REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. Znowu będzie drożej...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r., wyższa kara za brak oc od 1 lipca
Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. Znowu będzie drożej...
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. ponownie wzrośnie. Tym razem kierowcy zapłacą o ponad 200 zł więcej. Skok kwoty jest winą rządzących. Tyle że kierowcy dostają niejako rykoszetem. Bo są osoby, które cieszą się ze zmiany.

Kara za brak OC. Od 1 lipca 2023 r. to nawet 7200 zł

Do 30 czerwca wysokość maksymalnej kary za brak OC w Polsce to 6980 zł. Dokładnie od 1 lipca 2023 roku kierowcy zapłacą już jednak 7200 zł. Zaledwie kilka godzin różnicy i 220 zł więcej? Owszem. I co gorsze, w tym przypadku uczucia kierowców są ambiwalentne. Bo wyższa opłata bez wątpienia stanowi złą informację. Tyle że jest powiązana z kolejnym w tym roku wzrostem najniższej płacy w Polsce. Nie ma się zatem co dziwić, że nie brakuje osób, które widząc datę 1 lipca w kalendarzu, zaczną się uśmiechać zdecydowanie szerzej.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

1 stycznia 2023 roku najniższa krajowa wyniosła 3490 zł brutto. 1 lipca 2023 roku jej wartość podskoczy już do 3600 zł brutto. Takie właśnie wynagrodzenie w Polsce może odbierać ponad 2 mln osób. I te 2 mln będą się cieszyć z podwyżki. Oczywiście podwyżki płacy, a nie kary za brak OC.

Wysokość kary za brak OC zależy od rodzaju pojazdu

Nie jest tak, że każdy kierowca, który od 1 lipca 2023 roku zostanie przyłapany na braku OC, zapłaci 7200 zł kary. Wysokość grzywny zależy bowiem od rodzaju pojazdu i czasu, w którym ten pozostawał bez polisy. Jak jest wyliczana? To akurat proste. Należy wziąć kwotę najniższej krajowej brutto, a następnie przemnożyć ją przez:

  • dwa w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza samochodu osobowego,
  • trzy w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza samochodu ciężarowego, ciągnika samochodowego lub autobusu,
  • jedną trzecią w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza innego typu pojazdu.

Jeżeli chodzi o samo postępowanie, to UFG kontroluje bazę CEPiK. W razie wykrycia braku ubezpieczenia, wszczyna postępowanie wyjaśniające. Na jego mocy prosi właściciela pojazdu o udowodnienie faktu posiadania obowiązkowej polisy. Gdy to nie jest możliwe, pojawia się propozycja kary. Bywa też, że postępowanie UFG jest wszczęte w wyniku kontroli policyjnej. Funkcjonariusze po wykryciu braku OC, muszą poinformować o tym fakcie UFG. W tym przypadku karę zapłacić może właściciel, ale i kierujący pojazdem w danym czasie – jeżeli nie jest to ta sama osoba.

Ile wynosi kara za brak OC od 1 lipca 2023 r.?

Generalne zasady naliczania kar za brak OC już znamy. Jak wyglądają konkretne kwoty? Te należy podzielić na konkretne przypadki. Pełne zestawienia przytaczam poniżej.

REKLAMA

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy aut osobowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 1440 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 3600 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 7200 zł

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy aut ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów:

  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 2160 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 5400 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 10800 zł

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy pozostałych pojazdów:

  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 240 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 600 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 1200 zł

Brak OC sprzed lipca. Kara na podstawie nowej stawki?

Kluczowe pytanie w tym punkcie brzmi. Co się stanie w przypadku kierowcy, który jeszcze przed 1 lipca 2023 roku nie miał ważnego OC, ale UFG dopatrzy się braku dopiero po tej dacie? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Bo wszystko zależy od tego czy mówimy o luce w ubezpieczeniu (np. jednodniowej), która występuje przed 1 lipca, czy o sytuacji, w której auto cały czas OC nie posiada. W pierwszym przypadku kara zostanie naliczona na podstawie stawek obowiązujących do czerwca. W drugim w oparciu o nową kwotę. Gorszy jest tylko taki scenariusz, w którym brak OC przechodzi z roku na rok. Wtedy możliwe są dwie kary. Za rok ubiegły i aktualny.

Ważne

Pamiętajcie, absolutnie nie liczy się to czy samochód jest użytkowany, czy np. stoi w garażu. Każdy pojazd, który został zarejestrowany w kraju, musi mieć ważną polisę OC (no może poza autami zabytkowymi). Jej brak oznacza karę od UFG. O tym wyraźnie mówi ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Kara za brak OC to mało optymistyczny scenariusz. Jest jednak opcja jeszcze gorsza. Mowa o spowodowaniu kolizji bez OC. Roszczenia poszkodowanych pokryje UFG za pośrednictwem jednej z firm ubezpieczeniowych. Kwotę w całości i wraz z odsetkami będzie musiał jednak zwrócić właściciel pojazdu, ewentualnie właściciel i kierujący na spółkę. Tu również obowiązuje zasada odpowiedzialności solidarnej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA