REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na suwak. Kiedy nie obowiązuje? Lista wyjątków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
kiedy nie obowiązuje jazda na suwak, jazda na suwak, obowiązkowa jazda na suwak, jazda na suwak przepisy
Jazda na suwak. Kiedy nie obowiązuje? Lista wyjątków
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jazda na suwak ma być przepisowym dopełnieniem zasad drogowej kultury. Czy jest? Nie zawsze. Bo zapisy mówiące o niej kierowcy często wykorzystują bezmyślnie i... bezzasadnie! A to może oznaczać nawet 5 tys. zł mandatu i 8 punktów karnych.

Obowiązek jazdy na suwak. Przepisy w 2023 r.

REKLAMA

O obowiązku tzw. jazdy na suwak mówi art. 22 ust. 4a i 4b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oznacza to mniej więcej tyle, że kierowca na pasie ruchu, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy, musi wpuścić przed siebie jeden pojazd z pasa ruchu, który został zablokowany. Co ma na celu ten zapis? Przynosi dla ruchu drogowego dwa cele. Pierwszym jest redukowanie punktowych zatorów w razie robót drogowych czy pojawienia się wypadku. Pojazdy będą jechać wolno, ale mimo wszystko cały czas pozostaną w ruchu. Korek szybciej się rozładuje.

REKLAMA

Po drugie chodzi o redukowanie prawdopodobieństwa wystąpienia sytuacji niebezpiecznej, w której kierowcy będą chcieli forsować na siłę możliwość zmiany pasa ruchu z zablokowanego i dalszej jazdy. W takim przypadku łatwo może dojść do kolizji lub wypadku drogowego. Takie zdarzenie mogłoby na stałe sparaliżować ruch na danym odcinku i mogłoby oznaczać scenariusz zagrażający życiu jednego z pasażerów lub kierowców.

Kiedy obowiązuje jazda na suwak?

Aby można było mówić o obowiązkowej jeździe na suwak na danym odcinku drogi, musi wystąpić kilka przesłanek ustawowych. Spełniony musi być wymóg:

  • warunków znacznego zmniejszenia prędkości,
  • występowania jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy,
  • występowania na jednym lub dwóch z trzech pasów ruchu przeszkody, która uniemożliwia kontynuowanie jazdy, ewentualnie zanikania jednego z pasów ruchu,
  • dojechania pojazdu bezpośrednio do miejsca wystąpienia przeszkody lub zanikania pasa ruchu.

Dopiero po jednoczesnym wystąpieniu tych wszystkich warunków, kierujący jest zobowiązany umożliwić JEDNEMU pojazdowi lub JEDNEMU zespołowi pojazdów, zmianę pasa ruchu na swój.

Mandat za niestosowanie się do jazdy na suwak

Niestosowanie się do obowiązkowej jazdy na suwak może mieć przede wszystkim trzy oblicza. Mowa o sytuacji, w której:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Dwa samochody próbują wepchnąć się na pas ruchu, na którym można kontynuować jazdę. Kierujący drugiego z nich zostanie ukarany przez policjantów za tamowanie lub utrudnianie ruchu. To oznacza mandat nie niższy niż 500 zł. Nie niższy, czyli o wysokości maksymalnej na poziomie 5000 zł. Dodatkowo otrzyma też 8 punktów karnych.
  • Kierujący na pasie, na którym można kontynuować jazdę, nie chce wpuścić przed siebie auta z pasa, na którym jazdy kontynuować nie można. Kierujący również zostanie ukarany przez policjantów za tamowanie lub utrudnianie ruchu. To oznacza mandat nie niższy niż 500 zł. Nie niższy, czyli o wysokości maksymalnej na poziomie 5000 zł. Dodatkowo dostanie też 8 punktów karnych.
  • Jazda na suwak nie obowiązuje, a kierowca forsuje zasadę na siłę. W takim przypadku zachowanie może zostać potraktowane jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To oznacza mandat wynoszący od 20 do 5000 zł. Dodatkowo kierujący dostanie też 10 punktów karnych.

Jazda na suwak. Kiedy nie obowiązuje?

Wyobrazić można sobie przede wszystkim pięć scenariuszy, w których jazda na suwak nie obowiązuje. Mowa tu o sytuacji, w której:

  1. Na pasie ruchu kierujący co prawda nie może kontynuować jazdy, ale chce zmienić pas ruchu przed jego końcem. Dopiero dojeżdżając do końca pasa ruchu, nabiera takich uprawnień.
  2. Kierujący porusza się pasem ruchu do skrętu. To nie jest zanikający pas.
  3. Kierujący porusza się pasem ruchu rozbiegowym. On co prawda zanika, ale w tym punkcie musi jeszcze występować spowolnienie ruchu.
  4. Jeden pas zanika, ale samochodu poruszają się ze znaczną prędkością. Jazda na suwak dotyczy tylko sytuacji, w której na drodze pojawia się korek, a auta jadą z symboliczną prędkością.
  5. Zakorkowany jest tylko zanikający pas ruchu. Na drugim pojazdy poruszają się z normalną prędkością.

Jazda na suwak a wymuszenie pierwszeństwa

REKLAMA

Jak już wspominałem w punkcie dotyczącym mandatu, forsowanie jazdy na suwak w miejscu, w którym zasada ta nie obowiązuje, może zostać odczytane przez funkcjonariuszy jako wymuszenie pierwszeństwa. To oznacza de facto stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tu do akcji wkracza zatem art. 86 ustawy Kodeks wykroczeń. Par. 1 tego aktu mówi o karze grzywny – a więc mandacie od 20 do 5000 zł i 10 punktach karnych.

Par. 3 tego aktu przewiduje jednak w szczególnie drastycznym przypadku możliwość orzeczenia przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Kierujący straci prawo jazdy na okres od 6 miesięcy do nawet 3 lat. Możliwość ta pojawia się przede wszystkim wtedy, gdy kierujący wymuszając pierwszeństwo, doprowadzi do kolizji lub wypadku drogowego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA