REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. Znowu będzie drożej...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r., wyższa kara za brak oc od 1 lipca
Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. Znowu będzie drożej...
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. ponownie wzrośnie. Tym razem kierowcy zapłacą o ponad 200 zł więcej. Skok kwoty jest winą rządzących. Tyle że kierowcy dostają niejako rykoszetem. Bo są osoby, które cieszą się ze zmiany.

Kara za brak OC. Od 1 lipca 2023 r. to nawet 7200 zł

Do 30 czerwca wysokość maksymalnej kary za brak OC w Polsce to 6980 zł. Dokładnie od 1 lipca 2023 roku kierowcy zapłacą już jednak 7200 zł. Zaledwie kilka godzin różnicy i 220 zł więcej? Owszem. I co gorsze, w tym przypadku uczucia kierowców są ambiwalentne. Bo wyższa opłata bez wątpienia stanowi złą informację. Tyle że jest powiązana z kolejnym w tym roku wzrostem najniższej płacy w Polsce. Nie ma się zatem co dziwić, że nie brakuje osób, które widząc datę 1 lipca w kalendarzu, zaczną się uśmiechać zdecydowanie szerzej.

REKLAMA

Ważne

1 stycznia 2023 roku najniższa krajowa wyniosła 3490 zł brutto. 1 lipca 2023 roku jej wartość podskoczy już do 3600 zł brutto. Takie właśnie wynagrodzenie w Polsce może odbierać ponad 2 mln osób. I te 2 mln będą się cieszyć z podwyżki. Oczywiście podwyżki płacy, a nie kary za brak OC.

Wysokość kary za brak OC zależy od rodzaju pojazdu

Nie jest tak, że każdy kierowca, który od 1 lipca 2023 roku zostanie przyłapany na braku OC, zapłaci 7200 zł kary. Wysokość grzywny zależy bowiem od rodzaju pojazdu i czasu, w którym ten pozostawał bez polisy. Jak jest wyliczana? To akurat proste. Należy wziąć kwotę najniższej krajowej brutto, a następnie przemnożyć ją przez:

  • dwa w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza samochodu osobowego,
  • trzy w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza samochodu ciężarowego, ciągnika samochodowego lub autobusu,
  • jedną trzecią w przypadku maksymalnej kary za brak OC dla posiadacza innego typu pojazdu.

Jeżeli chodzi o samo postępowanie, to UFG kontroluje bazę CEPiK. W razie wykrycia braku ubezpieczenia, wszczyna postępowanie wyjaśniające. Na jego mocy prosi właściciela pojazdu o udowodnienie faktu posiadania obowiązkowej polisy. Gdy to nie jest możliwe, pojawia się propozycja kary. Bywa też, że postępowanie UFG jest wszczęte w wyniku kontroli policyjnej. Funkcjonariusze po wykryciu braku OC, muszą poinformować o tym fakcie UFG. W tym przypadku karę zapłacić może właściciel, ale i kierujący pojazdem w danym czasie – jeżeli nie jest to ta sama osoba.

Ile wynosi kara za brak OC od 1 lipca 2023 r.?

Generalne zasady naliczania kar za brak OC już znamy. Jak wyglądają konkretne kwoty? Te należy podzielić na konkretne przypadki. Pełne zestawienia przytaczam poniżej.

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy aut osobowych:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 1440 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 3600 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 7200 zł

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy aut ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów:

  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 2160 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 5400 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 10800 zł

Kara za brak OC od 1 lipca 2023 r. dla posiadaczy pozostałych pojazdów:

  • brak OC do 3 dni (20 proc. opłaty) – 240 zł
  • brak OC przez 4 do 14 dni (50 proc. opłaty) – 600 zł
  • brak OC powyżej 14 dni (100 proc. opłaty) – 1200 zł

Brak OC sprzed lipca. Kara na podstawie nowej stawki?

Kluczowe pytanie w tym punkcie brzmi. Co się stanie w przypadku kierowcy, który jeszcze przed 1 lipca 2023 roku nie miał ważnego OC, ale UFG dopatrzy się braku dopiero po tej dacie? Na tak zadane pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Bo wszystko zależy od tego czy mówimy o luce w ubezpieczeniu (np. jednodniowej), która występuje przed 1 lipca, czy o sytuacji, w której auto cały czas OC nie posiada. W pierwszym przypadku kara zostanie naliczona na podstawie stawek obowiązujących do czerwca. W drugim w oparciu o nową kwotę. Gorszy jest tylko taki scenariusz, w którym brak OC przechodzi z roku na rok. Wtedy możliwe są dwie kary. Za rok ubiegły i aktualny.

Ważne

Pamiętajcie, absolutnie nie liczy się to czy samochód jest użytkowany, czy np. stoi w garażu. Każdy pojazd, który został zarejestrowany w kraju, musi mieć ważną polisę OC (no może poza autami zabytkowymi). Jej brak oznacza karę od UFG. O tym wyraźnie mówi ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych.

Kara za brak OC to mało optymistyczny scenariusz. Jest jednak opcja jeszcze gorsza. Mowa o spowodowaniu kolizji bez OC. Roszczenia poszkodowanych pokryje UFG za pośrednictwem jednej z firm ubezpieczeniowych. Kwotę w całości i wraz z odsetkami będzie musiał jednak zwrócić właściciel pojazdu, ewentualnie właściciel i kierujący na spółkę. Tu również obowiązuje zasada odpowiedzialności solidarnej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA