REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eskortowanie samochodu przez policję. Co na ten temat mówią przepisy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eskortowanie samochodu przez policję, policja eskortuje samochód do szpitala, czy policja może eskortować rodzącą
Eskortowanie samochodu przez policję. Co na ten temat mówią przepisy?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Nie da się jednoznacznie powiedzieć czy eskortowanie samochodu przez policję jest legalne. Istnieje zapis, który może dać do tego podstawę, ale nie jest to napisane wprost. Co to zatem oznacza w praktyce?
rozwiń >

Czy policja można legalnie eskortować samochody prywatne?

REKLAMA

Wyobraźmy sobie taki scenariusz. W samochodzie prywatnym znajduje się rodząca kobieta, ewentualnie ktoś poważnie ranny, osoba w czasie zawały lub udaru. Pomoc medyczna w takim przypadku jest niezbędna. Tu i teraz! Każda sekunda się liczy, w przeciwnym razie życie lub zdrowie okazuje się poważnie zagrożone. Nie ma jednak możliwości otrzymania pomocy medycznej na drodze. Najlepszym rozwiązaniem jest przewiezienie pasażera prywatnym autem do szpitala. Czy w tym przypadku możliwe jest eskortowanie samochodu przez policję? W tym punkcie pojawia się jednak pewien zasadniczy problem. I ten dotyczy w dużej mierze... krótkowzroczności ustawodawców.

REKLAMA

Odpowiedzi na tak zadane pytanie mogą być dwie. I nie, i tak. Nie, bo status prawny eskorty pojazdu przez policję do szpitala i utworzenia w ten sposób kolumny pojazdów uprzywilejowanych nie jest w żaden sposób unormowany w przepisach. Te nie dostrzegają takiej sytuacji i nie normują jej. Całe szczęście jest jednak par. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie okoliczności, w jakich są używane pojazdy uprzywilejowane w kolumnach. A można w tym przypadku poniekąd zastosować, bo stwierdza wyraźnie, że:

  • "Pojazdy uprzywilejowane w kolumnach są używane w czasie przemieszczania pojazdów Policji (...) jeżeli jest to niezbędne w związku z wykonywaniem zadań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego."

Zasady eskortowania samochodu przez policję. Warunki są dwa

Prawnicy podkreślają, że powyższy zapis pozwala na eskortowanie samochodu prywatnego przez radiowozy policji np. do szpitala. Aby jednak eskorta taka mogła zostać uznana za kolumną pojazdów uprzywilejowanych i aby tym samym uzyskała uprzywilejowanie w ruchu, konieczne jest spełnienie przez nią kilku warunków. Mowa o:

  • jadący przed i za prywatnym pojazdem radiowóz musi mieć włączone sygnały świetlne w postaci niebieskich i czerwonych świateł błyskowych oraz jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, a do tego światła mijania lub drogowe – mówi o tym art. 2 pkt 38 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • kierujący pojazdem uprzywilejowanym (a więc otwierającym kolumną lub zamykającym ją radiowozem) jest obowiązany stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub upoważnione do jego kontroli – mówi o tym art. 53 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Charakterystyczny dla kolumny pojazdów uprzywilejowanych jest tak naprawdę jeden element. Kolumną od pojazdu uprzywilejowanego odróżnia to, że w jej przypadku istnieje konieczność nadawania nie tylko niebieskich, ale i czerwonych sygnałów świetlnych. To wizualnie odróżnia jeden pojazd uprzywilejowany od kilku.

Czemu podczas eskortowania pojazdu do szpitala konieczne jest stworzenie kolumny?

REKLAMA

To akurat niezwykle jasno wyjaśnić. W sytuacji, w której samochód prywatny jechałby za radiowozem poruszającym się na sygnale, według przepisów mielibyśmy do czynienia z pojazdem uprzywilejowanym i pojazdem, który korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej przez kierujących innymi pojazdami. Taki scenariusz jest niedopuszczalny i oznacza poważne wykroczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopiero stworzenie kolumny rozpoczynającej się i kończącej na pojeździe uprzywilejowanym sprawia, że auto jadące w środku również staje się uprzywilejowane. Ono wtedy również nabiera specjalnych uprawnień w ruchu drogowym, a jego kierujący może nie stosować się np. do znaków i sygnałów drogowych.

Radiowozy i eskortowane auto. Czy to kolumna pojazdów uprzywilejowanych?

Wiemy, czy możliwe jest eskortowanie samochodu przez policję. Wiemy także jakie warunki musi spełnić kolumna, aby stała się uprzywilejowana w ruchu. Co jednak tak właściwie oznacza to uprzywilejowanie? Tu ponownie trzeba się powołać na przepisy. Mowa o:

  • art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy PoRD. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia i zdrowia ludzkiego.

Pojazd uprzywilejowany, a więc także i kolumna stworzona z pojazdów uprzywilejowanych eskortująca auto prywatne do szpitala, musi zachować szczególną ostrożność. To oznacza, że kierujący prowadzący taką kolumnę powinni uważnie obserwować otoczenie drogi i zachowania innych użytkowników. Jeżeli upewnią się, że nie pojawia się żadne zagrożenie, mają możliwość niestosowania się do przepisów o ruchu pojazdów. Możliwość ta jest jednak warunkowa. Nie oznacza wcale, że w każdej sytuacji pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo. Warto o tym pamiętać!

Eskorta samochodu przez policję a zachowanie innych kierujących

Kolumna pojazdów uprzywilejowanych eskortująca pojazd np. do szpitala ma warunkowe pierwszeństwo. Jakie obowiązki mają zatem inni kierujący? Mówi o tym art. 9 ust. 1 ustawy PoRD. Zapis ten wskazuje, iż uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się. To oznacza, że widząc pojazd uprzywilejowany lub kolumną pojazdów uprzywilejowanych, inni kierowcy powinni umożliwić im przejazd, a gdy to jest możliwe wyłącznie po usunięciu auta z drogi, powinni na taki krok się zdecydować.

Warto w tym punkcie pamiętać również o art. 34 ust. 11 ustawy PoRD. Ten mówi wyraźnie o tym, że zabrania się wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym. Poza obszarem zabudowanym można, ale także pod pewnymi warunkami. Bo w tym materiale mówimy o eskorcie pojazdu przez policję, a więc kolumnie uprzywilejowanej. A taką da się wyprzedzić poza obszarem zabudowanym tylko w całości. "Zabrania się wjeżdżania między jadące w kolumnie pojazdy" – wskazuje bowiem art. 32 ust. 6 ustawy PoRD.

Przykład

Przepisy, przepisami. Pamiętajcie jednak o jednym. Policja eskortuje właśnie trudny przypadek medyczny. Powracająca zatem na chwilę do akapitu pierwszego, tu każda sekunda może decydować o zdrowiu lub życiu. Dlatego nawet poza terenem zabudowanym starajcie się ułatwić takiej kolumnie przejazd. Wykażcie empatię w tej kwestii.

Eskortowanie samochodu przez policję i możliwe mandaty

Przepisy w zakresie przejazdu pojazdów uprzywilejowanych i kolumn pojazdów uprzywilejowanych po odpowiednim zinterpretowaniu są zaskakująco precyzyjne. Sami to przyznajcie. Precyzyjne i wysokie są zatem także i kary. W sytuacji, w której kierujący nie umożliwi swobodnego przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu, ewentualnie ten ruch będzie tamować, ewentualnie bezpodstawnie korzystać z drogi przejazdu stworzonej przez innych kierujących, dostanie od 500 do 2500 zł mandatu. Na tym jednak nie koniec. Wykroczenie wiąże się też z dopisaniem do konta kierowcy w bazie CEPiK punktów karnych. Do ewidencji trafi konkretnie 8 punktów.

Co w sytuacji, w której to pojazd uprzywilejowany wjedzie na skrzyżowanie z drogi podporządkowanej i wtedy dojdzie np. do zdarzenia? W takiej sytuacji to prawdopodobnie jego kierowca stanie się winnym zdarzenia. Policjant otrzyma zatem co najmniej 1020 zł mandatu i 10 punktów karnych. Pojazd uprzywilejowany czy też kolumna pojazdów uprzywilejowanych są preferencyjnie traktowane. Nie są jednak świętymi krowami. Warto to mocno podkreślić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA