REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. Kary, zasady, przepisy

Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r., kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie, kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.
Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. Kary, zasady, przepisy
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy muszą płacić abonament RTV także za radio w samochodzie. I nie, to nie jest żart. Przekona się o tym każdy właściciel samochodu, który dostanie wezwanie do wniesienia kilkusetzłotowej opłaty karnej. Do niego dołączone będzie zdjęcie auta.

rozwiń >

Abonament RTV za radio w samochodzie. Podstawa prawna

Podstawę prawną do pobierania opłat daje ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych. Ta w art. 2 ust. 1 wyraźnie stwierdza, że "za używanie odbiorników radiofonicznych oraz telewizyjnych pobiera się opłaty abonamentowe". Tak, zapis ten ma pełne zastosowanie w przypadku samochodu. W końcu auta często już standardowo są wyposażone w odbiorniki radiofoniczne. To wystarczająca przesłanka do zastosowania powyższego przepisu.

REKLAMA

REKLAMA

W głos art. 2 ust. 7 w/w ustawy odbiornikiem radiofonicznym jest każde urządzenie techniczne dostosowane do odbioru programu. Będzie to zatem nie tylko klasyczne radio, ale również pokładowy system multimedialny. Czy samo posiadanie radia w samochodzie wystarczy? Oczywiście, że tak. Wyraźnie mówi o tym art. 2 ust. 2 w/w ustawy. Wskazuje, że "domniemywa się, że osoba, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym natychmiastowy odbiór programu, używa tego odbiornika".

Ile wynosi abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

Miesięczna opłata za abonament RTV wynosi 8,7 zł. Jeżeli jednak opłacający postanowi wnieść płatność za większą ilość miesięcy, może liczyć na zniżkę. W przypadku płatności za rok z góry, rabat udzielony przez pocztę polską wyniesie 10 proc. I tak:

  • 2 miesiące – 16,9 zł,
  • 3 miesiące – 25,10 zł,
  • 4 miesiące – 33,80 zł,
  • 5 miesięcy – 42,00 zł,
  • 6 miesięcy – 49,60 zł,
  • 7 miesięcy – 58,30 zł,
  • 8 miesięcy – 66,50 zł,
  • 9 miesięcy – 74,70 zł,
  • 10 miesięcy – 83,40 zł,
  • 11 miesięcy – 91,60 zł,
  • 12 miesięcy – 94,00 zł.

Ile wynosi kara za brak abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

Kara za brak płatności abonamentu RTV za radio w samochodzie wynosi trzydziestokrotność opłaty podstawowej. W efekcie kierujący będzie musiał zapłacić w 2023 roku dokładnie 261 zł. Na tym jednak nie koniec, bo wraz z karą kierujący zostanie też wezwany do uregulowania opłat należnych wcześniej oraz regularnego opłacania kwot od momentu otrzymania kary. Podczas naliczania opłat wcześniejszych, urzędnik może się cofnąć nawet 5 lat wstecz. Chyba że np. właściciel aż tyle nie eksploatuje danego samochodu. Tu decydujący okazuje się zatem moment zakupu pojazdu.

REKLAMA

Art. 2 ust. 3 ustawy o opłatach abonamentowych mówi o tym, że "obowiązek uiszczania opłaty abonamentowej powstaje z pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano rejestracji odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego". Skoro kierowca nie zarejestrował odbiornika, czemu musi zapłacić karę? Tu pojawia się art. 5 ust. 3 w/w ustawy. Ten mówi o pobraniu opłaty karnej w przypadku stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika radiofonicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda kontrola płatności abonamentu RTV za radio w samochodzie?

W sieci pojawiły się doniesienia mówiące o wezwaniach, które otrzymują właściciele samochodów. Te zawierają pismo wskazujące na wysokość kary oraz uzupełnione dokumentacją fotograficzną. Ta przedstawia zdjęcie wnętrza pojazdu oraz karoserii z numerem rejestracyjnym. Czy taki dowód stanowi wystarczającą podstawę dochodzenia kary? Zdaniem poczty polskiej tak. Z takim stanowiskiem nie zgadza się część prawników. I nawet w sytuacji, w której mieliby oni rację, konieczne byłoby skierowanie sprawy do sądu. A postępowanie takie może się ciągnąć dobrych kilka lat.

Ważne

W celu uniknięcia opłaty karnej za radio w samochodzie właściciel, będący osobą fizyczną, może wskazywać, że płaci już abonament za odbiorniki w domu. Sposobem uniknięcia kary jest także udowodnienie, że urządzenie nie nadaje się do odbioru fal radiowych. Może to wynikać z faktu, że jest np. uszkodzone. Ta konstrukcja jest jednak wyjątkowo karkołomna.

Kto nie musi płacić abonamentu RTV za radio w samochodzie w 2023 r.?

Ustawa o opłatach abonamentowych przewiduje kilka przypadków, w których użytkownik radia samochodowego nie ma obowiązku wnoszenia opłaty abonamentowej. Mowa o:

  • osobach posiadających orzeczenie I grupy inwalidzkiej,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o całkowitej niezdolności do pracy,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o znacznym stopniu niepełnosprawności,
  • osobach posiadających orzeczenie mówiące o trwałej lub okresowej całkowitej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym,
  • osobach, które ukończyły 75. rok życia,
  • osobach, które otrzymują świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek
    opiekuńczy,
  • osobach niesłyszących,
  • osobach niewidomych,
  • osobach, które ukończyły 60 lat oraz mają ustalone prawo do emerytury, której wysokość nie przekracza miesięcznie kwoty 50 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia,
  • osobach, które mają prawo do korzystania ze świadczeń pieniężnych z tytułu
    ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, bezrobotnych, posiadających prawo do zasiłku przedemerytalnego.

Bardzo ważne jest to, że do uzyskania prawa do zwolnienia, nie wystarczy samo wystąpienie przesłanki. Osoba taka musi złożyć na poczcie polskiej stosowną deklarację. Powinna dołączyć do niej dokumenty potwierdzające wskazywany stan faktyczny. Dopiero w takim przypadku zwolnienie z opłaty abonamentowej RTV stanie się faktem. A same uprawnienia do zwolnienia będą obowiązywać od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono w placówce pocztowej stosowne oświadczenie.

Abonament RTV za radio w samochodzie w 2023 r. a firma

Osoba prywatna, która zarejestrowała odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w domu, nie musi wnosić dodatkowej opłaty za samochód. Osoba fizyczna wnosi jedną opłatę abonamentową niezależnie od liczby posiadanych odbiorników. Sytuacja komplikuje się w przypadku firm. Tu bowiem zastosowanie ma art. 2 ust. 4 ustawy o opłatach abonamentowych. To oznacza, że opłatę należy wnieść za każdy odbiornik zamontowany w każdym pojeździe.

Zakładając, że flota firmowa składa się np. z 50 aut, abonament RTV należy zapłacić za każde z nich. Miesięcznie to daje zatem kwotę na poziomie 435 zł. To raz. Dwa pozostaje jeszcze jedna kwestia. Co w przypadku samochodów leasingowanych czy wynajmowanych? Tu nie mamy dobrych informacji dla leasingobiorcy. To on musi zarejestrować odbiornik i zapłacić za niego abonament. Inaczej będzie w sytuacji, w której pracownik otrzyma auto bez radia i sam je zamontuje. W takim przypadku to na zatrudnionym w danej firmie będzie spoczywał obowiązek rejestracji urządzenia i opłacenia abonamentu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA