REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot samochodu używanego po zakupie. Czy kupujący ma do niego prawo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot samochodu używanego po zakupie, zwrot samochodu używanego, rękojmia na samochód używany
Zwrot samochodu używanego po zakupie. Czy kupujący ma do niego prawo?
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Czy zwrot samochodu używanego po zakupie jest możliwy? Jak najbardziej. Na takim stanowisku stoją polskie przepisy. Choć dają one również kilka innych możliwości. O każdym z rozwiązań opowiemy w tym materiale.

rozwiń >

Zwrot samochodu używanego po zakupie. Podstawa prawna

REKLAMA

Zakup samochodu używanego to powód do wielkiej radości dla właściciela. W końcu kupił właśnie pierwsze lub nowsze auto. Będzie mógł z niego korzystać, jeździć do pracy i podróżować. Warto jednak pamiętać o tym, że radość to dopiero pierwszy z czynników. Bo z prawnego punktu widzenia zakup auta stanowi typowy przykład czynności cywilno-prawnej. To oznacza, że cała transakcje powinna wpisywać się w postanowienia Kodeksu cywilnego. I to właśnie on reguluje kwestię zwrotu samochodu używanego po zakupie. Oczywiście przepisy nie przewidują takiej możliwości zawsze. Czasami jest ona zamieniana na inne opcje.

REKLAMA

Kiedy możliwy jest zwrot samochodu używanego po zakupie? Przede wszystkim wtedy, gdy sprzedający zataił przed kupującym wady fizyczne lub prawne. W takim przypadku działa prawo do rękojmi. Kwestia wad prawnych jest oczywista. Chodzi tu o przypadek, w którym pojazd jest obciążony prawami osób trzecich – np. wynikających z kwestii spadkowych czy zastawów. Jeżeli chodzi o wady fizyczne, tu katalog jest otwarty. Te nie zostały sprecyzowane. Może to być zatem zarówno poważna usterka silnika czy skrzyni biegów, jak i brak drugiego kluczyka.

Ile czasu jest na zwrot samochodu używanego?

Teoretycznie, w głos art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, kupujący ma nawet dwa lata liczone od wydania pojazdu na stwierdzenie niezgodności towaru z umową. Przy czym w razie dostrzeżenia usterki, ustawodawca przewidział maksymalny termin na poziomie 2 miesięcy na jej zgłoszenie. To jednak nie koniec, bo termin dwuletni strony umowy odpowiednim zapisem mogą skrócić do roku. Wszystko z uwagi na fakt, że mówimy o zakupie samochodu używanego, a nie nowego.

Ważne

Bardzo ważna jest forma zgłoszenia roszczenia. Tą najlepiej kierować na piśmie. Zarówno w zakresie, w którym kupujący oczekuje uczestnictwa sprzedającego w kosztach naprawy, jak i odstąpienia od umowy.

Zakup samochodu używanego i zwrot. Na co uważać?

Zwrot auta z drugiej ręki po zakupie jest jednym z kluczowych uprawnień kupującego. Sprzedający, wiedząc o tej możliwości, powinni uważniej kontrolować stan zbywanych pojazdów. Warto jednak pamiętać o tym, że aby móc w pełni skorzystać z tego uprawnienia, kupujący najpierw musi zadbać o trzy bardzo kluczowe aspekty. Mowa o:

  • wpisaniu na umowie realnej ceny zakupu pojazdu. Bywa, że sprzedawcy proponują obniżenie kwoty ze względów podatkowych. Podczas zwrotu stanowi to jednak problem. Bo sprzedający, przyjmując pojazd, może chcieć zwrócić tylko kwotę zapisaną na umowie. Nabywca będzie zatem stratny.
  • sprawdzeniu danych na umowie. Powinny się tam pojawić dane osoby, z którą się spotkaliście, a nie np. tajemniczego pośrednika lub słupa, który rzekomo pomógł wam podczas sprowadzania pojazdu. W takim przypadku w razie zwrotu auta staniecie przed sytuacją typu "szukaj wiatru w polu".
  • przeczytaniu umowy sprzedażowej. W niej mogą się bowiem pojawić zapisy wyłączające odpowiedzialność sprzedającego. Mowa o informacji mówiącej np. o tym, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu i że ten jest mu w pełni znany. To może stanowić wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Tak mówi art. 558 par. 1 ustawy Kodeks cywilny. Choć par. 2 tego artykułu stwierdza jednocześnie, że "wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym".

Traktujcie zwrot zakupionego samochodu jako opcję atomową. Zamiast zwracać pojazdy, lepiej skupcie się na ich dogłębnym sprawdzeniu przed dokonaniem transakcji. To tak naprawdę najlepsza forma zabezpieczenia. Zwłaszcza dziś, gdy można skorzystać z usług firm sprawdzających pojazdy w imieniu nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabywca chce zwrócić auto używane. Cztery przypadki

Wiemy już, że samochód spokojnie można zwrócić wyspecjalizowanemu handlarzowi czy też komisowi. Sytuacja nadal nie jest jednak taka prosta. Należy bowiem rozpatrzyć jeszcze trzy przypadki. Tak, aby potencjalny nabywca uzyskał pełen obraz sytuacji.

  1. Zwrot samochodu po zakupie na fakturę – tu zwrot również jest możliwy, konieczne jest jednak wystawienie korekty faktury, ewentualnie jej anulowanie. Posiadając np. korektę, kupujący będzie miał pewność, że transakcja została "odwrócona".
  2. Zwrot samochodu po zakupie w kredycie – możliwość taka również występuje, tyle że kupujący musi się pospieszyć. Na bezkosztowe odstąpienie od umowy kredytowej bez podania przyczyny ma bowiem 14 dni. Po tym terminie samochód nadal może oddać, gdy jednak ten zostanie obciążony zastawem (bo kredyt był rzeczowy), najpierw konieczna może być spłata zobowiązania. Kredyt nie ma znaczenia tylko w jednym przypadku. Gdy był zaciągany jako gotówkowy.
  3. Zwrot auta po zakupie od osoby prywatnej – przepisy przyjmują, że nie ma znaczenia czy konsument kupuje pojazd os osoby prywatnej, czy firmy. Ma dokładnie takie same uprawnienia wynikające z Kodeksu cywilnego i pozostałych ustaw. Auto może zatem zawsze zwrócić na identycznych zasadach.
  4. Zwrot samochodu zarejestrowanego przez kupującego – taki pojazd również można zwrócić, tyle że to wymaga już pewnego "zachodu". Konieczne jest napisanie odstąpienia od umowy zaakceptowanego przez sprzedawcę oraz protokołu zwrotu kupionego pojazdu i zapłaconych pieniędzy. Na tej podstawie urzędnicy będą mogli przerejestrować pojazd na rzecz sprzedającego. Pozostanie tylko kwestia kosztu rejestracji czy wykupienia OC. OC można wycofać. Kosztu rejestracji już nie...

Handlarz nie chce przyjąć auta. Co dalej?

REKLAMA

Załóżmy taki scenariusz: kupujący odkrył poważne wady w aucie i postanowił oddać samochód sprzedającemu. Ten go jednak nie chce przyjąć i odrzuca oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Co dalej? Naturalnym pomysłem jest sprawa w sądzie. Tyle że na rozstrzygnięcie konfliktu cywilnego może potrwać średnio dwa do trzech lat. A w tym czasie samochód, który będzie stanowił dowód w sprawie, musi zostać wyłączony z użytkowania... Może się zatem okazać, że gdy sąd nie przyzna racji kupującemu, po ogłoszeniu wyroku zostanie on z autem, które nie nadaje się do dalszej eksploatacji. To zatem opcja mocno ryzykowna.

Całe szczęście nie jest jedyna. Warto w takim przypadku porozmawiać ze sprzedającym. Tym bardziej że opcje załatwienia sprawy są jeszcze trzy i wyraźnie mówi o nich art. 560 par. 1 ustawy Kodeks cywilny.

  • Strony umowy mogą dojść do porozumienia i ustalić, że w ramach rękojmi sprzedający usunie w pojeździe usterki na własny koszt. To często opcja mocno kusząca.
  • Strony mogą ustalić, że sprzedający będzie uczestniczyć w kosztach naprawy. Może pokryć jakąś część ceny np. remontu silnika.
  • Formą zastosowania rękojmi może być również obniżenie ceny. W takim przypadku należy skorygować kwotę wpisaną na umowie. Sprzedający będzie musiał zwrócić kupującemu określoną sumę pieniędzy.

Kiedy nie można zwrócić samochodu używanego po zakupie?

Kupujący samochód używany nie będzie mógł zwrócić auta w kilku przypadkach. Ten pojawia się wtedy, gdy:

  • kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy – mówi o tym art. 557 par. 1 ustawy KC.
  • rzecz sprzedana nie ma właściwości wynikających z publicznych zapewnień, jeżeli zapewnień tych sprzedający nie znał ani, oceniając rozsądnie, nie mógł znać albo nie mogły one mieć wpływu na decyzję kupującego o zawarciu umowy sprzedaży – mówi o tym art. 557 par. 3 ustawy KC.
  • częściowa odpowiedzialność sprzedającego została wyłączona na mocy ustaleń strony zapisanych w umowie  – mówi o tym art. 558 par. 1 ustawy KC.
  • ujawnione wady nie dotyczą wad zatajonych podstępnie przez sprzedającego, a raczej mają formę naturalnego zużycia części wynikającą z wcześniejszego czasu eksploatacji pojazdu.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA