REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naklejka ekologiczna za granicą. Wyjeżdżasz? Musisz ją mieć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
naklejka ekologiczna za granicą, naklejka ekologiczna Niemcy, naklejka ekologiczna Francja, naklejka ekologiczna Austria
Naklejka ekologiczna za granicą. Wyjeżdżasz? Musisz ją mieć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Naklejka ekologiczna za granicą nie obowiązuje polskich kierowców? Błąd! I to niezwykle kosztowny. Brak zielonej wlepki na przedniej szybie może kosztować kierowcę nawet 10 tys. zł. Tyle że nie tak łatwo ją zdobyć...

Naklejka ekologiczna za granicą. Auto z Polski też musi ją mieć!

REKLAMA

W Polsce cały czas trwa dyskusja o naklejkach ekologicznych obowiązujących w strefach płatnego parkowania. Za granicą dyskusji już nie ma. Zamiast niej jest obowiązek ich posiadania. I co ważne, przepisy są równe dla wszystkich. Zarówno dla kierowców, którzy mieszkają w danym mieście czy państwie, jak i turystów. W skrócie, gdy kierowca z Polski podróżuje samochodem po Europie i w danym rejonie naklejka ekologiczna jest wymagana, on także musi ją mieć. W przeciwnym razie ryzykuje karą.

REKLAMA

Gdzie Naklejka ekologiczna jest wymagana? To przede wszystkim kilka miast w Niemczech, Austrii i Francji. A odległość tworzy problem. Bo naklejkę trzeba mieć przed wjechaniem do danego ośrodka. Najlepiej zatem ją zdobyć przed opuszczeniem Polski. Tylko jak to zrobić? O tym w dalszej części materiału.

Naklejka ekologiczna Umweltplakette Niemcy. Przepisy, zasady, cena

Naklejka ekologiczna jest obowiązkowa w strefach zielonych. Te są wyznaczone tak naprawdę w większości dużych miast w Niemczech. W tym kraju spotykane są trzy kolory naklejek. Zielona oznacza najwyższą normę emisji spalin i obowiązuje bezterminowo. Żółta i czerwona wiąże się ze starszymi normami oraz zezwala na poruszanie się po mieście do momentu, w którym nie zmienią się lokalne regulacje i zasady panujące w umweltzone.

Niemiecką naklejkę można bez problemu wyrobić jeszcze w Polsce. Można ją wyrobić m.in. bezpośrednio w biurach DEKRA we Wrocławiu, w Warszawie i w Krakowie oraz u Partnerów DEKRA. Istnieje też opcja internetowego załatwienia sprawy. Osobisty zakup oznacza wydatek na poziomie 180 zł brutto. Wybór kanału online wraz z dostawą kurierem stanowi wydatek na poziomie 149 zł brutto. Naklejkę należy przylepić w prawym dolnym rogu szyby czołowej.

Naklejka ekologiczna Crit Air Francja. Przepisy, zasady, cena

Naklejka ekologiczna we Francji pojawiła się w roku 2016. Od 1 kwietnia 2017 roku jest jednak obowiązkowa dla wszystkich pojazdów. Także tych, które mają zagraniczne numery rejestracyjne. Bez niej kierujący nie wjedzie do takich miast, jak Paryż, Lyon, Lille, Strasburg oraz Grenoble. Jak ją zdobyć? Francuską naklejkę ekologiczną Crit Air, identycznie jak w przypadku niemieckiej, można zamówić przed wyjazdem z Polski. Dostępnym kanałem jest kanał online. Kierowca musi dostarczyć dokumenty pojazdu, a następnie czekać na zrealizowanie zamówienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Ważne

Ile kosztuje francuski Certificat qualité de l'Air? Jeżeli kierowca skorzysta z rządowej strony www.certificat-air.gouv.fr zapłaci symboliczne 4,61 euro z wysyłką. To daje jakieś 20 zł. Symboliczna kwota!

Co ważne, w tym przypadku konkretna naklejka jest przypisana do konkretnego numeru rejestracyjnego i konkretnego pojazdu. Nie można jej zatem przełożyć do innego auta! Naklejka może mieć jeden z sześciu kolorów. Każdy oznacza inną normę emisji spalin.

Naklejka ekologiczna Pickerl Austria. Przepisy, zasady, cena

REKLAMA

Naklejka ekologiczna Pickerl w Austrii zaczęła obowiązywać samochody zarejestrowane za granicą dokładnie 1 stycznia 2015 roku. Tyle że tu wymóg dotyczy głównie pojazdów zarejestrowanych jako ciężarowe. Ich tonaż nie ma żadnego znaczenia. Mogą to być zarówno pojazdy o DMC niższym, jak i wyższym niż 3,5 tony. A do grona tego zaliczają się również m.in. busy transportowe do 8 osób zarejestrowane jako ciężarowe.

W Austrii naklejka Pickerl ma sześć rodzajów. Każdy określa klasę toksyczności spalin. Jej cena startuje od 42 euro. To daje kwotę na poziomie blisko 190 zł. Można ją wyrobić w pełni online przed wyjazdem z Polski.

Ile wynosi kara za brak naklejki ekologicznej za granicą?

Kara za brak naklejki ekologicznej za granicą zależy w dużej mierze od kraju, o którym mówimy. Najtaniej będzie w Niemczech. Tu kierowca zostanie ukarany przez funkcjonariuszy grzywną wynoszącą od 40 do 80 euro. Mowa zatem o kwocie wahającej się od blisko 180 do 360 zł. Numerem dwa jest Francja. Tu kierujący dostanie od 68 do 375 euro kary – co daje kwotę od 302 do 1665 zł. Najdrożej będzie w Austrii. Tam służby mogą wlepić kierowcy mandat opiewający na kwotę 2180 euro. Przeliczając tą kwotę po obecnym kursie, otrzymujemy blisko 10 tys. zł.

W tym punkcie kluczowe są jeszcze dwa fakty:

  • Po pierwsze dla faktu otrzymania kary znaczenie ma wyłącznie brak naklejki. Bez wlepki nie można wjechać na teren danego miasta nawet pojazdem, który spełnia wymagane normy emisji spalin.
  • Po drugie naklejki zazwyczaj są wydawane bezterminowo i obowiązują na obszarze danego kraju. Kierowca zdobędzie ją zatem raz na zawsze. A przynajmniej do momentu zmiany pojazdu na inny.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA