REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu po nowemu. Będzie dotyczyć każdego auta?

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu, czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, nowelizacja przepisów o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu po nowemu. Będzie dotyczyć każdego auta?
Małgorzata Tarnowska
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Pojawiła się propozycja zmian w zakresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Po nowelizacji na taki krok mógłby się zdecydować nie właściciel określonego typu pojazdu, a praktycznie każdego. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Sprawdźmy to.
rozwiń >

Na czym polega czasowe wycofanie pojazdu z ruchu?

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu polega na podjęciu decyzji administracyjnej przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, mówiącej o tym, że auto przez pewien okres z uwagi na brak eksploatacji czy też uszkodzenia, nie pojawi się na drogach publicznych. Przypadek taki jasno precyzuje art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym. To ten zapis stanowi zatem podstawę do działania dla urzędników w referatach komunikacji.

REKLAMA

Przykład

Czym się zatem różni czasowe wycofanie pojazdu z ruchu od stałego wyrejestrowania? Przede wszystkim tym, że auto czasowo wycofane z ruchu np. po naprawie będzie mogło w pełni legalnie wrócić na drogi. Samochód wyrejestrowany na stałe np. z uwagi na złomowanie, nie będzie miał już powrotu na drogi publiczne. Musi zostać zdemontowany.

Jakie samochody można czasowo wycofać z ruchu?

Aktualnie obowiązujące przepisy pozwalają na czasowe wycofanie z ruchu określonych typów pojazdów w określonych sytuacjach. Szczegółowość przypadków jest dokładnie opisana w prawie. To mówi m.in. o:

  • samochodzie osobowym, który musi zostać poddany naprawie po szkodzie istotnej lub w razie konieczności naprawy ważnych elementów konstrukcyjnych,
  • ciągniku samochodowym,
  • pojeździe specjalnym,
  • autobusie,
  • przyczepie,
  • samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3500 kg.

Lista jest zamknięta. W żadnym z pozostałych przypadków czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie może być zastosowane. Urzędnicy w razie pojawienia się wniosku w tej sprawie będą musieli wydać decyzję odmowną.

Czasowe wyrejestrowanie nowych typów pojazdów. Propozycja zmian

REKLAMA

W sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw deregulacji pojawił się projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych (trafił do sejmu jako druk 3502). Ten będzie odnosić się m.in. do kwestii czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Zmiana ma polegać na tym, że w przypadku samochodów osobowych, procedurę będzie można wykonać nie tylko przy autach uszkodzonych po wypadku. Możliwe będzie czasowe wycofanie z ruchu praktycznie każdego auta. Co do zasady takie wycofanie mogłoby trwać od 2 do 24 miesięcy, przy czym można okres można przedłużyć maksymalnie do 48 miesięcy.

W nowych przepisach może chodzić o wykonanie ukłonu w stronę właścicieli pojazdów wykorzystywanych okresowo. Mowa m.in. o kabrioletach, które na zimę są zamykane w garażu czy kamperach, które zimę spędzają na parkingu. Nie są potrzebne i kierowca ich nie użytkuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu czasowe wyrejestrowanie każdego auta jest tak ważne?

Nowelizacja przepisów o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu i objęcie tym prawem praktycznie każdego pojazdu, oznacza dla właściciela dwie rzeczy. Po pierwsze w okresie wycofania z ruchu, nie będzie mógł poruszać się autem. To będzie musiało zostać też zaparkowane poza drogą publiczną. Po drugie właściciel pojazdu otrzyma zasadniczą ulgę w płatności OC. Będzie mógł tym samym obniżyć koszty posiadania pojazdu.

Ważne

Zgodnie z art. 8 ust. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zakład ubezpieczeń będzie musiał udzielić właścicielowi auta 95-proc. bonifikatę na składkę za obowiązkową polisę OC w okresie obowiązywania wycofania z ruchu.

Oczywiście ten medal ma i drugą stronę. Na wady rozwiązania wskazuje Polska Izba Ubezpieczeń. W sytuacji, w której ktoś ukradłby samochód wycofany z ruchu i spowodował nim wypadek lub ten np. stoczyłby się na inny pojazd, za szkody nadal zapłaci ubezpieczyciel, tyle że teraz za cenę 5-proc. składki OC. Upowszechnienie się tego rozwiązania może mieć zatem jeden skutek. Tym stanie się wzrost składek za obowiązkową polisę OC dla samochodu. Ta zmiana dotknęłaby każdego z kierujących.

Kiedy wejdzie w życie czasowe wyrejestrowanie każdego pojazdu?

Powyższe zmiany na razie stanowią wyłącznie propozycję dyskutowaną w sejmie. Czy i kiedy mogłyby wejść w życie? Tego na razie nie wiadomo. Szczególnie że negatywnie na temat propozycji nowelizacji przepisów wypowiedziała się nie tylko Polska Izba Ubezpieczeń, ale również Komisja Nadzoru Finansowego czy Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów. Przedstawiciele tych instytucji jasno podkreślają, że być może pomysł ma sens, jednak wymaga odpowiedniego sformalizowania i określenia instytucji nadzorczych. W przeciwnym razie może stworzyć spore pole do popisu dla nadużyć. Zarówno tych związanych z oszustwami ubezpieczeniowymi, jak i poszerzeniem ilości "martwych dusz" w CEPiK.

Ile się płaci za czasowe wyrejestrowanie pojazdu?

Decyzja mówiąca o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu wymaga opłaty. Podstawa stawka to 80 zł. Taką kwotę płaci się za wycofanie trwające do 2 miesięcy. W przypadku okresu dłuższego właściciel pojazdu musi się liczyć z dopłatą. Ta wynosi odpowiednio:

  • 4 zł za każdy miesiąc od 3 do 12 miesiąca,
  • 2 zł za każdy miesiąc od 13 do 24 miesiąca,
  • 0,25 zł za każdy miesiąc od 25 do 48 miesiąca.

Poza tym opłata może zostać powiększona o 17 zł w przypadku, w którym właściciel pojazdu postanowi złożyć wniosek przez pełnomocnika, który nie jest z nim bezpośrednio spokrewniony.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu. Formalności

REKLAMA

W celu czasowego wycofania pojazdu z ruchu, właściciel pojazdu lub wskazany przez niego pełnomocnik, musi złożyć w wydziale komunikacji należnym miejscu ostatniej rejestracji pojazdu wniosek. Wraz z nim do urzędu należy dostarczyć dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne. W razie braku któregoś z dokumentów, konieczne jest złożenie stosownego oświadczenia. Sprawa jest załatwiana niezwłocznie, a więc de facto od ręki.

Po zakończeniu okresu wycofania pojazdu z ruchu, właściciel musi ponownie udać się do urzędu. Tam składa wniosek i na jego podstawie odzyskuje tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny. Dopiero w takim przypadku pojazd może oficjalnie wrócić na drogi publiczne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

REKLAMA

Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

REKLAMA