REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej czasu na rejestrację auta. Skrócony czas ważności pozwolenia czasowego

Mniej czasu na rejestrację auta, skrócony czas ważności pozwolenia czasowego, koniec stanu zagrożenia epidemiologicznego a kierowcy
Mniej czasu na rejestrację auta. Skrócony czas ważności pozwolenia czasowego
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Mniej czasu na rejestrację auta i skrócony czas ważności pozwolenia czasowego. W skrócie kończy się właśnie stan zagrożenia epidemiologicznego. A to nieubłaganie oznacza, że do starych zasad muszą wrócić wydziały komunikacji i kierowcy.

60 dni na rejestrację i bezterminowe pozwolenie czasowe. Pandemiczne zmiany

Przepisy związane z rejestracją pojazdów wydają się jasne. Kierujący ma 30 dni na zgłoszenie nabycia, ewentualnie rejestrację pojazdu. Następnie przez kolejne 30 dni obowiązuje pozwolenie czasowe. Tyle że reguły te zostały boleśnie zweryfikowane przez czas pandemii. Czas, w którym na termin wizyty w wydziale komunikacji czekało się tygodniami. W tej perspektywie rządzący zdecydowali się na działanie. Czas na rejestrację pojazdu lub zgłoszenie nabycia został wydłużony do 60 dnia. Obowiązywanie pozwoleń czasowych stało się z kolei bezterminowe. Tyle że teraz "Ameryka" się kończy. I kierowcy powinni o tym pamiętać.

REKLAMA

1 lipca znika stan zagrożenia. Znikają też łagodne regulacje

Wszystkie ustawowe terminy związane z rejestracją pojazdu wracają na standardowe tory. To jednak nie kwestia pojawienia się dedykowanych regulacji, a raczej faktu, że w Polsce 1 lipca 2023 roku oficjalnie zakończył się stan zagrożenia epidemiologicznego. Fakt ten kasuje wszystkie przepisy specjalne. Te przestają obowiązywać. A powrót do startych zasad oznacza dwie kwestie:

  • kierowca ma ponownie tylko 30 dni na zarejestrowanie samochodu sprowadzonego z zagranicy lub zgłoszenie faktu nabywca, ewentualnie zbycia auta,
  • pozwolenie czasowe znowu obowiązuje wyłącznie 30 dni, a nie tak jak w czasie epidemii bezterminowo.

Kiedy po pandemii wygasną bezterminowe miękkie dowody?

W tym punkcie konieczne jest jednak zrobienie dwóch obostrzeń. Kluczowe są bowiem jeszcze dwa fakty. Mowa konkretnie o tym, że:

  • Bezterminowa ważność pozwolenia czasowego nawet podczas pandemii dotyczyła wyłącznie terytorium Polski. Kierowca, który chciał wyjechać za granicę i miał legalnie "przetermonowane" pozwolenie czasowe, przed podróżą musiał zamienić je na dowód rejestracyjny. Nieważne pozwolenie czasowe nie było honorowane za granicą.
  • 1 lipca 2023 roku przestaje obowiązywać wydłużony termin ważności pozwolenia czasowego. Co zatem z kierowcami, którzy korzystali z tego zapisu i nie odebrali jeszcze dowodu rejestracyjnego? Formalnie od 1 lipca 2023 roku mają na to dokładnie 14 dni. Po tym czasie ważność dokumentu wygaśnie – tak stwierdza art. 85 ust. 1 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2.

Nowy-stary termin rejestracji i ważności miękkiego dowodu. Inaczej kary...

Kierowcy, którzy przyzwyczaili się do nowych zasad, teraz powinni jak najszybciej od nich odwyknąć. Powód? Grożą im surowe kary. Konkretnie jedna z dwóch surowych kar.

  1. Po pierwsze właściciel pojazdu może zostać ukarany za niedopełnienie obowiązku związanego z rejestracją samochodu. 250 zł dostanie ten, kto w ciągu 30 dni nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu, 500 zł ten, kto w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu, a 1000 zł ten, kto w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu.
  2. Jeszcze poważniejsze konsekwencje dotyczą kierujących, którzy będą jeździć na nieważnym pozwoleniu czasowym. W takim przypadku policjanci potraktują sytuację jako prowadzenie pojazdu pomimo braku jego dopuszczenia do ruchu. To uruchamia konsekwencje z tytułu art. 94 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń i wiąże się z grzywną wynoszącą od 1500 do 5000 zł.

A warto pamiętać także o tym, że z samym pozwoleniem czasowym nie można np. sprzedać samochodu. Do tego konieczny jest dowód rejestracyjny. Na podstawie pozwolenia czasowego bowiem nowy właściciel nie przerejestruje pojazdu na siebie. Nie ma takiej możliwości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA