REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie punktów karnych po roku. Wracają też kursy redukujące punkty!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedawnienie punktów karnych po roku, wracają kursy redukujące punkty karne, nowelizacja przepisów prawa o ruchu drogowym, przedawnienie punktów karnych 2023
Przedawnienie punktów karnych po roku. Wracają też kursy redukujące punkty!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych po roku? To stwierdzenie przestaje być powoli śpiewem przeszłości. Nie tylko to zresztą. Bo wracają też kursy redukujące punkty karne. Nowe-stare przepisy będą obowiązywać od 1 lipca 2023 roku? No właśnie nie…

rozwiń >

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym z dwiema kluczowymi wrzutkami

Sejm przegłosował, prezydent podpisał, a Rządowe Centrum Legislacji opublikowało w Dzienniku Ustaw. Tak właśnie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw weszła w życie. I przynosi ona dwie zasadnicze nowelizacja dla kierowców. Co ważne, obydwie dotyczą punktów karnych i obydwie wynikają z próśb kierowanych przez środowisko kierowców zawodowych. Choć słowo nowelizacje jest w tym przypadku nie do końca właściwe. Bo tak naprawdę to zmiana przepisów oznacza powrót do starych zasad. Te zostały wykasowane poprzednią nowelizacją obowiązującą od 17 września 2022 roku.

REKLAMA

Ważne

Ciekawostka? Pierwotnie legislatorzy chcieli zmienić przepisy dotyczące opłaty ewidencyjnej i bezpieczeństwa pasażerów korzystających z usług firm transportowych posługujących się aplikacjami. Zapisy dotyczące punktów karnych są typowym przykładem wrzutki, która została dodana w ostatniej chwili.

Przedawnienie punktów karnych po roku. Znowu po roku!

REKLAMA

Wzrost punktów karnych przypisanych do wykroczeń i dwuletni termin przedawnienia kar. To sprawiło, że na kierowców padł blady strach. W takiej sytuacji niezwykle łatwo jest stracić prawo jazdy. Szczególnie gdy mówimy o kierowcy zawodowym. Właśnie dlatego branża transportowa szybko wszczęła larum. I to najwyraźniej zostało wysłuchane. Rząd przychylił się do prośby środowiska i wraca do starych zasad. Punkty karne za sprawą podpisu prezydenta, ponownie będą się kasować z bazy CEPiK automatycznie po roku. Po 12 miesiącach, a nie 24.

Wiele wskazuje na to, że nowelizacja skutecznie zabije kolejną z proponowanych zmian. Mowa o kursach reedukacyjnych. Te stałyby się obowiązkowe po przekroczeniu limitu 24 punktów karnych. Odbycie szkolenia kasowałoby wszystkie wpisy w ewidencji kierowcy w CEPiK. Teraz jednak przygotowanie tego typu szkoleń nie ma większego sensu. Pewnie zatem propozycja utknie w martwym punkcie.

Roczny termin przedawnienia punktów. Dwie ważne sprawy

REKLAMA

W tym punkcie warto jednak pamiętać o jednej rzeczy. Skrócił się termin przedawnienia punktów karnych. Nie zmienił się jednak moment liczenia biegu przedawnienia. To nadal będzie liczone od opłacenia grzywny, a nie popełnienia wykroczenia. Przedawnienie nastąpi zatem w ciągu 12 miesięcy od opłacenia mandatu. Jeżeli kierowca nie zapłaci go wcale, przedawnienie nigdy nie zacznie biegnąć. To raz. Drugi z problemów jest dużo poważniejszy, bo dotyczy scenariusza, w którym kierujący zostanie ukarany nie przez patrol policji, a sąd.

W przypadku punktów dopisanych do konta kierującego w CEPiK przez sędziego, czas oczekiwania na karę może potrwać nawet kilka miesięcy lub w skrajnym przypadku lat. Dopiero wtedy grzywna stanie się prawomocna, dopiero wtedy też kierujący będzie ją mógł opłacić, a więc de facto dopiero wtedy zacznie płynąć bieg przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wracają kursy redukujące 6 punktów karnych do WORD-ów

Informacja o powrocie kursów redukujących punkty karne organizowanych przez WORD-y bez wątpienia jest top tematem. Jak będzie wyglądał taki kurs? Tego do końca nie wiadomo. Śmiało można założyć, że w kwestii jego formuły zmieni się raczej niewiele. Szkolenie w poprzedniej formie trwało 6 godzin i przyjmowało formę wykładów. W ich czasie od pracowników WORD-u i policjantów kursanci dowiadywali się o zagrożeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego i konieczności redukowania ich skali. Kursy odbywały się zarówno w formule stacjonarnej, jak i online. Wymagały wcześniejszego opłacenia uczestnictwa i zapisania się.

Kluczowe jest to, że udział w kursie mogli wziąć ci kierowcy, którzy mieli punkty karne w bazie CEPiK na swoim koncie, ale jeszcze nie przekroczyli limitu 24 punktów karnych. I celowo piszę o 24 punktach, bo kierowcy przed ukończeniem pierwszego roku posiadania uprawnień, w kursie uczestniczyć nie mogli. Kolejna zasada dotyczy częstotliwości. W kursie jeden kierowca nie może wziąć udziału częściej niż 2 razy w roku. Minimalny odstęp między poszczególnymi szkoleniami musi wynosić 6 miesięcy.

Ile będą kosztować nowe kursy redukujące 6 punktów karnych?

Pytanie zdecydowanie jest otwarte. Zwłaszcza że tempo zmian nie pozwoliło jeszcze WORD-om na przygotowanie się do prowadzenia takich kursów. Na stronach ośrodków w poszczególnych miastach jeszcze nie pojawiła się żadna informacja. Nie trwają zatem ani zapisy, ani nie wiadomo ile będą kosztować. Kursy redukujące 6 punktów karnych w poprzedniej wersji były wyceniane na jakieś 300 do 350 zł. Trzeba trzymać kciuki za kierowców, że te kwoty zostaną zachowane. Choć patrząc na wzrost cen egzaminów, można mieć co do tego wątpliwości.

Od kiedy punkty karne będą się przedawniać po roku?

Obydwie zmiany. A więc ta dotycząca przedawnienia punktów karnych i kursów redukujących ich ilość, zaczną obowiązywać pierwsze dnia kolejnego miesiąca po ogłoszeniu. Skoro ustawa została opublikowana 16 czerwca, to oznacza mniej więcej tyle, że zasady zaczną obowiązywać dokładnie 1 lipca 2023 roku. A właściwie to powinny zacząć obowiązywać, ale nie będą…

Nowelizacja przepisów przewiduje bowiem, że oficjalne wejście w życie powyższych zapisów i ich obowiązywanie nastąpi dopiero po ogłoszeniu stosownego komunikatu Ministra Cyfryzacji, a następnie po pojawieniu się aktów wykonawczych. Kiedy to będzie miało miejsce? Tego już właśnie nie wiadomo. Przepisy mówią jedynie o tym, że komunikat musi się pojawić na 14 dni przed wdrożeniem zmian. W efekcie zmiany nazywane prezentem dla kierowców z pewnością 1 lipca 2023 roku na polskich drogach się nie pojawią.

W tym punkcie warto jednak przypomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Prawo nie działa wstecz. To oznacza mniej więcej tyle, że nowelizacja nie zadziała na kary, które zostały wystawione przed momentem jej obowiązywania. Gdy kierujący dostanie 6 punktów karnych np. 31 lipca 2023 roku o godzinie 23:50, a zmiany wejdą w życie np. 1 sierpnia, te punkty karne przedawnią się nie po 12, a 24 miesiącach. Identyczna zasada dotyczy wszystkich kar wlepionych od 17 września 2022 roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA