REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
kiedy nie obowiązuje jazda na suwak, jazda na suwak, obowiązkowa jazda na suwak, jazda na suwak przepisy
Jazda na suwak. Kiedy nie obowiązuje? Lista wyjątków
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Jazda na suwak ma być przepisowym dopełnieniem zasad drogowej kultury. Czy jest? Nie zawsze. Bo zapisy mówiące o niej kierowcy często wykorzystują bezmyślnie i... bezzasadnie! A to może oznaczać nawet 5 tys. zł mandatu i 8 punktów karnych.

Obowiązek jazdy na suwak. Przepisy w 2023 r.

O obowiązku tzw. jazdy na suwak mówi art. 22 ust. 4a i 4b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oznacza to mniej więcej tyle, że kierowca na pasie ruchu, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy, musi wpuścić przed siebie jeden pojazd z pasa ruchu, który został zablokowany. Co ma na celu ten zapis? Przynosi dla ruchu drogowego dwa cele. Pierwszym jest redukowanie punktowych zatorów w razie robót drogowych czy pojawienia się wypadku. Pojazdy będą jechać wolno, ale mimo wszystko cały czas pozostaną w ruchu. Korek szybciej się rozładuje.

REKLAMA

REKLAMA

Po drugie chodzi o redukowanie prawdopodobieństwa wystąpienia sytuacji niebezpiecznej, w której kierowcy będą chcieli forsować na siłę możliwość zmiany pasa ruchu z zablokowanego i dalszej jazdy. W takim przypadku łatwo może dojść do kolizji lub wypadku drogowego. Takie zdarzenie mogłoby na stałe sparaliżować ruch na danym odcinku i mogłoby oznaczać scenariusz zagrażający życiu jednego z pasażerów lub kierowców.

Kiedy obowiązuje jazda na suwak?

Aby można było mówić o obowiązkowej jeździe na suwak na danym odcinku drogi, musi wystąpić kilka przesłanek ustawowych. Spełniony musi być wymóg:

  • warunków znacznego zmniejszenia prędkości,
  • występowania jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy,
  • występowania na jednym lub dwóch z trzech pasów ruchu przeszkody, która uniemożliwia kontynuowanie jazdy, ewentualnie zanikania jednego z pasów ruchu,
  • dojechania pojazdu bezpośrednio do miejsca wystąpienia przeszkody lub zanikania pasa ruchu.

Dopiero po jednoczesnym wystąpieniu tych wszystkich warunków, kierujący jest zobowiązany umożliwić JEDNEMU pojazdowi lub JEDNEMU zespołowi pojazdów, zmianę pasa ruchu na swój.

REKLAMA

Mandat za niestosowanie się do jazdy na suwak

Niestosowanie się do obowiązkowej jazdy na suwak może mieć przede wszystkim trzy oblicza. Mowa o sytuacji, w której:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Dwa samochody próbują wepchnąć się na pas ruchu, na którym można kontynuować jazdę. Kierujący drugiego z nich zostanie ukarany przez policjantów za tamowanie lub utrudnianie ruchu. To oznacza mandat nie niższy niż 500 zł. Nie niższy, czyli o wysokości maksymalnej na poziomie 5000 zł. Dodatkowo otrzyma też 8 punktów karnych.
  • Kierujący na pasie, na którym można kontynuować jazdę, nie chce wpuścić przed siebie auta z pasa, na którym jazdy kontynuować nie można. Kierujący również zostanie ukarany przez policjantów za tamowanie lub utrudnianie ruchu. To oznacza mandat nie niższy niż 500 zł. Nie niższy, czyli o wysokości maksymalnej na poziomie 5000 zł. Dodatkowo dostanie też 8 punktów karnych.
  • Jazda na suwak nie obowiązuje, a kierowca forsuje zasadę na siłę. W takim przypadku zachowanie może zostać potraktowane jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To oznacza mandat wynoszący od 20 do 5000 zł. Dodatkowo kierujący dostanie też 10 punktów karnych.

Jazda na suwak. Kiedy nie obowiązuje?

Wyobrazić można sobie przede wszystkim pięć scenariuszy, w których jazda na suwak nie obowiązuje. Mowa tu o sytuacji, w której:

  1. Na pasie ruchu kierujący co prawda nie może kontynuować jazdy, ale chce zmienić pas ruchu przed jego końcem. Dopiero dojeżdżając do końca pasa ruchu, nabiera takich uprawnień.
  2. Kierujący porusza się pasem ruchu do skrętu. To nie jest zanikający pas.
  3. Kierujący porusza się pasem ruchu rozbiegowym. On co prawda zanika, ale w tym punkcie musi jeszcze występować spowolnienie ruchu.
  4. Jeden pas zanika, ale samochodu poruszają się ze znaczną prędkością. Jazda na suwak dotyczy tylko sytuacji, w której na drodze pojawia się korek, a auta jadą z symboliczną prędkością.
  5. Zakorkowany jest tylko zanikający pas ruchu. Na drugim pojazdy poruszają się z normalną prędkością.

Jazda na suwak a wymuszenie pierwszeństwa

Jak już wspominałem w punkcie dotyczącym mandatu, forsowanie jazdy na suwak w miejscu, w którym zasada ta nie obowiązuje, może zostać odczytane przez funkcjonariuszy jako wymuszenie pierwszeństwa. To oznacza de facto stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tu do akcji wkracza zatem art. 86 ustawy Kodeks wykroczeń. Par. 1 tego aktu mówi o karze grzywny – a więc mandacie od 20 do 5000 zł i 10 punktach karnych.

Par. 3 tego aktu przewiduje jednak w szczególnie drastycznym przypadku możliwość orzeczenia przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Kierujący straci prawo jazdy na okres od 6 miesięcy do nawet 3 lat. Możliwość ta pojawia się przede wszystkim wtedy, gdy kierujący wymuszając pierwszeństwo, doprowadzi do kolizji lub wypadku drogowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA