REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa i obowiązki rowerzysty. Co mówią przepisy?

Prawa i obowiązki rowerzysty, rower a przepisy drogowe, przepisy drogowe dla rowerzystów
Prawa i obowiązki rowerzysty. Co mówią przepisy?
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Prawa i obowiązki rowerzysty to kwestia, którą zawsze warto poruszyć w okresie wakacyjnym. Co na ten temat mówią przepisy Prawa o ruchu drogowym? Są mocno konkretne. Dla przypomnienia zatem przytoczymy wskazywane przez nie zasady.
rozwiń >

Przepisy dla rowerzystów w Polsce są... mało znane

Według różnych szacunków w Polsce może być od 9 do nawet ponad 10 mln rowerów. Ostatecznej liczby podać się nie da. Nie są to bowiem pojazdy, które muszą być rejestrowane. To nie zmienia jednak faktu, że skala zjawiska jest potężna i nabiera szczególnego znaczenia właśnie teraz. Mowa bowiem o sezonie ciepłym, a więc sezonie na rowerowe wycieczki. Znajomość przepisów jest ważna dla rowerzystów, ale i kierowców. Dzięki temu łatwiej będzie im funkcjonować na jednej płaszczyźnie drogowej i wyeliminowane zostaną ewentualne konflikty kompetencji.

REKLAMA

Obowiązki rowerzysty na drodze. PoRD określa je konkretnie

Rowerzysta na drodze ma szereg obowiązków. Podstawowy dotyczy miejsca, w którym powinien się poruszać. Rowerzysta jest zobowiązany do korzystania z drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów. W sytuacji, w której nie są one wyznaczone na dane drodze, powinien jechać po jezdni. Gdy na jezdni odbywa się ruch z prędkością wyższą niż 50 km/h, a chodnik ma szerokość co najmniej 2 metrów, może poruszać się właśnie nim. Podstawą do takiego osądu daje art. 33 ust. 1 i 5 pkt 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Jakie są pozostałe obowiązki rowerzysty? Te warto dla wyższej przejrzystości wypunktować. Mowa o:

  • kierujący rowerem nie może jechać po jezdni obok innego uczestnika ruchu, prowadzić bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach, czepiać się w czasie jazdy pojazdów – art. 33 ust. 3 ustawy PoRD.
  • rowerzysta przewożąc dziecko w wieku do lat 7 powinien je przewozić w dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę – art. 33 ust. 2 ustawy PoRD.

Kiedy dwóch rowerzystów może jechać obok siebie po jezdni?

Jest przypadek, w którym dwóch rowerzystów może mimo wszystko jechać obok siebie. Nie zawsze muszą jechać "gęsiego". Stanie się tak wtedy, gdy taki sposób poruszania się nie utrudnia ruchu innym kierującym lub nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. W przypadku ruchliwej ulicy w mieście możliwość taka raczej się nie pojawi zatem. Podczas przejazdu bocznymi drogami poza miastem już jednak jak najbardziej występuje.

Przepisy o jeździe rowerem po chodniku

Rowerzysta może w wyjątkowym przypadku jechać chodnikiem. Wyjątkowym i ściśle określonym w przepisach. Kiedy pojawia się taka możliwość? To zostało zapisane w art. 33 ust. 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przepis mówi wyraźnie, że "korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy":

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem,
  • szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów,
  • warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Przepisy dopuszczają jeszcze jedną możliwość jazdy rowerzysty po chodniku. Pojawia się on wtedy, gdy mówimy o rowerzyście w wieku do lat 10 (art. 33 ust. 7 ustawy PoRD). W takim przypadku jest on traktowany przez prawo jak pieszy, a nie rowerzysta. W sytuacji, w której rowerzysta złamie powyższe przepisy, taryfikator mandatów przewiduje grzywnę wynoszącą 200 zł.

Zasady jazdy rowerem po chodniku

To, że rowerzysta w wyjątkowym przypadku może pojawić się na chodniku, nie oznacza że może zachowywać się dowolnie. Zasady w tym przypadku wyraźnie określa art. 33 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Cyklista, jadąc po drodze dla pieszych, musi:

  • jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego (to oznacza jakieś 4 do 8 km/h),
  • zachować szczególną ostrożność,
  • ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Kto ma pierwszeństwo na przejeździe dla rowerzystów?

Jedną z ważniejszych kwestii jest pierwszeństwo rowerzystów na przejazdach dla rowerzystów. Tę sprawę omawialiśmy ostatnio szerzej. Linki do tekstu zamieszczamy poniżej. Tu jednak przypomnimy główną zasadę. Tą określa art. 27 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym. A stwierdza on wyraźnie, że rowerzysta na przejeździe dla rowerów ma pierwszeństwo przed pojazdem, ale dopiero w momencie wjechania na niego. Wcześniej nie może korzystać z uprzywilejowania. Nie ma zatem tak szerokich uprawnień jak pieszy.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru?

Polskie przepisy momentami są mocno szczegółowe. Na tyle szczegółowe, że określają nawet obowiązkowe wyposażenie roweru. W jakie elementy musi być wyposażony pojazd, aby spełniał wszystkie wymogi? Konieczne jest posiadanie:

  • z przodu – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być światło migające),
  • z tyłu – co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Braki w kwestii obowiązkowego wyposażenia roweru sprawiają, że cyklista może dostać od 20 do nawet 3000 zł mandatu. Podstawę do wystawienia takiej właśnie kary stanowi art. 97 ustawy Kodeks wykroczeń.

Mandaty dla rowerzystów. Nowy taryfikator w akcji

Już wspomnieliśmy o kilku karach dla rowerzystów. A to nie koniec listy. Ta zapisana w taryfikatorze jest naprawdę długa. Zakłada m.in. karę za:

  • Nieustąpienie, wbrew obowiązkowi, pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście – mandat od 50 do 500 zł,
  • Nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża – mandat od 50 do 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego – mandat 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – mandat 300 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem obowiązku nieutrudnienia ruchu pieszemu – mandat 300 zł,
  • Utrudnianie poruszania się innym uczestnikom ruchu przez kierującego rowerem jadącego po jezdni obok innego roweru lub motoroweru – mandat 200 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem zakazu jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach – mandat 50 zł,
  • Naruszenie przez kierującego rowerem zakazu czepiania się pojazdów – mandat 100 zł,
  • Naruszenie przez kierującego zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone – mandat 2000 zł,
  • Naruszenie przez kierującego na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały – mandat 2000 zł.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA