REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Prawa i obowiązki rowerzysty, rower a przepisy drogowe, przepisy drogowe dla rowerzystów
Prawa i obowiązki rowerzysty. Co mówią przepisy?
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Prawa i obowiązki rowerzysty to kwestia, którą zawsze warto poruszyć w okresie wakacyjnym. Co na ten temat mówią przepisy Prawa o ruchu drogowym? Są mocno konkretne. Dla przypomnienia zatem przytoczymy wskazywane przez nie zasady.

rozwiń >

Przepisy dla rowerzystów w Polsce są... mało znane

Według różnych szacunków w Polsce może być od 9 do nawet ponad 10 mln rowerów. Ostatecznej liczby podać się nie da. Nie są to bowiem pojazdy, które muszą być rejestrowane. To nie zmienia jednak faktu, że skala zjawiska jest potężna i nabiera szczególnego znaczenia właśnie teraz. Mowa bowiem o sezonie ciepłym, a więc sezonie na rowerowe wycieczki. Znajomość przepisów jest ważna dla rowerzystów, ale i kierowców. Dzięki temu łatwiej będzie im funkcjonować na jednej płaszczyźnie drogowej i wyeliminowane zostaną ewentualne konflikty kompetencji.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązki rowerzysty na drodze. PoRD określa je konkretnie

Rowerzysta na drodze ma szereg obowiązków. Podstawowy dotyczy miejsca, w którym powinien się poruszać. Rowerzysta jest zobowiązany do korzystania z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. W sytuacji, w której nie są one wyznaczone na dane drodze, powinien jechać po jezdni. Gdy na jezdni odbywa się ruch z prędkością wyższą niż 50 km/h, a chodnik ma szerokość co najmniej 2 metrów, może poruszać się właśnie nim. Podstawą do takiego osądu daje art. 33 ust. 1 i 5 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jakie są pozostałe obowiązki rowerzysty? Te warto dla wyższej przejrzystości wypunktować. Mowa o:

  • kierujący rowerem nie może jechać po jezdni obok innego uczestnika ruchu, prowadzić bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach, czepiać się w czasie jazdy pojazdów – art. 33 ust. 3 ustawy PoRD.
  • rowerzysta przewożąc dziecko w wieku do lat 7 powinien je przewozić w dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę – art. 33 ust. 2 ustawy PoRD.

Kiedy dwóch rowerzystów może jechać obok siebie po jezdni?

Jest przypadek, w którym dwóch rowerzystów może mimo wszystko jechać obok siebie. Nie zawsze muszą jechać "gęsiego". Stanie się tak wtedy, gdy taki sposób poruszania się nie utrudnia ruchu innym kierującym lub nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. W przypadku ruchliwej ulicy w mieście możliwość taka raczej się nie pojawi zatem. Podczas przejazdu bocznymi drogami poza miastem już jednak jak najbardziej występuje.

REKLAMA

Przepisy o jeździe rowerem po chodniku

Rowerzysta może w wyjątkowym przypadku jechać chodnikiem. Wyjątkowym i ściśle określonym w przepisach. Kiedy pojawia się taka możliwość? To zostało zapisane w art. 33 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przepis mówi wyraźnie, że "korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy":

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem,
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów,
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Przepisy dopuszczają jeszcze jedną możliwość jazdy rowerzysty po chodniku. Pojawia się on wtedy, gdy mówimy o rowerzyście w wieku do lat 10 (art. 33 ust. 7 ustawy PoRD). W takim przypadku jest on traktowany przez prawo jak pieszy, a nie rowerzysta. W sytuacji, w której rowerzysta złamie powyższe przepisy, taryfikator mandatów przewiduje grzywnę wynoszącą 200 zł.

Zasady jazdy rowerem po chodniku

To, że rowerzysta w wyjątkowym przypadku może pojawić się na chodniku, nie oznacza że może zachowywać się dowolnie. Zasady w tym przypadku wyraźnie określa art. 33 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Cyklista, jadąc po drodze dla pieszych, musi:

  • jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (to oznacza jakieś 4 do 8 km/h),
  • zachować szczególną ostrożność,
  • ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Kto ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów?

Jedną z ważniejszych kwestii jest pierwszeństwo rowerzystów na przejazdach dla rowerzystów. Tę sprawę omawialiśmy ostatnio szerzej. Linki do tekstu zamieszczamy poniżej. Tu jednak przypomnimy główną zasadę. Tą określa art. 27 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A stwierdza on wyraźnie, że rowerzysta na przejeździe dla rowerów ma pierwszeństwo przed pojazdem, ale dopiero w momencie wjechania na niego. Wcześniej nie może korzystać z uprzywilejowania. Nie ma zatem tak szerokich uprawnień jak pieszy.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Polskie przepisy momentami są mocno szczegółowe. Na tyle szczegółowe, że określają nawet obowiązkowe wyposażenie roweru. W jakie elementy musi być wyposażony pojazd, aby spełniał wszystkie wymogi? Konieczne jest posiadanie:

  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być światło migające),
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Braki w kwestii obowiązkowego wyposażenia roweru sprawiają, że cyklista może dostać od 20 do nawet 3000 zł mandatu. Podstawę do wystawienia takiej właśnie kary stanowi art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.

Mandaty dla rowerzystów. Nowy taryfikator w akcji

Już wspomnieliśmy o kilku karach dla rowerzystów. A to nie koniec listy. Ta zapisana w taryfikatorze jest naprawdę długa. Zakłada m.in. karę za:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł,
  • Nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża – mandat od 50 do 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego – mandat 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku nieutrudnienia ruchu pieszemu – mandat 300 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone – mandat 2000 zł,
  • Naruszenie przez kierującego na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały – mandat 2000 zł.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA