REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. Kiedy i kogo dotyczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023, zakaz ruchu ciężarówek w wakacje
Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. Kiedy i kogo dotyczy?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. powoli staje się faktem. Wystartuje oficjalnie dokładnie 24 czerwca. W jakie dni i w jakich godzinach obowiązuje? A do tego, jakie wyjątki przewidują przepisy? O tym opowiemy w naszym materiale.

Kiedy obowiązuje zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r.?

24 czerwca oficjalnie wystartują wakacje w 2023 roku. A to oznacza nie tylko wyjazdy i wzmożony ruch na drogach. Sytuacja wiąże się także z powrotem ograniczeń w ruchu samochodów ciężarowych. Te będą dotyczyć każdego piątku, każdej soboty i każdej niedzieli. Ograniczenia nie będą jednak totalne. Zakaz ruchu ciężarówek obowiązuje, ale nie przez cały weekend, a w konkretnych godzinach. Samochody ciężarowe o DMC wyższym niż 12 ton nie mogą wyjechać na drogi w:

REKLAMA

  • każdy piątek w godzinach 18:00 – 22:00,
  • każdą sobotę w godzinach 8:00 – 14:00,
  • każdą niedzielę w godzinach 8:00 – 22:00.
Ważne

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. będzie obowiązywać między 23 czerwca a 27 sierpnia.

Czemu służy zakaz ruchu ciężarówek w wakacje?

REKLAMA

Zakazy ruchu dla ciężarówek obowiązują w Polsce od lat. Po co zostały ustanowione? To proste. Chodzi o poprawę przepustowości dróg, ale i zwiększenie bezpieczeństwa jazdy podczas wakacyjnych wyjazdów. Mniejsza ilość pojazdów oznacza mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia drogowego. Zdarzenia, które może okazać się tragiczne w skutkach.

Zakaz oznacza jeszcze jedno. Stanowi wyzwanie dla przedsiębiorcy oraz kierowcy wykonującego przewozy towarów. Muszą zaplanować pracę w taki sposób, aby dotarcie do miejsca docelowego było możliwe przed rozpoczęciem obowiązywania zakazu.

Kogo nie obowiązuje zakaz jazdy?

Przepisy przewidują cały katalog pojazdów, które spod zakazu przejazdu samochodów ciężarowych w wakacje, zostały wyjęte. Podstawę stanowią oczywiście wszystkie te ciężarówki, które przewożą szybko psujące się towary. Mowa tu m.in. o transporcie mleka, zbóż lub zwierząt, lekarstw i środków medycznych, ale także produktów spożywczych. Poza tym nie dotyczy także tych kierowców, którzy w czasie obowiązywania zakazu wjadą na teren kraju z trasy międzynarodowej.

Poza tym do zakazu mogą nie stosować się także ciężarówki, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pracują przy budowie dróg i mostów,
  • są wykorzystywane dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w paliwo,
  • służą do przewożenia sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych lub wykorzystywanego podczas organizacji imprez masowych,
  • są wykorzystywane przez firmy działające w branży pocztowej lub kurierskiej,
  • transportują towary konieczne do utrzymania ciągłości produkcji,
  • przewożą materiały niebezpieczne i są oznakowane tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej,
  • transportują beton, odpady komunalne lub nieczystości ciekłe, towary wyładowane z wagonów na stacji kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji.

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje, co naturalnie, nie dotyczy także pojazdów należących do służb ratunkowych lub biorących udział w akcjach humanitarnych, usuwaniu skutków klęsk żywiołowych czy usuwaniu awarii.

Ile kosztuje jazda na zakazie w Polsce?

REKLAMA

Złamanie zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych w wakacyjne weekendy oznacza wykroczenie i potencjalną karę. Przy czym mandat może dostać nie tylko kierowca, ale również przewoźnik czy nawet osoba zarządzająca transportem. Jak wysokie są grzywny? Kierujący może otrzymać od 200 do 500 zł kary. W przypadku przewoźnika maksymalna grzywna sięga już 2000 zł, podczas gdy w przypadku zarządzającego transportem 1000 zł.

Czemu karę za załamanie zakazu jazdy dla ciężarówek mogą dostać także inni pracownicy firmy transportowej? Powód jest prosty. Chodzi o to, aby wykluczyć sytuację, w której przewoźnik czy zarządzający transportem będą oczekiwać od kierującego złamanie zakazu (np. z uwagi na konieczność dotrzymania daty dostawy). Groźba kary powinna sprawić, że będą pilnować wręcz tego, aby zakaz był respektowany.

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. w Europie

Zakazy ruchu dla ciężarówek w wakacje wcale nie są polskim wynalazkiem. Podobne regulacje są stosowane także w innych krajach europejskich. I dobrym przykładem są chociażby Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów ograniczenia dotyczą przede wszystkim soboty i niedzieli. W sobotę ciężarówki nie mogą się pojawić na drodze w godzinach od 7:00 do 20:00, a w niedzielę od północy do 22:00.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA