REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa? Przypadków jest co najmniej kilka

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa, Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo, pierwszeństwo tramwaju
Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa? Przypadków jest co najmniej kilka
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa? Choć kierowcy myślą, że takich przypadków nie ma, to nie jest prawdą. Przepisy Prawa o ruchu drogowym przewidują szereg sytuacji, w których to tramwaj pojedzie jako drugi. Dziś o nich opowiemy.

rozwiń >

Tramwaj a pierwszeństwo na drodze

Stosunki drogowe między tramwajem a samochodem można opisać w jeden sposób. Silniejszy ma rację, a więc i pierwszeństwo. I w wielu przypadkach ta zasada się sprawdza. W wielu, ale nie zawsze. Bo przepisy Prawa o ruchu drogowym przewidują szereg przykładów sytuacji, w których tramwaj wcale nie pojedzie jako pierwszy. I warto je dokładnie poznać.

REKLAMA

Kiedy tramwaj nie ma pierwszeństwa na rondzie?

REKLAMA

Tramwaj nie ma pierwszeństwa na rondzie tak naprawdę w jednym przypadku. Mowa o sytuacji, w której przed wjazdem na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, ustawiony jest znak A-7 "ustąp pierwszeństwa". Gdy jednak pojazd szynowy wjedzie już na rondo, ma pierwszeństwo podczas opuszczania skrzyżowania. Chyba że pojawi się sygnalizacja świetlna regulująca ruch.

Gdyby przed rondem drogowcy nie ustawili znaku A-7 (co w Polsce zdarza się ekstremalnie rzadko), tramwaj wjeżdżający na skrzyżowanie również miałby pierwszeństwo. Tu zadziała bowiem zasada prawej dłoni. Samochody jadące po rondzie będą miały tramwaj po prawej stronie (jak zresztą i każdy inny pojazd wjeżdżający na skrzyżowanie). Muszą mu zatem ustąpić pierwszeństwa.

Tramwaj na rondzie ze światłami

W sytuacji, w której na rondzie pojawi się sygnalizacja świetlna, to ona będzie wyznaczać zasady wjeżdżania i zjeżdżania pojazdów ze skrzyżowania. W takim przypadku motorniczy musi się stosować do wskazań wyświetlanych przez dedykowany sygnalizator. Gdy otrzymuje zgodę na wjazd na skrzyżowanie lub jego opuszczenie, ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Jeżeli takiej zgody nie ma, musi zatrzymać pojazd szynowy i ustąpić pierwszeństwa każdemu innemu pojazdowi.

Tramwaj na skrzyżowaniu równorzędnym

Skrzyżowanie równorzędne to takie skrzyżowanie, na którym ruch nie jest regulowany za pomocą znaków drogowych czy sygnalizacji świetlnej. Tu wszystkich obowiązuje zasada prawej dłoni. Może prawie wszystkich, bo tramwajów akurat nie dotyczy. W głos art. 25 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd szynowy na takim rodzaju skrzyżowania "ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża". Widząc tramwaj na skrzyżowaniu równorzędnym, należy zatem poczekać na jego ruch i przepuścić go bez względu na to czy jedzie prosto, czy skręca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tramwaj na skrzyżowaniu ze znakami lub sygnalizacją świetlną

REKLAMA

Najprostsza sytuacja dotyczy przypadku, w którym tramwaj porusza się po skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną. Dla kierunku, w którym się porusza i ma zgodę na wjazd na skrzyżowanie, porusza się jako pierwszy. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy tramwaj i jadący z przeciwnego kierunku samochód mają zielone światło, ale pojazd szynowy skręca w lewo. Wtedy musi ustąpić pierwszeństwa autu. Choć takie sytuacje w miastach są coraz częściej wyłączane. W przypadku skrętu tramwaju, systemy sygnalizacyjne często są projektowane w sposób bezkolizyjny.

Na skrzyżowaniu ze znakami, ale bez sygnalizacji świetlnej, tramwaj musi się stosować do zasad wyznaczanych przez znaki. Jeżeli te dają mu pierwszeństwo, to je ma. Gdy każą pierwszeństwa ustąpić, musi to zrobić. W sytuacji, w której na skrzyżowaniu ze znakami zarówno pojazd, jak i tramwaj mają pierwszeństwo, pierwszy i tak przejeżdża tramwaj.

Czy tramwaj wyjeżdżający z pętli ma pierwszeństwo?

Sytuacją, w której tramwaj nie ma pierwszeństwa przed samochodami, jest także przypadek, w którym pojazd szynowy wyjeżdża z zajezdni lub pętli. To oznacza bowiem włączanie się do ruchu. Mówi o tym wyraźnie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A "kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu" (art. 17 ust. 2 ustawy PoRD).

Powyższa podstawa prawna sprawia, że w sytuacji, w której tramwaj wyjeżdża z zajezdni lub pętli, pierwszeństwo przed nim mają nie tylko inne pojazdy, ale także rowerzyści, osoby poruszającego się na hulajnogach elektrycznych, urządzeniach transportu osobistego, urządzeniach wspomagających ruch czy piesi. Dosłownie wszyscy.

Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo?

Kierowcy bardzo często myśląc o tym zagadnieniu, przywołują w pamięci art. 16 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A ten wyraźnie stwierdza, że "kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu". I zdanie to oddaje istotę rzeczy. Rzeczywiście jest tak, że w 80 proc. sytuacji drogowych to pojazd szynowy pojedzie jako pierwszy. 20 proc. wyjątków to i tak dużo. A warto pamiętać o jeszcze jednej rzeczy.

Oczywiście nie jest też tak, że zachęcam kierowców do siłowego forsowania swojego pierwszeństwa. Jest bowiem też coś takiego jak zasada ograniczonego zaufania, ale i... rozsądek! Przeciętny samochód osobowy waży półtorej tony. Tramwaj z pasażerami może ważyć już prawie 50 ton. A do tego ma drogę hamowania wynoszącą od 50 do nawet 80 metrów. Czasami zatem lepiej ustąpić pierwszeństwa z uwagi na bezpieczeństwo. Tramwaj to drogowy taran. Pamiętajcie o tym zawsze!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA