REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eskortowanie samochodu przez policję. Co na ten temat mówią przepisy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Eskortowanie samochodu przez policję, policja eskortuje samochód do szpitala, czy policja może eskortować rodzącą
Eskortowanie samochodu przez policję. Co na ten temat mówią przepisy?
Policja

REKLAMA

REKLAMA

Nie da się jednoznacznie powiedzieć czy eskortowanie samochodu przez policję jest legalne. Istnieje zapis, który może dać do tego podstawę, ale nie jest to napisane wprost. Co to zatem oznacza w praktyce?

rozwiń >

Czy policja można legalnie eskortować samochody prywatne?

Wyobraźmy sobie taki scenariusz. W samochodzie prywatnym znajduje się rodząca kobieta, ewentualnie ktoś poważnie ranny, osoba w czasie zawały lub udaru. Pomoc medyczna w takim przypadku jest niezbędna. Tu i teraz! Każda sekunda się liczy, w przeciwnym razie życie lub zdrowie okazuje się poważnie zagrożone. Nie ma jednak możliwości otrzymania pomocy medycznej na drodze. Najlepszym rozwiązaniem jest przewiezienie pasażera prywatnym autem do szpitala. Czy w tym przypadku możliwe jest eskortowanie samochodu przez policję? W tym punkcie pojawia się jednak pewien zasadniczy problem. I ten dotyczy w dużej mierze... krótkowzroczności ustawodawców.

REKLAMA

REKLAMA

Odpowiedzi na tak zadane pytanie mogą być dwie. I nie, i tak. Nie, bo status prawny eskorty pojazdu przez policję do szpitala i utworzenia w ten sposób kolumny pojazdów uprzywilejowanych nie jest w żaden sposób unormowany w przepisach. Te nie dostrzegają takiej sytuacji i nie normują jej. Całe szczęście jest jednak par. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie okoliczności, w jakich są używane pojazdy uprzywilejowane w kolumnach. A można w tym przypadku poniekąd zastosować, bo stwierdza wyraźnie, że:

  • "Pojazdy uprzywilejowane w kolumnach są używane w czasie przemieszczania pojazdów Policji (...) jeżeli jest to niezbędne w związku z wykonywaniem zadań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego."

Zasady eskortowania samochodu przez policję. Warunki są dwa

Prawnicy podkreślają, że powyższy zapis pozwala na eskortowanie samochodu prywatnego przez radiowozy policji np. do szpitala. Aby jednak eskorta taka mogła zostać uznana za kolumną pojazdów uprzywilejowanych i aby tym samym uzyskała uprzywilejowanie w ruchu, konieczne jest spełnienie przez nią kilku warunków. Mowa o:

  • jadący przed i za prywatnym pojazdem radiowóz musi mieć włączone sygnały świetlne w postaci niebieskich i czerwonych świateł błyskowych oraz jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, a do tego światła mijania lub drogowe – mówi o tym art. 2 pkt 38 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  • kierujący pojazdem uprzywilejowanym (a więc otwierającym kolumną lub zamykającym ją radiowozem) jest obowiązany stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub upoważnione do jego kontroli – mówi o tym art. 53 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Charakterystyczny dla kolumny pojazdów uprzywilejowanych jest tak naprawdę jeden element. Kolumną od pojazdu uprzywilejowanego odróżnia to, że w jej przypadku istnieje konieczność nadawania nie tylko niebieskich, ale i czerwonych sygnałów świetlnych. To wizualnie odróżnia jeden pojazd uprzywilejowany od kilku.

REKLAMA

Czemu podczas eskortowania pojazdu do szpitala konieczne jest stworzenie kolumny?

To akurat niezwykle jasno wyjaśnić. W sytuacji, w której samochód prywatny jechałby za radiowozem poruszającym się na sygnale, według przepisów mielibyśmy do czynienia z pojazdem uprzywilejowanym i pojazdem, który korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej przez kierujących innymi pojazdami. Taki scenariusz jest niedopuszczalny i oznacza poważne wykroczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dopiero stworzenie kolumny rozpoczynającej się i kończącej na pojeździe uprzywilejowanym sprawia, że auto jadące w środku również staje się uprzywilejowane. Ono wtedy również nabiera specjalnych uprawnień w ruchu drogowym, a jego kierujący może nie stosować się np. do znaków i sygnałów drogowych.

Radiowozy i eskortowane auto. Czy to kolumna pojazdów uprzywilejowanych?

Wiemy, czy możliwe jest eskortowanie samochodu przez policję. Wiemy także jakie warunki musi spełnić kolumna, aby stała się uprzywilejowana w ruchu. Co jednak tak właściwie oznacza to uprzywilejowanie? Tu ponownie trzeba się powołać na przepisy. Mowa o:

  • art. 53 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy PoRD. Zapis ten mówi wyraźnie o tym, że kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy w akcji związanej z ratowaniem życia i zdrowia ludzkiego.

Pojazd uprzywilejowany, a więc także i kolumna stworzona z pojazdów uprzywilejowanych eskortująca auto prywatne do szpitala, musi zachować szczególną ostrożność. To oznacza, że kierujący prowadzący taką kolumnę powinni uważnie obserwować otoczenie drogi i zachowania innych użytkowników. Jeżeli upewnią się, że nie pojawia się żadne zagrożenie, mają możliwość niestosowania się do przepisów o ruchu pojazdów. Możliwość ta jest jednak warunkowa. Nie oznacza wcale, że w każdej sytuacji pojazd uprzywilejowany ma pierwszeństwo. Warto o tym pamiętać!

Eskorta samochodu przez policję a zachowanie innych kierujących

Kolumna pojazdów uprzywilejowanych eskortująca pojazd np. do szpitala ma warunkowe pierwszeństwo. Jakie obowiązki mają zatem inni kierujący? Mówi o tym art. 9 ust. 1 ustawy PoRD. Zapis ten wskazuje, iż uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się. To oznacza, że widząc pojazd uprzywilejowany lub kolumną pojazdów uprzywilejowanych, inni kierowcy powinni umożliwić im przejazd, a gdy to jest możliwe wyłącznie po usunięciu auta z drogi, powinni na taki krok się zdecydować.

Warto w tym punkcie pamiętać również o art. 34 ust. 11 ustawy PoRD. Ten mówi wyraźnie o tym, że zabrania się wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym. Poza obszarem zabudowanym można, ale także pod pewnymi warunkami. Bo w tym materiale mówimy o eskorcie pojazdu przez policję, a więc kolumnie uprzywilejowanej. A taką da się wyprzedzić poza obszarem zabudowanym tylko w całości. "Zabrania się wjeżdżania między jadące w kolumnie pojazdy" – wskazuje bowiem art. 32 ust. 6 ustawy PoRD.

Przykład

Przepisy, przepisami. Pamiętajcie jednak o jednym. Policja eskortuje właśnie trudny przypadek medyczny. Powracająca zatem na chwilę do akapitu pierwszego, tu każda sekunda może decydować o zdrowiu lub życiu. Dlatego nawet poza terenem zabudowanym starajcie się ułatwić takiej kolumnie przejazd. Wykażcie empatię w tej kwestii.

Eskortowanie samochodu przez policję i możliwe mandaty

Przepisy w zakresie przejazdu pojazdów uprzywilejowanych i kolumn pojazdów uprzywilejowanych po odpowiednim zinterpretowaniu są zaskakująco precyzyjne. Sami to przyznajcie. Precyzyjne i wysokie są zatem także i kary. W sytuacji, w której kierujący nie umożliwi swobodnego przejazdu pojazdowi uprzywilejowanemu, ewentualnie ten ruch będzie tamować, ewentualnie bezpodstawnie korzystać z drogi przejazdu stworzonej przez innych kierujących, dostanie od 500 do 2500 zł mandatu. Na tym jednak nie koniec. Wykroczenie wiąże się też z dopisaniem do konta kierowcy w bazie CEPiK punktów karnych. Do ewidencji trafi konkretnie 8 punktów.

Co w sytuacji, w której to pojazd uprzywilejowany wjedzie na skrzyżowanie z drogi podporządkowanej i wtedy dojdzie np. do zdarzenia? W takiej sytuacji to prawdopodobnie jego kierowca stanie się winnym zdarzenia. Policjant otrzyma zatem co najmniej 1020 zł mandatu i 10 punktów karnych. Pojazd uprzywilejowany czy też kolumna pojazdów uprzywilejowanych są preferencyjnie traktowane. Nie są jednak świętymi krowami. Warto to mocno podkreślić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA