REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa? Przypadków jest co najmniej kilka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa, Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo, pierwszeństwo tramwaju
Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa? Przypadków jest co najmniej kilka
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa? Choć kierowcy myślą, że takich przypadków nie ma, to nie jest prawdą. Przepisy Prawa o ruchu drogowym przewidują szereg sytuacji, w których to tramwaj pojedzie jako drugi. Dziś o nich opowiemy.

rozwiń >

Tramwaj a pierwszeństwo na drodze

Stosunki drogowe między tramwajem a samochodem można opisać w jeden sposób. Silniejszy ma rację, a więc i pierwszeństwo. I w wielu przypadkach ta zasada się sprawdza. W wielu, ale nie zawsze. Bo przepisy Prawa o ruchu drogowym przewidują szereg przykładów sytuacji, w których tramwaj wcale nie pojedzie jako pierwszy. I warto je dokładnie poznać.

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa na rondzie?

Tramwaj nie ma pierwszeństwa na rondzie tak naprawdę w jednym przypadku. Mowa o sytuacji, w której przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, ustawiony jest znak A-7 "ustąp pierwszeństwa". Gdy jednak pojazd szynowy wjedzie już na rondo, ma pierwszeństwo podczas opuszczania skrzyżowania. Chyba że pojawi się sygnalizacja świetlna regulująca ruch.

Gdyby przed rondem drogowcy nie ustawili znaku A-7 (co w Polsce zdarza się ekstremalnie rzadko), tramwaj wjeżdżający na skrzyżowanie również miałby pierwszeństwo. Tu zadziała bowiem zasada prawej dłoni. Samochody jadące po rondzie będą miały tramwaj po prawej stronie (jak zresztą i każdy inny pojazd wjeżdżający na skrzyżowanie). Muszą mu zatem ustąpić pierwszeństwa.

Tramwaj na rondzie ze światłami

W sytuacji, w której na rondzie pojawi się sygnalizacja świetlna, to ona będzie wyznaczać zasady wjeżdżania i zjeżdżania pojazdów ze skrzyżowania. W takim przypadku motorniczy musi się stosować do wskazań wyświetlanych przez dedykowany sygnalizator. Gdy otrzymuje zgodę na wjazd na skrzyżowanie lub jego opuszczenie, ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Jeżeli takiej zgody nie ma, musi zatrzymać pojazd szynowy i ustąpić pierwszeństwa każdemu innemu pojazdowi.

REKLAMA

Tramwaj na skrzyżowaniu równorzędnym

Skrzyżowanie równorzędne to takie skrzyżowanie, na którym ruch nie jest regulowany za pomocą znaków drogowych czy sygnalizacji świetlnej. Tu wszystkich obowiązuje zasada prawej dłoni. Może prawie wszystkich, bo tramwajów akurat nie dotyczy. W głos art. 25 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd szynowy na takim rodzaju skrzyżowania "ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża". Widząc tramwaj na skrzyżowaniu równorzędnym, należy zatem poczekać na jego ruch i przepuścić go bez względu na to czy jedzie prosto, czy skręca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tramwaj na skrzyżowaniu ze znakami lub sygnalizacją świetlną

Najprostsza sytuacja dotyczy przypadku, w którym tramwaj porusza się po skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Dla kierunku, w którym się porusza i ma zgodę na wjazd na skrzyżowanie, porusza się jako pierwszy. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy tramwaj i jadący z przeciwnego kierunku samochód mają zielone światło, ale pojazd szynowy skręca w lewo. Wtedy musi ustąpić pierwszeństwa autu. Choć takie sytuacje w miastach są coraz częściej wyłączane. W przypadku skrętu tramwaju, systemy sygnalizacyjne często są projektowane w sposób bezkolizyjny.

Na skrzyżowaniu ze znakami, ale bez sygnalizacji świetlnej, tramwaj musi się stosować do zasad wyznaczanych przez znaki. Jeżeli te dają mu pierwszeństwo, to je ma. Gdy każą pierwszeństwa ustąpić, musi to zrobić. W sytuacji, w której na skrzyżowaniu ze znakami zarówno pojazd, jak i tramwaj mają pierwszeństwo, pierwszy i tak przejeżdża tramwaj.

Czy tramwaj wyjeżdżający z pętli ma pierwszeństwo?

Sytuacją, w której tramwaj nie ma pierwszeństwa przed samochodami, jest także przypadek, w którym pojazd szynowy wyjeżdża z zajezdni lub pętli. To oznacza bowiem włączanie się do ruchu. Mówi o tym wyraźnie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A "kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu" (art. 17 ust. 2 ustawy PoRD).

Powyższa podstawa prawna sprawia, że w sytuacji, w której tramwaj wyjeżdża z zajezdni lub pętli, pierwszeństwo przed nim mają nie tylko inne pojazdy, ale także rowerzyści, osoby poruszającego się na hulajnogach elektrycznych, urządzeniach transportu osobistego, urządzeniach wspomagających ruch czy piesi. Dosłownie wszyscy.

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?

Kierowcy bardzo często myśląc o tym zagadnieniu, przywołują w pamięci art. 16 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A ten wyraźnie stwierdza, że "kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu". I zdanie to oddaje istotę rzeczy. Rzeczywiście jest tak, że w 80 proc. sytuacji drogowych to pojazd szynowy pojedzie jako pierwszy. 20 proc. wyjątków to i tak dużo. A warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy.

Oczywiście nie jest też tak, że zachęcam kierowców do siłowego forsowania swojego pierwszeństwa. Jest bowiem też coś takiego jak zasada ograniczonego zaufania, ale i... rozsądek! Przeciętny samochód osobowy waży półtorej tony. Tramwaj z pasażerami może ważyć już prawie 50 ton. A do tego ma drogę hamowania wynoszącą od 50 do nawet 80 metrów. Czasami zatem lepiej ustąpić pierwszeństwa z uwagi na bezpieczeństwo. Tramwaj to drogowy taran. Pamiętajcie o tym zawsze!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA