REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odebranie prawa jazdy a kategorie. Kierowca nie straci wszystkich. Wyrok TK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odebranie prawa jazdy a kategorie prawa jazdy, utrata wszystkich kategorii prawa jazdy, wyrok trybunału konstytucyjnego w sprawie odbierania praw jazdy
Odebranie prawa jazdy a kategorie. Kierowca nie straci wszystkich. Wyrok TK
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Odebranie prawa jazdy a kategorie? Dziś jest tak, że choć sąd daje zakaz prowadzenia na kat. B, starosta odbiera kierowcy wszystkie posiadane uprawnienia. Ale teraz już wiemy, że to nielegalne. TK uznał, że przepisy, na podstawie których działali starości, są niekonstytucyjne.

Sąd swoje, starosta swoje. Sąd odbiera jedną kategorię, starosta resztę...

REKLAMA

Historia nowego wyroku Trybunału Konstytucyjnego zaczęła się kilka lat temu. To wtedy pewien mężczyzna został zatrzymany za jazdę samochodem osobowym pod wpływem alkoholu. Sprawa była typowa. W sądzie dostał grzywnę i 5-letni zakaz prowadzenia pojazdów kategorii B. Miał jednak w sumie 11 kategorii prawa jazdy. Po oddaniu prawa jazdy w wydziale komunikacji postanowił zatem odzyskać te kategorie, które zakazem objęte nie były. Złożył więc wniosek do starosty o wydanie wtórnika dokumentu. Starosta do prośby się przychylił. Mimo wszystko wydał prawo jazdy, które uprawniało wyłącznie do kierowania... traktorem.

REKLAMA

Kierowca zaskarżył decyzję i przegrał. Powód? Tym stał się art. 12 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy o kierujących pojazdami. Te stwierdzają wyraźnie, że prawo jazdy nie może być wydane osobie, w stosunku do której został orzeczony prawomocnym wyrokiem sądu zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Jeżeli zakaz prowadzenia dotyczy uprawnienia w zakresie prawa jazdy kategorii B, jednocześnie kierujący traci także uprawnienia kategorii AM, A1, A2, A, C1, C, D1 lub D, ale także B+E, C1+E, C+E, D1+E lub D+E.

Odebranie wszystkich kategorii zamiast jednej to podwójna kara

Ukarany kierowca uznał, że takie rozszerzenie wyroku sądu przez urzędników jest niezgodne z ustawą zasadniczą. Postanowił zatem skierować wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie tego zapisu. 4 lipca 2023 roku zapadł wyrok. I ten jest pomyślny dla kierującego. Sędziowie TK stwierdzili w nim bowiem, że zapisy ustawy o kierujących pojazdami wskazane w poprzednim akapicie są niezgodny z art. 2 oraz art. 45 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Powód? Skład orzekający twierdzi, że takie podejście do sprawy powoduje, iż kierowca jest dwukrotnie karany za ten sam czyn.

  • Pierwsza kara to środek karny orzeczony w sądzie na podstawie art. 42 § 2 i art. 43 § 1 k.k. Mowa oczywiście o zakazie prowadzenia pojazdów mechanicznych, dla których wymagane jest prawo jazdy kategorii B na okres pięciu lat.
  • Druga kara to sankcja administracyjna nałożona przez starostę na podstawie zaskarżonych przepisów ustawy o kierujących pojazdami. Polega ona na odmowie wydania prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, C1, C, C+E, B+E, C1+E.

Odebranie prawa jazdy a kategorie. TK o niekonstytucyjności przepisów

REKLAMA

Motywując swoją decyzję, Trybunał Konstytucyjny wskazał nie tylko na dwie kary za jeden czyn. Wskazał również, że obydwie charakteryzują się podobnym stopniem dolegliwości. W skrócie, odgrywają podobną rolę. Mają co prawda chronić bezpieczeństwo ruchu drogowego, ale jednocześnie są prewencyjne i represyjne. A to oznacza, że ustawodawca, wprowadzając art. 12 ust. 2 pkt 2 i 3 do ustawy o kierujących pojazdami, automatycznie rozszerzył orzekany w sądzie zakaz. I zrobił to bez większej konieczności.

Przecież sędzia sądu powszechnego wyraźnie wskazuje w wyroku rodzaj kary. Jeżeli uzna, że wystarczającą sankcją jest odebranie tylko uprawnień kategorii B, należy to przyjąć. Ma przecież ma wgląd w uprawnienia posiadane przez kierowcę. Miarkując karę, określa zatem czy konieczny jest zakaz totalny, czy nie. "Poprawianie" jego decyzji jest bezpodstawne. Aktualny stan prawny polegający na tym, że ukarany na mocy przepisów Prawa o ruchu drogowym i tak straci wszystkie posiadane kategorie prawa jazdy, trzeba zatem zmienić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca stracił jedną kategorię? Starosta resztę musi oddać

Wyrok trybunału konstytucyjnego oznacza trzy rzeczy. Po pierwsze nie wyłącza mocy obowiązującej całej ustawy o kierujących pojazdami. Po drugie eliminuje jednak treść normatywną art. 12 ust. 2 pkt 2 i 3 w związku z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o kierujących pojazdami. Po trzecie sprawia, że od tego momentu żaden organ administracji nie będzie miał uprawnień do odbierania kierowcom dodatkowych kategorii praw jazdy, niż tych orzeczonych w wyroku sądu.

Jeżeli kierowca będzie posiadał dokument z kat. A, B i C, a otrzyma zakaz prowadzenia dotyczący wyłącznie kat. B, będzie miał pełne prawo do odzyskania wtórnika prawa jazdy z kategoriami, które zakazem nie zostały objęte. Jeżeli złoży wniosek do starosty o wydanie takiego dokumentu, ten nie będzie mógł odmówić. I jest to wyraźnie stwierdzone w wyroku TK zapisanym pod sygnaturą SK 23/21.

Kierowca stracił prawo jazdy, ale odzyska je po wyroku

To dobra informacja dla kierowców? Bez wątpienia tak. I to tak naprawdę podwójnie. Przede wszystkim dlatego, że zakazy prowadzenia pojazdów mechanicznych nie zawsze są wynikiem prowadzenia pod wpływem alkoholu. Taki sam środek karny może zostać orzeczony w stosunku do osoby, która: w sposób rażący złamała przepisy i spowodowała zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, spowodowała wypadek drogowy, a sprawa trafiła do sądu czy prowadziła pojazd nie tej kategorii, na którą uprawnienia posiada.

Po drugie precyzyjnie sformułowany zakaz przez sędziego i odebranie narzędzi jego rozszerzenia staroście sprawia, że pomimo zakazu, kierowca będzie mógł prowadzić pojazdy. Tylko nie tych kategorii, których zakaz dotyczy. W efekcie będąc np. kierowcą ciężarówki, dalej będzie mógł wykonywać pracę zarobkową w celu utrzymania rodziny.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA