REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naklejka ekologiczna za granicą. Wyjeżdżasz? Musisz ją mieć

naklejka ekologiczna za granicą, naklejka ekologiczna Niemcy, naklejka ekologiczna Francja, naklejka ekologiczna Austria
Naklejka ekologiczna za granicą. Wyjeżdżasz? Musisz ją mieć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Naklejka ekologiczna za granicą nie obowiązuje polskich kierowców? Błąd! I to niezwykle kosztowny. Brak zielonej wlepki na przedniej szybie może kosztować kierowcę nawet 10 tys. zł. Tyle że nie tak łatwo ją zdobyć...

Naklejka ekologiczna za granicą. Auto z Polski też musi ją mieć!

W Polsce cały czas trwa dyskusja o naklejkach ekologicznych obowiązujących w strefach płatnego parkowania. Za granicą dyskusji już nie ma. Zamiast niej jest obowiązek ich posiadania. I co ważne, przepisy są równe dla wszystkich. Zarówno dla kierowców, którzy mieszkają w danym mieście czy państwie, jak i turystów. W skrócie, gdy kierowca z Polski podróżuje samochodem po Europie i w danym rejonie naklejka ekologiczna jest wymagana, on także musi ją mieć. W przeciwnym razie ryzykuje karą.

REKLAMA

REKLAMA

Gdzie Naklejka ekologiczna jest wymagana? To przede wszystkim kilka miast w Niemczech, Austrii i Francji. A odległość tworzy problem. Bo naklejkę trzeba mieć przed wjechaniem do danego ośrodka. Najlepiej zatem ją zdobyć przed opuszczeniem Polski. Tylko jak to zrobić? O tym w dalszej części materiału.

Naklejka ekologiczna Umweltplakette Niemcy. Przepisy, zasady, cena

Naklejka ekologiczna jest obowiązkowa w strefach zielonych. Te są wyznaczone tak naprawdę w większości dużych miast w Niemczech. W tym kraju spotykane są trzy kolory naklejek. Zielona oznacza najwyższą normę emisji spalin i obowiązuje bezterminowo. Żółta i czerwona wiąże się ze starszymi normami oraz zezwala na poruszanie się po mieście do momentu, w którym nie zmienią się lokalne regulacje i zasady panujące w umweltzone.

Niemiecką naklejkę można bez problemu wyrobić jeszcze w Polsce. Można ją wyrobić m.in. bezpośrednio w biurach DEKRA we Wrocławiu, w Warszawie i w Krakowie oraz u Partnerów DEKRA. Istnieje też opcja internetowego załatwienia sprawy. Osobisty zakup oznacza wydatek na poziomie 180 zł brutto. Wybór kanału online wraz z dostawą kurierem stanowi wydatek na poziomie 149 zł brutto. Naklejkę należy przylepić w prawym dolnym rogu szyby czołowej.

REKLAMA

Naklejka ekologiczna Crit Air Francja. Przepisy, zasady, cena

Naklejka ekologiczna we Francji pojawiła się w roku 2016. Od 1 kwietnia 2017 roku jest jednak obowiązkowa dla wszystkich pojazdów. Także tych, które mają zagraniczne numery rejestracyjne. Bez niej kierujący nie wjedzie do takich miast, jak Paryż, Lyon, Lille, Strasburg oraz Grenoble. Jak ją zdobyć? Francuską naklejkę ekologiczną Crit Air, identycznie jak w przypadku niemieckiej, można zamówić przed wyjazdem z Polski. Dostępnym kanałem jest kanał online. Kierowca musi dostarczyć dokumenty pojazdu, a następnie czekać na zrealizowanie zamówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Ile kosztuje francuski Certificat qualité de l'Air? Jeżeli kierowca skorzysta z rządowej strony www.certificat-air.gouv.fr zapłaci symboliczne 4,61 euro z wysyłką. To daje jakieś 20 zł. Symboliczna kwota!

Co ważne, w tym przypadku konkretna naklejka jest przypisana do konkretnego numeru rejestracyjnego i konkretnego pojazdu. Nie można jej zatem przełożyć do innego auta! Naklejka może mieć jeden z sześciu kolorów. Każdy oznacza inną normę emisji spalin.

Naklejka ekologiczna Pickerl Austria. Przepisy, zasady, cena

Naklejka ekologiczna Pickerl w Austrii zaczęła obowiązywać samochody zarejestrowane za granicą dokładnie 1 stycznia 2015 roku. Tyle że tu wymóg dotyczy głównie pojazdów zarejestrowanych jako ciężarowe. Ich tonaż nie ma żadnego znaczenia. Mogą to być zarówno pojazdy o DMC niższym, jak i wyższym niż 3,5 tony. A do grona tego zaliczają się również m.in. busy transportowe do 8 osób zarejestrowane jako ciężarowe.

W Austrii naklejka Pickerl ma sześć rodzajów. Każdy określa klasę toksyczności spalin. Jej cena startuje od 42 euro. To daje kwotę na poziomie blisko 190 zł. Można ją wyrobić w pełni online przed wyjazdem z Polski.

Ile wynosi kara za brak naklejki ekologicznej za granicą?

Kara za brak naklejki ekologicznej za granicą zależy w dużej mierze od kraju, o którym mówimy. Najtaniej będzie w Niemczech. Tu kierowca zostanie ukarany przez funkcjonariuszy grzywną wynoszącą od 40 do 80 euro. Mowa zatem o kwocie wahającej się od blisko 180 do 360 zł. Numerem dwa jest Francja. Tu kierujący dostanie od 68 do 375 euro kary – co daje kwotę od 302 do 1665 zł. Najdrożej będzie w Austrii. Tam służby mogą wlepić kierowcy mandat opiewający na kwotę 2180 euro. Przeliczając tą kwotę po obecnym kursie, otrzymujemy blisko 10 tys. zł.

W tym punkcie kluczowe są jeszcze dwa fakty:

  • Po pierwsze dla faktu otrzymania kary znaczenie ma wyłącznie brak naklejki. Bez wlepki nie można wjechać na teren danego miasta nawet pojazdem, który spełnia wymagane normy emisji spalin.
  • Po drugie naklejki zazwyczaj są wydawane bezterminowo i obowiązują na obszarze danego kraju. Kierowca zdobędzie ją zatem raz na zawsze. A przynajmniej do momentu zmiany pojazdu na inny.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA