REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. Kary, zasady, przepisy

Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r., kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie, kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.
Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r., kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie, kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.
Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. Kary, zasady, przepisy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy muszą płacić abonament RTV także za radio w samochodzie. I nie, to nie jest żart. Przekona się o tym każdy właściciel samochodu, który dostanie wezwanie do wniesienia kilkusetzłotowej opłaty karnej. Do niego dołączone będzie zdjęcie auta.
rozwiń >

Abonament RTV za radio w samochodzie. Podstawa prawna

REKLAMA

Podstawę prawną do pobierania opłat daje ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Ta w art. 2 ust. 1 wyraźnie stwierdza, że "za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe". Tak, zapis ten ma pełne zastosowanie w przypadku samochodu. W końcu auta często już standardowo są wyposażone w odbiorniki radiofoniczne. To wystarczająca przesłanka do zastosowania powyższego przepisu.

REKLAMA

W głos art. 2 ust. 7 w/w ustawy odbiornikiem radiofonicznym jest każde urządzenie techniczne dostosowane do odbioru programu. Będzie to zatem nie tylko klasyczne radio, ale również pokładowy system multimedialny. Czy samo posiadanie radia w samochodzie wystarczy? Oczywiście, że tak. Wyraźnie mówi o tym art. 2 ust. 2 w/w ustawy. Wskazuje, że "domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika".

Ile wynosi abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

Miesięczna opłata za abonament RTV wynosi 8,7 zł. Jeżeli jednak opłacający postanowi wnieść płatność za większą ilość miesięcy, może liczyć na zniżkę. W przypadku płatności za rok z góry, rabat udzielony przez pocztę polską wyniesie 10 proc. I tak:

  • 2 miesiące – 16,9 zł,
  • 3 miesiące – 25,10 zł,
  • 4 miesiące – 33,80 zł,
  • 5 miesięcy – 42,00 zł,
  • 6 miesięcy – 49,60 zł,
  • 7 miesięcy – 58,30 zł,
  • 8 miesięcy – 66,50 zł,
  • 9 miesięcy – 74,70 zł,
  • 10 miesięcy – 83,40 zł,
  • 11 miesięcy – 91,60 zł,
  • 12 miesięcy – 94,00 zł.

Ile wynosi kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

REKLAMA

Kara za brak płatności abonamentu RTV za radio w samochodzie wynosi trzydziestokrotność opłaty podstawowej. W efekcie kierujący będzie musiał zapłacić w 2023 roku dokładnie 261 zł. Na tym jednak nie koniec, bo wraz z karą kierujący zostanie też wezwany do uregulowania opłat należnych wcześniej oraz regularnego opłacania kwot od momentu otrzymania kary. Podczas naliczania opłat wcześniejszych, urzędnik może się cofnąć nawet 5 lat wstecz. Chyba że np. właściciel aż tyle nie eksploatuje danego samochodu. Tu decydujący okazuje się zatem moment zakupu pojazdu.

Art. 2 ust. 3 ustawy o opłatach abonamentowych mówi o tym, że "obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego". Skoro kierowca nie zarejestrował odbiornika, czemu musi zapłacić karę? Tu pojawia się art. 5 ust. 3 w/w ustawy. Ten mówi o pobraniu opłaty karnej w przypadku stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda kontrola płatności abonamentu RTV za radio w samochodzie?

W sieci pojawiły się doniesienia mówiące o wezwaniach, które otrzymują właściciele samochodów. Te zawierają pismo wskazujące na wysokość kary oraz uzupełnione dokumentacją fotograficzną. Ta przedstawia zdjęcie wnętrza pojazdu oraz karoserii z numerem rejestracyjnym. Czy taki dowód stanowi wystarczającą podstawę dochodzenia kary? Zdaniem poczty polskiej tak. Z takim stanowiskiem nie zgadza się część prawników. I nawet w sytuacji, w której mieliby oni rację, konieczne byłoby skierowanie sprawy do sądu. A postępowanie takie może się ciągnąć dobrych kilka lat.

Ważne

W celu uniknięcia opłaty karnej za radio w samochodzie właściciel, będący osobą fizyczną, może wskazywać, że płaci już abonament za odbiorniki w domu. Sposobem uniknięcia kary jest także udowodnienie, że urządzenie nie nadaje się do odbioru fal radiowych. Może to wynikać z faktu, że jest np. uszkodzone. Ta konstrukcja jest jednak wyjątkowo karkołomna.

Kto nie musi płacić abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

Ustawa o opłatach abonamentowych przewiduje kilka przypadków, w których użytkownik radia samochodowego nie ma obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej. Mowa o:

  • osobach posiadających orzeczenie I grupy inwalidzkiej,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o znacznym stopniu niepełnosprawności,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobach, które ukończyły 75. rok życia,
  • osobach, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek
    opiekuńczy,
  • osobach niesłyszących,
  • osobach niewidomych,
  • osobach, które ukończyły 60 lat oraz mają ustalone prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
  • osobach, które mają prawo do korzystania ze świadczeń pieniężnych z tytułu
    ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, bezrobotnych, posiadających prawo do zasiłku przedemerytalnego.

Bardzo ważne jest to, że do uzyskania prawa do zwolnienia, nie wystarczy samo wystąpienie przesłanki. Osoba taka musi złożyć na poczcie polskiej stosowną deklarację. Powinna dołączyć do niej dokumenty potwierdzające wskazywany stan faktyczny. Dopiero w takim przypadku zwolnienie z opłaty abonamentowej RTV stanie się faktem. A same uprawnienia do zwolnienia będą obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono w placówce pocztowej stosowne oświadczenie.

Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. a firma

Osoba prywatna, która zarejestrowała odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w domu, nie musi wnosić dodatkowej opłaty za samochód. Osoba fizyczna wnosi jedną opłatę abonamentową niezależnie od liczby posiadanych odbiorników. Sytuacja komplikuje się w przypadku firm. Tu bowiem zastosowanie ma art. 2 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych. To oznacza, że opłatę należy wnieść za każdy odbiornik zamontowany w każdym pojeździe.

Zakładając, że flota firmowa składa się np. z 50 aut, abonament RTV należy zapłacić za każde z nich. Miesięcznie to daje zatem kwotę na poziomie 435 zł. To raz. Dwa pozostaje jeszcze jedna kwestia. Co w przypadku samochodów leasingowanych czy wynajmowanych? Tu nie mamy dobrych informacji dla leasingobiorcy. To on musi zarejestrować odbiornik i zapłacić za niego abonament. Inaczej będzie w sytuacji, w której pracownik otrzyma auto bez radia i sam je zamontuje. W takim przypadku to na zatrudnionym w danej firmie będzie spoczywał obowiązek rejestracji urządzenia i opłacenia abonamentu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Decimus Maximus
    2023-07-27 14:07:06
    okradanie obywatela, nic po za tym. Będzie na kolejny film o Martyniuku! Swoją drogą wszyscy niewidomi cieszą się, że nie będą musieli płacić za radio w samochodzie ....
    2
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód w firmie 2024. Które branże i profesje kupują najwięcej nowych aut? Jakie modele są najpopularniejsze? Jakie odliczenia podatkowe od samochodów?

Najwięcej nowych samochodów zamawiają przedsiębiorcy, którzy trudnią się programowaniem, doradztwem lub prowadzą działalność związaną z transportem – wynika z danych Carsmile. Jakie jeszcze profesje stoją na ożywionym popytem na nowe samochody? Jakie auta są najpopularniejsze? Ile kosztuje leasing i wynajem dłpugoterminowy?

Zasada ograniczonego zaufania. Drogowy obowiązek czy raczej możliwość?

Mądrzejszy powinien ustąpić... Tak w języku osiedlowym można byłoby wytłumaczyć istotę zasady ograniczonego zaufania. Uzupełnia ona reguły drogowe. Ale uzupełnia jako dodatkowy obowiązek kierowców czy raczej możliwość i ostrzeżenie? Rozstrzygnijmy tę kwestię.

Jazda na rowerze po alkoholu w 2024 r. Czy rowerzysta straci prawo jazdy?

Rower i alkohol to złe połączenie. Odradzamy je i to stanowczo. Jaka jednak kara grozi za prowadzenie roweru po alkoholu w 2024 r.? I czy rowerzysta straci np. prawo jazdy? Odpowiedzmy na te pytania.

Będą opłaty za auta spalinowe. Kierowcy zaczną płacić podatek w 2025 r. Wiceminister potwierdza

Miał być podatek od aut spalinowych 2024, a będzie opłata dla posiadaczy aut spalinowych 2025. Za rok pojawi się dopiero pierwsza z danin. Druga zacznie obowiązywać w 2026. Tak przynajmniej twierdzi wiceminister klimatu i środowiska.

REKLAMA

Pasażerowie bez zapiętych pasów na filmikach promujących... bezpieczeństwo!

Taka rzecz mogła się zdarzyć chyba tylko we Włoszech. Tamtejsze ministerstwo infrastruktury i transportu postanowiło promować bezpieczeństwo drogowe. Ale na filmikach opracowanych przez resort, pasażerowie w pojazdach nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Stan wyższej konieczności. Kierowca popełnił wykroczenie, ale kary nie dostanie

Kierowca może popełnić wykroczenie i kary nie dostać. I przypadki takie są dwa. Podstawowym jest oczywiście stan wyższej konieczności. Ten wymaga jednak spełnienia pewnego wymogu. Wiesz jakiego?

Masz auto służbowe? Zatem zapłacisz więcej za parkowanie. Pomysł Sopotu storpedowało WSA

W Sopocie w 2023 r. zmieniły się zasady działania stref płatnego parkowania. I od razu wzbudziły kontrowersje. Powód? Mieszkańcy SPP mają prawo do preferencyjnego abonamentu, chyba że mają auto użyczone lub w najmie. Wtedy uprawnienie to tracą. Zapis zakwestionował właśnie WSA na wniosek RPO.

Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

REKLAMA

Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

REKLAMA