REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. Kary, zasady, przepisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r., kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie, kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.
Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. Kary, zasady, przepisy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy muszą płacić abonament RTV także za radio w samochodzie. I nie, to nie jest żart. Przekona się o tym każdy właściciel samochodu, który dostanie wezwanie do wniesienia kilkusetzłotowej opłaty karnej. Do niego dołączone będzie zdjęcie auta.

rozwiń >

Abonament RTV za radio w samochodzie. Podstawa prawna

REKLAMA

Podstawę prawną do pobierania opłat daje ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Ta w art. 2 ust. 1 wyraźnie stwierdza, że "za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe". Tak, zapis ten ma pełne zastosowanie w przypadku samochodu. W końcu auta często już standardowo są wyposażone w odbiorniki radiofoniczne. To wystarczająca przesłanka do zastosowania powyższego przepisu.

REKLAMA

W głos art. 2 ust. 7 w/w ustawy odbiornikiem radiofonicznym jest każde urządzenie techniczne dostosowane do odbioru programu. Będzie to zatem nie tylko klasyczne radio, ale również pokładowy system multimedialny. Czy samo posiadanie radia w samochodzie wystarczy? Oczywiście, że tak. Wyraźnie mówi o tym art. 2 ust. 2 w/w ustawy. Wskazuje, że "domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika".

Ile wynosi abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

Miesięczna opłata za abonament RTV wynosi 8,7 zł. Jeżeli jednak opłacający postanowi wnieść płatność za większą ilość miesięcy, może liczyć na zniżkę. W przypadku płatności za rok z góry, rabat udzielony przez pocztę polską wyniesie 10 proc. I tak:

  • 2 miesiące – 16,9 zł,
  • 3 miesiące – 25,10 zł,
  • 4 miesiące – 33,80 zł,
  • 5 miesięcy – 42,00 zł,
  • 6 miesięcy – 49,60 zł,
  • 7 miesięcy – 58,30 zł,
  • 8 miesięcy – 66,50 zł,
  • 9 miesięcy – 74,70 zł,
  • 10 miesięcy – 83,40 zł,
  • 11 miesięcy – 91,60 zł,
  • 12 miesięcy – 94,00 zł.

Ile wynosi kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

REKLAMA

Kara za brak płatności abonamentu RTV za radio w samochodzie wynosi trzydziestokrotność opłaty podstawowej. W efekcie kierujący będzie musiał zapłacić w 2023 roku dokładnie 261 zł. Na tym jednak nie koniec, bo wraz z karą kierujący zostanie też wezwany do uregulowania opłat należnych wcześniej oraz regularnego opłacania kwot od momentu otrzymania kary. Podczas naliczania opłat wcześniejszych, urzędnik może się cofnąć nawet 5 lat wstecz. Chyba że np. właściciel aż tyle nie eksploatuje danego samochodu. Tu decydujący okazuje się zatem moment zakupu pojazdu.

Art. 2 ust. 3 ustawy o opłatach abonamentowych mówi o tym, że "obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego". Skoro kierowca nie zarejestrował odbiornika, czemu musi zapłacić karę? Tu pojawia się art. 5 ust. 3 w/w ustawy. Ten mówi o pobraniu opłaty karnej w przypadku stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda kontrola płatności abonamentu RTV za radio w samochodzie?

W sieci pojawiły się doniesienia mówiące o wezwaniach, które otrzymują właściciele samochodów. Te zawierają pismo wskazujące na wysokość kary oraz uzupełnione dokumentacją fotograficzną. Ta przedstawia zdjęcie wnętrza pojazdu oraz karoserii z numerem rejestracyjnym. Czy taki dowód stanowi wystarczającą podstawę dochodzenia kary? Zdaniem poczty polskiej tak. Z takim stanowiskiem nie zgadza się część prawników. I nawet w sytuacji, w której mieliby oni rację, konieczne byłoby skierowanie sprawy do sądu. A postępowanie takie może się ciągnąć dobrych kilka lat.

Ważne

W celu uniknięcia opłaty karnej za radio w samochodzie właściciel, będący osobą fizyczną, może wskazywać, że płaci już abonament za odbiorniki w domu. Sposobem uniknięcia kary jest także udowodnienie, że urządzenie nie nadaje się do odbioru fal radiowych. Może to wynikać z faktu, że jest np. uszkodzone. Ta konstrukcja jest jednak wyjątkowo karkołomna.

Kto nie musi płacić abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

Ustawa o opłatach abonamentowych przewiduje kilka przypadków, w których użytkownik radia samochodowego nie ma obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej. Mowa o:

  • osobach posiadających orzeczenie I grupy inwalidzkiej,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o znacznym stopniu niepełnosprawności,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobach, które ukończyły 75. rok życia,
  • osobach, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek
    opiekuńczy,
  • osobach niesłyszących,
  • osobach niewidomych,
  • osobach, które ukończyły 60 lat oraz mają ustalone prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
  • osobach, które mają prawo do korzystania ze świadczeń pieniężnych z tytułu
    ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, bezrobotnych, posiadających prawo do zasiłku przedemerytalnego.

Bardzo ważne jest to, że do uzyskania prawa do zwolnienia, nie wystarczy samo wystąpienie przesłanki. Osoba taka musi złożyć na poczcie polskiej stosowną deklarację. Powinna dołączyć do niej dokumenty potwierdzające wskazywany stan faktyczny. Dopiero w takim przypadku zwolnienie z opłaty abonamentowej RTV stanie się faktem. A same uprawnienia do zwolnienia będą obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono w placówce pocztowej stosowne oświadczenie.

Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. a firma

Osoba prywatna, która zarejestrowała odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w domu, nie musi wnosić dodatkowej opłaty za samochód. Osoba fizyczna wnosi jedną opłatę abonamentową niezależnie od liczby posiadanych odbiorników. Sytuacja komplikuje się w przypadku firm. Tu bowiem zastosowanie ma art. 2 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych. To oznacza, że opłatę należy wnieść za każdy odbiornik zamontowany w każdym pojeździe.

Zakładając, że flota firmowa składa się np. z 50 aut, abonament RTV należy zapłacić za każde z nich. Miesięcznie to daje zatem kwotę na poziomie 435 zł. To raz. Dwa pozostaje jeszcze jedna kwestia. Co w przypadku samochodów leasingowanych czy wynajmowanych? Tu nie mamy dobrych informacji dla leasingobiorcy. To on musi zarejestrować odbiornik i zapłacić za niego abonament. Inaczej będzie w sytuacji, w której pracownik otrzyma auto bez radia i sam je zamontuje. W takim przypadku to na zatrudnionym w danej firmie będzie spoczywał obowiązek rejestracji urządzenia i opłacenia abonamentu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA