REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hulajnoga elektryczna na pasach. Kto ma pierwszeństwo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hulajnoga elektryczna na pasach, Hulajnoga elektryczna na przejściu dla pieszych, pierwszeństwo hulajnogi elektrycznej na drodze
Hulajnoga elektryczna na pasach. Kto ma pierwszeństwo?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Hulajnoga elektryczna na pasach, czyli dziś odpowiemy na dwa ważne pytania. Czy kierujący hulajnogą elektryczną może przejeżdżać po przejściu dla pieszych? Jakie są zasady poruszania się hulajnogą elektryczną na drodze publicznej?

Czy hulajnogą można jeździć po przejściu dla pieszych?

W tytule tego materiału napisałem o hulajnodze elektrycznej i pasach. Tylko czy taki pojazd na pasy może wjechać? No właśnie nie. Przejście dla pieszych w głos definicji zapisanej w art. 2 pkt 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest "powierzchnią (...) przeznaczoną do przekraczania tych części drogi przez pieszych". Kierujący hulajnogą elektryczną bez wątpienia pieszym nie jest. Jak sama nazwa wskazuje, jest kierującym. A hulajnoga jest pojazdem.

REKLAMA

REKLAMA

Co to zatem oznacza? Mniej więcej tyle, że kierujący chcąc przejechać na drugą stronę jezdni, powinien skorzystać nie z przejścia dla pieszych, a przejazdu dla rowerów czy przejazdu dla pieszych i rowerów. Taka jest bowiem rola tych powierzchni jezdni i wskazuje na to art. 2 pkt 12 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Złamanie powyższego zapisu oznacza mandat. Kara za naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych wynosi od 50 do 100 zł. Jest jednak jeszcze jeden sposób jej uniknięcia. Kierujący hulajnogą nie może przejechać pojazdem przez pasy, ale może go przez nie przeprowadzić. W takim przypadku staje się pieszym i ma pełne prawo do korzystania z przejścia dla pieszych.

Czy hulajnoga elektryczna ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów?

Wiemy już, że kierujący hulajnogą elektryczną do przejechania na drugą stronę jezdni, powinien użyć przejazdu dla rowerów. Jakie jednak zasady obowiązują w tym miejscu? Te zostały opisane w art. 27 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten co prawda mówi o obowiązkach kierowców w stosunku do użytkowników przejazdów. Spokojnie może jednak stanowić wykładnię.

REKLAMA

Kierujący pojazdem musi ustąpić pierwszeństwa kierującemu hulajnogą elektryczną, ale dopiero w momencie, w którym znajduje się on na przejeździe. Przed wjechaniem na specjalną przestrzeń wyznaczoną na jezdni, kierujący hulajnogą pierwszeństwa nie ma. Abstrakcja i dyskryminacja? Przecież piesi mają pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy... Takiego ograniczenie uprawnień stanowi jednak zapis mocno rozsądny. Bo o ile pieszy może poruszać się z prędkością 4,5 km/h, o tyle hulajnoga elektryczna może się rozpędzić do 50 km/h. Zmienia swoje położenie dużo szybciej od pieszego. Tym samym kierujący mógłby jej po prostu nie zauważyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecny kształt przepisów jest rozsądny z jeszcze jednego punktu widzenia. Sprawia, że bezpieczeństwo na przejeździe nie jest wyłącznie uprawnieniem kierującego hulajnogą. On staje się za nie współodpowiedzialny. Musi zachować ostrożność przed pojawieniem się na jezdni i powinien uważnie obserwować otoczenie.

Czy hulajnoga elektryczna może jechać po chodniku?

Co do zasady, hulajnoga elektryczna powinna poruszać się po ścieżkach dla rowerzystów. Gdy te nie są wyznaczone, ma prawo... No właśnie, do czego? Aby poznać odpowiedź, należy zajrzeć do przepisów wskazujących zasady ruchu dla rowerów. A te mówią wyraźnie, że:

  • w razie braku ścieżki dla rowerzystów, hulajnoga elektryczna powinna wjechać na jezdnię,
  • dopiero gdy na jezdni dopuszczony jest ruch z prędkością wynoszącą więcej niż 50 km/h, a do tego okoliczny chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości, kierujący może skorzystać właśnie z niego.

Jest opcja, że kierujący hulajnogą elektryczną może jechać chodnikiem. Tyle że to nie oznacza, że staje się pełnoprawnym uczestnikiem ruchu w tym miejscu. Droga dla pieszych to nadal królestwo pieszych. To oni mają tu zatem pierwszeństwo! Kierujący hulajnogą elektryczną musi im zatem ustępować i nie może utrudniać ich ruchu.

Na tym jednak nie koniec. Bo jest również zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności i jazdy z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. To oznacza mniej więcej tyle, że nie może przekroczyć jakiś 8 km/h. Kierujący hulajnogą elektryczną, który nie zastosuje się do swoich obowiązków podczas jazdy po chodniku, ryzykuje mandatem. Za każde z wykroczeń grozi mu 300 zł grzywny. Oddzielnie będzie karany za nieustąpienie pierwszeństwa, utrudnianie ruchu i zbyt szybką jazdę.

Urządzenie transportu osobistego a przejście dla pieszych

Urządzenie transportu osobistego to według art. 2 pkt 47c ustawy Prawo o ruchu drogowym "pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe". A skoro jest pojazdem, muszą dotyczyć go analogiczne przepisy jak w przypadku hulajnogi elektrycznej. W skrócie nie można przejeżdżać nim po pasach. Trzeba korzystać z przejazdu dla rowerzystów. Poza tym UTO może pojawić się na chodniku, ale raczej w przypadkach wyjątkowych i pod ściśle określonymi zasadami.

Ważne

W definicję urządzenia transportu osobistego łapie się m.in. elektrycznie zasilana deska, deskorolka, rolki lub wrotki, hoverboardy, monocykle czy urządzenia samobalansujące typu segway.

Urządzenie wspomagające ruch a przejście dla pieszych

Kolejnym pojęciem występującym w polskich przepisach jest urządzenie wspomagające ruch. Jego definicja została zapisana w art. 2 pkt 18a ustawy Prawo o ruchu drogowym. A brzmi ona tak, że jest to "urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni". To zatem m.in. zwykłe hulajnogi, rolki czy deskorolki.

Jak sama nazwa wskazuje, UWR to urządzenie, a nie pojazd. To mocno zmienia jego sytuację prawną. Bo w ten sposób jego użytkownik ma większe pole do popisu. Może przejechać przez jezdnię zarówno po przejściu dla pieszych, jak i przejeździe dla rowerzystów. Z tą jednak różnicą, że gdy użytkownik wybierze płaszczyznę wspólną z pieszymi, nadal to oni będą mieli pierwszeństwo na zebrze.

Tu jednak ważna uwaga. Pieszy w głos art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym ma pierwszeństwo gdy znajduje się na przejściu dla pieszym lub na nie wchodzi. Osoba korzystająca z urządzenie wspomagającego ruch otrzymuje pierwszeństwo dopiero po wjechaniu na przejście. Wcześniej go nie ma. Nie została ujęta w powyższym zapisie i rozszerzonych uprawnieniach.

Zobacz także: Droga dojazdowa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA