych. Odbycie szkolenia kasowałoby wszystkie wpisy w ewidencji kierowcy w CEPiK. Teraz jednak przygotowanie tego typu szkoleń nie ma większego sensu. Pewnie zatem propozycja utknie w martwym punkcie.

Roczny termin przedawnienia punktów. Dwie ważne sprawy

REKLAMA

W tym punkcie warto jednak pamiętać o jednej rzeczy. Skrócił się termin przedawnienia punktów karnych. Nie zmienił się jednak moment liczenia biegu przedawnienia. To nadal będzie liczone od opłacenia grzywny, a nie popełnienia wykroczenia. Przedawnienie nastąpi zatem w ciągu 12 miesięcy od opłacenia mandatu. Jeżeli kierowca nie zapłaci go wcale, przedawnienie nigdy nie zacznie biegnąć. To raz. Drugi z problemów jest dużo poważniejszy, bo dotyczy scenariusza, w którym kierujący zostanie ukarany nie przez patrol policji, a sąd.

W przypadku punktów dopisanych do konta kierującego w CEPiK przez sędziego, czas oczekiwania na karę może potrwać nawet kilka miesięcy lub w skrajnym przypadku lat. Dopiero wtedy grzywna stanie się prawomocna, dopiero wtedy też kierujący będzie ją mógł opłacić, a więc de facto dopiero wtedy zacznie płynąć bieg przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wracają kursy redukujące 6 punktów karnych do WORD-ów

Informacja o powrocie kursów redukujących punkty karne organizowanych przez WORD-y bez wątpienia jest top tematem. Jak będzie wyglądał taki kurs? Tego do końca nie wiadomo. Śmiało można założyć, że w kwestii jego formuły zmieni się raczej niewiele. Szkolenie w poprzedniej formie trwało 6 godzin i przyjmowało formę wykładów. W ich czasie od pracowników WORD-u i policjantów kursanci dowiadywali się o zagrożeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego i konieczności redukowania ich skali. Kursy odbywały się zarówno w formule stacjonarnej, jak i online. Wymagały wcześniejszego opłacenia uczestnictwa i zapisania się.

Kluczowe jest to, że udział w kursie mogli wziąć ci kierowcy, którzy mieli punkty karne w bazie CEPiK na swoim koncie, ale jeszcze nie przekroczyli limitu 24 punktów karnych. I celowo piszę o 24 punktach, bo kierowcy przed ukończeniem pierwszego roku posiadania uprawnień, w kursie uczestniczyć nie mogli. Kolejna zasada dotyczy częstotliwości. W kursie jeden kierowca nie może wziąć udziału częściej niż 2 razy w roku. Minimalny odstęp między poszczególnymi szkoleniami musi wynosić 6 miesięcy.

Ile będą kosztować nowe kursy redukujące 6 punktów karnych?

Pytanie zdecydowanie jest otwarte. Zwłaszcza że tempo zmian nie pozwoliło jeszcze WORD-om na przygotowanie się do prowadzenia takich kursów. Na stronach ośrodków w poszczególnych miastach jeszcze nie pojawiła się żadna informacja. Nie trwają zatem ani zapisy, ani nie wiadomo ile będą kosztować. Kursy redukujące 6 punktów karnych w poprzedniej wersji były wyceniane na jakieś 300 do 350 zł. Trzeba trzymać kciuki za kierowców, że te kwoty zostaną zachowane. Choć patrząc na wzrost cen egzaminów, można mieć co do tego wątpliwości.

Od kiedy punkty karne będą się przedawniać po roku?

Obydwie zmiany. A więc ta dotycząca przedawnienia punktów karnych i kursów redukujących ich ilość, zaczną obowiązywać pierwsze dnia kolejnego miesiąca po ogłoszeniu. Skoro ustawa została opublikowana 16 czerwca, to oznacza mniej więcej tyle, że zasady zaczną obowiązywać dokładnie 1 lipca 2023 roku. A właściwie to powinny zacząć obowiązywać, ale nie będą…

Nowelizacja przepisów przewiduje bowiem, że oficjalne wejście w życie powyższych zapisów i ich obowiązywanie nastąpi dopiero po ogłoszeniu stosownego komunikatu Ministra Cyfryzacji, a następnie po pojawieniu się aktów wykonawczych. Kiedy to będzie miało miejsce? Tego już właśnie nie wiadomo. Przepisy mówią jedynie o tym, że komunikat musi się pojawić na 14 dni przed wdrożeniem zmian. W efekcie zmiany nazywane prezentem dla kierowców z pewnością 1 lipca 2023 roku na polskich drogach się nie pojawią.

W tym punkcie warto jednak przypomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Prawo nie działa wstecz. To oznacza mniej więcej tyle, że nowelizacja nie zadziała na kary, które zostały wystawione przed momentem jej obowiązywania. Gdy kierujący dostanie 6 punktów karnych np. 31 lipca 2023 roku o godzinie 23:50, a zmiany wejdą w życie np. 1 sierpnia, te punkty karne przedawnią się nie po 12, a 24 miesiącach. Identyczna zasada dotyczy wszystkich kar wlepionych od 17 września 2022 roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA