REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wolna jazda lewym pasem autostrady, wolna jazda lewym pasem drogi ekspresowej
Wolna jazda lewym pasem autostrady. Przepisy i mandaty
Maciej Zalewski
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Wolna jazda lewym pasem autostrady to zjawisko popularne w Polsce. Nie brakuje pojazdów, które poruszają się czasami poniżej 100 km/h. Czy pozwalają na to przepisy? Jak reagować w takim przypadku?

Wolna jazda lewym pasem autostrady jest popularna w Polsce...

Scenariusz napisany na potrzeby dzisiejszego tekstu jest prosty. Kierujący porusza się autostradą. Ta składa się z dwóch pasów ruchu w danym kierunku. Na prawym panuje spore zagęszczenie. To ogranicza prędkość sporo poniżej limitu wyznaczonego dla danej drogi. Ale przecież kierowca może wyprzedzić lewym? A właśnie, że nie może. Bo na nim pojawił się szeryf, który kilometrami i dziarsko jedzie z prędkością wynoszącą np. 110 czy 120 km/h. Czy zachowanie takiego szeryfa jest legalne? Co mówią na ten temat przepisy ruchu drogowego?

REKLAMA

REKLAMA

Przykład

Szeryf jest święcie przekonany, że korzysta z prawa pierwszeństwa. Przecież pierwszy zajął lewy pas, a więc teraz może nim jechać w nieskończoność i nikt nie będzie mu mówił jak ma jechać. Inny kierowcy byli na nim drudzy. Muszą zatem liczyć na "łaskę" szeryfa i grzecznie czekać do momentu, w którym postanowi on zjechać z lewego pasa.

Czy przepisy pozwalają na wolną jazdę lewym pasem autostrady?

Powyższa sytuacja wcale nie stanowi rzadkiego scenariusza w Polsce. To tak właściwie norma. Choć nie tylko na autostradach, ale i drogach szybkiego ruchu. Czy zachowanie polegające na blokowaniu lewego pasa jest legalne? W żadnym razie. To złamanie jednej z podstawowych zasad. I to bez względu na fakt czy kierujący wjechał na dany pas jako pierwszy, czy drugi. Narusza w ten sposób zapis art. 16 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Ten wyraźnie stwierdza, że w Polsce obowiązuje ruch prawostronny.

Na tym jednak nie koniec, bo dalej jest jeszcze art. 16 ust. 4 ustawy PoRD. Tu ustawodawca określił, że "kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni". To oznacza mniej więcej tyle, że gdy pojawia się potrzeba wyprzedzenia lewym pasem, manewr można wykonać. Po jego wykonaniu trzeba jednak niezwłocznie zmienić pas na prawy. Jazda kilometrami pasem lewym jest nieprzepisowa. Kierowca nie wypełnia w ten sposób obowiązkowego jazdy po prawej stronie drogi. A dodatkowe tamowanie ruchu stanowi złamanie kolejnego zapisu. Mowa w tym przypadku o art. 90 par. 1 ustawy Kodeks wykroczeń.

Mandat za wolną jazdę lewym pasem autostrady

Przepisy, przepisami. Prawo musi być po stronie szeryfa? No właśnie nie. Bo skoro jadąc wytrwale lewym pasem łamie przepisy, może go za to spotkać kara. Jak wysoka? Złamanie zasady mówiącej o ruchu prawostronnym, oznacza konsekwencje z tytułu art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń. To daje mandat wynoszący od 20 do 3000 zł. Na tym jednak nie koniec. Bo kierujący może również zostać ukarany za tamowanie lub utrudnianie ruchu. To oznacza, że policjanci dopiszą do "rachunku" co najmniej 500 zł i 8 punktów karnych.

REKLAMA

Podsumowując, karą za blokowanie lewego pasa może się stać mandat wynoszący nawet 5000 zł. Dodatkowo konto kierującego w CEK wzbogaci się o 8 punktów karnych. I sankcja wcale nie jest pozorna. Można znaleźć coraz więcej doniesień medialnych, które mówią o podejmowaniu reakcji przez policjantów w przypadku blokowania lewego pasa na autostradzie. Pierwsze mandaty już się posypały. I szeryfowie powinni o tym wiedzieć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak zachęcić "szeryfa" do zmiany pasa ruchu na prawy?

Postawę szeryfa już omówiliśmy. Co z postawą kierowców jadących za nim? Tu mamy tak właściwie dwie złe informacje. Po pierwsze, choć prawo jest po ich stronie, pomijając ewentualną kontrolę policyjną lub zgłoszenie sprawy funkcjonariuszom, nie mają żadnych narzędzi, które pomogą im egzekwować rację prawną... Po drugie lepiej, żeby nie starali się "zachęcić" szeryfa do zmiany pasa ruchu. Bo tu sami mogą wpaść w tarapaty. Tym bardziej że lista konsekwencji jest naprawdę długa.

  • Kierujący jadący za szeryfem postanowi wykonywać zamaszyste ruchy pojazdem. Tak, żeby zasygnalizować chęć szybszej jazdy. Taki scenariusz może oznaczać najechanie na linię krawędziową ciągłą P-7b. To oznacza 100 zł mandatu i 1 punkt karny.
  • Kierujący jadący z tyłu mogą postanowić "zachęcić" szeryfa do zmiany pasa jadąc na zderzaku jego auta. To jednak oznacza złamanie przepisów mówiących o minimalnym odstępie od poprzedzającego auta. Tu mandat wynosi od 300 do 500 zł i jest uzupełniony 5 punktami karnymi.
  • Kierujący jadący z tyłu mogą postanowić migać światłami drogowymi lub kierunkowskazami. Mandat za korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami to 200 zł i 4 punkty karne. Mandat za błędne sygnalizowanie manewru kierunkowskazem to 200 zł i 2 punkty karne.
  • Kierujący jadący za zawalidrogą zdecyduje się na wyprzedzenie z prawej strony. To może oznaczać 1000 zł mandatu i 8 punktów karnych.

Wolna jazda lewym pasem autostrady. Konieczna jest rozwaga

Podsumowanie tego materiału może być tylko jedno. Będę apelował o rozsądek! Kierowcy słabszych czy wolniejszych aut nie blokujcie lewych pasów. Wcale nie macie do tego prawa i nie decyduje tu pierwszeństwo. To nie wasz pas ruchu, a droga publiczna. Droga, która należy do nas wszystkich. Dlatego gdy zobaczycie w lusterku wstecznym zbliżające się auto, znajdźcie lukę na prawym pasie i ustąpcie mu drogi. Gdy przejedzie, a lewy pas będzie wolny, możecie znowu go zająć. Tak, być może auto jadące lewym pasem przekracza dozwoloną prędkość, ale to nie wy jesteście od karania takich czynów. Pozwólcie im zatem popełnić wykroczenie. Nie wasze sumienie ono obciąży.

Jeżeli natomiast chodzi o kierowców jadących za szeryfem blokującym lewy pas, ci również powinni zachować rozwagę. Nie migajcie światłami, nie jedźcie na zderzaku czy nie używajcie słów wulgarnych. To niewiele wam da. Szeryfowi również. A jedynie sprawi, że wzrośnie poziom agresji drogowej i skala niebezpieczeństwa zachowania drogowego. Macie pokładową kamerę? Nagrajcie wyczyn szeryfa i zgłoście go policji. Nie macie kamery? To chwilę poczekajcie. Tak, dojedziecie do celu minutę czy dwie później. Dojedziecie jednak bezpiecznie. Bo choć ignorancja innych jest denerwująca, bezpieczeństwo jest dużo ważniejsze.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA