REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
tymczasowe prawo jazdy mObywatel, elektroniczne tymczasowe prawo jazdy mobywatel, elektroniczne tymczasowe prawo jazdy
Tymczasowe prawo jazdy. mObywatel z ważnymi nowościami
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tymczasowe prawo jazdy? mObywatel doczekał się ważnej zmiany. Kierowca zda egzamin i będzie mógł prowadzić. No może prawie. Bo nowelizacja na pierwszy rzut oka wygląda dobrze. Zapomina tylko, że CEPiK jest aktualizowany raz w tygodniu...

Zdany egzamin i... oczekiwanie na prawo jazdy?

Kwestia uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami wygląda następująco dziś. Kandydat na kierowcę zdaje egzamin, a więc oficjalnie uzyskuje uprawnienia. Tyle że nie ma ich do momentu odebrania z wydziału komunikacji fizycznej wersji dokumentu prawa jazdy. Powód? Ten jest prosty. Do chwili odebrania prawka nie ma pewności czy informacja o uprawnieniach pojawiła się w CEPiK. A gdyby się nie pojawiła, w razie kontroli drogowej otrzyma 1500 zł mandatu i... zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych! Zakaz, zanim jeszcze zdąży odebrać prawko.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Informacja w CEPiK jest kluczowa. W końcu dziś do prowadzenia nie jest potrzebne prawo jazdy, a właśnie wpis w bazie.

Czemu kierowca nie może po prostu sprawdzić w CEPiK czy wpis dotyczący uprawnień się pojawił? Bo de facto nie ma takiej możliwości. Podgląd mają tylko urzędnicy, ewentualnie służby w postaci policji czy ITD. Czas oczekiwania na odbiór prawa jazdy to zazwyczaj 14 dni. Przez ten czas najlepiej, aby kierowca powstrzymał się od prowadzenia. Tak przynajmniej było do tej pory. Bo teraz oficjalnie na mocy podpisu Prezydenta w życie wejdzie ustawa o aplikacji mObywatel. Ta zmienia wszystko.

Czym jest elektroniczne tymczasowe prawo jazdy?

W nowej ustawie pojawia się status elektronicznego tymczasowego prawa jazdy. To miałby być dokument, który będzie uprawniał do kierowania pojazdami określonej kategorii po zdaniu egzaminu państwowego, ale przed odebraniem prawa jazdy. Wygenerowanie tymczasowego elektronicznego prawa jazdy (tePJ) ma się odbywać automatycznie. To będzie zawierać takie dane, jak imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL czy adres zamieszkania. Poza tym musi wskazywać na:

  • numer tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę wydania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę ważności tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • organ właściwy dla profilu kandydata na kierowcę,
  • numer identyfikujący tymczasowe elektroniczne prawo jazdy,
  • kategorie uprawnień wraz z datami ich uzyskania i ważności,
  • numer profilu kandydata na kierowcę,
  • identyfikator osoby,
  • status tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę i przyczynę zatrzymania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy oraz nazwę podmiotu rejestrującego zatrzymanie,
  • datę i przyczynę unieważnienia tymczasowego elektronicznego prawa jazdy.

Tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Ograniczenia dokumentu

Tymczasowe prawo jazdy zmienia wszystko. Warto jednak pamiętać, że nowa funkcjonalność aplikacji mObywatel nie działa bezgranicznie. Kluczowe są tu tak naprawdę aż cztery aspekty.

REKLAMA

  1. Po pierwsze tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel będzie uprawniać do kierowania pojazdami, ale wyłącznie na terytorium Polski. Poza granicami kraju elektroniczna wersja tymczasowego prawka nie będzie honorowana. Po opuszczeniu Polski konieczny jest dokument papierowy.
  2. Po drugie elektroniczne tymczasowe prawo jazdy ma ograniczoną datę ważności. Można na nim jeździć przez maksymalnie 30 dni od momentu zdania egzaminu. Później konieczne jest odebranie fizycznego dokumentu.
  3. Po trzecie tymczasowe prawo jazdy w wersji elektronicznej może być wydane dla części kategorii prawa jazdy. Mowa o uprawnieniach z grupy AM, A1, A2, A, B1, B, B+E i T. Nie odnosi się zatem np. do kategorii C.
  4. Po czwarte elektroniczna wersja tymczasowego prawa jazdy dotyczy zarówno kierowców, którzy zdobyli uprawnienia pierwszej kategorii, jak i tych, którzy rozszerzają posiadany katalog uprawnień.

Czy kierowca będzie mógł prowadzić auto od razu po zdaniu egzaminu?

Kluczowa do wyjaśnienia jest jeszcze jedna kwestia. Czy elektroniczne tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel oznacza, że kierowca zaraz po zdanym egzaminie może wsiąść do samochodu? W to śmiem wątpić. Egzaminator zdążył przecież dopiero wypełnić kartę egzaminacyjną. Nie wprowadził zatem jeszcze danych do komputera i PKK. A to może mu chwilę zająć. To raz. Dwa posiadacz aplikacji mObywatel otrzyma powiadomienie o możliwości pobrania tymczasowego prawa jazdy. To będzie dla niego sygnał, że może się stać legalnym kierowcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko na przeszkodzie stanąć może jeszcze jeden fakt... Bo najwyraźniej rządzący zapomnieli o tym, że baza CEPiK jest aktualizowana raz w tygodniu. A przecież to z niej dane pobierze mObywatel. To może oznaczać, że na powiadomienie mówiące o pojawieniu się tymczasowego prawa jazdy, kierowca będzie musiał poczekać nawet 7 dni. W praktyce to oznacza mniej więcej tyle, że wcześniej gotowy do odbioru może być dokument prawa jazdy w wydziale komunikacji. To zdecydowanie odbiera blask tej informacji.

Kiedy w aplikacji mObywatel pojawi się tymczasowe prawo jazdy?

Na koniec najważniejsze pytanie. Kiedy elektroniczne, tymczasowe prawo jazdy pojawi się w aplikacji mObywatel? Ustawa przeszła już pełną drogę legislacyjną. Zdobyła 16 czerwca 2023 roku podpis prezydenta. Pozostało zatem wyłącznie vacatio legis i komunikat ministra cyfryzacji. Vacatio legis to 14 dni. Gorzej może być z komunikatem. Bo według wstępnych zapowiedzi KPRM, rozwiązanie nie wejdzie w życie wcześniej niż na przełomie lipca i sierpnia. Tak mówią wstępne zapowiedzi. Możemy zatem jedynie poczekać i sprawdzić kiedy rzeczywiście rządowi eksperci uporają się ze skutecznym uruchomieniem usługi.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA