REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tymczasowe prawo jazdy. mObywatel z ważnymi nowościami

tymczasowe prawo jazdy mObywatel, elektroniczne tymczasowe prawo jazdy mobywatel, elektroniczne tymczasowe prawo jazdy
Tymczasowe prawo jazdy. mObywatel z ważnymi nowościami
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Tymczasowe prawo jazdy? mObywatel doczekał się ważnej zmiany. Kierowca zda egzamin i będzie mógł prowadzić. No może prawie. Bo nowelizacja na pierwszy rzut oka wygląda dobrze. Zapomina tylko, że CEPiK jest aktualizowany raz w tygodniu...

Zdany egzamin i... oczekiwanie na prawo jazdy?

Kwestia uzyskania uprawnień do kierowania pojazdami wygląda następująco dziś. Kandydat na kierowcę zdaje egzamin, a więc oficjalnie uzyskuje uprawnienia. Tyle że nie ma ich do momentu odebrania z wydziału komunikacji fizycznej wersji dokumentu prawa jazdy. Powód? Ten jest prosty. Do chwili odebrania prawka nie ma pewności czy informacja o uprawnieniach pojawiła się w CEPiK. A gdyby się nie pojawiła, w razie kontroli drogowej otrzyma 1500 zł mandatu i... zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych! Zakaz, zanim jeszcze zdąży odebrać prawko.

REKLAMA

Ważne

Informacja w CEPiK jest kluczowa. W końcu dziś do prowadzenia nie jest potrzebne prawo jazdy, a właśnie wpis w bazie.

Czemu kierowca nie może po prostu sprawdzić w CEPiK czy wpis dotyczący uprawnień się pojawił? Bo de facto nie ma takiej możliwości. Podgląd mają tylko urzędnicy, ewentualnie służby w postaci policji czy ITD. Czas oczekiwania na odbiór prawa jazdy to zazwyczaj 14 dni. Przez ten czas najlepiej, aby kierowca powstrzymał się od prowadzenia. Tak przynajmniej było do tej pory. Bo teraz oficjalnie na mocy podpisu Prezydenta w życie wejdzie ustawa o aplikacji mObywatel. Ta zmienia wszystko.

Czym jest elektroniczne tymczasowe prawo jazdy?

W nowej ustawie pojawia się status elektronicznego tymczasowego prawa jazdy. To miałby być dokument, który będzie uprawniał do kierowania pojazdami określonej kategorii po zdaniu egzaminu państwowego, ale przed odebraniem prawa jazdy. Wygenerowanie tymczasowego elektronicznego prawa jazdy (tePJ) ma się odbywać automatycznie. To będzie zawierać takie dane, jak imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, numer PESEL czy adres zamieszkania. Poza tym musi wskazywać na:

  • numer tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę wydania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę ważności tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • organ właściwy dla profilu kandydata na kierowcę,
  • numer identyfikujący tymczasowe elektroniczne prawo jazdy,
  • kategorie uprawnień wraz z datami ich uzyskania i ważności,
  • numer profilu kandydata na kierowcę,
  • identyfikator osoby,
  • status tymczasowego elektronicznego prawa jazdy,
  • datę i przyczynę zatrzymania tymczasowego elektronicznego prawa jazdy oraz nazwę podmiotu rejestrującego zatrzymanie,
  • datę i przyczynę unieważnienia tymczasowego elektronicznego prawa jazdy.

Tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Ograniczenia dokumentu

Tymczasowe prawo jazdy zmienia wszystko. Warto jednak pamiętać, że nowa funkcjonalność aplikacji mObywatel nie działa bezgranicznie. Kluczowe są tu tak naprawdę aż cztery aspekty.

  1. Po pierwsze tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel będzie uprawniać do kierowania pojazdami, ale wyłącznie na terytorium Polski. Poza granicami kraju elektroniczna wersja tymczasowego prawka nie będzie honorowana. Po opuszczeniu Polski konieczny jest dokument papierowy.
  2. Po drugie elektroniczne tymczasowe prawo jazdy ma ograniczoną datę ważności. Można na nim jeździć przez maksymalnie 30 dni od momentu zdania egzaminu. Później konieczne jest odebranie fizycznego dokumentu.
  3. Po trzecie tymczasowe prawo jazdy w wersji elektronicznej może być wydane dla części kategorii prawa jazdy. Mowa o uprawnieniach z grupy AM, A1, A2, A, B1, B, B+E i T. Nie odnosi się zatem np. do kategorii C.
  4. Po czwarte elektroniczna wersja tymczasowego prawa jazdy dotyczy zarówno kierowców, którzy zdobyli uprawnienia pierwszej kategorii, jak i tych, którzy rozszerzają posiadany katalog uprawnień.

Czy kierowca będzie mógł prowadzić auto od razu po zdaniu egzaminu?

REKLAMA

Kluczowa do wyjaśnienia jest jeszcze jedna kwestia. Czy elektroniczne tymczasowe prawo jazdy w aplikacji mObywatel oznacza, że kierowca zaraz po zdanym egzaminie może wsiąść do samochodu? W to śmiem wątpić. Egzaminator zdążył przecież dopiero wypełnić kartę egzaminacyjną. Nie wprowadził zatem jeszcze danych do komputera i PKK. A to może mu chwilę zająć. To raz. Dwa posiadacz aplikacji mObywatel otrzyma powiadomienie o możliwości pobrania tymczasowego prawa jazdy. To będzie dla niego sygnał, że może się stać legalnym kierowcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko na przeszkodzie stanąć może jeszcze jeden fakt... Bo najwyraźniej rządzący zapomnieli o tym, że baza CEPiK jest aktualizowana raz w tygodniu. A przecież to z niej dane pobierze mObywatel. To może oznaczać, że na powiadomienie mówiące o pojawieniu się tymczasowego prawa jazdy, kierowca będzie musiał poczekać nawet 7 dni. W praktyce to oznacza mniej więcej tyle, że wcześniej gotowy do odbioru może być dokument prawa jazdy w wydziale komunikacji. To zdecydowanie odbiera blask tej informacji.

Kiedy w aplikacji mObywatel pojawi się tymczasowe prawo jazdy?

Na koniec najważniejsze pytanie. Kiedy elektroniczne, tymczasowe prawo jazdy pojawi się w aplikacji mObywatel? Ustawa przeszła już pełną drogę legislacyjną. Zdobyła 16 czerwca 2023 roku podpis prezydenta. Pozostało zatem wyłącznie vacatio legis i komunikat ministra cyfryzacji. Vacatio legis to 14 dni. Gorzej może być z komunikatem. Bo według wstępnych zapowiedzi KPRM, rozwiązanie nie wejdzie w życie wcześniej niż na przełomie lipca i sierpnia. Tak mówią wstępne zapowiedzi. Możemy zatem jedynie poczekać i sprawdzić kiedy rzeczywiście rządowi eksperci uporają się ze skutecznym uruchomieniem usługi.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA