REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu po nowemu. Będzie dotyczyć każdego auta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu, czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, nowelizacja przepisów o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu po nowemu. Będzie dotyczyć każdego auta?
Małgorzata Tarnowska
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Pojawiła się propozycja zmian w zakresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Po nowelizacji na taki krok mógłby się zdecydować nie właściciel określonego typu pojazdu, a praktycznie każdego. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Sprawdźmy to.

rozwiń >

Na czym polega czasowe wycofanie pojazdu z ruchu?

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu polega na podjęciu decyzji administracyjnej przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, mówiącej o tym, że auto przez pewien okres z uwagi na brak eksploatacji czy też uszkodzenia, nie pojawi się na drogach publicznych. Przypadek taki jasno precyzuje art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym. To ten zapis stanowi zatem podstawę do działania dla urzędników w referatach komunikacji.

REKLAMA

Przykład

Czym się zatem różni czasowe wycofanie pojazdu z ruchu od stałego wyrejestrowania? Przede wszystkim tym, że auto czasowo wycofane z ruchu np. po naprawie będzie mogło w pełni legalnie wrócić na drogi. Samochód wyrejestrowany na stałe np. z uwagi na złomowanie, nie będzie miał już powrotu na drogi publiczne. Musi zostać zdemontowany.

Jakie samochody można czasowo wycofać z ruchu?

Aktualnie obowiązujące przepisy pozwalają na czasowe wycofanie z ruchu określonych typów pojazdów w określonych sytuacjach. Szczegółowość przypadków jest dokładnie opisana w prawie. To mówi m.in. o:

  • samochodzie osobowym, który musi zostać poddany naprawie po szkodzie istotnej lub w razie konieczności naprawy ważnych elementów konstrukcyjnych,
  • ciągniku samochodowym,
  • pojeździe specjalnym,
  • autobusie,
  • przyczepie,
  • samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3500 kg.

Lista jest zamknięta. W żadnym z pozostałych przypadków czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie może być zastosowane. Urzędnicy w razie pojawienia się wniosku w tej sprawie będą musieli wydać decyzję odmowną.

Czasowe wyrejestrowanie nowych typów pojazdów. Propozycja zmian

REKLAMA

W sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw deregulacji pojawił się projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych (trafił do sejmu jako druk 3502). Ten będzie odnosić się m.in. do kwestii czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Zmiana ma polegać na tym, że w przypadku samochodów osobowych, procedurę będzie można wykonać nie tylko przy autach uszkodzonych po wypadku. Możliwe będzie czasowe wycofanie z ruchu praktycznie każdego auta. Co do zasady takie wycofanie mogłoby trwać od 2 do 24 miesięcy, przy czym można okres można przedłużyć maksymalnie do 48 miesięcy.

W nowych przepisach może chodzić o wykonanie ukłonu w stronę właścicieli pojazdów wykorzystywanych okresowo. Mowa m.in. o kabrioletach, które na zimę są zamykane w garażu czy kamperach, które zimę spędzają na parkingu. Nie są potrzebne i kierowca ich nie użytkuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu czasowe wyrejestrowanie każdego auta jest tak ważne?

Nowelizacja przepisów o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu i objęcie tym prawem praktycznie każdego pojazdu, oznacza dla właściciela dwie rzeczy. Po pierwsze w okresie wycofania z ruchu, nie będzie mógł poruszać się autem. To będzie musiało zostać też zaparkowane poza drogą publiczną. Po drugie właściciel pojazdu otrzyma zasadniczą ulgę w płatności OC. Będzie mógł tym samym obniżyć koszty posiadania pojazdu.

Ważne

Zgodnie z art. 8 ust. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zakład ubezpieczeń będzie musiał udzielić właścicielowi auta 95-proc. bonifikatę na składkę za obowiązkową polisę OC w okresie obowiązywania wycofania z ruchu.

Oczywiście ten medal ma i drugą stronę. Na wady rozwiązania wskazuje Polska Izba Ubezpieczeń. W sytuacji, w której ktoś ukradłby samochód wycofany z ruchu i spowodował nim wypadek lub ten np. stoczyłby się na inny pojazd, za szkody nadal zapłaci ubezpieczyciel, tyle że teraz za cenę 5-proc. składki OC. Upowszechnienie się tego rozwiązania może mieć zatem jeden skutek. Tym stanie się wzrost składek za obowiązkową polisę OC dla samochodu. Ta zmiana dotknęłaby każdego z kierujących.

Kiedy wejdzie w życie czasowe wyrejestrowanie każdego pojazdu?

Powyższe zmiany na razie stanowią wyłącznie propozycję dyskutowaną w sejmie. Czy i kiedy mogłyby wejść w życie? Tego na razie nie wiadomo. Szczególnie że negatywnie na temat propozycji nowelizacji przepisów wypowiedziała się nie tylko Polska Izba Ubezpieczeń, ale również Komisja Nadzoru Finansowego czy Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów. Przedstawiciele tych instytucji jasno podkreślają, że być może pomysł ma sens, jednak wymaga odpowiedniego sformalizowania i określenia instytucji nadzorczych. W przeciwnym razie może stworzyć spore pole do popisu dla nadużyć. Zarówno tych związanych z oszustwami ubezpieczeniowymi, jak i poszerzeniem ilości "martwych dusz" w CEPiK.

Ile się płaci za czasowe wyrejestrowanie pojazdu?

Decyzja mówiąca o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu wymaga opłaty. Podstawa stawka to 80 zł. Taką kwotę płaci się za wycofanie trwające do 2 miesięcy. W przypadku okresu dłuższego właściciel pojazdu musi się liczyć z dopłatą. Ta wynosi odpowiednio:

  • 4 zł za każdy miesiąc od 3 do 12 miesiąca,
  • 2 zł za każdy miesiąc od 13 do 24 miesiąca,
  • 0,25 zł za każdy miesiąc od 25 do 48 miesiąca.

Poza tym opłata może zostać powiększona o 17 zł w przypadku, w którym właściciel pojazdu postanowi złożyć wniosek przez pełnomocnika, który nie jest z nim bezpośrednio spokrewniony.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu. Formalności

REKLAMA

W celu czasowego wycofania pojazdu z ruchu, właściciel pojazdu lub wskazany przez niego pełnomocnik, musi złożyć w wydziale komunikacji należnym miejscu ostatniej rejestracji pojazdu wniosek. Wraz z nim do urzędu należy dostarczyć dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne. W razie braku któregoś z dokumentów, konieczne jest złożenie stosownego oświadczenia. Sprawa jest załatwiana niezwłocznie, a więc de facto od ręki.

Po zakończeniu okresu wycofania pojazdu z ruchu, właściciel musi ponownie udać się do urzędu. Tam składa wniosek i na jego podstawie odzyskuje tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny. Dopiero w takim przypadku pojazd może oficjalnie wrócić na drogi publiczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA