REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tymczasowe prawo jazdy. mObywatel z ważnymi nowościami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
tymczasowe prawo jazdy mObywatel, elektroniczne tymczasowe prawo jazdy mobywatel, elektroniczne tymczasowe prawo jazdy
Tymczasowe prawo jazdy. mObywatel z ważnymi nowościami
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tymczasowe prawo jazdy? mObywatel doczekał się ważnej zmiany. Kierowca zda egzamin i będzie mógł prowadzić. No może prawie. Bo nowelizacja na pierwszy rzut oka wygląda dobrze. Zapomina tylko, że CEPiK jest aktualizowany raz w tygodniu...

Zdany egzamin i... oczekiwanie na prawo jazdy?

Kwestia uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami wygląda następująco dziś. Kandydat na kierowcę zdaje egzamin, a więc oficjalnie uzyskuje uprawnienia. Tyle że nie ma ich do momentu odebrania z wydziału komunikacji fizycznej wersji dokumentu prawa jazdy. Powód? Ten jest prosty. Do chwili odebrania prawka nie ma pewności czy informacja o uprawnieniach pojawiła się w CEPiK. A gdyby się nie pojawiła, w razie kontroli drogowej otrzyma 1500 zł mandatu i... zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych! Zakaz, zanim jeszcze zdąży odebrać prawko.

REKLAMA

Ważne

Informacja w CEPiK jest kluczowa. W końcu dziś do prowadzenia nie jest potrzebne prawo jazdy, a właśnie wpis w bazie.

Czemu kierowca nie może po prostu sprawdzić w CEPiK czy wpis dotyczący uprawnień się pojawił? Bo de facto nie ma takiej możliwości. Podgląd mają tylko urzędnicy, ewentualnie służby w postaci policji czy ITD. Czas oczekiwania na odbiór prawa jazdy to zazwyczaj 14 dni. Przez ten czas najlepiej, aby kierowca powstrzymał się od prowadzenia. Tak przynajmniej było do tej pory. Bo teraz oficjalnie na mocy podpisu Prezydenta w życie wejdzie ustawa o aplikacji mObywatel. Ta zmienia wszystko.

Czym jest elektroniczne tymczasowe prawo jazdy?

W nowej ustawie pojawia się status elektronicznego tymczasowego prawa jazdy. To miałby być dokument, który będzie uprawniał do kierowania pojazdami określonej kategorii po zdaniu egzaminu państwowego, ale przed odebraniem prawa jazdy. Wygenerowanie tymczasowego elektronicznego prawa jazdy (tePJ) ma się odbywać automatycznie. To będzie zawierać takie dane, jak imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL czy adres zamieszkania. Poza tym musi wskazywać na:

  • numer tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę wydania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę ważności tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • organ właściwy dla profilu kandydata na kierowcę,
  • numer identyfikujący tymczasowe elektroniczne prawo jazdy,
  • kategorie uprawnień wraz z datami ich uzyskania i ważności,
  • numer profilu kandydata na kierowcę,
  • identyfikator osoby,
  • status tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę i przyczynę zatrzymania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy oraz nazwę podmiotu rejestrującego zatrzymanie,
  • datę i przyczynę unieważnienia tymczasowego elektronicznego prawa jazdy.

Tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Ograniczenia dokumentu

Tymczasowe prawo jazdy zmienia wszystko. Warto jednak pamiętać, że nowa funkcjonalność aplikacji mObywatel nie działa bezgranicznie. Kluczowe są tu tak naprawdę aż cztery aspekty.

  1. Po pierwsze tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel będzie uprawniać do kierowania pojazdami, ale wyłącznie na terytorium Polski. Poza granicami kraju elektroniczna wersja tymczasowego prawka nie będzie honorowana. Po opuszczeniu Polski konieczny jest dokument papierowy.
  2. Po drugie elektroniczne tymczasowe prawo jazdy ma ograniczoną datę ważności. Można na nim jeździć przez maksymalnie 30 dni od momentu zdania egzaminu. Później konieczne jest odebranie fizycznego dokumentu.
  3. Po trzecie tymczasowe prawo jazdy w wersji elektronicznej może być wydane dla części kategorii prawa jazdy. Mowa o uprawnieniach z grupy AM, A1, A2, A, B1, B, B+E i T. Nie odnosi się zatem np. do kategorii C.
  4. Po czwarte elektroniczna wersja tymczasowego prawa jazdy dotyczy zarówno kierowców, którzy zdobyli uprawnienia pierwszej kategorii, jak i tych, którzy rozszerzają posiadany katalog uprawnień.

Czy kierowca będzie mógł prowadzić auto od razu po zdaniu egzaminu?

REKLAMA

Kluczowa do wyjaśnienia jest jeszcze jedna kwestia. Czy elektroniczne tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel oznacza, że kierowca zaraz po zdanym egzaminie może wsiąść do samochodu? W to śmiem wątpić. Egzaminator zdążył przecież dopiero wypełnić kartę egzaminacyjną. Nie wprowadził zatem jeszcze danych do komputera i PKK. A to może mu chwilę zająć. To raz. Dwa posiadacz aplikacji mObywatel otrzyma powiadomienie o możliwości pobrania tymczasowego prawa jazdy. To będzie dla niego sygnał, że może się stać legalnym kierowcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko na przeszkodzie stanąć może jeszcze jeden fakt... Bo najwyraźniej rządzący zapomnieli o tym, że baza CEPiK jest aktualizowana raz w tygodniu. A przecież to z niej dane pobierze mObywatel. To może oznaczać, że na powiadomienie mówiące o pojawieniu się tymczasowego prawa jazdy, kierowca będzie musiał poczekać nawet 7 dni. W praktyce to oznacza mniej więcej tyle, że wcześniej gotowy do odbioru może być dokument prawa jazdy w wydziale komunikacji. To zdecydowanie odbiera blask tej informacji.

Kiedy w aplikacji mObywatel pojawi się tymczasowe prawo jazdy?

Na koniec najważniejsze pytanie. Kiedy elektroniczne, tymczasowe prawo jazdy pojawi się w aplikacji mObywatel? Ustawa przeszła już pełną drogę legislacyjną. Zdobyła 16 czerwca 2023 roku podpis prezydenta. Pozostało zatem wyłącznie vacatio legis i komunikat ministra cyfryzacji. Vacatio legis to 14 dni. Gorzej może być z komunikatem. Bo według wstępnych zapowiedzi KPRM, rozwiązanie nie wejdzie w życie wcześniej niż na przełomie lipca i sierpnia. Tak mówią wstępne zapowiedzi. Możemy zatem jedynie poczekać i sprawdzić kiedy rzeczywiście rządowi eksperci uporają się ze skutecznym uruchomieniem usługi.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA