REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. Znowu będzie drożej...

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r., wyższa kara za brak oc od 1 lipca
Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. Znowu będzie drożej...
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. ponownie wzrośnie. Tym razem kierowcy zapłacą o ponad 200 zł więcej. Skok kwoty jest winą rządzących. Tyle że kierowcy dostają niejako rykoszetem. Bo są osoby, które cieszą się ze zmiany.

Kara za brak OC. Od 1 lipca 2023 r. to nawet 7200 zł

Do 30 czerwca wysokość maksymalnej kary za brak OC w Polsce to 6980 zł. Dokładnie od 1 lipca 2023 roku kierowcy zapłacą już jednak 7200 zł. Zaledwie kilka godzin różnicy i 220 zł więcej? Owszem. I co gorsze, w tym przypadku uczucia kierowców są ambiwalentne. Bo wyższa opłata bez wątpienia stanowi złą informację. Tyle że jest powiązana z kolejnym w tym roku wzrostem najniższej płacy w Polsce. Nie ma się zatem co dziwić, że nie brakuje osób, które widząc datę 1 lipca w kalendarzu, zaczną się uśmiechać zdecydowanie szerzej.

REKLAMA

Ważne

1 stycznia 2023 roku najniższa krajowa wyniosła 3490 zł brutto. 1 lipca 2023 roku jej wartość podskoczy już do 3600 zł brutto. Takie właśnie wynagrodzenie w Polsce może odbierać ponad 2 mln osób. I te 2 mln będą się cieszyć z podwyżki. Oczywiście podwyżki płacy, a nie kary za brak OC.

Wysokość kary za brak OC zależy od rodzaju pojazdu

Nie jest tak, że każdy kierowca, który od 1 lipca 2023 roku zostanie przyłapany na braku OC, zapłaci 7200 zł kary. Wysokość grzywny zależy bowiem od rodzaju pojazdu i czasu, w którym ten pozostawał bez polisy. Jak jest wyliczana? To akurat proste. Należy wziąć kwotę najniższej krajowej brutto, a następnie przemnożyć ją przez:

  • dwa w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza samochodu osobowego,
  • trzy w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza samochodu ciężarowego, ciągnika samochodowego lub autobusu,
  • jedną trzecią w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza innego typu pojazdu.

Jeżeli chodzi o samo postępowanie, to UFG kontroluje bazę CEPiK. W razie wykrycia braku ubezpieczenia, wszczyna postępowanie wyjaśniające. Na jego mocy prosi właściciela pojazdu o udowodnienie faktu posiadania obowiązkowej polisy. Gdy to nie jest możliwe, pojawia się propozycja kary. Bywa też, że postępowanie UFG jest wszczęte w wyniku kontroli policyjnej. Funkcjonariusze po wykryciu braku OC, muszą poinformować o tym fakcie UFG. W tym przypadku karę zapłacić może właściciel, ale i kierujący pojazdem w danym czasie – jeżeli nie jest to ta sama osoba.

Ile wynosi kara za brak OC od 1 lipca 2023 r.?

Generalne zasady naliczania kar za brak OC już znamy. Jak wyglądają konkretne kwoty? Te należy podzielić na konkretne przypadki. Pełne zestawienia przytaczam poniżej.

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy aut osobowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 1440 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 3600 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 7200 zł

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy aut ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów:

  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 2160 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 5400 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 10800 zł

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy pozostałych pojazdów:

  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 240 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 600 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 1200 zł

Brak OC sprzed lipca. Kara na podstawie nowej stawki?

Kluczowe pytanie w tym punkcie brzmi. Co się stanie w przypadku kierowcy, który jeszcze przed 1 lipca 2023 roku nie miał ważnego OC, ale UFG dopatrzy się braku dopiero po tej dacie? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Bo wszystko zależy od tego czy mówimy o luce w ubezpieczeniu (np. jednodniowej), która występuje przed 1 lipca, czy o sytuacji, w której auto cały czas OC nie posiada. W pierwszym przypadku kara zostanie naliczona na podstawie stawek obowiązujących do czerwca. W drugim w oparciu o nową kwotę. Gorszy jest tylko taki scenariusz, w którym brak OC przechodzi z roku na rok. Wtedy możliwe są dwie kary. Za rok ubiegły i aktualny.

Ważne

Pamiętajcie, absolutnie nie liczy się to czy samochód jest użytkowany, czy np. stoi w garażu. Każdy pojazd, który został zarejestrowany w kraju, musi mieć ważną polisę OC (no może poza autami zabytkowymi). Jej brak oznacza karę od UFG. O tym wyraźnie mówi ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Kara za brak OC to mało optymistyczny scenariusz. Jest jednak opcja jeszcze gorsza. Mowa o spowodowaniu kolizji bez OC. Roszczenia poszkodowanych pokryje UFG za pośrednictwem jednej z firm ubezpieczeniowych. Kwotę w całości i wraz z odsetkami będzie musiał jednak zwrócić właściciel pojazdu, ewentualnie właściciel i kierujący na spółkę. Tu również obowiązuje zasada odpowiedzialności solidarnej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA