REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. Kiedy i kogo dotyczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023, zakaz ruchu ciężarówek w wakacje
Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. Kiedy i kogo dotyczy?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. powoli staje się faktem. Wystartuje oficjalnie dokładnie 24 czerwca. W jakie dni i w jakich godzinach obowiązuje? A do tego, jakie wyjątki przewidują przepisy? O tym opowiemy w naszym materiale.

Kiedy obowiązuje zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r.?

24 czerwca oficjalnie wystartują wakacje w 2023 roku. A to oznacza nie tylko wyjazdy i wzmożony ruch na drogach. Sytuacja wiąże się także z powrotem ograniczeń w ruchu samochodów ciężarowych. Te będą dotyczyć każdego piątku, każdej soboty i każdej niedzieli. Ograniczenia nie będą jednak totalne. Zakaz ruchu ciężarówek obowiązuje, ale nie przez cały weekend, a w konkretnych godzinach. Samochody ciężarowe o DMC wyższym niż 12 ton nie mogą wyjechać na drogi w:

REKLAMA

  • każdy piątek w godzinach 18:00 – 22:00,
  • każdą sobotę w godzinach 8:00 – 14:00,
  • każdą niedzielę w godzinach 8:00 – 22:00.
Ważne

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. będzie obowiązywać między 23 czerwca a 27 sierpnia.

Czemu służy zakaz ruchu ciężarówek w wakacje?

REKLAMA

Zakazy ruchu dla ciężarówek obowiązują w Polsce od lat. Po co zostały ustanowione? To proste. Chodzi o poprawę przepustowości dróg, ale i zwiększenie bezpieczeństwa jazdy podczas wakacyjnych wyjazdów. Mniejsza ilość pojazdów oznacza mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia drogowego. Zdarzenia, które może okazać się tragiczne w skutkach.

Zakaz oznacza jeszcze jedno. Stanowi wyzwanie dla przedsiębiorcy oraz kierowcy wykonującego przewozy towarów. Muszą zaplanować pracę w taki sposób, aby dotarcie do miejsca docelowego było możliwe przed rozpoczęciem obowiązywania zakazu.

Kogo nie obowiązuje zakaz jazdy?

Przepisy przewidują cały katalog pojazdów, które spod zakazu przejazdu samochodów ciężarowych w wakacje, zostały wyjęte. Podstawę stanowią oczywiście wszystkie te ciężarówki, które przewożą szybko psujące się towary. Mowa tu m.in. o transporcie mleka, zbóż lub zwierząt, lekarstw i środków medycznych, ale także produktów spożywczych. Poza tym nie dotyczy także tych kierowców, którzy w czasie obowiązywania zakazu wjadą na teren kraju z trasy międzynarodowej.

Poza tym do zakazu mogą nie stosować się także ciężarówki, które:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pracują przy budowie dróg i mostów,
  • są wykorzystywane dla potrzeb bezpośredniego zaopatrzenia statków morskich w paliwo,
  • służą do przewożenia sprzętu transmisyjnego stacji radiowych i telewizyjnych lub wykorzystywanego podczas organizacji imprez masowych,
  • są wykorzystywane przez firmy działające w branży pocztowej lub kurierskiej,
  • transportują towary konieczne do utrzymania ciągłości produkcji,
  • przewożą materiały niebezpieczne i są oznakowane tablicami ostrzegawczymi barwy pomarańczowej,
  • transportują beton, odpady komunalne lub nieczystości ciekłe, towary wyładowane z wagonów na stacji kolejowej, w promieniu 50 km od tej stacji.

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje, co naturalnie, nie dotyczy także pojazdów należących do służb ratunkowych lub biorących udział w akcjach humanitarnych, usuwaniu skutków klęsk żywiołowych czy usuwaniu awarii.

Ile kosztuje jazda na zakazie w Polsce?

REKLAMA

Złamanie zakazu ruchu dla pojazdów ciężarowych w wakacyjne weekendy oznacza wykroczenie i potencjalną karę. Przy czym mandat może dostać nie tylko kierowca, ale również przewoźnik czy nawet osoba zarządzająca transportem. Jak wysokie są grzywny? Kierujący może otrzymać od 200 do 500 zł kary. W przypadku przewoźnika maksymalna grzywna sięga już 2000 zł, podczas gdy w przypadku zarządzającego transportem 1000 zł.

Czemu karę za załamanie zakazu jazdy dla ciężarówek mogą dostać także inni pracownicy firmy transportowej? Powód jest prosty. Chodzi o to, aby wykluczyć sytuację, w której przewoźnik czy zarządzający transportem będą oczekiwać od kierującego złamanie zakazu (np. z uwagi na konieczność dotrzymania daty dostawy). Groźba kary powinna sprawić, że będą pilnować wręcz tego, aby zakaz był respektowany.

Zakaz ruchu ciężarówek w wakacje 2023 r. w Europie

Zakazy ruchu dla ciężarówek w wakacje wcale nie są polskim wynalazkiem. Podobne regulacje są stosowane także w innych krajach europejskich. I dobrym przykładem są chociażby Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów ograniczenia dotyczą przede wszystkim soboty i niedzieli. W sobotę ciężarówki nie mogą się pojawić na drodze w godzinach od 7:00 do 20:00, a w niedzielę od północy do 22:00.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA