REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odebranie prawa jazdy a kategorie. Kierowca nie straci wszystkich. Wyrok TK

Odebranie prawa jazdy a kategorie prawa jazdy, utrata wszystkich kategorii prawa jazdy, wyrok trybunału konstytucyjnego w sprawie odbierania praw jazdy
Odebranie prawa jazdy a kategorie. Kierowca nie straci wszystkich. Wyrok TK
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Odebranie prawa jazdy a kategorie? Dziś jest tak, że choć sąd daje zakaz prowadzenia na kat. B, starosta odbiera kierowcy wszystkie posiadane uprawnienia. Ale teraz już wiemy, że to nielegalne. TK uznał, że przepisy, na podstawie których działali starości, są niekonstytucyjne.

Sąd swoje, starosta swoje. Sąd odbiera jedną kategorię, starosta resztę...

REKLAMA

Historia nowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego zaczęła się kilka lat temu. To wtedy pewien mężczyzna został zatrzymany za jazdę samochodem osobowym pod wpływem alkoholu. Sprawa była typowa. W sądzie dostał grzywnę i 5-letni zakaz prowadzenia pojazdów kategorii B. Miał jednak w sumie 11 kategorii prawa jazdy. Po oddaniu prawa jazdy w wydziale komunikacji postanowił zatem odzyskać te kategorie, które zakazem objęte nie były. Złożył więc wniosek do starosty o wydanie wtórnika dokumentu. Starosta do prośby się przychylił. Mimo wszystko wydał prawo jazdy, które uprawniało wyłącznie do kierowania... traktorem.

REKLAMA

Kierowca zaskarżył decyzję i przegrał. Powód? Tym stał się art. 12 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o kierujących pojazdami. Te stwierdzają wyraźnie, że prawo jazdy nie może być wydane osobie, w stosunku do której został orzeczony prawomocnym wyrokiem sądu zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Jeżeli zakaz prowadzenia dotyczy uprawnienia w zakresie prawa jazdy kategorii B, jednocześnie kierujący traci także uprawnienia kategorii AM, A1, A2, A, C1, C, D1 lub D, ale także B+E, C1+E, C+E, D1+E lub D+E.

Odebranie wszystkich kategorii zamiast jednej to podwójna kara

Ukarany kierowca uznał, że takie rozszerzenie wyroku sądu przez urzędników jest niezgodne z ustawą zasadniczą. Postanowił zatem skierować wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie tego zapisu. 4 lipca 2023 roku zapadł wyrok. I ten jest pomyślny dla kierującego. Sędziowie TK stwierdzili w nim bowiem, że zapisy ustawy o kierujących pojazdami wskazane w poprzednim akapicie są niezgodny z art. 2 oraz art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Powód? Skład orzekający twierdzi, że takie podejście do sprawy powoduje, iż kierowca jest dwukrotnie karany za ten sam czyn.

  • Pierwsza kara to środek karny orzeczony w sądzie na podstawie art. 42 § 2 i art. 43 § 1 k.k. Mowa oczywiście o zakazie prowadzenia pojazdów mechanicznych, dla których wymagane jest prawo jazdy kategorii B na okres pięciu lat.
  • Druga kara to sankcja administracyjna nałożona przez starostę na podstawie zaskarżonych przepisów ustawy o kierujących pojazdami. Polega ona na odmowie wydania prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, C1, C, C+E, B+E, C1+E.

Odebranie prawa jazdy a kategorie. TK o niekonstytucyjności przepisów

REKLAMA

Motywując swoją decyzję, Trybunał Konstytucyjny wskazał nie tylko na dwie kary za jeden czyn. Wskazał również, że obydwie charakteryzują się podobnym stopniem dolegliwości. W skrócie, odgrywają podobną rolę. Mają co prawda chronić bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale jednocześnie są prewencyjne i represyjne. A to oznacza, że ustawodawca, wprowadzając art. 12 ust. 2 pkt 2 i 3 do ustawy o kierujących pojazdami, automatycznie rozszerzył orzekany w sądzie zakaz. I zrobił to bez większej konieczności.

Przecież sędzia sądu powszechnego wyraźnie wskazuje w wyroku rodzaj kary. Jeżeli uzna, że wystarczającą sankcją jest odebranie tylko uprawnień kategorii B, należy to przyjąć. Ma przecież ma wgląd w uprawnienia posiadane przez kierowcę. Miarkując karę, określa zatem czy konieczny jest zakaz totalny, czy nie. "Poprawianie" jego decyzji jest bezpodstawne. Aktualny stan prawny polegający na tym, że ukarany na mocy przepisów Prawa o ruchu drogowym i tak straci wszystkie posiadane kategorie prawa jazdy, trzeba zatem zmienić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca stracił jedną kategorię? Starosta resztę musi oddać

Wyrok trybunału konstytucyjnego oznacza trzy rzeczy. Po pierwsze nie wyłącza mocy obowiązującej całej ustawy o kierujących pojazdami. Po drugie eliminuje jednak treść normatywną art. 12 ust. 2 pkt 2 i 3 w związku z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami. Po trzecie sprawia, że od tego momentu żaden organ administracji nie będzie miał uprawnień do odbierania kierowcom dodatkowych kategorii praw jazdy, niż tych orzeczonych w wyroku sądu.

Jeżeli kierowca będzie posiadał dokument z kat. A, B i C, a otrzyma zakaz prowadzenia dotyczący wyłącznie kat. B, będzie miał pełne prawo do odzyskania wtórnika prawa jazdy z kategoriami, które zakazem nie zostały objęte. Jeżeli złoży wniosek do starosty o wydanie takiego dokumentu, ten nie będzie mógł odmówić. I jest to wyraźnie stwierdzone w wyroku TK zapisanym pod sygnaturą SK 23/21.

Kierowca stracił prawo jazdy, ale odzyska je po wyroku

To dobra informacja dla kierowców? Bez wątpienia tak. I to tak naprawdę podwójnie. Przede wszystkim dlatego, że zakazy prowadzenia pojazdów mechanicznych nie zawsze są wynikiem prowadzenia pod wpływem alkoholu. Taki sam środek karny może zostać orzeczony w stosunku do osoby, która: w sposób rażący złamała przepisy i spowodowała zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, spowodowała wypadek drogowy, a sprawa trafiła do sądu czy prowadziła pojazd nie tej kategorii, na którą uprawnienia posiada.

Po drugie precyzyjnie sformułowany zakaz przez sędziego i odebranie narzędzi jego rozszerzenia staroście sprawia, że pomimo zakazu, kierowca będzie mógł prowadzić pojazdy. Tylko nie tych kategorii, których zakaz dotyczy. W efekcie będąc np. kierowcą ciężarówki, dalej będzie mógł wykonywać pracę zarobkową w celu utrzymania rodziny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA