REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy, odszkodowanie z OC sprawcy, zakres odszkodowania z OC sprawcy
Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy?
Compensa

REKLAMA

REKLAMA

Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy? Katalog osób jest niezwykle szeroki. Pieniądze od ubezpieczyciela dostanie każdy, kto uczestniczył w zdarzeniu i nie przyczynił się do niego. Maksymalna pula środków? W sumie to ponad 27 mln zł.

rozwiń >

Obowiązkowe ubezpieczenie OC pojazdu. Najważniejsze przepisy

REKLAMA

Ubezpieczenie pojazdu to nic innego jak "ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej podmiotu lub ubezpieczenie mienia". Tak wskazuje art. 3 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Jeżeli chodzi o obowiązkowość OC w przypadku samochodów osobowych, mówi o tym art. 4 pkt 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Wskazuje on wyraźnie, że "ubezpieczeniami obowiązkowymi są ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów".

REKLAMA

Z punktu widzenia przepisów liczy się aktualne ubezpieczenie OC. Żadnego znaczenia nie ma firma ubezpieczeniowa, w której polisa została wykupiona. W głos art. 5 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wymaga jedynie, aby wybrany zakład ubezpieczeń wykonywał działalność ubezpieczeniową w zakresie tego ubezpieczenia, a do tego posiadał zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej.

Kto dostanie odszkodowanie z OC sprawcy?

Obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu zabezpiecza jego kierowcę na wypadek odpowiedzialności cywilnej. Obejmuje ono swoim zakresem wszystkie skutki odpowiedzialności "za szkody wyrządzone czynem niedozwolonym". Wyraźnie mówi o tym m.in. art. 9 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

No dobrze, ale co tak właściwie powyższy zapis oznacza? Mniej więcej tyle, że w razie kolizji lub wypadku ubezpieczyciel sprawcy będzie musiał zapłacić za każdą ze szkód. Pokryje wydatki związane z naprawą pojazdu poszkodowanego, ale także to na nim spoczywać będą kwestie szkód osobowych. Na odszkodowanie, a czasami nawet dożywotnią rentę, liczyć może nie tylko rowerzysta, pieszy, motocyklista czy kierowca poszkodowany w wypadku. Pieniądze dostaną również pasażerowie siedzący zarówno w pojeździe poszkodowanego, jak i sprawcy.

Ważne

Warto pamiętać o tym, że z roszczeniem ubezpieczeniowym do firmy wydającej OC sprawcy można zgłosić się nie później niż 10 lat od dnia wystąpienia zdarzenia drogowego lub 20 lat w przypadku szkody, wynikającej z popełnienia przestępstwa.

Odpowiedzialność kierującego pojazdem względem pasażerów

REKLAMA

O odpowiedzialności kierowcy w stosunku do pasażera jego pojazd mówi art. 436 ustawy Kodeks cywilny. Oznacza on mniej więcej tyle, że w sytuacji, w której w wyniku zdarzenia poniesie obrażenia, ewentualnie uszkodzeniu ulegnie jeden z posiadanych przez niego cennych przedmiotów, ma pełne prawo poprosić kierującego o numer polisy OC. To stanie się podstawą do złożenia roszczenia odszkodowawczego. I roszczenie takie może być totalne. Może dotyczyć uszczerbku na zdrowiu czy np. utraconych korzyści w wyniku przebywania na zwolnieniu lekarskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pasażer siedzący w pojeździe sprawcy nie będzie miał szans na odszkodowanie tak naprawdę w jednym przypadku. Mowa o scenariuszu, w którym przyczyni się on do powstania zdarzenia drogowego. Stanie się tak wtedy, gdy kierowca jechał w zgodzie z przepisami, a pasażer uderzył go lub wyrwał mu kierownicę i w wyniku tej sytuacji pojazd uderzył w inne auto. W takim przypadku pasażer nie tylko nie dostanie odszkodowania. On może się wręcz stać winnym lub współwinnym zdarzenia. W takim przypadku to na nim, a nie kierowcy spoczywać będzie odpowiedzialność cywilna za szkody niemajątkowe.

Co przysługuje poszkodowanemu z OC sprawcy?

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej ma pokryć wszystkie koszty związane z konkretnym zdarzeniem. W przypadku szkód majątkowych może być zatem mowa o środkach na naprawę uszkodzonego pojazdu (lub wypłatę gotówki na ten cel), holowanie samochodu czy samochód zastępczy. Poza tym jeżeli samochód był wykorzystywany w pracy, poszkodowany może się także starać o odszkodowanie rekompensujące wynikające z tego faktu straty.

W przypadku szkód osobowych katalog jest jeszcze szerszy. Zawiera zwrot kosztów leczenia i rehabilitacji, rentę oraz zwrot utraconych korzyści, zadośćuczynienie za ból i cierpienie. W przypadku śmierci jednego z uczestników zdarzenia ubezpieczyciel może też przekazać środki na pokrycie kosztów pogrzebu, zadośćuczynienie za śmierć osoby bliskiej, wypłatę renty alimentacyjnej czy też za pogorszenie sytuacji materialnej.

Nie jest jednak tak, że ubezpieczyciel odpowiada za czyny kierowcy bezgranicznie. Ustawa o ubezpieczeniach dodatkowych wskazuje bowiem górną granicę odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń. Mówi o tym art. 7 ustawy o ubezpieczeniach dodatkowych. Wskazuje, że "umowa ubezpieczenia obowiązkowego określa sumę gwarancyjną lub sumę ubezpieczenia stanowiącą górną granicę odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń". Aktualnie suma gwarancyjna w przypadku polisy OC dla samochodu i pojedynczego zdarzenia drogowego wynosi:

  • 5 210 000 euro – w przypadku szkód na osobie,
  • 1 050 000 euro – w przypadku szkód na mieniu.

W sumie to zatem 6,26 mln euro. To po obecnym kursie daje kwotę wynoszącą 27,54 mln zł.

Co jest potrzebne do ubiegania się o odszkodowanie?

W przypadku szkód majątkowych wystarczy oświadczenie sprawcy, dane kontaktowe i dane pojazdu poszkodowanego oraz zgłoszenie. To można wnieść telefonicznie, internetowo lub na papierze. Każda forma jest honorowana. Poszkodowany musi się również zastanowić nad sposobem załatwienia sprawy. Musi wiedzieć czy chce wykonać naprawę bezkosztowo, czy może planuje uzyskać środki i naprawić auto we własnym zakresie.

Sprawa komplikuje się w przypadku szkód na osobie. Bo tu konieczna jest dużo szersza dokumentacja. Udział osoby w zdarzeniu będzie wynikać z notatki policyjnej. Poza nią poszkodowany powinien dostarczyć kartę informacyjną z pobytu w szpitalu, historie choroby z placówek medycznych, wypis szpitalny, skierowanie na dalsze leczenie, fotografie obrażeń oraz rachunki i faktury za koszty leczenia lub zakup leków czy środków rehabilitacyjnych. W przypadku utraconych korzyści przydadzą się kopie zwolnień lekarskich lub informacja o ich obecności w systemie elektronicznym ZUS, a odszkodowania za ból i cierpienie, opinie psychologa lub psychiatry stwierdzające rozstrój zdrowia na skutek wypadku.

Co zrobić, gdy odszkodowanie z OC sprawcy jest za niskie?

Może się okazać, że ubezpieczyciel sprawcy zbyt nisko wyceni szkodę majątkową, utracone korzyści lub szkodę osobową. Co w takim przypadku? Poszkodowany ma trzy możliwości. Po pierwsze może odwołać się od decyzji zakładu ubezpieczeń. Pismo w tej sprawie kieruje się do ubezpieczyciela. To powinno jednak zawierać dowody przemawiające za stanowiskiem poszkodowanego. Może to być opinia rzeczoznawcy czy wycena lub kosztorys przygotowany przez warsztat. Po drugie gdy firma odrzuci odwołanie, poszkodowany może zwrócić się z prośbą o pomoc do Rzecznika Finansowego. Ten pójdzie do zakładu ubezpieczeń z interwencją.

Po trzecie istnieje możliwość skierowania sprawy do sądu. Tyle że w przypadku wyboru tej wersji, warto przygotować się na koszty związane z wynajęciem adwokata oraz długi czas potrzebny na rozstrzygnięcie. Poszkodowany powinien również liczyć się z koniecznością dostarczenia dowodów, które przemawiają za jego argumentami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA