REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wolna jazda lewym pasem autostrady. Przepisy i mandaty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wolna jazda lewym pasem autostrady, wolna jazda lewym pasem drogi ekspresowej
Wolna jazda lewym pasem autostrady. Przepisy i mandaty
Maciej Zalewski
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Wolna jazda lewym pasem autostrady to zjawisko popularne w Polsce. Nie brakuje pojazdów, które poruszają się czasami poniżej 100 km/h. Czy pozwalają na to przepisy? Jak reagować w takim przypadku?

Wolna jazda lewym pasem autostrady jest popularna w Polsce...

Scenariusz napisany na potrzeby dzisiejszego tekstu jest prosty. Kierujący porusza się autostradą. Ta składa się z dwóch pasów ruchu w danym kierunku. Na prawym panuje spore zagęszczenie. To ogranicza prędkość sporo poniżej limitu wyznaczonego dla danej drogi. Ale przecież kierowca może wyprzedzić lewym? A właśnie, że nie może. Bo na nim pojawił się szeryf, który kilometrami i dziarsko jedzie z prędkością wynoszącą np. 110 czy 120 km/h. Czy zachowanie takiego szeryfa jest legalne? Co mówią na ten temat przepisy ruchu drogowego?

REKLAMA

REKLAMA

Przykład

Szeryf jest święcie przekonany, że korzysta z prawa pierwszeństwa. Przecież pierwszy zajął lewy pas, a więc teraz może nim jechać w nieskończoność i nikt nie będzie mu mówił jak ma jechać. Inny kierowcy byli na nim drudzy. Muszą zatem liczyć na "łaskę" szeryfa i grzecznie czekać do momentu, w którym postanowi on zjechać z lewego pasa.

Czy przepisy pozwalają na wolną jazdę lewym pasem autostrady?

Powyższa sytuacja wcale nie stanowi rzadkiego scenariusza w Polsce. To tak właściwie norma. Choć nie tylko na autostradach, ale i drogach szybkiego ruchu. Czy zachowanie polegające na blokowaniu lewego pasa jest legalne? W żadnym razie. To złamanie jednej z podstawowych zasad. I to bez względu na fakt czy kierujący wjechał na dany pas jako pierwszy, czy drugi. Narusza w ten sposób zapis art. 16 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie stwierdza, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny.

Na tym jednak nie koniec, bo dalej jest jeszcze art. 16 ust. 4 ustawy PoRD. Tu ustawodawca określił, że "kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni". To oznacza mniej więcej tyle, że gdy pojawia się potrzeba wyprzedzenia lewym pasem, manewr można wykonać. Po jego wykonaniu trzeba jednak niezwłocznie zmienić pas na prawy. Jazda kilometrami pasem lewym jest nieprzepisowa. Kierowca nie wypełnia w ten sposób obowiązkowego jazdy po prawej stronie drogi. A dodatkowe tamowanie ruchu stanowi złamanie kolejnego zapisu. Mowa w tym przypadku o art. 90 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń.

Mandat za wolną jazdę lewym pasem autostrady

Przepisy, przepisami. Prawo musi być po stronie szeryfa? No właśnie nie. Bo skoro jadąc wytrwale lewym pasem łamie przepisy, może go za to spotkać kara. Jak wysoka? Złamanie zasady mówiącej o ruchu prawostronnym, oznacza konsekwencje z tytułu art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. To daje mandat wynoszący od 20 do 3000 zł. Na tym jednak nie koniec. Bo kierujący może również zostać ukarany za tamowanie lub utrudnianie ruchu. To oznacza, że policjanci dopiszą do "rachunku" co najmniej 500 zł i 8 punktów karnych.

REKLAMA

Podsumowując, karą za blokowanie lewego pasa może się stać mandat wynoszący nawet 5000 zł. Dodatkowo konto kierującego w CEK wzbogaci się o 8 punktów karnych. I sankcja wcale nie jest pozorna. Można znaleźć coraz więcej doniesień medialnych, które mówią o podejmowaniu reakcji przez policjantów w przypadku blokowania lewego pasa na autostradzie. Pierwsze mandaty już się posypały. I szeryfowie powinni o tym wiedzieć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zachęcić "szeryfa" do zmiany pasa ruchu na prawy?

Postawę szeryfa już omówiliśmy. Co z postawą kierowców jadących za nim? Tu mamy tak właściwie dwie złe informacje. Po pierwsze, choć prawo jest po ich stronie, pomijając ewentualną kontrolę policyjną lub zgłoszenie sprawy funkcjonariuszom, nie mają żadnych narzędzi, które pomogą im egzekwować rację prawną... Po drugie lepiej, żeby nie starali się "zachęcić" szeryfa do zmiany pasa ruchu. Bo tu sami mogą wpaść w tarapaty. Tym bardziej że lista konsekwencji jest naprawdę długa.

  • Kierujący jadący za szeryfem postanowi wykonywać zamaszyste ruchy pojazdem. Tak, żeby zasygnalizować chęć szybszej jazdy. Taki scenariusz może oznaczać najechanie na linię krawędziową ciągłą P-7b. To oznacza 100 zł mandatu i 1 punkt karny.
  • Kierujący jadący z tyłu mogą postanowić "zachęcić" szeryfa do zmiany pasa jadąc na zderzaku jego auta. To jednak oznacza złamanie przepisów mówiących o minimalnym odstępie od poprzedzającego auta. Tu mandat wynosi od 300 do 500 zł i jest uzupełniony 5 punktami karnymi.
  • Kierujący jadący z tyłu mogą postanowić migać światłami drogowymi lub kierunkowskazami. Mandat za korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami to 200 zł i 4 punkty karne. Mandat za błędne sygnalizowanie manewru kierunkowskazem to 200 zł i 2 punkty karne.
  • Kierujący jadący za zawalidrogą zdecyduje się na wyprzedzenie z prawej strony. To może oznaczać 1000 zł mandatu i 8 punktów karnych.

Wolna jazda lewym pasem autostrady. Konieczna jest rozwaga

Podsumowanie tego materiału może być tylko jedno. Będę apelował o rozsądek! Kierowcy słabszych czy wolniejszych aut nie blokujcie lewych pasów. Wcale nie macie do tego prawa i nie decyduje tu pierwszeństwo. To nie wasz pas ruchu, a droga publiczna. Droga, która należy do nas wszystkich. Dlatego gdy zobaczycie w lusterku wstecznym zbliżające się auto, znajdźcie lukę na prawym pasie i ustąpcie mu drogi. Gdy przejedzie, a lewy pas będzie wolny, możecie znowu go zająć. Tak, być może auto jadące lewym pasem przekracza dozwoloną prędkość, ale to nie wy jesteście od karania takich czynów. Pozwólcie im zatem popełnić wykroczenie. Nie wasze sumienie ono obciąży.

Jeżeli natomiast chodzi o kierowców jadących za szeryfem blokującym lewy pas, ci również powinni zachować rozwagę. Nie migajcie światłami, nie jedźcie na zderzaku czy nie używajcie słów wulgarnych. To niewiele wam da. Szeryfowi również. A jedynie sprawi, że wzrośnie poziom agresji drogowej i skala niebezpieczeństwa zachowania drogowego. Macie pokładową kamerę? Nagrajcie wyczyn szeryfa i zgłoście go policji. Nie macie kamery? To chwilę poczekajcie. Tak, dojedziecie do celu minutę czy dwie później. Dojedziecie jednak bezpiecznie. Bo choć ignorancja innych jest denerwująca, bezpieczeństwo jest dużo ważniejsze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA