REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kara za brak kartonika. Co musisz wiedzieć o tajemniczym "kartoniku"?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kara za brak kartonika, co to jest kartonik, kartonik prawo jazdy
Kara za brak "kartonika". Co musisz wiedzieć o tajemniczym "kartoniku"?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Brak "kartonika" to nawet 30 tys. zł kary i zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Czym zatem jest ten tak ważny świstek i czy jeszcze obowiązuje? To pytania, które postawiliśmy przed tym materiałem.

Co to jest "kartonik" dla kierowców?

REKLAMA

Czarny scenariusz dla kierowcy? Jest nim zatrzymanie uprawnień do kierowania pojazdami. To oznacza, że choć kierowca zdał egzamin i nadal ma prawo jazdy w domu, legalnie kierować pojazdami nie może. Adnotacja wprowadzona do CEPiK przez funkcjonariuszy lub sąd wykasowała go z bazy kierowców. Jak odzyskać uprawnienia? Po pierwsze musi minąć okres zakazu. Będą to zatem np. 3 miesiące w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości w mieście o co najmniej 51 km/h. Tu zaczyna się jednak drugi punkt. Bo minięcie okresu zakazu wcale nie oznacza, że prawo jazdy jest aktywowane automatycznie.

REKLAMA

Jeszcze jakiś czas temu do odzyskania uprawnień do kierowania pojazdami konieczne było pojawienie się w wydziale komunikacji, które wydało prawo jazdy, złożenie wniosku i opłacenie opłaty ewidencyjnej wynoszącej 50 groszy. "Kartonikiem" jest zatem nic innego jak potwierdzenie wniesienia opłaty w urzędzie. Kwitek taką nazwę otrzymał od kierowców. A stanowi dowód na to, że kierowca dopełnił wszelkich formalności w celu odzyskania uprawnień po minięciu okresu zakazu.

Czasami "kartonik" to nadal za mało...

Warto w tym punkcie pamiętać o ważnej rzeczy. Przepisy dotyczące "kartonika", ale przede wszystkim i zwrotu zatrzymanego prawa jazdy, dotyczą nie tylko przekroczenia prędkości o więcej niż 50 km/h w mieście. Odnoszą się do każdego przypadku, w którym uprawnienia kierującego zostały zatrzymane. Powiem więcej, czasami sama wizyta w wydziale komunikacji nie wystarczy. I wyraźnie mówi o tym art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Wskazuje on, że:

Jeżeli od dnia zatrzymania prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem upłynął okres przekraczający rok, warunkiem zwrotu prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem jest uzyskanie pozytywnego wyniku kontrolnego sprawdzenia kwalifikacji.

W skrócie, po okresie zakazu dłuższym niż 12 miesięcy, kierujący będzie musiał najpierw zdać egzamin sprawdzający kwalifikacje. Bez pozytywnego wyniku nie odzyska uprawnień do kierowania pojazdami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co oznacza brak "kartonika" w samochodzie?

Zasadnicze pytanie brzmi: "Po co kierowca powinien wozić "kartonik" w aucie, skoro to jedynie potwierdzenie formalności załatwionej w wydziale komunikacji?" Z prostego powodu. System CEPiK nie jest doskonały. Może zatem wskazywać, że uprawnienia nie są jeszcze aktywne. I to pomimo decyzji administracyjnej czy stosownego wpisu w bazie. Za sprawą "kartonika" kierowca udowodni podczas kontroli drogowej, że dopełnił wszystkich koniecznych formalności. Policjanci mogą zatem odstąpić od jego ukarania.

Przykład

W sytuacji, w której kierowca kartonika nie będzie miał, a w bazie CEK będzie widniał jako osoba ze wstrzymanymi uprawnieniami, policjanci przejdą do punktu kolejnego kontroli drogowej. Prowadzący otrzyma surową karę.

Jaka jest kara za brak "kartonika" w samochodzie?

Brak "kartonika", a właściwie to brak aktywnych uprawnień do kierowania pojazdami, uruchamia art. 94 ustawy Kodeks wykroczeń. Tu kluczowe są dwa zapisy. Mowa o:

  • par. 2, który stwierdza, że za to wykroczenie mandat wynosi od 1500 do 5000 zł. Gdy grzywnę wlepi sąd, górna jej granica przesuwa się na 30 tys. zł.
  • par. 3, który stwierdza, że w razie popełnienia wykroczenia orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów. I ta sankcja jest obligatoryjna. Przepis mówi o tym, że "ORZEKA SIĘ ZAKAZ", a nie że "MOŻNA ORZEC ZAKAZ". Okres zakazu zazwyczaj wynosi od 6 miesięcy do 3 lat.

REKLAMA

Tok postępowania w tym przypadku może być zatem dwutorowy. Policjant może nałożyć grzywnę i skierować sprawę do sądu. Wtedy konieczność opłacenia mandatu pojawi się dopiero po prawomocnym wyroku. Funkcjonariusz może też odstąpić od karania i przekazać sędziemu możliwość wskazania okresu zakazu prowadzenia i wysokości grzywny.

Warto pamiętać też o tym, że stwierdzenie braku uprawnień oznacza, że kierowca nie będzie mógł odjechać samochodem z miejsca kontroli drogowej. Zatem albo wezwie kogoś, kto posiada aktywne prawo jazdy i przejmie pojazd, albo ten zostanie decyzją policjantów odholowany na parking depozytowy i tam zabezpieczony. W drodze wyjątku funkcjonariusze mogą zgodzić się na zabezpieczenie auta na miejscu kontroli. Opcja taka będzie jednak odnosić się tylko do sytuacji, w której będzie można je zaparkować poza obrębem drogi.

Czy obowiązek posiadania "kartonika" nadal obowiązuje?

1 lipca 2023 roku zmieniły się przepisy w tym zakresie. Kierowca nie potrzebuje już "kartonika". Wyraźnie wskazuje na to nowy kształt art. 102 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym. To bez wątpienia dobra informacja dla kierowcy. Zła niestety jest taka, że zniesienie opłaty ewidencyjnej za zwrot zatrzymanego prawa jazdy, jeszcze nie oznacza, że proces będzie przebiegał automatycznie. Nie będzie! I warto to mocno podkreślić.

Nowy kształt w/w zapisu wyraźnie mówi, że "zwrot zatrzymanego prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem następuje po ustaniu przyczyny zatrzymania". Tyle że do wystąpienia tego zwrotu nadal konieczne jest złożenie wniosku w wydziale komunikacji. Ten musi zatwierdzić starosta i dopiero po wydaniu decyzji pozytywnej, stosowny wpis pojawia się w bazie CEPiK, a kierujący ponownie staje się pełnoprawnym kierującym. Bez złożenia wniosku nawet po minięciu okresu zakazu, prowadzić nie można.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

REKLAMA

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA