REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Widzisz znak D-42? Uważaj, to pułapka! Zaraz możesz stracić prawo jazdy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
znak D-42, utrata prawa jazdy za znakiem D-42, pomiar prędkości za znakiem D-42, przekroczenie prędkości w mieście
Widzisz znak D-42? Uważaj, to pułapka! Zaraz możesz stracić prawo jazdy
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Znak D-42 stanowi drogową pułapkę. Kierowcy często na niego nie reagują. Tuż za jego linią może jednak stać patrol, który na brak reakcji kierującego tylko czeka. Skutkiem stanie się mandat do 5 tys. zł i... odebranie prawa jazdy!

Co oznacza znak D-42? Definicja i przepisy

Definicja znaku D-42 jest bardzo prosta. Wskazuje ona na obszar zabudowany. Czym jest obszar zabudowany? Przepisy w tym przypadku są wyjątkowo oszczędne. Znaczenie tego pojęcia art. 2 pkt 15 ustawy Prawo o ruchu drogowym określa, jako "obszar oznaczony odpowiednimi znakami drogowymi". Tyle! Zazwyczaj przyjmuje się jednak, że tablicę D-42 drogowcy stawiają przede wszystkim w miejscach, w których odbywa się wzmożony ruch pieszych, pojawiają się zabudowania mieszkalne, ewentualnie po prostu formalnie zaczynają się granice miejscowości. Na samej definicji podstawa prawna się jednak nie kończy. Warto jeszcze odpowiedzieć na trzy ważne pytania.

REKLAMA

  1. Jakie jest ograniczenie prędkości za znakiem D-42? Na ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym wyraźnie wskazuje art. 20 ust. 1 ustawy PoRD. Mówi on o dopuszczalnej prędkości na poziomie 50 km/h. Może się zdarzyć, że na niektórych fragmentach limit zostanie zarówno zredukowany, jak i podniesiony. To odbywa się na mocy znaku B-33 "ograniczenie prędkości".
  2. Co oznacza sytuacja, w której znak B-33 znajduje się pod znakiem D-42? W takim przypadku ograniczenie prędkości wyrażone znakiem B-33 obowiązuje na terenie całego obszaru zabudowanego. Nie odwołuje go ani skrzyżowanie, ani np. tablica B-42 "koniec zakazów". Warto o tym pamiętać! Zwłaszcza że wartość wskazana na znaku B-33 na ogół jest niższa od tej, która normalnie obowiązuje w obszarze zabudowanym.
  3. Co odwołuje znak D-42? Znak D-42 "obszar zabudowany" może zostać odwołany tylko w jeden sposób. Mowa o przypadku, w którym kierujący zobaczy przed maską pojazdu tablicę D-43 "koniec obszaru zabudowanego". Znak ten automatycznie kasuje "miejskie" ograniczenie prędkości lub też ograniczenie wskazane znakiem B-33 umieszczonym pod znakiem D-42.

Czemu można stracić prawo jazdy za prędkość za znakiem D-42

Za znakiem D-42 kierujący może stracić prawo jazdy z uwagi na jeden z dwóch powodów. Obydwa związane są jednak z prędkością jazdy, a właściwie to przekroczeniem dozwolonej szybkości. Może się tak zdarzyć w przypadku, w którym:

  • kierujący, jadąc w terenie zabudowanym, przekroczył dozwoloną prędkość o co najmniej 50 km/h. W takim przypadku podstawę daje art. 135 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy PoRD. Policjant wklepuje do systemu CEPiK informację mówiącą o wstrzymaniu uprawnień. Następnie wpis ten jest potwierdzany na mocy decyzji administracyjnej podjętej przez starostę. Po trzech miesiącach zakazu i uruchomieniu uprawnień podczas wizyty w wydziale komunikacji, kierujący może ponownie legalnie wsiąść za kierownicę pojazdu.
  • kierujący, przekraczając drastycznie prędkość w terenie zabudowanym, stworzył zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. W takim przypadku podstawą do podjęcia decyzji mówiącej o wstrzymaniu uprawnień jest art. 135 ust. 1 pkt 3 ustawy PoRD oraz art. 86 par. 1 i 3 ustawy Kodeks wykroczeń. Policjant wstrzymuje uprawnienia i kieruje sprawę do sądu. Sędzia określa okres zakazu prowadzenia. Ten może wynosić od 6 miesięcy do nawet 3 lat!

Po przekroczeniu prędkości za znakiem D-42 o więcej niż 50 km/h zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące jest wymogiem. W przypadku stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego przepis mówi wyraźnie o tym, że "w razie popełnienia wykroczenia określonego (...) MOŻNA ORZEC ZAKAZ prowadzenia pojazdów". Można, ale nie trzeba. Sprawa może zakończyć się na mandacie karnym. Decyzję w tej sprawie może podjąć policjant. W razie skierowania sprawy do sądu, skalę winy ocenia sędzia.

Utrata prawa jazdy za prędkość a wyrok TK. Przepisy obowiązują czy nie?

Kluczowe pytanie brzmi: "Skoro przepisy mówiące o odbieraniu praw jazdy za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o więcej niż 50 km/h są niekonstytucyjne, to czy można je stosować?" Można. I powód jest prosty. Orzeczenie TK z grudnia 2022 roku nie odnosiło się w żaden sposób do surowości sankcji. Mówiło jedynie o niekonstytucyjnej procedurze, która nie daje kierowcy możliwości odwołania się od werdyktu policjanta. Skutek? Przepisy dalej mogą być stosowane. I są stosowane. Na potęgę. Jak wskazują policyjne statystyki, za znakiem D-42 nawet 50 tys. kierowców rocznie traci prawo jazdy. To oznacza, że funkcjonariusze odbierają blisko 140 praw jazdy dziennie.

Przykład

Kierowca stracił prawo jazdy za przekroczenie prędkości za znakiem D-42 o więcej niż 50 km/h. Nie zastosował się jednak do zakazu prowadzenia. Ponownie wsiadł za kółko i został zatrzymany do kontroli drogowej. Co wtedy? Okres zakazu zostanie przedłużony do 6 miesięcy. Kolejna kontrola zakończy się odebraniem prawa jazdy na stałe. Do odzyskania uprawnień konieczny będzie kurs i egzamin. A do tego kierowca dostanie kosztowną grzywnę.

Mandat za prędkość za znakiem D-42. Są też punkty karne!

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości zawsze jest wykroczeniem. To zostało opisane w art. 92a ustawy Kodeks wykroczeń. Sankcja? Kierujący podlega karze grzywny. I to bez względu na fakt czy policjant zdecyduje się na zatrzymanie uprawnień, czy nie. W każdym przypadku dostanie on mandat wynoszący odpowiednio:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h – mandat 50 zł i 1 punkt karny,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11 – 15 km/h – mandat 100 zł i 2 punkty karne,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16 – 20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21 – 25 km/h – mandat 300 zł i 5 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26 – 30 km/h – mandat 400 zł i 7 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31 – 40 km/h – mandat 800 zł i 9 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41 – 50 km/h – mandat 1000 zł i 11 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51 – 60 km/h – mandat 1500 zł i 13 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61 – 70 km/h – mandat 2000 zł i 14 punktów karnych,
  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej – mandat 2500 zł i 15 punktów karnych.

Mandaty są wysokie? A warto pamiętać o jednym. W sytuacji, w której kierujący zostanie oskarżony o stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu i sprawa trafi do sądu, mandat zostanie zamieniony na grzywnę i punkty karne. Punktów będzie nadal 15. Grzywna może już jednak sięgnąć nawet 30 tys. zł. W tej perspektywie 5 tys. zł otrzymane w czasie kontroli drogowej brzmi prawdziwie promocyjnie...

Przekroczenie prędkości za znakiem D-42 a drogowa recydywa

Myśląc o mandacie karnym, warto pamiętać o jeszcze jednym. Bo czasami jego kwota wzrośnie dwukrotnie. Powód? Podstawę do tego daje art. 38 par. 2 ustawy Kodeks wykroczeń. Mówi on o tzw. recydywie drogowej. Ta dotyczy przekroczeń prędkości o więcej niż 31 km/h. W sytuacji, w której dane wykroczenie było dla kierującego drugim identycznym w ostatnich dwóch latach, policjant wystawi grzywnę wynoszącą "nie niższej niż dwukrotność dolnej granicy ustawowego zagrożenia". To oznacza:

  • mandat wynoszący 1600 zł w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 31 – 40 km/h,
  • mandat wynoszący 2000 zł w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 41 – 50 km/h,
  • mandat wynoszący 3000 zł w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 51 – 60 km/h,
  • mandat wynoszący 4000 zł w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 61 – 70 km/h,
  • mandat wynoszący 5000 zł w przypadku przekroczenia dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej.

Warto pamiętać o słowach "nie niższej niż". To oznacza, że w przypadku przekroczenia prędkości o 31 km/h i recydywy, policjant może tak naprawdę wypisać mandat wynoszący od 1600 do 5000 zł. Ilość punktów karnych pozostaje bez zmian. Funkcjonariusz nie może dopisać podwójnej ich ilości do konta kierującego w CEK.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany zasad rejestracji pojazdów w 2026 roku. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA