REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy, odszkodowanie z OC sprawcy, zakres odszkodowania z OC sprawcy
Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy?
Compensa

REKLAMA

REKLAMA

Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy? Katalog osób jest niezwykle szeroki. Pieniądze od ubezpieczyciela dostanie każdy, kto uczestniczył w zdarzeniu i nie przyczynił się do niego. Maksymalna pula środków? W sumie to ponad 27 mln zł.

rozwiń >

Obowiązkowe ubezpieczenie OC pojazdu. Najważniejsze przepisy

Ubezpieczenie pojazdu to nic innego jak "ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej podmiotu lub ubezpieczenie mienia". Tak wskazuje art. 3 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Jeżeli chodzi o obowiązkowość OC w przypadku samochodów osobowych, mówi o tym art. 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Wskazuje on wyraźnie, że "ubezpieczeniami obowiązkowymi są ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów".

REKLAMA

REKLAMA

Z punktu widzenia przepisów liczy się aktualne ubezpieczenie OC. Żadnego znaczenia nie ma firma ubezpieczeniowa, w której polisa została wykupiona. W głos art. 5 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wymaga jedynie, aby wybrany zakład ubezpieczeń wykonywał działalność ubezpieczeniową w zakresie tego ubezpieczenia, a do tego posiadał zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.

Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy?

Obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu zabezpiecza jego kierowcę na wypadek odpowiedzialności cywilnej. Obejmuje ono swoim zakresem wszystkie skutki odpowiedzialności "za szkody wyrządzone czynem niedozwolonym". Wyraźnie mówi o tym m.in. art. 9 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

No dobrze, ale co tak właściwie powyższy zapis oznacza? Mniej więcej tyle, że w razie kolizji lub wypadku ubezpieczyciel sprawcy będzie musiał zapłacić za każdą ze szkód. Pokryje wydatki związane z naprawą pojazdu poszkodowanego, ale także to na nim spoczywać będą kwestie szkód osobowych. Na odszkodowanie, a czasami nawet dożywotnią rentę, liczyć może nie tylko rowerzysta, pieszy, motocyklista czy kierowca poszkodowany w wypadku. Pieniądze dostaną również pasażerowie siedzący zarówno w pojeździe poszkodowanego, jak i sprawcy.

REKLAMA

Ważne

Warto pamiętać o tym, że z roszczeniem ubezpieczeniowym do firmy wydającej OC sprawcy można zgłosić się nie później niż 10 lat od dnia wystąpienia zdarzenia drogowego lub 20 lat w przypadku szkody, wynikającej z popełnienia przestępstwa.

Odpowiedzialność kierującego pojazdem względem pasażerów

O odpowiedzialności kierowcy w stosunku do pasażera jego pojazd mówi art. 436 ustawy Kodeks cywilny. Oznacza on mniej więcej tyle, że w sytuacji, w której w wyniku zdarzenia poniesie obrażenia, ewentualnie uszkodzeniu ulegnie jeden z posiadanych przez niego cennych przedmiotów, ma pełne prawo poprosić kierującego o numer polisy OC. To stanie się podstawą do złożenia roszczenia odszkodowawczego. I roszczenie takie może być totalne. Może dotyczyć uszczerbku na zdrowiu czy np. utraconych korzyści w wyniku przebywania na zwolnieniu lekarskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasażer siedzący w pojeździe sprawcy nie będzie miał szans na odszkodowanie tak naprawdę w jednym przypadku. Mowa o scenariuszu, w którym przyczyni się on do powstania zdarzenia drogowego. Stanie się tak wtedy, gdy kierowca jechał w zgodzie z przepisami, a pasażer uderzył go lub wyrwał mu kierownicę i w wyniku tej sytuacji pojazd uderzył w inne auto. W takim przypadku pasażer nie tylko nie dostanie odszkodowania. On może się wręcz stać winnym lub współwinnym zdarzenia. W takim przypadku to na nim, a nie kierowcy spoczywać będzie odpowiedzialność cywilna za szkody niemajątkowe.

Co przysługuje poszkodowanemu z OC sprawcy?

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej ma pokryć wszystkie koszty związane z konkretnym zdarzeniem. W przypadku szkód majątkowych może być zatem mowa o środkach na naprawę uszkodzonego pojazdu (lub wypłatę gotówki na ten cel), holowanie samochodu czy samochód zastępczy. Poza tym jeżeli samochód był wykorzystywany w pracy, poszkodowany może się także starać o odszkodowanie rekompensujące wynikające z tego faktu straty.

W przypadku szkód osobowych katalog jest jeszcze szerszy. Zawiera zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji, rentę oraz zwrot utraconych korzyści, zadośćuczynienie za ból i cierpienie. W przypadku śmierci jednego z uczestników zdarzenia ubezpieczyciel może też przekazać środki na pokrycie kosztów pogrzebu, zadośćuczynienie za śmierć osoby bliskiej, wypłatę renty alimentacyjnej czy też za pogorszenie sytuacji materialnej.

Nie jest jednak tak, że ubezpieczyciel odpowiada za czyny kierowcy bezgranicznie. Ustawa o ubezpieczeniach dodatkowych wskazuje bowiem górną granicę odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Mówi o tym art. 7 ustawy o ubezpieczeniach dodatkowych. Wskazuje, że "umowa ubezpieczenia obowiązkowego określa sumę gwarancyjną lub sumę ubezpieczenia stanowiącą górną granicę odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń". Aktualnie suma gwarancyjna w przypadku polisy OC dla samochodu i pojedynczego zdarzenia drogowego wynosi:

  • 5 210 000 euro – w przypadku szkód na osobie,
  • 1 050 000 euro – w przypadku szkód na mieniu.

W sumie to zatem 6,26 mln euro. To po obecnym kursie daje kwotę wynoszącą 27,54 mln zł.

Co jest potrzebne do ubiegania się o odszkodowanie?

W przypadku szkód majątkowych wystarczy oświadczenie sprawcy, dane kontaktowe i dane pojazdu poszkodowanego oraz zgłoszenie. To można wnieść telefonicznie, internetowo lub na papierze. Każda forma jest honorowana. Poszkodowany musi się również zastanowić nad sposobem załatwienia sprawy. Musi wiedzieć czy chce wykonać naprawę bezkosztowo, czy może planuje uzyskać środki i naprawić auto we własnym zakresie.

Sprawa komplikuje się w przypadku szkód na osobie. Bo tu konieczna jest dużo szersza dokumentacja. Udział osoby w zdarzeniu będzie wynikać z notatki policyjnej. Poza nią poszkodowany powinien dostarczyć kartę informacyjną z pobytu w szpitalu, historie choroby z placówek medycznych, wypis szpitalny, skierowanie na dalsze leczenie, fotografie obrażeń oraz rachunki i faktury za koszty leczenia lub zakup leków czy środków rehabilitacyjnych. W przypadku utraconych korzyści przydadzą się kopie zwolnień lekarskich lub informacja o ich obecności w systemie elektronicznym ZUS, a odszkodowania za ból i cierpienie, opinie psychologa lub psychiatry stwierdzające rozstrój zdrowia na skutek wypadku.

Co zrobić, gdy odszkodowanie z OC sprawcy jest za niskie?

Może się okazać, że ubezpieczyciel sprawcy zbyt nisko wyceni szkodę majątkową, utracone korzyści lub szkodę osobową. Co w takim przypadku? Poszkodowany ma trzy możliwości. Po pierwsze może odwołać się od decyzji zakładu ubezpieczeń. Pismo w tej sprawie kieruje się do ubezpieczyciela. To powinno jednak zawierać dowody przemawiające za stanowiskiem poszkodowanego. Może to być opinia rzeczoznawcy czy wycena lub kosztorys przygotowany przez warsztat. Po drugie gdy firma odrzuci odwołanie, poszkodowany może zwrócić się z prośbą o pomoc do Rzecznika Finansowego. Ten pójdzie do zakładu ubezpieczeń z interwencją.

Po trzecie istnieje możliwość skierowania sprawy do sądu. Tyle że w przypadku wyboru tej wersji, warto przygotować się na koszty związane z wynajęciem adwokata oraz długi czas potrzebny na rozstrzygnięcie. Poszkodowany powinien również liczyć się z koniecznością dostarczenia dowodów, które przemawiają za jego argumentami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA