REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedawnienie punktów karnych po roku. Wracają też kursy redukujące punkty!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedawnienie punktów karnych po roku, wracają kursy redukujące punkty karne, nowelizacja przepisów prawa o ruchu drogowym, przedawnienie punktów karnych 2023
Przedawnienie punktów karnych po roku. Wracają też kursy redukujące punkty!
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przedawnienie punktów karnych po roku? To stwierdzenie przestaje być powoli śpiewem przeszłości. Nie tylko to zresztą. Bo wracają też kursy redukujące punkty karne. Nowe-stare przepisy będą obowiązywać od 1 lipca 2023 roku? No właśnie nie…

rozwiń >

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym z dwiema kluczowymi wrzutkami

Sejm przegłosował, prezydent podpisał, a Rządowe Centrum Legislacji opublikowało w Dzienniku Ustaw. Tak właśnie ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw weszła w życie. I przynosi ona dwie zasadnicze nowelizacja dla kierowców. Co ważne, obydwie dotyczą punktów karnych i obydwie wynikają z próśb kierowanych przez środowisko kierowców zawodowych. Choć słowo nowelizacje jest w tym przypadku nie do końca właściwe. Bo tak naprawdę to zmiana przepisów oznacza powrót do starych zasad. Te zostały wykasowane poprzednią nowelizacją obowiązującą od 17 września 2022 roku.

REKLAMA

Ważne

Ciekawostka? Pierwotnie legislatorzy chcieli zmienić przepisy dotyczące opłaty ewidencyjnej i bezpieczeństwa pasażerów korzystających z usług firm transportowych posługujących się aplikacjami. Zapisy dotyczące punktów karnych są typowym przykładem wrzutki, która została dodana w ostatniej chwili.

Przedawnienie punktów karnych po roku. Znowu po roku!

REKLAMA

Wzrost punktów karnych przypisanych do wykroczeń i dwuletni termin przedawnienia kar. To sprawiło, że na kierowców padł blady strach. W takiej sytuacji niezwykle łatwo jest stracić prawo jazdy. Szczególnie gdy mówimy o kierowcy zawodowym. Właśnie dlatego branża transportowa szybko wszczęła larum. I to najwyraźniej zostało wysłuchane. Rząd przychylił się do prośby środowiska i wraca do starych zasad. Punkty karne za sprawą podpisu prezydenta, ponownie będą się kasować z bazy CEPiK automatycznie po roku. Po 12 miesiącach, a nie 24.

Wiele wskazuje na to, że nowelizacja skutecznie zabije kolejną z proponowanych zmian. Mowa o kursach reedukacyjnych. Te stałyby się obowiązkowe po przekroczeniu limitu 24 punktów karnych. Odbycie szkolenia kasowałoby wszystkie wpisy w ewidencji kierowcy w CEPiK. Teraz jednak przygotowanie tego typu szkoleń nie ma większego sensu. Pewnie zatem propozycja utknie w martwym punkcie.

Roczny termin przedawnienia punktów. Dwie ważne sprawy

REKLAMA

W tym punkcie warto jednak pamiętać o jednej rzeczy. Skrócił się termin przedawnienia punktów karnych. Nie zmienił się jednak moment liczenia biegu przedawnienia. To nadal będzie liczone od opłacenia grzywny, a nie popełnienia wykroczenia. Przedawnienie nastąpi zatem w ciągu 12 miesięcy od opłacenia mandatu. Jeżeli kierowca nie zapłaci go wcale, przedawnienie nigdy nie zacznie biegnąć. To raz. Drugi z problemów jest dużo poważniejszy, bo dotyczy scenariusza, w którym kierujący zostanie ukarany nie przez patrol policji, a sąd.

W przypadku punktów dopisanych do konta kierującego w CEPiK przez sędziego, czas oczekiwania na karę może potrwać nawet kilka miesięcy lub w skrajnym przypadku lat. Dopiero wtedy grzywna stanie się prawomocna, dopiero wtedy też kierujący będzie ją mógł opłacić, a więc de facto dopiero wtedy zacznie płynąć bieg przedawnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wracają kursy redukujące 6 punktów karnych do WORD-ów

Informacja o powrocie kursów redukujących punkty karne organizowanych przez WORD-y bez wątpienia jest top tematem. Jak będzie wyglądał taki kurs? Tego do końca nie wiadomo. Śmiało można założyć, że w kwestii jego formuły zmieni się raczej niewiele. Szkolenie w poprzedniej formie trwało 6 godzin i przyjmowało formę wykładów. W ich czasie od pracowników WORD-u i policjantów kursanci dowiadywali się o zagrożeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego i konieczności redukowania ich skali. Kursy odbywały się zarówno w formule stacjonarnej, jak i online. Wymagały wcześniejszego opłacenia uczestnictwa i zapisania się.

Kluczowe jest to, że udział w kursie mogli wziąć ci kierowcy, którzy mieli punkty karne w bazie CEPiK na swoim koncie, ale jeszcze nie przekroczyli limitu 24 punktów karnych. I celowo piszę o 24 punktach, bo kierowcy przed ukończeniem pierwszego roku posiadania uprawnień, w kursie uczestniczyć nie mogli. Kolejna zasada dotyczy częstotliwości. W kursie jeden kierowca nie może wziąć udziału częściej niż 2 razy w roku. Minimalny odstęp między poszczególnymi szkoleniami musi wynosić 6 miesięcy.

Ile będą kosztować nowe kursy redukujące 6 punktów karnych?

Pytanie zdecydowanie jest otwarte. Zwłaszcza że tempo zmian nie pozwoliło jeszcze WORD-om na przygotowanie się do prowadzenia takich kursów. Na stronach ośrodków w poszczególnych miastach jeszcze nie pojawiła się żadna informacja. Nie trwają zatem ani zapisy, ani nie wiadomo ile będą kosztować. Kursy redukujące 6 punktów karnych w poprzedniej wersji były wyceniane na jakieś 300 do 350 zł. Trzeba trzymać kciuki za kierowców, że te kwoty zostaną zachowane. Choć patrząc na wzrost cen egzaminów, można mieć co do tego wątpliwości.

Od kiedy punkty karne będą się przedawniać po roku?

Obydwie zmiany. A więc ta dotycząca przedawnienia punktów karnych i kursów redukujących ich ilość, zaczną obowiązywać pierwsze dnia kolejnego miesiąca po ogłoszeniu. Skoro ustawa została opublikowana 16 czerwca, to oznacza mniej więcej tyle, że zasady zaczną obowiązywać dokładnie 1 lipca 2023 roku. A właściwie to powinny zacząć obowiązywać, ale nie będą…

Nowelizacja przepisów przewiduje bowiem, że oficjalne wejście w życie powyższych zapisów i ich obowiązywanie nastąpi dopiero po ogłoszeniu stosownego komunikatu Ministra Cyfryzacji, a następnie po pojawieniu się aktów wykonawczych. Kiedy to będzie miało miejsce? Tego już właśnie nie wiadomo. Przepisy mówią jedynie o tym, że komunikat musi się pojawić na 14 dni przed wdrożeniem zmian. W efekcie zmiany nazywane prezentem dla kierowców z pewnością 1 lipca 2023 roku na polskich drogach się nie pojawią.

W tym punkcie warto jednak przypomnieć o jeszcze jednej rzeczy. Prawo nie działa wstecz. To oznacza mniej więcej tyle, że nowelizacja nie zadziała na kary, które zostały wystawione przed momentem jej obowiązywania. Gdy kierujący dostanie 6 punktów karnych np. 31 lipca 2023 roku o godzinie 23:50, a zmiany wejdą w życie np. 1 sierpnia, te punkty karne przedawnią się nie po 12, a 24 miesiącach. Identyczna zasada dotyczy wszystkich kar wlepionych od 17 września 2022 roku.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA