REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot samochodu używanego po zakupie. Czy kupujący ma do niego prawo?

Zwrot samochodu używanego po zakupie, zwrot samochodu używanego, rękojmia na samochód używany
Zwrot samochodu używanego po zakupie. Czy kupujący ma do niego prawo?
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Czy zwrot samochodu używanego po zakupie jest możliwy? Jak najbardziej. Na takim stanowisku stoją polskie przepisy. Choć dają one również kilka innych możliwości. O każdym z rozwiązań opowiemy w tym materiale.

rozwiń >

Zwrot samochodu używanego po zakupie. Podstawa prawna

Zakup samochodu używanego to powód do wielkiej radości dla właściciela. W końcu kupił właśnie pierwsze lub nowsze auto. Będzie mógł z niego korzystać, jeździć do pracy i podróżować. Warto jednak pamiętać o tym, że radość to dopiero pierwszy z czynników. Bo z prawnego punktu widzenia zakup auta stanowi typowy przykład czynności cywilno-prawnej. To oznacza, że cała transakcje powinna wpisywać się w postanowienia Kodeksu cywilnego. I to właśnie on reguluje kwestię zwrotu samochodu używanego po zakupie. Oczywiście przepisy nie przewidują takiej możliwości zawsze. Czasami jest ona zamieniana na inne opcje.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy możliwy jest zwrot samochodu używanego po zakupie? Przede wszystkim wtedy, gdy sprzedający zataił przed kupującym wady fizyczne lub prawne. W takim przypadku działa prawo do rękojmi. Kwestia wad prawnych jest oczywista. Chodzi tu o przypadek, w którym pojazd jest obciążony prawami osób trzecich – np. wynikających z kwestii spadkowych czy zastawów. Jeżeli chodzi o wady fizyczne, tu katalog jest otwarty. Te nie zostały sprecyzowane. Może to być zatem zarówno poważna usterka silnika czy skrzyni biegów, jak i brak drugiego kluczyka.

Ile czasu jest na zwrot samochodu używanego?

Teoretycznie, w głos art. 10 ust. 1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, kupujący ma nawet dwa lata liczone od wydania pojazdu na stwierdzenie niezgodności towaru z umową. Przy czym w razie dostrzeżenia usterki, ustawodawca przewidział maksymalny termin na poziomie 2 miesięcy na jej zgłoszenie. To jednak nie koniec, bo termin dwuletni strony umowy odpowiednim zapisem mogą skrócić do roku. Wszystko z uwagi na fakt, że mówimy o zakupie samochodu używanego, a nie nowego.

Ważne

Bardzo ważna jest forma zgłoszenia roszczenia. Tą najlepiej kierować na piśmie. Zarówno w zakresie, w którym kupujący oczekuje uczestnictwa sprzedającego w kosztach naprawy, jak i odstąpienia od umowy.

Zakup samochodu używanego i zwrot. Na co uważać?

Zwrot auta z drugiej ręki po zakupie jest jednym z kluczowych uprawnień kupującego. Sprzedający, wiedząc o tej możliwości, powinni uważniej kontrolować stan zbywanych pojazdów. Warto jednak pamiętać o tym, że aby móc w pełni skorzystać z tego uprawnienia, kupujący najpierw musi zadbać o trzy bardzo kluczowe aspekty. Mowa o:

REKLAMA

  • wpisaniu na umowie realnej ceny zakupu pojazdu. Bywa, że sprzedawcy proponują obniżenie kwoty ze względów podatkowych. Podczas zwrotu stanowi to jednak problem. Bo sprzedający, przyjmując pojazd, może chcieć zwrócić tylko kwotę zapisaną na umowie. Nabywca będzie zatem stratny.
  • sprawdzeniu danych na umowie. Powinny się tam pojawić dane osoby, z którą się spotkaliście, a nie np. tajemniczego pośrednika lub słupa, który rzekomo pomógł wam podczas sprowadzania pojazdu. W takim przypadku w razie zwrotu auta staniecie przed sytuacją typu "szukaj wiatru w polu".
  • przeczytaniu umowy sprzedażowej. W niej mogą się bowiem pojawić zapisy wyłączające odpowiedzialność sprzedającego. Mowa o informacji mówiącej np. o tym, że kupujący zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu i że ten jest mu w pełni znany. To może stanowić wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Tak mówi art. 558 par. 1 ustawy Kodeks cywilny. Choć par. 2 tego artykułu stwierdza jednocześnie, że "wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym".

Traktujcie zwrot zakupionego samochodu jako opcję atomową. Zamiast zwracać pojazdy, lepiej skupcie się na ich dogłębnym sprawdzeniu przed dokonaniem transakcji. To tak naprawdę najlepsza forma zabezpieczenia. Zwłaszcza dziś, gdy można skorzystać z usług firm sprawdzających pojazdy w imieniu nabywcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabywca chce zwrócić auto używane. Cztery przypadki

Wiemy już, że samochód spokojnie można zwrócić wyspecjalizowanemu handlarzowi czy też komisowi. Sytuacja nadal nie jest jednak taka prosta. Należy bowiem rozpatrzyć jeszcze trzy przypadki. Tak, aby potencjalny nabywca uzyskał pełen obraz sytuacji.

  1. Zwrot samochodu po zakupie na fakturę – tu zwrot również jest możliwy, konieczne jest jednak wystawienie korekty faktury, ewentualnie jej anulowanie. Posiadając np. korektę, kupujący będzie miał pewność, że transakcja została "odwrócona".
  2. Zwrot samochodu po zakupie w kredycie – możliwość taka również występuje, tyle że kupujący musi się pospieszyć. Na bezkosztowe odstąpienie od umowy kredytowej bez podania przyczyny ma bowiem 14 dni. Po tym terminie samochód nadal może oddać, gdy jednak ten zostanie obciążony zastawem (bo kredyt był rzeczowy), najpierw konieczna może być spłata zobowiązania. Kredyt nie ma znaczenia tylko w jednym przypadku. Gdy był zaciągany jako gotówkowy.
  3. Zwrot auta po zakupie od osoby prywatnej – przepisy przyjmują, że nie ma znaczenia czy konsument kupuje pojazd os osoby prywatnej, czy firmy. Ma dokładnie takie same uprawnienia wynikające z Kodeksu cywilnego i pozostałych ustaw. Auto może zatem zawsze zwrócić na identycznych zasadach.
  4. Zwrot samochodu zarejestrowanego przez kupującego – taki pojazd również można zwrócić, tyle że to wymaga już pewnego "zachodu". Konieczne jest napisanie odstąpienia od umowy zaakceptowanego przez sprzedawcę oraz protokołu zwrotu kupionego pojazdu i zapłaconych pieniędzy. Na tej podstawie urzędnicy będą mogli przerejestrować pojazd na rzecz sprzedającego. Pozostanie tylko kwestia kosztu rejestracji czy wykupienia OC. OC można wycofać. Kosztu rejestracji już nie...

Handlarz nie chce przyjąć auta. Co dalej?

Załóżmy taki scenariusz: kupujący odkrył poważne wady w aucie i postanowił oddać samochód sprzedającemu. Ten go jednak nie chce przyjąć i odrzuca oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Co dalej? Naturalnym pomysłem jest sprawa w sądzie. Tyle że na rozstrzygnięcie konfliktu cywilnego może potrwać średnio dwa do trzech lat. A w tym czasie samochód, który będzie stanowił dowód w sprawie, musi zostać wyłączony z użytkowania... Może się zatem okazać, że gdy sąd nie przyzna racji kupującemu, po ogłoszeniu wyroku zostanie on z autem, które nie nadaje się do dalszej eksploatacji. To zatem opcja mocno ryzykowna.

Całe szczęście nie jest jedyna. Warto w takim przypadku porozmawiać ze sprzedającym. Tym bardziej że opcje załatwienia sprawy są jeszcze trzy i wyraźnie mówi o nich art. 560 par. 1 ustawy Kodeks cywilny.

  • Strony umowy mogą dojść do porozumienia i ustalić, że w ramach rękojmi sprzedający usunie w pojeździe usterki na własny koszt. To często opcja mocno kusząca.
  • Strony mogą ustalić, że sprzedający będzie uczestniczyć w kosztach naprawy. Może pokryć jakąś część ceny np. remontu silnika.
  • Formą zastosowania rękojmi może być również obniżenie ceny. W takim przypadku należy skorygować kwotę wpisaną na umowie. Sprzedający będzie musiał zwrócić kupującemu określoną sumę pieniędzy.

Kiedy nie można zwrócić samochodu używanego po zakupie?

Kupujący samochód używany nie będzie mógł zwrócić auta w kilku przypadkach. Ten pojawia się wtedy, gdy:

  • kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy – mówi o tym art. 557 par. 1 ustawy KC.
  • rzecz sprzedana nie ma właściwości wynikających z publicznych zapewnień, jeżeli zapewnień tych sprzedający nie znał ani, oceniając rozsądnie, nie mógł znać albo nie mogły one mieć wpływu na decyzję kupującego o zawarciu umowy sprzedaży – mówi o tym art. 557 par. 3 ustawy KC.
  • częściowa odpowiedzialność sprzedającego została wyłączona na mocy ustaleń strony zapisanych w umowie  – mówi o tym art. 558 par. 1 ustawy KC.
  • ujawnione wady nie dotyczą wad zatajonych podstępnie przez sprzedającego, a raczej mają formę naturalnego zużycia części wynikającą z wcześniejszego czasu eksploatacji pojazdu.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA