REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak kartonika. Co musisz wiedzieć o tajemniczym "kartoniku"?

Kara za brak kartonika, co to jest kartonik, kartonik prawo jazdy
Kara za brak "kartonika". Co musisz wiedzieć o tajemniczym "kartoniku"?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Brak "kartonika" to nawet 30 tys. zł kary i zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Czym zatem jest ten tak ważny świstek i czy jeszcze obowiązuje? To pytania, które postawiliśmy przed tym materiałem.

Co to jest "kartonik" dla kierowców?

Czarny scenariusz dla kierowcy? Jest nim zatrzymanie uprawnień do kierowania pojazdami. To oznacza, że choć kierowca zdał egzamin i nadal ma prawo jazdy w domu, legalnie kierować pojazdami nie może. Adnotacja wprowadzona do CEPiK przez funkcjonariuszy lub sąd wykasowała go z bazy kierowców. Jak odzyskać uprawnienia? Po pierwsze musi minąć okres zakazu. Będą to zatem np. 3 miesiące w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości w mieście o co najmniej 51 km/h. Tu zaczyna się jednak drugi punkt. Bo minięcie okresu zakazu wcale nie oznacza, że prawo jazdy jest aktywowane automatycznie.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze jakiś czas temu do odzyskania uprawnień do kierowania pojazdami konieczne było pojawienie się w wydziale komunikacji, które wydało prawo jazdy, złożenie wniosku i opłacenie opłaty ewidencyjnej wynoszącej 50 groszy. "Kartonikiem" jest zatem nic innego jak potwierdzenie wniesienia opłaty w urzędzie. Kwitek taką nazwę otrzymał od kierowców. A stanowi dowód na to, że kierowca dopełnił wszelkich formalności w celu odzyskania uprawnień po minięciu okresu zakazu.

Czasami "kartonik" to nadal za mało...

Warto w tym punkcie pamiętać o ważnej rzeczy. Przepisy dotyczące "kartonika", ale przede wszystkim i zwrotu zatrzymanego prawa jazdy, dotyczą nie tylko przekroczenia prędkości o więcej niż 50 km/h w mieście. Odnoszą się do każdego przypadku, w którym uprawnienia kierującego zostały zatrzymane. Powiem więcej, czasami sama wizyta w wydziale komunikacji nie wystarczy. I wyraźnie mówi o tym art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wskazuje on, że:

Jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem zwrotu prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji.

REKLAMA

W skrócie, po okresie zakazu dłuższym niż 12 miesięcy, kierujący będzie musiał najpierw zdać egzamin sprawdzający kwalifikacje. Bez pozytywnego wyniku nie odzyska uprawnień do kierowania pojazdami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co oznacza brak "kartonika" w samochodzie?

Zasadnicze pytanie brzmi: "Po co kierowca powinien wozić "kartonik" w aucie, skoro to jedynie potwierdzenie formalności załatwionej w wydziale komunikacji?" Z prostego powodu. System CEPiK nie jest doskonały. Może zatem wskazywać, że uprawnienia nie są jeszcze aktywne. I to pomimo decyzji administracyjnej czy stosownego wpisu w bazie. Za sprawą "kartonika" kierowca udowodni podczas kontroli drogowej, że dopełnił wszystkich koniecznych formalności. Policjanci mogą zatem odstąpić od jego ukarania.

Przykład

W sytuacji, w której kierowca kartonika nie będzie miał, a w bazie CEK będzie widniał jako osoba ze wstrzymanymi uprawnieniami, policjanci przejdą do punktu kolejnego kontroli drogowej. Prowadzący otrzyma surową karę.

Jaka jest kara za brak "kartonika" w samochodzie?

Brak "kartonika", a właściwie to brak aktywnych uprawnień do kierowania pojazdami, uruchamia art. 94 ustawy Kodeks wykroczeń. Tu kluczowe są dwa zapisy. Mowa o:

  • par. 2, który stwierdza, że za to wykroczenie mandat wynosi od 1500 do 5000 zł. Gdy grzywnę wlepi sąd, górna jej granica przesuwa się na 30 tys. zł.
  • par. 3, który stwierdza, że w razie popełnienia wykroczenia orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów. I ta sankcja jest obligatoryjna. Przepis mówi o tym, że "ORZEKA SIĘ ZAKAZ", a nie że "MOŻNA ORZEC ZAKAZ". Okres zakazu zazwyczaj wynosi od 6 miesięcy do 3 lat.

Tok postępowania w tym przypadku może być zatem dwutorowy. Policjant może nałożyć grzywnę i skierować sprawę do sądu. Wtedy konieczność opłacenia mandatu pojawi się dopiero po prawomocnym wyroku. Funkcjonariusz może też odstąpić od karania i przekazać sędziemu możliwość wskazania okresu zakazu prowadzenia i wysokości grzywny.

Warto pamiętać też o tym, że stwierdzenie braku uprawnień oznacza, że kierowca nie będzie mógł odjechać samochodem z miejsca kontroli drogowej. Zatem albo wezwie kogoś, kto posiada aktywne prawo jazdy i przejmie pojazd, albo ten zostanie decyzją policjantów odholowany na parking depozytowy i tam zabezpieczony. W drodze wyjątku funkcjonariusze mogą zgodzić się na zabezpieczenie auta na miejscu kontroli. Opcja taka będzie jednak odnosić się tylko do sytuacji, w której będzie można je zaparkować poza obrębem drogi.

Czy obowiązek posiadania "kartonika" nadal obowiązuje?

1 lipca 2023 roku zmieniły się przepisy w tym zakresie. Kierowca nie potrzebuje już "kartonika". Wyraźnie wskazuje na to nowy kształt art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. To bez wątpienia dobra informacja dla kierowcy. Zła niestety jest taka, że zniesienie opłaty ewidencyjnej za zwrot zatrzymanego prawa jazdy, jeszcze nie oznacza, że proces będzie przebiegał automatycznie. Nie będzie! I warto to mocno podkreślić.

Nowy kształt w/w zapisu wyraźnie mówi, że "zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania". Tyle że do wystąpienia tego zwrotu nadal konieczne jest złożenie wniosku w wydziale komunikacji. Ten musi zatwierdzić starosta i dopiero po wydaniu decyzji pozytywnej, stosowny wpis pojawia się w bazie CEPiK, a kierujący ponownie staje się pełnoprawnym kierującym. Bez złożenia wniosku nawet po minięciu okresu zakazu, prowadzić nie można.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA