REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu po nowemu. Będzie dotyczyć każdego auta?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu, czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, nowelizacja przepisów o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu
Czasowe wyrejestrowanie pojazdu po nowemu. Będzie dotyczyć każdego auta?
Małgorzata Tarnowska
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Pojawiła się propozycja zmian w zakresie czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Po nowelizacji na taki krok mógłby się zdecydować nie właściciel określonego typu pojazdu, a praktycznie każdego. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie? Sprawdźmy to.

rozwiń >

Na czym polega czasowe wycofanie pojazdu z ruchu?

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu polega na podjęciu decyzji administracyjnej przez organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu, mówiącej o tym, że auto przez pewien okres z uwagi na brak eksploatacji czy też uszkodzenia, nie pojawi się na drogach publicznych. Przypadek taki jasno precyzuje art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym. To ten zapis stanowi zatem podstawę do działania dla urzędników w referatach komunikacji.

REKLAMA

Przykład

Czym się zatem różni czasowe wycofanie pojazdu z ruchu od stałego wyrejestrowania? Przede wszystkim tym, że auto czasowo wycofane z ruchu np. po naprawie będzie mogło w pełni legalnie wrócić na drogi. Samochód wyrejestrowany na stałe np. z uwagi na złomowanie, nie będzie miał już powrotu na drogi publiczne. Musi zostać zdemontowany.

Jakie samochody można czasowo wycofać z ruchu?

Aktualnie obowiązujące przepisy pozwalają na czasowe wycofanie z ruchu określonych typów pojazdów w określonych sytuacjach. Szczegółowość przypadków jest dokładnie opisana w prawie. To mówi m.in. o:

  • samochodzie osobowym, który musi zostać poddany naprawie po szkodzie istotnej lub w razie konieczności naprawy ważnych elementów konstrukcyjnych,
  • ciągniku samochodowym,
  • pojeździe specjalnym,
  • autobusie,
  • przyczepie,
  • samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3500 kg.

Lista jest zamknięta. W żadnym z pozostałych przypadków czasowe wycofanie pojazdu z ruchu nie może być zastosowane. Urzędnicy w razie pojawienia się wniosku w tej sprawie będą musieli wydać decyzję odmowną.

Czasowe wyrejestrowanie nowych typów pojazdów. Propozycja zmian

REKLAMA

W sejmowej komisji nadzwyczajnej do spraw deregulacji pojawił się projekt ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych (trafił do sejmu jako druk 3502). Ten będzie odnosić się m.in. do kwestii czasowego wycofania pojazdu z ruchu. Zmiana ma polegać na tym, że w przypadku samochodów osobowych, procedurę będzie można wykonać nie tylko przy autach uszkodzonych po wypadku. Możliwe będzie czasowe wycofanie z ruchu praktycznie każdego auta. Co do zasady takie wycofanie mogłoby trwać od 2 do 24 miesięcy, przy czym można okres można przedłużyć maksymalnie do 48 miesięcy.

W nowych przepisach może chodzić o wykonanie ukłonu w stronę właścicieli pojazdów wykorzystywanych okresowo. Mowa m.in. o kabrioletach, które na zimę są zamykane w garażu czy kamperach, które zimę spędzają na parkingu. Nie są potrzebne i kierowca ich nie użytkuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czemu czasowe wyrejestrowanie każdego auta jest tak ważne?

Nowelizacja przepisów o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu i objęcie tym prawem praktycznie każdego pojazdu, oznacza dla właściciela dwie rzeczy. Po pierwsze w okresie wycofania z ruchu, nie będzie mógł poruszać się autem. To będzie musiało zostać też zaparkowane poza drogą publiczną. Po drugie właściciel pojazdu otrzyma zasadniczą ulgę w płatności OC. Będzie mógł tym samym obniżyć koszty posiadania pojazdu.

Ważne

Zgodnie z art. 8 ust. ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zakład ubezpieczeń będzie musiał udzielić właścicielowi auta 95-proc. bonifikatę na składkę za obowiązkową polisę OC w okresie obowiązywania wycofania z ruchu.

Oczywiście ten medal ma i drugą stronę. Na wady rozwiązania wskazuje Polska Izba Ubezpieczeń. W sytuacji, w której ktoś ukradłby samochód wycofany z ruchu i spowodował nim wypadek lub ten np. stoczyłby się na inny pojazd, za szkody nadal zapłaci ubezpieczyciel, tyle że teraz za cenę 5-proc. składki OC. Upowszechnienie się tego rozwiązania może mieć zatem jeden skutek. Tym stanie się wzrost składek za obowiązkową polisę OC dla samochodu. Ta zmiana dotknęłaby każdego z kierujących.

Kiedy wejdzie w życie czasowe wyrejestrowanie każdego pojazdu?

Powyższe zmiany na razie stanowią wyłącznie propozycję dyskutowaną w sejmie. Czy i kiedy mogłyby wejść w życie? Tego na razie nie wiadomo. Szczególnie że negatywnie na temat propozycji nowelizacji przepisów wypowiedziała się nie tylko Polska Izba Ubezpieczeń, ale również Komisja Nadzoru Finansowego czy Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów. Przedstawiciele tych instytucji jasno podkreślają, że być może pomysł ma sens, jednak wymaga odpowiedniego sformalizowania i określenia instytucji nadzorczych. W przeciwnym razie może stworzyć spore pole do popisu dla nadużyć. Zarówno tych związanych z oszustwami ubezpieczeniowymi, jak i poszerzeniem ilości "martwych dusz" w CEPiK.

Ile się płaci za czasowe wyrejestrowanie pojazdu?

Decyzja mówiąca o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu wymaga opłaty. Podstawa stawka to 80 zł. Taką kwotę płaci się za wycofanie trwające do 2 miesięcy. W przypadku okresu dłuższego właściciel pojazdu musi się liczyć z dopłatą. Ta wynosi odpowiednio:

  • 4 zł za każdy miesiąc od 3 do 12 miesiąca,
  • 2 zł za każdy miesiąc od 13 do 24 miesiąca,
  • 0,25 zł za każdy miesiąc od 25 do 48 miesiąca.

Poza tym opłata może zostać powiększona o 17 zł w przypadku, w którym właściciel pojazdu postanowi złożyć wniosek przez pełnomocnika, który nie jest z nim bezpośrednio spokrewniony.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu. Formalności

REKLAMA

W celu czasowego wycofania pojazdu z ruchu, właściciel pojazdu lub wskazany przez niego pełnomocnik, musi złożyć w wydziale komunikacji należnym miejscu ostatniej rejestracji pojazdu wniosek. Wraz z nim do urzędu należy dostarczyć dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne. W razie braku któregoś z dokumentów, konieczne jest złożenie stosownego oświadczenia. Sprawa jest załatwiana niezwłocznie, a więc de facto od ręki.

Po zakończeniu okresu wycofania pojazdu z ruchu, właściciel musi ponownie udać się do urzędu. Tam składa wniosek i na jego podstawie odzyskuje tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny. Dopiero w takim przypadku pojazd może oficjalnie wrócić na drogi publiczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

Nie tylko estetyka. Co daje auto detailing?

Zadbany i czysty samochód to nie tylko kwestia wyglądu – to również skuteczny sposób na wydłużenie jego trwałości oraz podniesienie wartości przy ewentualnej odsprzedaży. Coraz więcej kierowców docenia auto detailing, czyli kompleksową pielęgnację pojazdu, która obejmuje dokładne czyszczenie, konserwację i odnawianie zarówno wnętrza, jak i nadwozia. To usługa oparta na fachowej wiedzy, precyzyjnym działaniu i wykorzystaniu specjalistycznych preparatów, która pozwala zachować auto w niemal salonowym stanie – nawet po długim okresie eksploatacji.

REKLAMA

KGP: 110 522 interwencji, 469 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 522 interwencji. Byli wzywani do 469 wypadków drogowych.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

REKLAMA

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA