REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hulajnoga elektryczna na pasach. Kto ma pierwszeństwo?

Hulajnoga elektryczna na pasach, Hulajnoga elektryczna na przejściu dla pieszych, pierwszeństwo hulajnogi elektrycznej na drodze
Hulajnoga elektryczna na pasach. Kto ma pierwszeństwo?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Hulajnoga elektryczna na pasach, czyli dziś odpowiemy na dwa ważne pytania. Czy kierujący hulajnogą elektryczną może przejeżdżać po przejściu dla pieszych? Jakie są zasady poruszania się hulajnogą elektryczną na drodze publicznej?

Czy hulajnogą można jeździć po przejściu dla pieszych?

REKLAMA

W tytule tego materiału napisałem o hulajnodze elektrycznej i pasach. Tylko czy taki pojazd na pasy może wjechać? No właśnie nie. Przejście dla pieszych w głos definicji zapisanej w art. 2 pkt 11 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest "powierzchnią (...) przeznaczoną do przekraczania tych części drogi przez pieszych". Kierujący hulajnogą elektryczną bez wątpienia pieszym nie jest. Jak sama nazwa wskazuje, jest kierującym. A hulajnoga jest pojazdem.

REKLAMA

Co to zatem oznacza? Mniej więcej tyle, że kierujący chcąc przejechać na drugą stronę jezdni, powinien skorzystać nie z przejścia dla pieszych, a przejazdu dla rowerów czy przejazdu dla pieszych i rowerów. Taka jest bowiem rola tych powierzchni jezdni i wskazuje na to art. 2 pkt 12 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Złamanie powyższego zapisu oznacza mandat. Kara za naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych wynosi od 50 do 100 zł. Jest jednak jeszcze jeden sposób jej uniknięcia. Kierujący hulajnogą nie może przejechać pojazdem przez pasy, ale może go przez nie przeprowadzić. W takim przypadku staje się pieszym i ma pełne prawo do korzystania z przejścia dla pieszych.

Czy hulajnoga elektryczna ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów?

REKLAMA

Wiemy już, że kierujący hulajnogą elektryczną do przejechania na drugą stronę jezdni, powinien użyć przejazdu dla rowerów. Jakie jednak zasady obowiązują w tym miejscu? Te zostały opisane w art. 27 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zapis ten co prawda mówi o obowiązkach kierowców w stosunku do użytkowników przejazdów. Spokojnie może jednak stanowić wykładnię.

Kierujący pojazdem musi ustąpić pierwszeństwa kierującemu hulajnogą elektryczną, ale dopiero w momencie, w którym znajduje się on na przejeździe. Przed wjechaniem na specjalną przestrzeń wyznaczoną na jezdni, kierujący hulajnogą pierwszeństwa nie ma. Abstrakcja i dyskryminacja? Przecież piesi mają pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy... Takiego ograniczenie uprawnień stanowi jednak zapis mocno rozsądny. Bo o ile pieszy może poruszać się z prędkością 4,5 km/h, o tyle hulajnoga elektryczna może się rozpędzić do 50 km/h. Zmienia swoje położenie dużo szybciej od pieszego. Tym samym kierujący mógłby jej po prostu nie zauważyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecny kształt przepisów jest rozsądny z jeszcze jednego punktu widzenia. Sprawia, że bezpieczeństwo na przejeździe nie jest wyłącznie uprawnieniem kierującego hulajnogą. On staje się za nie współodpowiedzialny. Musi zachować ostrożność przed pojawieniem się na jezdni i powinien uważnie obserwować otoczenie.

Czy hulajnoga elektryczna może jechać po chodniku?

Co do zasady, hulajnoga elektryczna powinna poruszać się po ścieżkach dla rowerzystów. Gdy te nie są wyznaczone, ma prawo... No właśnie, do czego? Aby poznać odpowiedź, należy zajrzeć do przepisów wskazujących zasady ruchu dla rowerów. A te mówią wyraźnie, że:

  • w razie braku ścieżki dla rowerzystów, hulajnoga elektryczna powinna wjechać na jezdnię,
  • dopiero gdy na jezdni dopuszczony jest ruch z prędkością wynoszącą więcej niż 50 km/h, a do tego okoliczny chodnik ma co najmniej 2 metry szerokości, kierujący może skorzystać właśnie z niego.

Jest opcja, że kierujący hulajnogą elektryczną może jechać chodnikiem. Tyle że to nie oznacza, że staje się pełnoprawnym uczestnikiem ruchu w tym miejscu. Droga dla pieszych to nadal królestwo pieszych. To oni mają tu zatem pierwszeństwo! Kierujący hulajnogą elektryczną musi im zatem ustępować i nie może utrudniać ich ruchu.

Na tym jednak nie koniec. Bo jest również zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności i jazdy z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. To oznacza mniej więcej tyle, że nie może przekroczyć jakiś 8 km/h. Kierujący hulajnogą elektryczną, który nie zastosuje się do swoich obowiązków podczas jazdy po chodniku, ryzykuje mandatem. Za każde z wykroczeń grozi mu 300 zł grzywny. Oddzielnie będzie karany za nieustąpienie pierwszeństwa, utrudnianie ruchu i zbyt szybką jazdę.

Urządzenie transportu osobistego a przejście dla pieszych

Urządzenie transportu osobistego to według art. 2 pkt 47c ustawy Prawo o ruchu drogowym "pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe". A skoro jest pojazdem, muszą dotyczyć go analogiczne przepisy jak w przypadku hulajnogi elektrycznej. W skrócie nie można przejeżdżać nim po pasach. Trzeba korzystać z przejazdu dla rowerzystów. Poza tym UTO może pojawić się na chodniku, ale raczej w przypadkach wyjątkowych i pod ściśle określonymi zasadami.

Ważne

W definicję urządzenia transportu osobistego łapie się m.in. elektrycznie zasilana deska, deskorolka, rolki lub wrotki, hoverboardy, monocykle czy urządzenia samobalansujące typu segway.

Urządzenie wspomagające ruch a przejście dla pieszych

Kolejnym pojęciem występującym w polskich przepisach jest urządzenie wspomagające ruch. Jego definicja została zapisana w art. 2 pkt 18a ustawy Prawo o ruchu drogowym. A brzmi ona tak, że jest to "urządzenie lub sprzęt sportowo-rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni". To zatem m.in. zwykłe hulajnogi, rolki czy deskorolki.

Jak sama nazwa wskazuje, UWR to urządzenie, a nie pojazd. To mocno zmienia jego sytuację prawną. Bo w ten sposób jego użytkownik ma większe pole do popisu. Może przejechać przez jezdnię zarówno po przejściu dla pieszych, jak i przejeździe dla rowerzystów. Z tą jednak różnicą, że gdy użytkownik wybierze płaszczyznę wspólną z pieszymi, nadal to oni będą mieli pierwszeństwo na zebrze.

Tu jednak ważna uwaga. Pieszy w głos art. 26 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym ma pierwszeństwo gdy znajduje się na przejściu dla pieszym lub na nie wchodzi. Osoba korzystająca z urządzenie wspomagającego ruch otrzymuje pierwszeństwo dopiero po wjechaniu na przejście. Wcześniej go nie ma. Nie została ujęta w powyższym zapisie i rozszerzonych uprawnieniach.

Zobacz także: Droga dojazdowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA