REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawa i obowiązki rowerzysty, rower a przepisy drogowe, przepisy drogowe dla rowerzystów
Prawa i obowiązki rowerzysty. Co mówią przepisy?
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Prawa i obowiązki rowerzysty to kwestia, którą zawsze warto poruszyć w okresie wakacyjnym. Co na ten temat mówią przepisy Prawa o ruchu drogowym? Są mocno konkretne. Dla przypomnienia zatem przytoczymy wskazywane przez nie zasady.

rozwiń >

Przepisy dla rowerzystów w Polsce są... mało znane

Według różnych szacunków w Polsce może być od 9 do nawet ponad 10 mln rowerów. Ostatecznej liczby podać się nie da. Nie są to bowiem pojazdy, które muszą być rejestrowane. To nie zmienia jednak faktu, że skala zjawiska jest potężna i nabiera szczególnego znaczenia właśnie teraz. Mowa bowiem o sezonie ciepłym, a więc sezonie na rowerowe wycieczki. Znajomość przepisów jest ważna dla rowerzystów, ale i kierowców. Dzięki temu łatwiej będzie im funkcjonować na jednej płaszczyźnie drogowej i wyeliminowane zostaną ewentualne konflikty kompetencji.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki rowerzysty na drodze. PoRD określa je konkretnie

Rowerzysta na drodze ma szereg obowiązków. Podstawowy dotyczy miejsca, w którym powinien się poruszać. Rowerzysta jest zobowiązany do korzystania z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. W sytuacji, w której nie są one wyznaczone na dane drodze, powinien jechać po jezdni. Gdy na jezdni odbywa się ruch z prędkością wyższą niż 50 km/h, a chodnik ma szerokość co najmniej 2 metrów, może poruszać się właśnie nim. Podstawą do takiego osądu daje art. 33 ust. 1 i 5 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jakie są pozostałe obowiązki rowerzysty? Te warto dla wyższej przejrzystości wypunktować. Mowa o:

  • kierujący rowerem nie może jechać po jezdni obok innego uczestnika ruchu, prowadzić bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach, czepiać się w czasie jazdy pojazdów – art. 33 ust. 3 ustawy PoRD.
  • rowerzysta przewożąc dziecko w wieku do lat 7 powinien je przewozić w dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę – art. 33 ust. 2 ustawy PoRD.

Kiedy dwóch rowerzystów może jechać obok siebie po jezdni?

Jest przypadek, w którym dwóch rowerzystów może mimo wszystko jechać obok siebie. Nie zawsze muszą jechać "gęsiego". Stanie się tak wtedy, gdy taki sposób poruszania się nie utrudnia ruchu innym kierującym lub nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. W przypadku ruchliwej ulicy w mieście możliwość taka raczej się nie pojawi zatem. Podczas przejazdu bocznymi drogami poza miastem już jednak jak najbardziej występuje.

REKLAMA

Przepisy o jeździe rowerem po chodniku

Rowerzysta może w wyjątkowym przypadku jechać chodnikiem. Wyjątkowym i ściśle określonym w przepisach. Kiedy pojawia się taka możliwość? To zostało zapisane w art. 33 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przepis mówi wyraźnie, że "korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy":

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem,
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów,
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Przepisy dopuszczają jeszcze jedną możliwość jazdy rowerzysty po chodniku. Pojawia się on wtedy, gdy mówimy o rowerzyście w wieku do lat 10 (art. 33 ust. 7 ustawy PoRD). W takim przypadku jest on traktowany przez prawo jak pieszy, a nie rowerzysta. W sytuacji, w której rowerzysta złamie powyższe przepisy, taryfikator mandatów przewiduje grzywnę wynoszącą 200 zł.

Zasady jazdy rowerem po chodniku

To, że rowerzysta w wyjątkowym przypadku może pojawić się na chodniku, nie oznacza że może zachowywać się dowolnie. Zasady w tym przypadku wyraźnie określa art. 33 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Cyklista, jadąc po drodze dla pieszych, musi:

  • jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (to oznacza jakieś 4 do 8 km/h),
  • zachować szczególną ostrożność,
  • ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Kto ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów?

Jedną z ważniejszych kwestii jest pierwszeństwo rowerzystów na przejazdach dla rowerzystów. Tę sprawę omawialiśmy ostatnio szerzej. Linki do tekstu zamieszczamy poniżej. Tu jednak przypomnimy główną zasadę. Tą określa art. 27 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A stwierdza on wyraźnie, że rowerzysta na przejeździe dla rowerów ma pierwszeństwo przed pojazdem, ale dopiero w momencie wjechania na niego. Wcześniej nie może korzystać z uprzywilejowania. Nie ma zatem tak szerokich uprawnień jak pieszy.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Polskie przepisy momentami są mocno szczegółowe. Na tyle szczegółowe, że określają nawet obowiązkowe wyposażenie roweru. W jakie elementy musi być wyposażony pojazd, aby spełniał wszystkie wymogi? Konieczne jest posiadanie:

  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być światło migające),
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Braki w kwestii obowiązkowego wyposażenia roweru sprawiają, że cyklista może dostać od 20 do nawet 3000 zł mandatu. Podstawę do wystawienia takiej właśnie kary stanowi art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.

Mandaty dla rowerzystów. Nowy taryfikator w akcji

Już wspomnieliśmy o kilku karach dla rowerzystów. A to nie koniec listy. Ta zapisana w taryfikatorze jest naprawdę długa. Zakłada m.in. karę za:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł,
  • Nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża – mandat od 50 do 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego – mandat 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku nieutrudnienia ruchu pieszemu – mandat 300 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone – mandat 2000 zł,
  • Naruszenie przez kierującego na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały – mandat 2000 zł.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA