REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu po nowemu. Będzie dotyczyć każdego auta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu, czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, nowelizacja przepisów o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu po nowemu. Będzie dotyczyć każdego auta?
Małgorzata Tarnowska
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Pojawiła się propozycja zmian w zakresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Po nowelizacji na taki krok mógłby się zdecydować nie właściciel określonego typu pojazdu, a praktycznie każdego. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Sprawdźmy to.

rozwiń >

Na czym polega czasowe wycofanie pojazdu z ruchu?

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu polega na podjęciu decyzji administracyjnej przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, mówiącej o tym, że auto przez pewien okres z uwagi na brak eksploatacji czy też uszkodzenia, nie pojawi się na drogach publicznych. Przypadek taki jasno precyzuje art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym. To ten zapis stanowi zatem podstawę do działania dla urzędników w referatach komunikacji.

REKLAMA

Przykład

Czym się zatem różni czasowe wycofanie pojazdu z ruchu od stałego wyrejestrowania? Przede wszystkim tym, że auto czasowo wycofane z ruchu np. po naprawie będzie mogło w pełni legalnie wrócić na drogi. Samochód wyrejestrowany na stałe np. z uwagi na złomowanie, nie będzie miał już powrotu na drogi publiczne. Musi zostać zdemontowany.

Jakie samochody można czasowo wycofać z ruchu?

Aktualnie obowiązujące przepisy pozwalają na czasowe wycofanie z ruchu określonych typów pojazdów w określonych sytuacjach. Szczegółowość przypadków jest dokładnie opisana w prawie. To mówi m.in. o:

  • samochodzie osobowym, który musi zostać poddany naprawie po szkodzie istotnej lub w razie konieczności naprawy ważnych elementów konstrukcyjnych,
  • ciągniku samochodowym,
  • pojeździe specjalnym,
  • autobusie,
  • przyczepie,
  • samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3500 kg.

Lista jest zamknięta. W żadnym z pozostałych przypadków czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie może być zastosowane. Urzędnicy w razie pojawienia się wniosku w tej sprawie będą musieli wydać decyzję odmowną.

Czasowe wyrejestrowanie nowych typów pojazdów. Propozycja zmian

REKLAMA

W sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw deregulacji pojawił się projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych (trafił do sejmu jako druk 3502). Ten będzie odnosić się m.in. do kwestii czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Zmiana ma polegać na tym, że w przypadku samochodów osobowych, procedurę będzie można wykonać nie tylko przy autach uszkodzonych po wypadku. Możliwe będzie czasowe wycofanie z ruchu praktycznie każdego auta. Co do zasady takie wycofanie mogłoby trwać od 2 do 24 miesięcy, przy czym można okres można przedłużyć maksymalnie do 48 miesięcy.

W nowych przepisach może chodzić o wykonanie ukłonu w stronę właścicieli pojazdów wykorzystywanych okresowo. Mowa m.in. o kabrioletach, które na zimę są zamykane w garażu czy kamperach, które zimę spędzają na parkingu. Nie są potrzebne i kierowca ich nie użytkuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu czasowe wyrejestrowanie każdego auta jest tak ważne?

Nowelizacja przepisów o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu i objęcie tym prawem praktycznie każdego pojazdu, oznacza dla właściciela dwie rzeczy. Po pierwsze w okresie wycofania z ruchu, nie będzie mógł poruszać się autem. To będzie musiało zostać też zaparkowane poza drogą publiczną. Po drugie właściciel pojazdu otrzyma zasadniczą ulgę w płatności OC. Będzie mógł tym samym obniżyć koszty posiadania pojazdu.

Ważne

Zgodnie z art. 8 ust. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zakład ubezpieczeń będzie musiał udzielić właścicielowi auta 95-proc. bonifikatę na składkę za obowiązkową polisę OC w okresie obowiązywania wycofania z ruchu.

Oczywiście ten medal ma i drugą stronę. Na wady rozwiązania wskazuje Polska Izba Ubezpieczeń. W sytuacji, w której ktoś ukradłby samochód wycofany z ruchu i spowodował nim wypadek lub ten np. stoczyłby się na inny pojazd, za szkody nadal zapłaci ubezpieczyciel, tyle że teraz za cenę 5-proc. składki OC. Upowszechnienie się tego rozwiązania może mieć zatem jeden skutek. Tym stanie się wzrost składek za obowiązkową polisę OC dla samochodu. Ta zmiana dotknęłaby każdego z kierujących.

Kiedy wejdzie w życie czasowe wyrejestrowanie każdego pojazdu?

Powyższe zmiany na razie stanowią wyłącznie propozycję dyskutowaną w sejmie. Czy i kiedy mogłyby wejść w życie? Tego na razie nie wiadomo. Szczególnie że negatywnie na temat propozycji nowelizacji przepisów wypowiedziała się nie tylko Polska Izba Ubezpieczeń, ale również Komisja Nadzoru Finansowego czy Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów. Przedstawiciele tych instytucji jasno podkreślają, że być może pomysł ma sens, jednak wymaga odpowiedniego sformalizowania i określenia instytucji nadzorczych. W przeciwnym razie może stworzyć spore pole do popisu dla nadużyć. Zarówno tych związanych z oszustwami ubezpieczeniowymi, jak i poszerzeniem ilości "martwych dusz" w CEPiK.

Ile się płaci za czasowe wyrejestrowanie pojazdu?

Decyzja mówiąca o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu wymaga opłaty. Podstawa stawka to 80 zł. Taką kwotę płaci się za wycofanie trwające do 2 miesięcy. W przypadku okresu dłuższego właściciel pojazdu musi się liczyć z dopłatą. Ta wynosi odpowiednio:

  • 4 zł za każdy miesiąc od 3 do 12 miesiąca,
  • 2 zł za każdy miesiąc od 13 do 24 miesiąca,
  • 0,25 zł za każdy miesiąc od 25 do 48 miesiąca.

Poza tym opłata może zostać powiększona o 17 zł w przypadku, w którym właściciel pojazdu postanowi złożyć wniosek przez pełnomocnika, który nie jest z nim bezpośrednio spokrewniony.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu. Formalności

REKLAMA

W celu czasowego wycofania pojazdu z ruchu, właściciel pojazdu lub wskazany przez niego pełnomocnik, musi złożyć w wydziale komunikacji należnym miejscu ostatniej rejestracji pojazdu wniosek. Wraz z nim do urzędu należy dostarczyć dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne. W razie braku któregoś z dokumentów, konieczne jest złożenie stosownego oświadczenia. Sprawa jest załatwiana niezwłocznie, a więc de facto od ręki.

Po zakończeniu okresu wycofania pojazdu z ruchu, właściciel musi ponownie udać się do urzędu. Tam składa wniosek i na jego podstawie odzyskuje tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny. Dopiero w takim przypadku pojazd może oficjalnie wrócić na drogi publiczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA