REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak kartonika. Co musisz wiedzieć o tajemniczym "kartoniku"?

Kara za brak kartonika, co to jest kartonik, kartonik prawo jazdy
Kara za brak "kartonika". Co musisz wiedzieć o tajemniczym "kartoniku"?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Brak "kartonika" to nawet 30 tys. zł kary i zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Czym zatem jest ten tak ważny świstek i czy jeszcze obowiązuje? To pytania, które postawiliśmy przed tym materiałem.

Co to jest "kartonik" dla kierowców?

Czarny scenariusz dla kierowcy? Jest nim zatrzymanie uprawnień do kierowania pojazdami. To oznacza, że choć kierowca zdał egzamin i nadal ma prawo jazdy w domu, legalnie kierować pojazdami nie może. Adnotacja wprowadzona do CEPiK przez funkcjonariuszy lub sąd wykasowała go z bazy kierowców. Jak odzyskać uprawnienia? Po pierwsze musi minąć okres zakazu. Będą to zatem np. 3 miesiące w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości w mieście o co najmniej 51 km/h. Tu zaczyna się jednak drugi punkt. Bo minięcie okresu zakazu wcale nie oznacza, że prawo jazdy jest aktywowane automatycznie.

REKLAMA

REKLAMA

Jeszcze jakiś czas temu do odzyskania uprawnień do kierowania pojazdami konieczne było pojawienie się w wydziale komunikacji, które wydało prawo jazdy, złożenie wniosku i opłacenie opłaty ewidencyjnej wynoszącej 50 groszy. "Kartonikiem" jest zatem nic innego jak potwierdzenie wniesienia opłaty w urzędzie. Kwitek taką nazwę otrzymał od kierowców. A stanowi dowód na to, że kierowca dopełnił wszelkich formalności w celu odzyskania uprawnień po minięciu okresu zakazu.

Czasami "kartonik" to nadal za mało...

Warto w tym punkcie pamiętać o ważnej rzeczy. Przepisy dotyczące "kartonika", ale przede wszystkim i zwrotu zatrzymanego prawa jazdy, dotyczą nie tylko przekroczenia prędkości o więcej niż 50 km/h w mieście. Odnoszą się do każdego przypadku, w którym uprawnienia kierującego zostały zatrzymane. Powiem więcej, czasami sama wizyta w wydziale komunikacji nie wystarczy. I wyraźnie mówi o tym art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wskazuje on, że:

Jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem zwrotu prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji.

REKLAMA

W skrócie, po okresie zakazu dłuższym niż 12 miesięcy, kierujący będzie musiał najpierw zdać egzamin sprawdzający kwalifikacje. Bez pozytywnego wyniku nie odzyska uprawnień do kierowania pojazdami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co oznacza brak "kartonika" w samochodzie?

Zasadnicze pytanie brzmi: "Po co kierowca powinien wozić "kartonik" w aucie, skoro to jedynie potwierdzenie formalności załatwionej w wydziale komunikacji?" Z prostego powodu. System CEPiK nie jest doskonały. Może zatem wskazywać, że uprawnienia nie są jeszcze aktywne. I to pomimo decyzji administracyjnej czy stosownego wpisu w bazie. Za sprawą "kartonika" kierowca udowodni podczas kontroli drogowej, że dopełnił wszystkich koniecznych formalności. Policjanci mogą zatem odstąpić od jego ukarania.

Przykład

W sytuacji, w której kierowca kartonika nie będzie miał, a w bazie CEK będzie widniał jako osoba ze wstrzymanymi uprawnieniami, policjanci przejdą do punktu kolejnego kontroli drogowej. Prowadzący otrzyma surową karę.

Jaka jest kara za brak "kartonika" w samochodzie?

Brak "kartonika", a właściwie to brak aktywnych uprawnień do kierowania pojazdami, uruchamia art. 94 ustawy Kodeks wykroczeń. Tu kluczowe są dwa zapisy. Mowa o:

  • par. 2, który stwierdza, że za to wykroczenie mandat wynosi od 1500 do 5000 zł. Gdy grzywnę wlepi sąd, górna jej granica przesuwa się na 30 tys. zł.
  • par. 3, który stwierdza, że w razie popełnienia wykroczenia orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów. I ta sankcja jest obligatoryjna. Przepis mówi o tym, że "ORZEKA SIĘ ZAKAZ", a nie że "MOŻNA ORZEC ZAKAZ". Okres zakazu zazwyczaj wynosi od 6 miesięcy do 3 lat.

Tok postępowania w tym przypadku może być zatem dwutorowy. Policjant może nałożyć grzywnę i skierować sprawę do sądu. Wtedy konieczność opłacenia mandatu pojawi się dopiero po prawomocnym wyroku. Funkcjonariusz może też odstąpić od karania i przekazać sędziemu możliwość wskazania okresu zakazu prowadzenia i wysokości grzywny.

Warto pamiętać też o tym, że stwierdzenie braku uprawnień oznacza, że kierowca nie będzie mógł odjechać samochodem z miejsca kontroli drogowej. Zatem albo wezwie kogoś, kto posiada aktywne prawo jazdy i przejmie pojazd, albo ten zostanie decyzją policjantów odholowany na parking depozytowy i tam zabezpieczony. W drodze wyjątku funkcjonariusze mogą zgodzić się na zabezpieczenie auta na miejscu kontroli. Opcja taka będzie jednak odnosić się tylko do sytuacji, w której będzie można je zaparkować poza obrębem drogi.

Czy obowiązek posiadania "kartonika" nadal obowiązuje?

1 lipca 2023 roku zmieniły się przepisy w tym zakresie. Kierowca nie potrzebuje już "kartonika". Wyraźnie wskazuje na to nowy kształt art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. To bez wątpienia dobra informacja dla kierowcy. Zła niestety jest taka, że zniesienie opłaty ewidencyjnej za zwrot zatrzymanego prawa jazdy, jeszcze nie oznacza, że proces będzie przebiegał automatycznie. Nie będzie! I warto to mocno podkreślić.

Nowy kształt w/w zapisu wyraźnie mówi, że "zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania". Tyle że do wystąpienia tego zwrotu nadal konieczne jest złożenie wniosku w wydziale komunikacji. Ten musi zatwierdzić starosta i dopiero po wydaniu decyzji pozytywnej, stosowny wpis pojawia się w bazie CEPiK, a kierujący ponownie staje się pełnoprawnym kierującym. Bez złożenia wniosku nawet po minięciu okresu zakazu, prowadzić nie można.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA