Jazda na suwak. Kiedy nie obowiązuje? Lista wyjątków
REKLAMA
REKLAMA
- Obowiązek jazdy na suwak. Przepisy w 2023 r.
- Kiedy obowiązuje jazda na suwak?
- Mandat za niestosowanie się do jazdy na suwak
- Jazda na suwak. Kiedy nie obowiązuje?
- Jazda na suwak a wymuszenie pierwszeństwa
Obowiązek jazdy na suwak. Przepisy w 2023 r.
REKLAMA
O obowiązku tzw. jazdy na suwak mówi art. 22 ust. 4a i 4b ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oznacza to mniej więcej tyle, że kierowca na pasie ruchu, na którym istnieje możliwość kontynuowania jazdy, musi wpuścić przed siebie jeden pojazd z pasa ruchu, który został zablokowany. Co ma na celu ten zapis? Przynosi dla ruchu drogowego dwa cele. Pierwszym jest redukowanie punktowych zatorów w razie robót drogowych czy pojawienia się wypadku. Pojazdy będą jechać wolno, ale mimo wszystko cały czas pozostaną w ruchu. Korek szybciej się rozładuje.
REKLAMA
Po drugie chodzi o redukowanie prawdopodobieństwa wystąpienia sytuacji niebezpiecznej, w której kierowcy będą chcieli forsować na siłę możliwość zmiany pasa ruchu z zablokowanego i dalszej jazdy. W takim przypadku łatwo może dojść do kolizji lub wypadku drogowego. Takie zdarzenie mogłoby na stałe sparaliżować ruch na danym odcinku i mogłoby oznaczać scenariusz zagrażający życiu jednego z pasażerów lub kierowców.
Kiedy obowiązuje jazda na suwak?
Aby można było mówić o obowiązkowej jeździe na suwak na danym odcinku drogi, musi wystąpić kilka przesłanek ustawowych. Spełniony musi być wymóg:
- warunków znacznego zmniejszenia prędkości,
- występowania jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy,
- występowania na jednym lub dwóch z trzech pasów ruchu przeszkody, która uniemożliwia kontynuowanie jazdy, ewentualnie zanikania jednego z pasów ruchu,
- dojechania pojazdu bezpośrednio do miejsca wystąpienia przeszkody lub zanikania pasa ruchu.
Dopiero po jednoczesnym wystąpieniu tych wszystkich warunków, kierujący jest zobowiązany umożliwić JEDNEMU pojazdowi lub JEDNEMU zespołowi pojazdów, zmianę pasa ruchu na swój.
Mandat za niestosowanie się do jazdy na suwak
Niestosowanie się do obowiązkowej jazdy na suwak może mieć przede wszystkim trzy oblicza. Mowa o sytuacji, w której:
- Dwa samochody próbują wepchnąć się na pas ruchu, na którym można kontynuować jazdę. Kierujący drugiego z nich zostanie ukarany przez policjantów za tamowanie lub utrudnianie ruchu. To oznacza mandat nie niższy niż 500 zł. Nie niższy, czyli o wysokości maksymalnej na poziomie 5000 zł. Dodatkowo otrzyma też 8 punktów karnych.
- Kierujący na pasie, na którym można kontynuować jazdę, nie chce wpuścić przed siebie auta z pasa, na którym jazdy kontynuować nie można. Kierujący również zostanie ukarany przez policjantów za tamowanie lub utrudnianie ruchu. To oznacza mandat nie niższy niż 500 zł. Nie niższy, czyli o wysokości maksymalnej na poziomie 5000 zł. Dodatkowo dostanie też 8 punktów karnych.
- Jazda na suwak nie obowiązuje, a kierowca forsuje zasadę na siłę. W takim przypadku zachowanie może zostać potraktowane jako stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. To oznacza mandat wynoszący od 20 do 5000 zł. Dodatkowo kierujący dostanie też 10 punktów karnych.
Jazda na suwak. Kiedy nie obowiązuje?
Wyobrazić można sobie przede wszystkim pięć scenariuszy, w których jazda na suwak nie obowiązuje. Mowa tu o sytuacji, w której:
- Na pasie ruchu kierujący co prawda nie może kontynuować jazdy, ale chce zmienić pas ruchu przed jego końcem. Dopiero dojeżdżając do końca pasa ruchu, nabiera takich uprawnień.
- Kierujący porusza się pasem ruchu do skrętu. To nie jest zanikający pas.
- Kierujący porusza się pasem ruchu rozbiegowym. On co prawda zanika, ale w tym punkcie musi jeszcze występować spowolnienie ruchu.
- Jeden pas zanika, ale samochodu poruszają się ze znaczną prędkością. Jazda na suwak dotyczy tylko sytuacji, w której na drodze pojawia się korek, a auta jadą z symboliczną prędkością.
- Zakorkowany jest tylko zanikający pas ruchu. Na drugim pojazdy poruszają się z normalną prędkością.
Jazda na suwak a wymuszenie pierwszeństwa
REKLAMA
Jak już wspominałem w punkcie dotyczącym mandatu, forsowanie jazdy na suwak w miejscu, w którym zasada ta nie obowiązuje, może zostać odczytane przez funkcjonariuszy jako wymuszenie pierwszeństwa. To oznacza de facto stworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tu do akcji wkracza zatem art. 86 ustawy Kodeks wykroczeń. Par. 1 tego aktu mówi o karze grzywny – a więc mandacie od 20 do 5000 zł i 10 punktach karnych.
Par. 3 tego aktu przewiduje jednak w szczególnie drastycznym przypadku możliwość orzeczenia przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych. Kierujący straci prawo jazdy na okres od 6 miesięcy do nawet 3 lat. Możliwość ta pojawia się przede wszystkim wtedy, gdy kierujący wymuszając pierwszeństwo, doprowadzi do kolizji lub wypadku drogowego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.